Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har nog aldrig sagt att jag känner mig underbetald? Jag känner mig bara missnöjd med mitt påslag denna lönerevision. Skulle du vara nöjd med en höjning på 400:- om vi bortser från den redan befintliga lönen?

Om du inte är nöjd med höjning så måste det ju vara för att du känner dig underbetald. Annars skulle du ju varit nöjd med din lön efter höjningen och inte haft något emot den.

Hur stor en höjning är spelar ingen roll utan det intressanta är vad man har i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du inte är nöjd med höjning så måste det ju vara för att du känner dig underbetald. Annars skulle du ju varit nöjd med din lön efter höjningen och inte haft något emot den.

Hur stor en höjning är spelar ingen roll utan det intressanta är vad man har i lön.

Känner återigen mig inte underbetald, det har du läst in själv. Man vill alltid ha mer? visst finns det undantag här också men gemene man vill nog suga åt sig så mycket som möjligt utan att för den delen vara missnöjd.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är en sjukt hög lön för det jobbet skulle jag påstå så chefen är nog inte helt ute och cyklar

Skrivet av SiD:

Jag har nog aldrig sagt att jag känner mig underbetald? Jag känner mig bara missnöjd med mitt påslag denna lönerevision. Skulle du vara nöjd med en höjning på 400:- om vi bortser från den redan befintliga lönen?

Skrivet av SiD:

Känner återigen mig inte underbetald, det har du läst in själv. Man vill alltid ha mer? visst finns det undantag här också men gemene man vill nog suga åt sig så mycket som möjligt utan att för den delen vara missnöjd.

Nu har befintlig lön och ev. påslag i en revision inget med varandra att göra. Att en chef tycker att man har en för hög lön redan kan hen absolut tycka, dock är det absolut inget argument man ska eller bör använda i ett lönesamtal. Totalt fel!

1,04% låter lågt. Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen? Om nej så kan arbetsgivaren rent krasst skita i att höja lönerna eller som i detta fall, ha en extremt låg ökning. Standard med kollektivavtal brukar vara mellan 1,5%-2,3% beroende på avtalslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Standard med kollektivavtal brukar vara mellan 1,5%-2,3% beroende på avtalslängd.

Den siffran gäller för kollektivet, inte individen.
Dvs, av allas löner så avsätts 1,5-2,3% (i ditt exempel) till en pott som sedan fördelas.
Är inte individgaranti avtalat kan det bli 0% till individer även med kollektivavtal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den siffran gäller för kollektivet, inte individen.
Dvs, av allas löner så avsätts 1,5-2,3% (i ditt exempel) till en pott som sedan fördelas.
Är inte individgaranti avtalat kan det bli 0% till individer även med kollektivavtal.

Det har du givetvis helt rätt i men det krävs en väl underbyggd justification för att sätta 0 på en individ där
det finns kollektivavtal och ev. facklig verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nu har befintlig lön och ev. påslag i en revision inget med varandra att göra. Att en chef tycker att man har en för hög lön redan kan hen absolut tycka, dock är det absolut inget argument man ska eller bör använda i ett lönesamtal. Totalt fel!

1,04% låter lågt. Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen? Om nej så kan arbetsgivaren rent krasst skita i att höja lönerna eller som i detta fall, ha en extremt låg ökning. Standard med kollektivavtal brukar vara mellan 1,5%-2,3% beroende på avtalslängd.

Precis, i mina undersökningar och det jag läste på innan lönerevisionen så är det precis som du hävdar, fel att använda som ett argument att jag redan tjänar för mycket. Vårt företag går under kollektivavtal: Teknikarbetsgivarna men det är ju upp till arbetsgivaren att styra potten ut efter eget tycke och smak.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det har du givetvis helt rätt i men det krävs en väl underbyggd justification för att sätta 0 på en individ där
det finns kollektivavtal och ev. facklig verksamhet.

Nej, så är det tyvärr inte.
Nu innehåller många avtal en individgaranti så det är inget jätteproblem, men finns inte den är det väldigt lätt för arbetsgivaren att sätta noll om den vill.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Precis, i mina undersökningar och det jag läste på innan lönerevisionen så är det precis som du hävdar, fel att använda som ett argument att jag redan tjänar för mycket. Vårt företag går under kollektivavtal: Teknikarbetsgivarna men det är ju upp till arbetsgivaren att styra potten ut efter eget tycke och smak.

Kan det vara så att det är lite dumt formulerat av chefen bara? Att det som egentligen menades var att det finns andra medarbetare som ligger (för) lågt, och att chefen prioriterade att använda potten till att höja dessa?

I praktiken så innebär det ju att du ligger högt, men det är inte "att du ligger högt" som är det egentliga argumentet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kan det vara så att det är lite dumt formulerat av chefen bara? Att det som egentligen menades var att det finns andra medarbetare som ligger (för) lågt, och att chefen prioriterade att använda potten till att höja dessa?

I praktiken så innebär det ju att du ligger högt, men det är inte "att du ligger högt" som är det egentliga argumentet.

Nej, det fanns inte utrymme för feltolkning när min chef sa att jag redan ligger så högt om man ser till marknadslönerna så han kan bara ge 400:- Finns inte så mycket jag kan göra åt det, fick ju iaf 86:- mer än lägsta nivå

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, så är det tyvärr inte.
Nu innehåller många avtal en individgaranti så det är inget jätteproblem, men finns inte den är det väldigt lätt för arbetsgivaren att sätta noll om den vill.

Ok, lätt och lätt men min erfarenhet är iaf att det krävs i princip att personen (miss)skött sitt arbete och uppgifter väldigt dåligt för att sätta 0 och plus krav på handlingsplan för den individen framåt.

Att godtyckligt "nolla" en individ utan att kunna förklara varför är nog inget recept för framgång generellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ok, lätt och lätt men min erfarenhet är iaf att det krävs i princip att personen (miss)skött sitt arbete och uppgifter väldigt dåligt för att sätta 0 och plus krav på handlingsplan för den individen framåt.

Att godtyckligt "nolla" en individ utan att kunna förklara varför är nog inget recept för framgång generellt...

Det går alltid att vara kreativ om arbetsgivaren verkligen vill nolla någon, men nej, något recept för framgång är det inte

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den siffran gäller för kollektivet, inte individen.
Dvs, av allas löner så avsätts 1,5-2,3% (i ditt exempel) till en pott som sedan fördelas.
Är inte individgaranti avtalat kan det bli 0% till individer även med kollektivavtal.

I årets avtal för elektriker,
2.2% ökning, minsta 0.8% beräknat på minimi fullbetald lön (även fast du inte är fullbetald).

Vissa kollektivavtal reglerar minsta höjning medan andra inte tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Känner återigen mig inte underbetald, det har du läst in själv. Man vill alltid ha mer? visst finns det undantag här också men gemene man vill nog suga åt sig så mycket som möjligt utan att för den delen vara missnöjd.

Jag kom in på en (alltför) hög nivå på min nuvarande arbetsplats för fyra år sedan, vilket gör att höjningarna ligger på miniminivå varje år. Kollegerna är på väg att komma ikapp, men jag ser det ändå som en seger att jag varje år hittills plockat ut orimligt hög "extralön". Både chefen och jag vet om läget och jag nickar snällt jag endast får inflationsanpassad lönejustering.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kom in på en (alltför) hög nivå på min nuvarande arbetsplats för fyra år sedan, vilket gör att höjningarna ligger på miniminivå varje år. Kollegerna är på väg att komma ikapp, men jag ser det ändå som en seger att jag varje år hittills plockat ut orimligt hög "extralön". Både chefen och jag vet om läget och jag nickar snällt jag endast får inflationsanpassad lönejustering.

Inflationsanpassad lönejustering skulle vara typ 6% i år men jag fick 1,04% i ökning

Vad händer när dina kollegor är ifatt? Får ni endast mininivå då också? Är bara nyfiken på hur din arbetsgivare tänker, att så länge dina kollegor tjänar mindre ( gissar ni gör typ samma jobb) så är du "överbetald" och får mini. När alla är ifatt så är du inte överbetald för din roll längre utan kan få normal höjning igen precis som de andra.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Inflationsanpassad lönejustering skulle vara typ 6% i år men jag fick 1,04% i ökning

Vad händer när dina kollegor är ifatt? Får ni endast mininivå då också? Är bara nyfiken på hur din arbetsgivare tänker, att så länge dina kollegor tjänar mindre ( gissar ni gör typ samma jobb) så är du "överbetald" och får mini. När alla är ifatt så är du inte överbetald för din roll längre utan kan få normal höjning igen precis som de andra.

Jag jobbar i Schweiz och inflationen är inte lika hög här.

Vidare, vi är en stor multinationell organisation med olika "nivåer". Inom varje nivå (och land) finns det en lönespann. Jag kom in precis i toppen av spannet för min nivå. Som du säger, när jag inte längre ligger i topp i spannet ökar möjligheten för högre höjningar.
Utöver den fasta lönen har vi bonusar som baseras på individuella mål (ytterligare ca 15-50% av fastlön beroende på måluppfyllelse), så incitament att prestera finns ändå.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag jobbar i Schweiz och inflationen är inte lika hög här.

Vidare, vi är en stor multinationell organisation med olika "nivåer". Inom varje nivå (och land) finns det en lönespann. Jag kom in precis i toppen av spannet för min nivå. Som du säger, när jag inte längre ligger i topp i spannet ökar möjligheten för högre höjningar.
Utöver den fasta lönen har vi bonusar som baseras på individuella mål (ytterligare ca 15-50% av fastlön beroende på måluppfyllelse), så incitament att prestera finns ändå.

Tack för info

Om det finns möjligheter att få högre lön när "alla" har samma tycker inte jag att det kan klassas som att du har för hög lön för ditt arbete utan att det är för stora skillnader inom ett visst spann/nivå. För om inte arbetsuppgifterna ändras gör du ju samma jobb och ändå har rum för mer ökning än minimum, men nu märker jag ord, förstår hur du menar.

Fin fint bonusavtal

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag jobbar i Schweiz och inflationen är inte lika hög här.

Vidare, vi är en stor multinationell organisation med olika "nivåer". Inom varje nivå (och land) finns det en lönespann. Jag kom in precis i toppen av spannet för min nivå. Som du säger, när jag inte längre ligger i topp i spannet ökar möjligheten för högre höjningar.
Utöver den fasta lönen har vi bonusar som baseras på individuella mål (ytterligare ca 15-50% av fastlön beroende på måluppfyllelse), så incitament att prestera finns ändå.

Fast har du maxat lönen för din karriärnivå så fortsätter du väl få minimum fram till dess att du blir befordrad, eller?

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Det verkar rimligt vid 50%, men ovanför skrev du att du fått erbjudanden om "nästan 100%" högre lön. Jag säger inte att gränsen går precis där, men att få ~25k extra netto i månaden kan ju i alla fall göra att man överväger att byta, även om kaffet smakar lite sämre på det nya stället.
Om inte annat skulle det kunna flytta pensionsåldern till 55 år istället för 67 år.

Jo, jag formulerade mig lite fel där inser jag.
Menade att oavsett om lönen är sjukt mycket högre hade jag inte velat börja om med allt jag lyckats med på nuvarande ställe. Fick nyligen byta roll inom bolaget och får en kollega att jobba med som gör att vi kan planera in projekt och planerat arbete på ett mycket bättre sätt än personen jag ersätter kunnat.

De intervjuer jag vart på såhär långt, har jag bara fått uppleva IT miljöer som är i behov av extremt mycket underhåll eller i princip utbyte av samtliga delar och i princip ingen säkerhet alls.

Samt de cheferna har inte gett rätt känsla av förståelse kring nämnda delar. För mig superviktigt men för vem annan som helst så hade de kunnat välja att "ta det" pga löneökningen. Jag har vart på 4 olika ställen totalt, ett med 25% mer, ett med nästan 50% mer och två med lätt över 100% mer lön. Galet. Oftast verkar det vara erfarenheten som avgör vad som erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ville bara säga att jag denna månad fick ut min all time high, 330k+ på en månad med bonus och semesterersättning på provision. Jobbar hårt för att hålla takten och om jag kan hålla året ut slutar jag på en månadslön på 180k+. Där fick du Gunilla (min gamla mattelärare på högstadiet). För de som är oroliga att jag inte bidrar kan jag ju också säga att 175k av denna månadslön gick bort i skatt.

Lagom månadssnitt där, du söker inga adepter för mentorskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fast har du maxat lönen för din karriärnivå så fortsätter du väl få minimum fram till dess att du blir befordrad, eller?

Jag skulle gissa att taket för min nivå utvecklas snabbare än inflationen. Jag har nått en lönenivå som ligger långt över vad jag trodde att jag någonsin skulle tjäna, nu är jag mest mån om att behålla det jag har. Hörde jag någon säga "gammal och lat"?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Leg psykolog, i regional tjänst. 43000, upp 3 % i år 44300 från juni. 90e percentilen för min årsklass = helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Lagom månadssnitt där, du söker inga adepter för mentorskap?

Ha ha, vill du slå dig fram inom sälj kan jag skicka lite tips. 😊

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Personlig assistent natt

Arbetat här i 5år
Lön för Maj

Brutto: 55182kr
Netto: 38298kr

Jobbat för mkt uppenbarligen 😀

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag skulle gissa att taket för min nivå utvecklas snabbare än inflationen. Jag har nått en lönenivå som ligger långt över vad jag trodde att jag någonsin skulle tjäna, nu är jag mest mån om att behålla det jag har. Hörde jag någon säga "gammal och lat"?

Ah, verkar som du har en mer pragmatisk organisation än vad jag har. Hos oss är gränserna fasta alternativt ändras mycket långsamt (för oss plebejer om inte annat, misstänker att det ser annorlunda ut för exec director och uppåt) så når du taket blir det miniminivå + löneväxling eller mer semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Personlig assistent natt

Arbetat här i 5år
Lön för Maj

Brutto: 55182kr
Netto: 38298kr

Jobbat för mkt uppenbarligen 😀

Intressant veta vad grundlönen är utav det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Intressant veta vad grundlönen är utav det.

Runt 32k innan skatt skulle jag gissa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ha ha, vill du slå dig fram inom sälj kan jag skicka lite tips. 😊

Varför inte, kommer mer än gärna ifrån nuvarande yrke och kunskap är väl aldrig tungt att bära?

Permalänk
Medlem

Site reliability engineer (glorifierad sysadmin) hos en spelutvecklare. Jobbat inom IT i drygt 10 år nu. Cloud, Kubernetes, Observability and all that jazz.
58'000 brutto
30 dagars semester
Betald övertid och obligatorisk beredskap ungefär en gång i månaden.
Tjänstepension
Maxat friskvårdsbidrag
Finns något bonussystem men jag kommer inte ihåg det på rak arm.
Lyfte lönen i år efter att ha bytt från en annan spelutvecklare till det här. Satt på 50'400 innan vilket jag tycker är en väldigt bra lön redan. Bytte pga att jag inte trivdes med min arbetssituation, inte pga lön.

Permalänk
Skrivet av Gheyrippir:

Ålder: 33
Yrke: Data Scientist (gör lite allt möjligt med data)
Tid i yrket: 4 år, men har annan arbetslivserfarenhet också.
Ingångslön: 34500
Lön nu: 59500 + årlig bonus på 10-30k
Förmåner: Arbete hemifrån 2-3 dagar i veckan, 35.5 dagar ledighet/semester, kring fyra halvdagar per år, massor med rabatter hos olika företag (typ 10-15% billigare gymkort etc).

Generellt sett rätt slappt och flexibelt. Hoppas kunna gå mot någon slags chefsposition i framtiden. Har mer eller mindre slagit i taket för lön, förmåner, ledighet etc på nuvarande nivå. Krävs mer ansvar för att kunna få högre lön.

2% höjning i år. 20k i bonus. Tittar på lite andra tjänster just nu och hoppas kunna lyfta till 70+.

Permalänk
Medlem

Löneökningen i år var trist bara 1400 kr, men de är tydligen så pottan de får tilldelad sätts om hösten redan så inflationen han inte påverka, och sen fick vi i Samma veva (men utanför lönebiten) distansavtal som medger upp till 100% distansarbete, det är ju faktiskt värt skapligt mycket även om jag har lite svårt sätta en exakt summa på det, men månadskort för regio+sl ligger på typ 2500k i månaden och jag kanske är på jobbet 3-4 ggr i månaden å 240 spänn tor . men sen all fritid man behåller och tis man slipper lägga på pendlign är svårmätt