Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantooon:

Ska man tolka det som att det är mer värt att betala för Mediamarkts bildkalibrering med denna modell?

Nej, att stänga av Brusreducering och ändra Motion Style klarar man själv om man sitter med menyerna mer än 5 minuter. Är man ute efter sånt som kräver mätinstrument aka färgkalibrering så visst. Däremot har jag tolkat Philips sätt att bearbeta bilden som ganska opassande om man ska göra kalibreringar o hålla sig strikt till standards. Det är med andra ord bättre att låta den göra sitt med lite mindre justering som inte behöver vara så noga.

Jag själv gjorde det efter att ha försökt göra min 706 till något den inte var tänkt att vara och jag är toknöjd med bilden nu efter att ha fått tips av @Laxpudding och avforums.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantooon:

Ska man tolka det som att det är mer värt att betala för Mediamarkts bildkalibrering med denna modell?

Eller betalar man 29kr och laddar ner laxpuddings recension av 806 och snvänder den som mall. Jag använde själv den som mall till min 706. Jättenöjd med hur bilden är i både sdr som hdr.
https://hemmabiotidningen.se/nummer/e/2021/10/

Permalänk
Medlem
Skrivet av d6:

Någon som vet om man kan skaffa en kontroll för 706 med röststyrning? Några tips på bra alternativ i så fall?

Som någon skrev, kolla bakåt i tråden så har jag skrivit vilken modell jag köpte och hur man får igång röststyrningen trots att den är dold i operativet. Fungerar utmärkt.

Permalänk

funderar på att köpa en Soundbar, är det någon som använder sådan till sin Philips ?
rekommendationer på en som fungerar bra till ex 706-806 modellen vore tacksamt!

läst en del som har problem med Sonos arc till sin Philips tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

funderar på att köpa en Soundbar, är det någon som använder sådan till sin Philips ?
rekommendationer på en som fungerar bra till ex 706-806 modellen vore tacksamt!

läst en del som har problem med Sonos arc till sin Philips tv.

Jag kör med en LG SL9YG till min, äldre modell av denna: LG Soundbar

Har även lagt till bakhögtalarna till den och det gör en otrolig skillnad jämfört med att endast köra tvns inbyggda högtalare (har en 806a)

Permalänk
Medlem

För er som fortfarande är spekulanter på 806/706 kan jag meddela att det med stor sannolikhet sitter EVO (WBE) paneler i dem nu. Fick bekräftat av Philips att min 706 har den nya panelen och den är köpt i Dec 21. Därför bör de flesta som säljs nu ha EVO då WBC är under utfasning. Har fördelar på alla plan jämfört med WBC paneler förutom pink tint som varierar en del.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

För er som fortfarande är spekulanter på 806/706 kan jag meddela att det med stor sannolikhet sitter EVO (WBE) paneler i dem nu. Fick bekräftat av Philips att min 706 har den nya panelen och den är köpt i Dec 21. Därför bör de flesta som säljs nu ha EVO då WBC är under utfasning. Har fördelar på alla plan jämfört med WBC paneler förutom pink tint som varierar en del.

Kan man kolla det själv hemma på något sätt, vilken panel man har? Köpte min i Mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Kan man kolla det själv hemma på något sätt, vilken panel man har? Köpte min i Mars.

Släng upp en vit bakgrund och kolla om det är rosa ton på vänster sida av skärmen. Ibland är det så milt rakt framifrån att man måste gå lite till vänster för att se det tydligt. Finns det en rosa ton är det nästan säkert en EVO panel. Skiftar det istället blått är det mer troligt att det är den äldre typen WBC.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

För några dagar sen var jag helt inställd på en LG B1 (65”), men sen dök Phillips in med en curve ball som gör att jag inte längre har en aning om vad jag ska lägga mina pengar på. Alternativen är:

Phillips 706 65”: 10990:-
Lg B1 65”: 11990:-
Phillips 806 65”: 13990:-
LG C1 65”: 14490:-

Tänker att jag kanske bör gå på 706 eftersom den ska vara ljusstarkare än B1. 806 ska dock vara snäppet bättre så kanske värt att lägga lite extra pengar för att få den, men då kan jag ju lika gärna köpa en C1 för nästan samma peng. Med det i åtanke tänker jag att B1 ändå är typ identisk med C1, förutom lite lägre ljusstyrka (+mindre risk för pink tint), alltså bör jag kanske landa på en B1 ändå. Därefter går det bara runt (och runt och runt). Ska mestadels spela PS5 och se på film/serier (spel ~60-70%). Vilken tv ska jag köpa???

Ni som testat dessa skärmar, hur är färgerna direkt ur lådan (jag har varken utrustning eller know-how för kalibrering)? Är ljudet från Phillips tillräckligt för att vinna över er (ambilight är för mig bara en potentiell bonus), eller är LG:s stöd för spel tillräckligt för att hålla er i det lägret? Jag kommer från en Sony Xh95 och jag gillar verkligen färgerna, men Sonys FALD mm. gör att jag uppfattar bilden som för platt (därav suktan efter OLED). Hjälp mig, tack!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

För några dagar sen var jag helt inställd på en LG B1 (65”), men sen dök Phillips in med en curve ball som gör att jag inte längre har en aning om vad jag ska lägga mina pengar på. Alternativen är:

Phillips 706 65”: 10990:-
Lg B1 65”: 11990:-
Phillips 806 65”: 13990:-
LG C1 65”: 14490:-

Tänker att jag kanske bör gå på 706 eftersom den ska vara ljusstarkare än B1. 806 ska dock vara snäppet bättre så kanske värt att lägga lite extra pengar för att få den, men då kan jag ju lika gärna köpa en C1 för nästan samma peng. Med det i åtanke tänker jag att B1 ändå är typ identisk med C1, förutom lite lägre ljusstyrka (+mindre risk för pink tint), alltså bör jag kanske landa på en B1 ändå. Därefter går det bara runt (och runt och runt). Ska mestadels spela PS5 och se på film/serier (spel ~60-70%). Vilken tv ska jag köpa???

Ni som testat dessa skärmar, hur är färgerna direkt ur lådan (jag har varken utrustning eller know-how för kalibrering)? Är ljudet från Phillips tillräckligt för att vinna över er (ambilight är för mig bara en potentiell bonus), eller är LG:s stöd för spel tillräckligt för att hålla er i det lägret? Jag kommer från en Sony Xh95 och jag gillar verkligen färgerna, men Sonys FALD mm. gör att jag uppfattar bilden som för platt (därav suktan efter OLED). Hjälp mig, tack!

Hade gått på en C1 mest för att LG är bättre på spelfunktioner än Philips. B1 är förvisso väldigt lik C1 men skillnaden är rätt liten i pris vilket gör att C1 känns som ett bättre köp. Angående Tint så kan B1 också ha det fast i blått och det är säkert inte omöjligt att en WBE panel med rosa tint kan hittas på en B1.

Min 706 krävde att inställningar ändras men det är inget svårt, kräver bara lite tid. Vill man ha en riktigt bra vitbalans höjer man den blåa nivån en aning (7/8 steg). Det är det enda svåra, resten är bara att stänga av/på under bildinställningar. Ljudet är faktiskt ganska bra i min 706, hade jag inte haft soundbar hade jag nog inte brytt mig om att byta. Där är nog Philips bättre än LG.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hade gått på en C1 mest för att LG är bättre på spelfunktioner än Philips. B1 är förvisso väldigt lik C1 men skillnaden är rätt liten i pris vilket gör att C1 känns som ett bättre köp. Angående Tint så kan B1 också ha det fast i blått och det är säkert inte omöjligt att en WBE panel med rosa tint kan hittas på en B1.

Min 706 krävde att inställningar ändras men det är inget svårt, kräver bara lite tid. Vill man ha en riktigt bra vitbalans höjer man den blåa nivån en aning (7/8 steg). Det är det enda svåra, resten är bara att stänga av/på under bildinställningar. Ljudet är faktiskt ganska bra i min 706, hade jag inte haft soundbar hade jag nog inte brytt mig om att byta. Där är nog Philips bättre än LG.

Tack för svar! Har svårt att hitta exakt vad som skiljer dem åt när det gäller spelfunktioner. LG har black stabilizer och Phillips kan inte köra DV i 120fps (men PS5 har inget DV stöd, än iaf). Annars verkar de greja mer eller mindre samma sak. Därav känns det nästan som att Phillips bättre ljud är en större fördel än LG:s spelfunktioner. Eller?

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips-modellerna för 2021 har – eller hade – inte läst om någon fix, men jag hinner heller inte med att dammsuga alla informationsflöden, problem med att det i praktiken blir halverad upplösning vid 4K/120. Likt avsaknad av DV i 120 FPS är det kanske en mindre viktig detalj med nuvarande teknik eftersom PS5 siktar på att främst ge 4K/60-kapacitet. Ifall det är PS5 man tänker på.

LG C1 är därför det säkrare kortare idag för spel med tanke på "mest av allt" vilket förhoppningsvis kan betala sig längre fram när man byter utrustning. Information om hur LG:s TV beter sig och fungerar i spelläget är också betydligt mer omfattande och spridd än vad det är med Philips modeller. Lättare att finna svaren till frågorna man kan tänkas ha.

Att det är bättre ljud i Philips modeller (särskilt 986, så klart) kan vara helt oviktigt ifall man ändå kör externt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Tack för svar! Har svårt att hitta exakt vad som skiljer dem åt när det gäller spelfunktioner. LG har black stabilizer och Phillips kan inte köra DV i 120fps (men PS5 har inget DV stöd, än iaf). Annars verkar de greja mer eller mindre samma sak. Därav känns det nästan som att Phillips bättre ljud är en större fördel än LG:s spelfunktioner. Eller?

Det finns lite annat att ta hänsyn till också, sånt som är mer subjektivt. Dessa ämnen nedan gås igenom i stor detalj i tråden, så läs igenom den noga.

Färger kort summerat: svårt att få helt naturliga färger på en philips.
Ljusstyrka kort summerat: Philips är ljusstarkare än de andra.
Ambilight kort summerat: vissa älskar, andra hatar.
Operativsystem kort summerat: Android TV, med de fördelar och nackdelar det innebär.

Finns fler sasker också, som sagt läs tråden.

Summeringen är väl egentligen att oavsett LG eller Philips så får du en kanonbra TV för pengarna. De är likvärdiga men med olika styrkor och svagheter. Mellan B1 och C1 finns det en del skillnader i funktion, mellan 706 och 806 är det kosmetiskt (förutom 4-sidig ambilight) jag hade inte betalat extra för en 806 personligen.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Tack för svar! Har svårt att hitta exakt vad som skiljer dem åt när det gäller spelfunktioner. LG har black stabilizer och Phillips kan inte köra DV i 120fps (men PS5 har inget DV stöd, än iaf). Annars verkar de greja mer eller mindre samma sak. Därav känns det nästan som att Phillips bättre ljud är en större fördel än LG:s spelfunktioner. Eller?

Jag har läst på Philips 2021 tråden på AVForums att det är löst med 4k 120hz men jag har ingen konsol att själv verifiera personligen, det är lite otydligt. Om det är fixat däremot är skillnaden inte stor alls, just problemet med 4k 120hz var Philips stora nackdel.

Men som Laxpudding säger, C1 är ett säkrare kort tills det finns ett tydligt svar att senaste updaten fixade 4k 120 hos Philips.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Lite sugen på antingen 65oled706 eller 806, men läst lite på AVForums kring ett problem, "near black artifacts"
Tydligen något problem i bilden vid mörka scener. Går att läsa om det i denna tråden https://www.avforums.com/threads/philips-2021-oled-owners-thr...

Är det några här som upplever problem vid mörka scener?
Jag vill ju ha OLED för svärtan och är det då problem när det är mörkt faller ju vitsen..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Lite sugen på antingen 65oled706 eller 806, men läst lite på AVForums kring ett problem, "near black artifacts"
Tydligen något problem i bilden vid mörka scener. Går att läsa om det i denna tråden https://www.avforums.com/threads/philips-2021-oled-owners-thr...

Är det några här som upplever problem vid mörka scener?
Jag vill ju ha OLED för svärtan och är det då problem när det är mörkt faller ju vitsen..

Har 856 och märker inte av det. Jag är dock inte speciellt nördig efter köpet är klart. Jag märker inte av något vid spel.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Har 856 och märker inte av det. Jag är dock inte speciellt nördig efter köpet är klart. Jag märker inte av något vid spel.

Härligt! Är du nöjd med TVn i övrigt? Nägot du stör dig på?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Härligt! Är du nöjd med TVn i övrigt? Nägot du stör dig på?

Jag har inte något jag stör mig på. Jag har dock låga krav har jag insett. För mig är bilden bra och grym.

Android tv är helt rätt för vår familj och tvn skämmer inte ut sig i spel på ps5.

Jag har haft Philips sedan 2010 och kommer endast byta den dagen de tar bort Ambilight eller går ner sig helhetsmässigt.

Kollar man på faktiska siffror så skiljer det vad, 8-10ms mellan en C1 vid spel. Det är för min del försumbart och då har vi ljud och Ambilight som stora fördelar.

Edit: Jo jag stör mig på oled-effekten så vid avstängd tv upplevs ytan vågig. Inget stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Lite sugen på antingen 65oled706 eller 806, men läst lite på AVForums kring ett problem, "near black artifacts"
Tydligen något problem i bilden vid mörka scener. Går att läsa om det i denna tråden https://www.avforums.com/threads/philips-2021-oled-owners-thr...

Är det några här som upplever problem vid mörka scener?
Jag vill ju ha OLED för svärtan och är det då problem när det är mörkt faller ju vitsen..

Har märkt det men det var först efter jag läste om problemet. Det krävdes alltså att jag letade efter felet innan det dök upp, som med mycket annat med TV-apparater. Jag köpte en ATV4k mest för att den förbättrar både Posterization och Color Banding avsevärt.
Kommer ha TVn så många år ändå så förr eller senare behövs ändå en ATV/Chromecast då OS på TV alltid blir segt som satan efter kanske 4-5 år.

Near black artifacts märks iaf mer i mörka rum men där gör sig Philips ändå inte rätt. Håller man rummet mysbelyst med Ambilight på så är det inte ett jätte stort problem. Är man trött på det är det bara att köpa en ATV

Edit: https://www.avforums.com/threads/philips-2021-oled-owners-thr..., sista posten har en bra fix för det. Beskrivs hur man gör lite längre upp. Har själv inte testat MEN det verkar finnas Settings att ändra på om det stör en.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Har märkt det men det var först efter jag läste om problemet. Det krävdes alltså att jag letade efter felet innan det dök upp, som med mycket annat med TV-apparater. Jag köpte en ATV4k mest för att den förbättrar både Posterization och Color Banding avsevärt.
Kommer ha TVn så många år ändå så förr eller senare behövs ändå en ATV/Chromecast då OS på TV alltid blir segt som satan efter kanske 4-5 år.

Near black artifacts märks iaf mer i mörka rum men där gör sig Philips ändå inte rätt. Håller man rummet mysbelyst med Ambilight på så är det inte ett jätte stort problem. Är man trött på det är det bara att köpa en ATV

Tack
Menar du att felet försvinner helt med ATV?
Har en CCwGTV idag

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack
Menar du att felet försvinner helt med ATV?
Har en CCwGTV idag

Alla OLED med LGs paneler har nån form av Posterization så man kan nog inte slippa det helt, vad jag vet. Däremot tar ATVn bort tillräckligt mycket för att det ska märkas extremt sällan. Det är oavsett ATV eller inte, ett problem som INTE dyker upp i allt mörkt. Det sker ibland endast

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Är man noga med att få minimal posterisering i bilden och preciserad kontroll över skuggtonerna bör man undvika Philips men även LG för att välja Sony eller Panasonic OLED-modeller istället, särskilt Master-modellerna. Det är där skillnaden i kvalitet kommer in, liksom skillnaden i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är man noga med att få minimal posterisering i bilden och preciserad kontroll över skuggtonerna bör man undvika Philips men även LG för att välja Sony eller Panasonic OLED-modeller istället, särskilt Master-modellerna. Det är där skillnaden i kvalitet kommer in, liksom skillnaden i pris.

Är det jämnt skägg mellan Phillips och LG på den här fronten? Kikar jag HDTVTEST:s recensioner verkar B1 ligga snäppet över Phillips, och C1 snäppet över B1 när det gäller denna fråga.

Edit: Måste bara tillägga att jag uppskattar hur aktiv du är i trådar som denna!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Är man noga med att få minimal posterisering i bilden och preciserad kontroll över skuggtonerna bör man undvika Philips men även LG för att välja Sony eller Panasonic OLED-modeller istället, särskilt Master-modellerna. Det är där skillnaden i kvalitet kommer in, liksom skillnaden i pris.

Tack,
Är detta ett fenomen som endast drabbar OLED? Eller finns det i låt säga en Miniled oxå? Har kikat lite på Samsungs QLED 65QN85A oxå

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Är det jämnt skägg mellan Phillips och LG på den här fronten? Kikar jag HDTVTEST:s recensioner verkar B1 ligga snäppet över Phillips, och C1 snäppet över B1 när det gäller denna fråga.

Edit: Måste bara tillägga att jag uppskattar hur aktiv du är i trådar som denna!

Jag ska inte svara för Laxpudding men min uppfattning är att C1 vinner på bättre spelläge som ändå är försumbart enligt mig och något enklare menyer.

Min högst amatörmässiga åsikt landar i att gemene man kan köpa LG, Philips eller en TCL och bli mäkta nöjd för att det man hade innan åker på pisk.

Ställ upp 3-4 saker du prioriterar med en TV-apparat och vikta dom. Kommer du märka av 10ms skillnad i spel osv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dalledalle:

Tack,
Är detta ett fenomen som endast drabbar OLED? Eller finns det i låt säga en Miniled oxå? Har kikat lite på Samsungs QLED 65QN85A oxå

Posterisering är ett resultat av hur panelteknik och bildprocessning inte är kapabel till att adressera 8-bitars nyansteckning, än mindre 10-bitars. Bilden tonar från svart till vitt på alla konsument-TV på ett sätt som har synbara steg i en gråskala. 8 bitar är i sig självt inte tillräckligt för ögat utan en gradient får alltid synliga steg även på en "perfekt" 8-bitarsreproduktion.

10 bitar är mycket bättre för ögat men det är inte någon konsument-TV som verkligen täcker in 10 bitar. Och de allra flesta TV, särskilt enklare modeller når i praktiken alltså inte ens till 8 bitar. Särskit inte när man börjar påverka reglagen för färg och ljus.

Tillverkarna bättrar på situationen med olika typer av halvtoner, statiska, stokastiska och temporala. Förmågan att göra det tillräckligt bra är dock varierande, men Sony och Panasonic gör det bättre än andra så deras modeller är jämnare i gråskalor.

Mini-LED är en ljusskälla och levererer ljus, så det har inget med posterisering att göra. Dock brukar de LCD-TV som använder Mini-LED idag främst vara toppklassmodeller och därför kommer de med förhoppningsvis de bästa LCD-panelerna. Men det är fortfarande upp till varje tillverkare hur de utnyttjar situationen. Där är Samsung och Philips de svagaste på detta område bland de etablerade tillverkarna.

Jämför man med en bottenskrapsmodell kan det förstås bli värre än Samsung och Philips, men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Min högst amatörmässiga åsikt landar i att gemene man kan köpa LG, Philips eller en TCL och bli mäkta nöjd för att det man hade innan åker på pisk.

Ställ upp 3-4 saker du prioriterar med en TV-apparat och vikta dom. Kommer du märka av 10ms skillnad i spel osv.

Jo så är det ju, såklart! Jag kommer från en stabil LCD (XH95), så vill göra ordentliga efterforskningar för att se om det är värt för mig att uppgradera. Har faktiskt vridit på ytterligare ett par reglage på den gamla apparaten nu ikväll och då saker blev till det bättre börjar jag få lite kalla fötter. Får se om jag får iväg gamla tv:n för en vettig peng, då blir ju inte övergången så kostsam menar jag.

Hursom, ursäkta rant och tack för input!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Jo så är det ju, såklart! Jag kommer från en stabil LCD (XH95), så vill göra ordentliga efterforskningar för att se om det är värt för mig att uppgradera. Har faktiskt vridit på ytterligare ett par reglage på den gamla apparaten nu ikväll och då saker blev till det bättre börjar jag få lite kalla fötter. Får se om jag får iväg gamla tv:n för en vettig peng, då blir ju inte övergången så kostsam menar jag.

Hursom, ursäkta rant och tack för input!

Ska inte övertyga dig om att ändra dina uppgraderingsvanor men visst är väl XH95 en 2020 modell? I mina ögon är det värt att vänta åtminstone ett par år till så att priskriget mellan QDOLED och WOLED kan ta fart på riktigt! Även prestandan på panelerna lär säkert också bättras på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ska inte övertyga dig om att ändra dina uppgraderingsvanor men visst är väl XH95 en 2020 modell? I mina ögon är det värt att vänta åtminstone ett par år till så att priskriget mellan QDOLED och WOLED kan ta fart på riktigt! Även prestandan på panelerna lär säkert också bättras på.

Det du argumenterar för är snarare att behålla mina uppgraderingsvanor. Har aldrig uppgraderat på såhär kort tid förut. Men det lutar som sagt åt att mina gamla intervaller får bestå.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk

Hur är pink tint på dessa?
Köpte en LG B1 65" och har pink tint på vänster sida av skärmen. Troligtvis en EVO panel jag har?

Sitter lite snett till vänster om TV pga möblering av rummet och det är då det syns som mest.

Läst att 706/806 verkar ha samma paneler. Innebär det att jag inte kommer bli av med pink tinten om jag byter till en 706/806?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p