Edge passerar Firefox som tredje mest populära webbläsare

Permalänk
Melding Plague

Edge passerar Firefox som tredje mest populära webbläsare

I en sammanställning gjord av Atlas VPN passerar Safari en miljard användare och Firefox glider ned på fjärde plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På datorn: Firefox
På mobilen: Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Firefox på alla datorer...

Förstår inte varför man vill sälja sin historik till Google

Permalänk
Medlem

Edge på alla mina windows burkar, men Chrome är nice på mobilen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bara Firefox. Förstår inte vad som hänt med annat folk, blivit som helt besatta att det SKALL vara Chrome tydligen?!

Har Mozilla betett sig så illa?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Snart äger Google webben. Det slutar väl med att User-Agent ersätts med Advertiser-Agent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur tolkar man Credge (chromium edge) i listan?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Använde Firefox sen dess begynnelse tills dom började förespråka censur: https://blog.mozilla.org/en/mozilla/we-need-more-than-deplatf...
Använder numera Brave.

Permalänk
Medlem

Har haft lite problem med min Firefox på sista tiden, just att det krashar när jag ska googla. Hmm!
Utöver det så älskar jag hur bokmärken fungerar med taggarna och keywords. Känns som att jag inte kan leva utan det på datorn.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur tolkar man Credge (chromium edge) i listan?

"Edge" är väl typ 99% Chromium Edge förmodar jag?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Edge" är väl typ 99% Chromium Edge förmodar jag?

Ja, det är väl så man får se det

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har befriat mina privata datorer ifrån Edge, men tyvärr är det förstavalet på jobbdatorn. Där har vi även Internet Explorer som krav för vissa interna system

Ang. att sälja sin historik till Google, så hoppas jag att Privacy Badger, uBlock Origin samt användandet av AdGuard DNS i routern försvårar spårandet av mig. Kör främst med Chrome, Safari och DuckDuckGo Browser beroende på enhet.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox då jag anser att det behövs ett ordentligt alternativ till chromes motor. Alltså för att sponsra dem. Gillar annars chrome på mobil bättre vad gäller gui.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Brave överallt.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Kör Chrome, tycker den är enkel och bra. Orkar inte byta över till något annat.

Permalänk
Medlem

Dator: Firefox
Telefon: Safari

Permalänk
Medlem

Datorn: Edge
Mobilen: Edge

Permalänk
Medlem

Använder bara Firefox, på alla platformar.
Jag brukar även donera en slant om året till Mozilla då jag mer än gärna betalar för program/tjänster jag tycker om i allmänhet, och om de är kostnadsfria i synnerhet.

Permalänk
Medlem

Inte så överraskande att Edge går om, men det oroväckande är att Firefox har tappat användare.

Tråkigt att aktörer som har andra intressen än dom stora techbolagen får så litet genomslag...

Permalänk
Medlem

Chromium är chromium, oavsett om det heter Google Chrome, Edge, Opera, Brave etc.

Permalänk
Medlem

Synd för märkte för första gången problem med Firefox att Lidl inte fungerade. Chrome finns inte på linux men fick lov att köra Chromium för just den sidan. Frun och jag använder en NUC med Linux på TVn som vår gemensamma dator då det är lättare att titta på reklamblad köpa saker på nätet osv tillsammans på TVn än att man ska sitta och trängas vid en mobil eller surfplatta. Hoppas inte det blir mer problem med Firefox för den som fungerar bäst med Linux hittills.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör med Chrome på både datorn och telefonen

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Firefox här, chrome i luren :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till Brave på telefonen och datorn, Firefox kändes ganska segt för mig på datorn sen ett tag tillbaka, HTTP/3 buggen gjorde att jag fick nog av skiten och bytte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Använde Firefox sen dess begynnelse tills dom började förespråka censur: https://blog.mozilla.org/en/mozilla/we-need-more-than-deplatf...
Använder numera Brave.

med tanke på att Google också förespråkar censurer och aktivt censurerar och Brave bygger på Chromium, så gör det bytet ingen jättestor skillnad.

Mozilla är alltså fortfarande lesser evil.

Permalänk

Safari eller Firefox privat beroende av plattform. Edge på jobbdatorn då a) det är standarden på jobbet och b) jag jobbar en hel del mot Azure som bråkar när man kör content blockers och stoppar tredjepartskakor...

Permalänk
Medlem

Att det inte skedde tidigare med tanke på att Edge följer med Windows?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Att det inte skedde tidigare med tanke på att Edge följer med Windows?

Teorin som lades fram var väl just att det har att göra med hur de gjort byte av webbläsare jobbigare i Windows 11:

"Compared to last year’s statistics, Microsoft Edge overtook Firefox for the third most popular browser with over 212 million users. Since the release of Windows 11, Microsoft set it as the default browser on all devices and made it difficult for users to change to their preferred option. Therefore, Edge received a significant increase in its userbase."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör uteslutande Edge sedan ett år. Helnöjd.

Permalänk
Medlem

Firefox alla dagar. Sen starten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz