Felsökning Bil (Motorlampa lyser, har felkoder)

Permalänk
Medlem

Felsökning Bil (Motorlampa lyser, har felkoder)

Hej clockers!

Bil: Volvo S70 99' 2.5 GLT

Kort beskrivning: Motorlampan har lyst sen jag köpte bilen.
Men BÖR ju inte vara något allvarligt fel då den gått igenom (minst) 2 besiktningar.
Bytt ut tändstift då det är en billig "test fix" och dom behövde ändå bytas. Bilen var mer "ryckig"
vid gaspådrag tidigare men detta verkar ha blivit mycket bättre/försvunnit helt efter att bytt tändstiften.

Fick tips och hjälp av bekant hur man testar så att tändspolarna fungerar (tomgång och dra ur kabeln en för en osv.). Och alla tändspolarna verkar fungera bra. Var liiite olja på sidan av ett "hål" men tog bort det med papper och satt tillbaka tändspolen sen.

Så om felet inte är tändstift och inte tändspolar och inte olja som läkt ner vars tändspolarna sitter. Vad kan felet då vara? Har tänkt sälja bilen snart (Då jag köpt en ny) och vore kul att sälja den utan motorlampa som lyser.

Vad är de vanligaste felen förutom det som är testat ovan? Dyrt eller billigt att fixa?
Tacksam för hjälp!

#
#
#
#
#

Felkoder:

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Volvo

============1==============
P0304
Raw code: 0304
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Cylinder 4 - misfire detected

============2==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============3==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============4==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============5==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============6==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============7==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============8==============
P1081
Raw code: 1081
ECU: 7A
Status: Confirmed

============9==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============10==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============11==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============12==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============13==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============14==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

Permalänk
Medlem

Med så många koder känns det lite som ett elfel? Du har ju felkod på samtliga coils. Kan även vara ECU och dylikt. Går bilen bra så hade jag inte brytt mig för att vara ärlig om du har kört igenom två besiktningar med samma felkoder, men förstås om den ska säljas så är det ju gött om den är släckt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Har du testat att nolla alla felkoder och sedan köra tills felet uppstår igen och slutligen läsa felkoder?

Känns som det är rätt många felkoder som kan kommit från din felsökning av tändspolen

Permalänk
Medlem

Precis. Radera felkoderna och se om de kommer tillbaka.

Kolla om batteriet är okej. Ett dåligt batteri kan generera skumma fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har du inga andra symptom än felkoderna? n0llställ isåfall och se vad som händer. Jag skulle satsa mina pengar på kablage

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan vara massor. Är det originaldelar på den idag så byt ut rotorn, fördelsre och tändkablar till att börja med. Haft samma bil och efter 20 år var de delarna slut på min. Efter bytet gick den hur bra som helst! Kamaxelsensorn kan också göra att den går dåligt. Inte fel att byta tändspole också.

Sen behöver ju inte motorlampan lysa av just denna anledningen. Min bil gick dåligt rätt länge men lampan tändes aldrig.

Permalänk
Medlem

Titta efter insugningsläckage, det brukar ge en hel del fel angående misständningar.
Sedan har Volvo haft problem med elekroniska gasspjället och då om det sitter ett Magneti Marelli gasspjäll på din motor

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

En kompis hade en s70 som gick dåligt ibland. Visade sig vara en liten vakumslang som torkat o spruckit. Den satt nånstans mellan motorn o kylaren. Starta o lyssna om du hör nå sugande ljud.

Permalänk
Medlem

Glömde säga det men koderna är nollade och sökt igen på nytt.
Och dessa felkoder kommer upp direkt bilen startar, eller ja, redan vid tändning rättare sagt.

Flera av er pratar om kabelfel, hur kan jag se detta?

Under motorlocket när de är bortskruvat (där man kommer åt tändspolar och tändstift), så har några av "kabelsockarna"
(själva plasten runt kablarna) flagnat sönder men kablarna i sig ser okej ut. Så jag vet inte om detta har betydelse eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelaxel:

En kompis hade en s70 som gick dåligt ibland. Visade sig vara en liten vakumslang som torkat o spruckit. Den satt nånstans mellan motorn o kylaren. Starta o lyssna om du hör nå sugande ljud.

Helt rätt, vevhuset sotar igen efter några år på dessa bilar. På min sprack slangarna tillslut. Det är inte kul att fixa. Man kan testa handsketricket för att se om det är igensatt.

Skrivet av Robinccc:

Glömde säga det men koderna är nollade och sökt igen på nytt.
Och dessa felkoder kommer upp direkt bilen startar, eller ja, redan vid tändning rättare sagt.

Flera av er pratar om kabelfel, hur kan jag se detta?

Under motorlocket när de är bortskruvat (där man kommer åt tändspolar och tändstift), så har några av "kabelsockarna"
(själva plasten runt kablarna) flagnat sönder men kablarna i sig ser okej ut. Så jag vet inte om detta har betydelse eller inte?

Hur gamla är kablarna? Är det original tänddelar? Efter 20år/25 000 mil är det värt att byta. Bara byt dem, nya kablar kostar under tusenlappen hos Biltema. Tar 5 minuter att göra.

Art:
56-850
55-002
57-181

Kamaxelsensorn strular också ibland. Ny kostar någon hundring på autodoc. Du kan kolla om nuvarande fungerar om du har en multimeter:

Permalänk
Medlem

1. Byt plats på tändspole 4 och 5 ... dvs ta 4ans(den som ger felkod) och sätt på plats 5 och 5an på 4an. Kolla om felkoden har hoppat till 5.

2. Kolla hälsan på bilbatteriet. Trasigt batteri på dessa bilar ger felkoder och misständningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur gamla är kablarna? Är det original tänddelar? Bara byt dem, nya kablar kostar under tusenlappen hos Biltema.

Alltså, jag har haft en 99:a, registrerad sent 98 och så sena har separat tändspole direkt på varje stift. Det är alltså inte fråga om fördelare och vanliga tändkablar. Den hade även elektroniskt gasspjäll till skillnad från äldre som har konventionell vajer.

Bara så att det pratas om rätt sak, för jag har känslan av att flera antar att det är ett system med konventionella tändkablar etc, vilket äldre S70 och 850 har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

1. Byt plats på tändspole 4 och 5 ... dvs ta 4ans(den som ger felkod) och sätt på plats 5 och 5an på 4an. Kolla om felkoden har hoppat till 5.

2. Kolla hälsan på bilbatteriet. Trasigt batteri på dessa bilar ger felkoder och misständningar.

Är väl då numrerat så att cylinder 1 är längst till vänster om man tittar på motorn stående framför bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Alltså, jag har haft en 99:a, registrerad sent 98 och så sena har separat tändspole direkt på varje stift. Det är alltså inte fråga om fördelare och vanliga tändkablar. Den hade även elektroniskt gasspjäll till skillnad från äldre som har konventionell vajer.

Bara så att det pratas om rätt sak, för jag har känslan av att flera antar att det är ett system med konventionella tändkablar etc, vilket äldre S70 och 850 har.

Intressant. Jag har haft 1995 850 samt 1999 S70 och de var i princip identiska med tändkablar, fördelare och en separat tändspole. Vad jag hört hade senare modeller elektroniskt gasspjäll också men min hade mekaniskt/wire. Kanske var olika beroende på motorstorleken? Min var den slöa 126HK varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är väl då numrerat så att cylinder 1 är längst till vänster om man tittar på motorn stående framför bilen.

Förstår inte hur det är relevant till det jag skrev?

"Cylinder 4 - misfire detected" <-- sätt denna tändspole på valfri cylinder 1,2,3 eller 5 för å se om problemet/felkoden flyttar på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Förstår inte hur det är relevant till det jag skrev?

"Cylinder 4 - misfire detected" <-- sätt denna tändspole på valfri cylinder 1,2,3 eller 5 för å se om problemet/felkoden flyttar på sig.

Relevansen är givetvis att det är mycket lättare att flytta rätt spole om man vet hur cylindrarna är numrerade. Nu kanske frågeställaren vet det, men det gå inte bara att utgå ifrån att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant. Jag har haft 1995 850 samt 1999 S70 och de var i princip identiska med tändkablar, fördelare och en separat tändspole. Vad jag hört hade senare modeller elektroniskt gasspjäll också men min hade mekaniskt/wire. Kanske var olika beroende på motorstorleken? Min var den slöa 126HK varianten.

Sugvarianten av den femcylindriga motorn i 2.0-utförande var på utgående så det är inte omöjligt att de struntade i att uppdatera den med modernare motorstyrning. 2.0:ornas existens var väl främst motiverade av de länder som Italien som straffbeskattade motorer med större slagvolym. Däremot fortsatte turbovarianter att tillverkas ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Kan tillägga detta. Nollställde koderna här om dagen, slog igång tändningen på bilen och sökte om felkoderna.

När jag BARA hade kört igång tändningen så fick jag felkoder på alla tändspolar, men EJ cylinder 4.
Nollställer koderna igen efter detta.

Direkt efter så kör jag sedan iväg (tog en tur på närmare 2 mil) och parkerade igen, så sökte jag igenom felkoderna
på nytt, då kommer alla felkoder upp igen SAMT felkod på cylinder 4.
Att tillägga här är att bilen blev "skakig" vid högre hastigheter men ENDAST när jag gasar på.
Går utmärkt/smidigt när jag kör jämnt på t ex 100km/h.

Alltså denna kod:

============1============== P0304 Raw code: 0304 ECU: 7A Status: Pending OBDII: Cylinder 4 - misfire detected

Fick även tips (från tråden här och på annat håll) att Byta plats på tändspole 4 och 1, för att se vad som händer med felkoden på Cylinder 4.
Om den är kvar på Cylinder 4 eller flyttar sig med tändspolen till Cylinder 1 eller om den försvinner helt.

=
=
=

Och resterande koder som kom upp båda gångerna (som jag redan visat tidigare då)
är ju felkoderna som blir på alla tändspolar:

============2============== P0355 Raw code: 0355 ECU: 7A Status: Pending OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction ============3============== P0354 Raw code: 0354 ECU: 7A Status: Pending OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction ============4============== P0353 Raw code: 0353 ECU: 7A Status: Pending OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction ============5============== P0352 Raw code: 0352 ECU: 7A Status: Pending OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction ============6============== P0351 Raw code: 0351 ECU: 7A Status: Pending OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction ============7============== P0350 Raw code: 0350 ECU: 7A Status: Pending OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction ============8============== P0350 Raw code: 0350 ECU: 7A Status: Confirmed OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction ============9============== P0351 Raw code: 0351 ECU: 7A Status: Confirmed OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction ============10============== P0353 Raw code: 0353 ECU: 7A Status: Confirmed OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction ============11============== P0355 Raw code: 0355 ECU: 7A Status: Confirmed OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction ============12============== P0352 Raw code: 0352 ECU: 7A Status: Confirmed OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction ============13============== P0354 Raw code: 0354 ECU: 7A Status: Confirmed OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

Permalänk
Medlem

Har du provat med ett nytt och fräscht batteri? Ett halvtaskigt sådant kan ge mycket konstiga fel. Med tanke på att felkoderna uppstår redan när du bara slår på tändningen så känns det som det första logiska att prova.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Har du testat att nolla alla felkoder och sedan köra tills felet uppstår igen och slutligen läsa felkoder?

Känns som det är rätt många felkoder som kan kommit från din felsökning av tändspolen

Ja, du kan se de, inte i min första post, men i den med uppdateringen om felkod cylinder 4.

Felsökningen av tändspolarna har i detta fall inte påverkat. Har en som jobbar som yrkesmekaniker i
många år som gav detta tips. Sen hade jag dessa felkoder för flera månader sedan, alltså långt innan
jag testade felsökningen med tändspolarna.

Skrivet av ToirRisker:

1. Byt plats på tändspole 4 och 5 ... dvs ta 4ans(den som ger felkod) och sätt på plats 5 och 5an på 4an. Kolla om felkoden har hoppat till 5.

2. Kolla hälsan på bilbatteriet. Trasigt batteri på dessa bilar ger felkoder och misständningar.

Tändspolsbytet fick jag höra av en bilverkstad också. Ska testa detta, återkommer med uppdatering.

Skrivet av Alphahanne:

Har du provat med ett nytt och fräscht batteri? Ett halvtaskigt sådant kan ge mycket konstiga fel. Med tanke på att felkoderna uppstår redan när du bara slår på tändningen så känns det som det första logiska att prova.

Vi har haft ett nytt o fräscht batteri tidigare och fick dessa felkoder då också.
Är dock ett äldre (men nyligt fulladdat) batteri i bilen just nu, och fått samma felkoder med de också då.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING/LÖSNING:

Visade sig vara ett värdefullt tips, att byta plats på tändspolarna, som ni skrev här och som Bilverkstaden sa.
Hade helt uteslutit att de var en tändspole som krångla efter att vi redan testat dom.

Nollade felkoderna igen, bytte plats på tändspole 4 och 1. Sökte felkoder under färd (medans jag körde)
då stod de "misfire random cylinder" typ. Nollade igen, under färden. Körde på en bit till och sen när jag
stannade på ett ställe och sökte om felkoderna, mycket riktigt, felkod på Cylinder 1 istället för Cylinder 4.
Åkte hem igen, bytte plats igen på 1 och 4. Sen bytte jag ut tändspolen som gav felkoder mot en helt ny tändspole.

Och Voila, ALLA felkoder är borta och motorlampan lyser inte längre! Så jävla skönt.

Grejen som jag fick höra från lokala bilverkstaden är, att tändspolen behöver inte vara trasig/helt död,
men den kan ändå vara fel på, och misstända. Och då ger den felkoder, som i detta fall på alla tändspolar,
men på korrekt cylinder. Så dom gav också tips att byta plats på tändspolen. Och man ska helst
byta plats så långt bort som möjligt, då misständning kan ge fel på tändspolar i närheten osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Glömde säga det men koderna är nollade och sökt igen på nytt.
Och dessa felkoder kommer upp direkt bilen startar, eller ja, redan vid tändning rättare sagt.

Flera av er pratar om kabelfel, hur kan jag se detta?

Under motorlocket när de är bortskruvat (där man kommer åt tändspolar och tändstift), så har några av "kabelsockarna"
(själva plasten runt kablarna) flagnat sönder men kablarna i sig ser okej ut. Så jag vet inte om detta har betydelse eller inte?

OK, nu såg jag att det var löst, men annars är här ett par tips som också kan hjälpa andra som får mysko fel.

Hur bra är ditt batteri?

Ett dåligt batteri kan ge alla möjliga mysko fel.

En annan sak som kan strula på en del volvomodeller är tydligen tändningslåset som kan glappa.