Permalänk

Rengöra gjutjärn?

Hittade en skål i gjutjärn när jag hjälpte min mor att röja i uthuset. Nu vill jag fräscha till den och ha frukt eller liknande i den. Tips på hur jag bäst går till väga mottages tacksamt.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Sålborste som monteras i skruvdragare.

https://www.biltema.se/verktyg/slipning/stalborstar/axialbors...

Du kan dränka den i vatten/vinäger (50/50) blandning också någon timme och sedan gå lös med stålborste/stålull.

Bikarbonat å vatten å gör rent med stålull.

Permalänk
Medlem

Stålull tror jag blir perfekt och kanske en metallborste på det värsta.
Sedan måste du olja in med matolja eller liknande för att det inte ska rosta igen.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Syror av olika slag käkar på stålet så ha det inte för länge i syrabad/syrabegjutning - det är lockande att använda saltsyra då den arbetar snabbt att ta bort rost med - problemet är att det senare kommer att vilja rosta i all evighet då saltsyra som hittat in i gjutjärnets porer går i princip inte att skölja ur och det fortsätter i all evighet - ni som i historien har etsat kretskort med järnklorid (2 och 3 värdig salt av järn när det löses med saltsyra), vet kanske vad det kan hända med den rostfria diskbänkar om det är smådroppar kvar av en ej tillräckligt ursköljd disktrasa/svamp med en smula järnklorid kvar när man korkar av bänken efter man etsat färdigt... 2-3 år senare är det bara att kasta diskbänken då det har blivit såll... har personlig erfarenhet av det - dock som tur på företags diskbänk på den tiden man etsade fram prototypkort själv...

---

Det man kan titta efter och prova är alkaliska avrostningsmedel - tex. kan bygga det på tartrat-salter (salter av vinsyra) som Seignettsalt/Rochelle-salt och NaOH i lämplig blandning, eventuellt finns sådant också att köpa färdigt som "Strip-All" som också är kraftigt alkaliskt och som till stor del arbetar med oxalsyresalter som komplexbildare - dessa lösningar ger sig på rost men låter stålet/gjutjärnet under rosten vara oskadd även vid långa behandlingstider. Observera att när man tar upp dessa ur baden och sköljer av så måste de sedan oljas in omedelbart då den kraftiga alkaliska lösningen också ger sig på fetter och oljehinnor och eventuellt färg som fanns där innan.

Permalänk

Tack för alla tips

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Ska man ha frukt i den, som vacker uppläggning, hade jag funderat på att ta det lite försiktigt med mekanisk rengöring (eftersom det kan bli repor som inte är så fina). Kan vara värt att behålla "patinan". Jag hade efter rentvättning gått på den (tunt) med rå linolja minst två gånger. Låtit härda i solljus, kan ta några veckor mellan strykningarna. Jag har gjort så med många gamla verktyg, det skyddar mot rost och de ser fina ut. Blir man missnöjd kan man ta bort det med svinto senare, typ.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag hade nog följt nåt av dom vanliga tipsen för rengöring och inbränning för gjutjärns pannor.
Har själv ej behövt rengöra/avrosta nån panna så kan ej säga vad som är bra o dåligt där.

Men gissar på att med roterande stålborste så kan det nog bli en del ganska synliga repor som redan påpekats.
Salt ska vara bra o effektivt för rengöring av gjutgärnspannor.

Det jag har gjort två gånger nu är att ta en vanlig matolja (kommer dock ej ihåg vilken sort) smörja in pannan torka av den, stoppa den i ugnen i 15-30min på 180° (om jag minns rätt).
Låta den svalna smörja in den igen, torka av , in i ugnen igen 3-4 gånger.
Då har du en ganska ok inbränning som man kan bygga vidare på med vanlig användning.
Nu ska du ju ej använda den och värma/steka mat i så 1 kanske 2 gånger borde räcka då du mer ska ha en fin synlig yta än en användbar yta.

Lin olja kan säkert fungera bra det med men inte läst nåt direkt om det och kan vara "VÄLDIGT brandfarligt".
Men du kan ju alltid googla och läsa en del finns säkert även youtube videos för inbränning med div oljor/linolja.
Tex
bränna in gjutjärnspanna ugn
Heller
linolja gjutjärn

Men du bör nog använda dig av nån sorts av inbränning då det kommer finnas kvar mycket längre och skyddar gjutjärnet bättre med, samt att oljan ej kommer börja kleta.
Dvs med bränna in använda värme i nån form som ugn/gasflaska/sol/etc.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Matolja med hög andel omättade och fleromättade kolväten[1] och kraftig upphettning gör i stort sett samma sak som linolja vid mer rimliga temperaturer - dvs. det polymeriserar oljan till betydligt fastare ämnen av oxidation från luften.

En äkta stekyta är dock mer komplext med både kolväten och proteiner i halvt förkolnad stadier som armerar upp den härdade oljeskiktet och är inget som skapas med ett par instekningar/ungsbehandlingar med enbart olja, utan kräver just matlagning under en längre tid - men det beror också vad det skall användas till senare.

Linolja tar en del tid på sig att härda och har en karaktäristisk doft som kommer att finnas länge innan det är fullt genomhärdat - skall man ha frukter och annat som ligger på ytan så skulle jag prova med värmebehandling (aka inbränning/ugn) med matolja med mycket omättade och fleromättade fetter i första hand.

Samtidigt - en stekyta tål inte vad som helst som lång tid blötläggning och dessutom i situation med fruktsyror från läckage från frukt i längre tid (timmar) i kontakt som kan göra hål i ytan och det börja rosta just där så småningom, så man får vara beredd att göra om behandlingen i dessa lägen - å andra sidan så kan man göra det många gånger på en gjutjärnsyta innan det blir uppenbart slitet/skadat.

[1]
Sesamfröolja?? - även dagens rapsolja och olivoljor har ganska hög andel omättade och fleromättade fetter - kort sagt alla oljor som härsknar fort om de inte har inblandande antioxidanter är mer lämpliga kandidater för 'instekning' för stekyta än ister, kokosfett, kakaofett och palmolja som har inget eller låg andel (fler)omättade kolväten)

Permalänk
Medlem

Blästring är väl bland de bättre metoderna för att få bort rost på gjutjärn och sedan skydda med någon snäll olja.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather