Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det var ju sainz som gav sig själv näst bästa strategin efter red bull. Leclerk argumenterade inte emot att han skulle i depå för att täcka upp för red bull.

Sen var det ju fel av Ferrari att dubbelstacka vilket de insåg men för sent då.

Men de ska ju inte offra Carlos race bara för att Charles vann kvalet och ska va entitled till Monaco vinst.

1. Leclerc var snabbare än Sainz i första stint och kval.
2. Det var hans hemmarace.
3. Han tog den strategin som laget erbjöd medan Sainz gick emot laget och valde bort den strategin som skulle skydda Leclerc från Perez.
4. Han kämpar om WDC och alla poäng är viktiga.

Där har du anledningarna varför de skulle premierat Leclerc. De satte sig i en situation där de var tvungna att offra en.

Du verkar tro att det finns något objektivt sätt att se på detta där Sainz egna beslut att gå emot sitt lag är vad som ska premieras. Inte skulle Mercedes förra säsongen premiera Bottas i Silverstone under samma omständigheter eller Red Bull premiera Perez i Nederländerna. Det här är en lagsport och psykologi spelar in till en stor grad. Man lägger inte krokben för sin premierade förare på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Nu så godkände ju Ferrari att sainz skulle stanna ute. Jag vet inte förr blev folk upprörda när barrichwlli fick släppa skon sista varvet men nu ska vi inte ha någon racing utan bara hjälpryttare. Var helt fel av red bull att låta Perez gå i mål före max också?

Båda dessa gjorde ju bättre race än leclerk och max

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nej men Monaco, vilken döfödd tillställning, hoppas verkligen att den ryker från kalendern.
Indy500 däremot, vilken jävla lopp av Felix och Marcus, vilken negelbitare med rödflagg med 4 varv kvar.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu så godkände ju Ferrari att sainz skulle stanna ute. Jag vet inte förr blev folk upprörda när barrichwlli fick släppa skon sista varvet men nu ska vi inte ha någon racing utan bara hjälpryttare. Var helt fel av red bull att låta Perez gå i mål före max också?

Förstår inte vad andra människor tyckte för 15+ år sen ska bestämma vad jag tycker idag? Perez gjorde en bättre helg än Max rakt igenom och förtjänade sin vinst. Annan situation för Sainz/Leclerc.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag känner mer av efter igår, medlidande åt Leclerc eller glädje åt Checo.

Mycket avbrott och grejer, men ett ganska underhållande race, speciellt för att vara Monaco!
Känns kanske som exakt det banan behövde för att hålla kvar sin plats på kalendern till kommande år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Jag vet inte vad jag känner mer av efter igår, medlidande åt Leclerc eller glädje åt Checo.

Mycket avbrott och grejer, men ett ganska underhållande race, speciellt för att vara Monaco!
Känns kanske som exakt det banan behövde för att hålla kvar sin plats på kalendern till kommande år?

Jao det var stormigt där ett tag så det blev underhållande. Men det var ju ett Trulli-tåg på både full wet (Gasly kunde röra sig genom fältet på inters när det torkat upp) och sedermera när det torka upp för slicks. Det är en helt värdelös bana ändå.(det låter rått, men alltså banan ger noll anmärkningsvärd show)

I jämförelse med Baku exempelvis, som stadsbana, har Baku utrymme så förarna vågar satsa eller satsa för omkörningar. T om under kvalet brukar några bli för ambitiösa och hitta muren.

Baku highlights:
-21 https://www.youtube.com/watch?v=suZHkUxPzjE
-19 https://www.youtube.com/watch?v=8eE9bofwhhs
-18 https://www.youtube.com/watch?v=Iculr0LElws
-17 https://www.youtube.com/watch?v=zP3WOVR1-YU

Permalänk
Medlem

Michael Masi må vara borta som tävlingschef i Formel 1 men efter Monacos GP känns det helt klart som att det fortfarande finns en hel del problem i den här sporten. Exempelvis den här regeländringen som kom som en total överraskning för min del i alla fall. Bra av Verstappen att ta till sig den ändringen.

https://www.racefans.net/2022/05/29/the-rule-tweak-and-cut-an...

Men tävlingens snabbaste varv kan i alla fall visas utan den där konstiga ljudeffekten som lades på tidigare, alltid något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao det var stormigt där ett tag så det blev underhållande. Men det var ju ett Trulli-tåg på både full wet (Gasly kunde röra sig genom fältet på inters när det torkat upp) och sedermera när det torka upp för slicks. Det är en helt värdelös bana ändå.(det låter rått, men alltså banan ger noll anmärkningsvärd show)

I jämförelse med Baku exempelvis, som stadsbana, har Baku utrymme så förarna vågar satsa eller satsa för omkörningar. T om under kvalet brukar några bli för ambitiösa och hitta muren.

Baku highlights:
-21 https://www.youtube.com/watch?v=suZHkUxPzjE
-19 https://www.youtube.com/watch?v=8eE9bofwhhs
-18 https://www.youtube.com/watch?v=Iculr0LElws
-17 https://www.youtube.com/watch?v=zP3WOVR1-YU

Tycker att race director inte nödvändigtvis gjorde helt rätt, samtidigt förstår jag kanske var de kommer ifrån om han varit RD för formel 3 eller vad det var tidigare. Det är dock dags för dem att förstå att det inte är amatörligan de leder längre.

Banan kan man tycka vad man vill om, det lär väl inte bli bättre så länge bilarna inte blir fysiskt mindre. Däremot gillar jag spektaklet som sådant, det är lite en folkfest med F1-tema och samtidigt ett enormt arv för sporten, vilket jag kan uppskatta. Alla race behöver inte vara super ur en race-synpunkt, även om den stora majoriteten såklart borde vara det, det är trots allt en motorsport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Michael Masi må vara borta som tävlingschef i Formel 1 men efter Monacos GP känns det helt klart som att det fortfarande finns en hel del problem i den här sporten. Exempelvis den här regeländringen som kom som en total överraskning för min del i alla fall. Bra av Verstappen att ta till sig den ändringen.

https://www.racefans.net/2022/05/29/the-rule-tweak-and-cut-an...

Men tävlingens snabbaste varv kan i alla fall visas utan den där konstiga ljudeffekten som lades på tidigare, alltid något!

Det som var bra i mitt tycke är ju iaf att regelboken vann. Känns som en bättre riktning nu, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som var bra i mitt tycke är ju iaf att regelboken vann. Känns som en bättre riktning nu, iaf.

Alltså det känns ju som de har en massa parallella regler så de alltid har ryggen fri. Men kanske är individuella regler för varje race

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vilken körning av Gasley! Tyvärr ännu ett race som slutar i besvikelse för Ricciardo... Vad tror ni? Är Ricciardo kvar i F1 nästa år?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Tycker att race director inte nödvändigtvis gjorde helt rätt, samtidigt förstår jag kanske var de kommer ifrån om han varit RD för formel 3 eller vad det var tidigare. Det är dock dags för dem att förstå att det inte är amatörligan de leder längre.

Banan kan man tycka vad man vill om, det lär väl inte bli bättre så länge bilarna inte blir fysiskt mindre. Däremot gillar jag spektaklet som sådant, det är lite en folkfest med F1-tema och samtidigt ett enormt arv för sporten, vilket jag kan uppskatta. Alla race behöver inte vara super ur en race-synpunkt, även om den stora majoriteten såklart borde vara det, det är trots allt en motorsport.

Monaco är som att avgöra ett 100m lopp (med människor) i ett skyttevärn.

Skrivet av Skylar7s:

Vilken körning av Gasley! Tyvärr ännu ett race som slutar i besvikelse för Ricciardo... Vad tror ni? Är Ricciardo kvar i F1 nästa år?

Det är riktigt synd att det inte riktigt fungerar för honom. Jag tror någon tar hans säte inför nästa år. Kanske Gasly?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alltså det känns ju som de har en massa parallella regler så de alltid har ryggen fri. Men kanske är individuella regler för varje race

Ja, det är ju ett problem de dragits med länge. Det görs överenskommelser och speciallösningar om det ena och det andra.
Min (till stor del ounderbyggda) känsla säger att Charlie Whiting hade fingertoppskänsla vad gäller det där och kunde hantera det, men sedan har det sättet att jobba blivit alltmer ohållbart.

Och det är just med den bakgrunden som jag ser detta beslut som positivt, de säger här att det är just det som står i regelboken som faktiskt gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Vilken körning av Gasley! Tyvärr ännu ett race som slutar i besvikelse för Ricciardo... Vad tror ni? Är Ricciardo kvar i F1 nästa år?

Jag tror att Ricciardo hänger löst, han levererar verkligen inte som han bör och det verkar vara bestående tyvärr. Mclaren bör nog försöka sno någon annan förare i det här läget då Ricciardo kostar mycket pengar men inte utmanar Norris alls. Gasly, Albon eller Magnussen kan kanske vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag tror att Ricciardo hänger löst, han levererar verkligen inte som han bör och det verkar vara bestående tyvärr. Mclaren bör nog försöka sno någon annan förare i det här läget då Ricciardo kostar mycket pengar men inte utmanar Norris alls. Gasly, Albon eller Magnussen kan kanske vara ett bättre val.

Personligen anser jag att om McLaren önskar mer prestation ur Ricciardo, ge honom en bil som passar honom och inte bara passar Norris. Det må vara så att Norris är deras förste-förare, och de får gärna göra vad de kan för att behålla intresset i McLaren hos honom, men de kan inte trycka ner Ricciardo när de gång på gång ger honom dåliga strategier (hör radio under race, kontra Norris) och en bil som inte passar hans körstil. Chassit verkar inte fungera, och uppgraderingarna verkar inte ha nått Ricciardo utan endast Norris. Dessutom, utan krasch som utsatt motordelar, så har alla delar (förutom en eller två) bytts ut på Norris' bil.

Många säger och anser att Ricciardo har "förlorat" sin gnista, men det tror inte jag. Han behöver bara rätt bil, en som han kan justera sig till utan dessa hinder som han haft i över en säsong nu.

Permalänk
Medlem

Jag tror Zac Brown vill plocka över någon från Indycar. O'Ward kanske, eller möjligen Herta. Rosenquist hade nog varit kul men det tror jag inte kommer hända.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Personligen anser jag att om McLaren önskar mer prestation ur Ricciardo, ge honom en bil som passar honom och inte bara passar Norris. Det må vara så att Norris är deras förste-förare, och de får gärna göra vad de kan för att behålla intresset i McLaren hos honom, men de kan inte trycka ner Ricciardo när de gång på gång ger honom dåliga strategier (hör radio under race, kontra Norris) och en bil som inte passar hans körstil. Chassit verkar inte fungera, och uppgraderingarna verkar inte ha nått Ricciardo utan endast Norris. Dessutom, utan krasch som utsatt motordelar, så har alla delar (förutom en eller två) bytts ut på Norris' bil.

Många säger och anser att Ricciardo har "förlorat" sin gnista, men det tror inte jag. Han behöver bara rätt bil, en som han kan justera sig till utan dessa hinder som han haft i över en säsong nu.

Ja hade Mclaren byggt bilen mer kring Ricciardo hade han säkert kört bättre. Men det faktum att han kört så pass dåligt med en bil som ändå har bra potential gör att jag tycker det känns onödigt att bygga bilen för honom.

Om man jämför exempelvis Ricciardo med Perez under säsongen 2021 där Perez körde en bil som var väldigt mycket byggd endast för Verstappen så fick ändå Perez ut en hel del ur bilen även om han inte kunde matcha Verstappen. Ricciardo lyckades inte alls på samma sätt göra ett okej resultat med en bil byggd för Norris.

Jag tror det är bättre att gå vidare med en annan yngre och billigare förare för Mclaren, Ricciardo var ju tänkt att lyfta teamet och utmana Norris till att bli ännu bättre, istället har man fått en andraförare som inte kan hjälpa försteföraren i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Ja hade Mclaren byggt bilen mer kring Ricciardo hade han säkert kört bättre. Men det faktum att han kört så pass dåligt med en bil som ändå har bra potential gör att jag tycker det känns onödigt att bygga bilen för honom.

Om man jämför exempelvis Ricciardo med Perez under säsongen 2021 där Perez körde en bil som var väldigt mycket byggd endast för Verstappen så fick ändå Perez ut en hel del ur bilen även om han inte kunde matcha Verstappen. Ricciardo lyckades inte alls på samma sätt göra ett okej resultat med en bil byggd för Norris.

Jag tror det är bättre att gå vidare med en annan yngre och billigare förare för Mclaren, Ricciardo var ju tänkt att lyfta teamet och utmana Norris till att bli ännu bättre, istället har man fått en andraförare som inte kan hjälpa försteföraren i någon större utsträckning.

McLaren har satsat på det koncept man har. Alonso kan extrahera det mesta tydligen ur vilket vrak som helst (och lite till), det är talang. Hela situationen är svintråkig med tanke på Ricciardos annars sköna stil, men det verkar inte fungera för honom helt enkelt i McLaren.

Teamet gör nog vad man kan för att få det att funka, trots allt gör han sig viktig både marknadsmässigt men också i helhet för mästerskapet.

Gasly vore i alla fall kul och få se i en annan bil.

Permalänk
Medlem

Rätt så hjärteskärande att höra comms osensorerad direkt efter fadäsen alltså. Något osäker, men jag tror man kan höra Binotto säga förlåt till och med. Man riktigt hör hur han skäms.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Jag tror Zac Brown vill plocka över någon från Indycar. O'Ward kanske, eller möjligen Herta. Rosenquist hade nog varit kul men det tror jag inte kommer hända.

Helt rätt. Tycker också Ricciardo lever på lånad tid. Finns gott om förare med kvalité. Ge honom lite semester och ta in nån ny.

Permalänk
Medlem

Ferrari mannen som sa box box i radion och sen när Leclerc var inne i pitstop så säger han Stay out. Har han ingen koll på läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Ferrari mannen som sa box box i radion och sen när Leclerc var inne i pitstop så säger han Stay out. Har han ingen koll på läget?

Haha, funderar på det nu också efter den katastrofen. Han sa 3 gånger innan/under racet hur regnet skulle utvecklas. Alla de gånger visade sig att det inte stämde. Så pit-stop var 4e gången han hade fel under loppet lol. Kommer ihåg förra året, om det kanske var Turkiet, när Leclerc låg 1a på gamla däck som skulle bytas ut snart och frågade vilken plats han skulle sluta på. Raceingenjören sa något i stil med "If you finish at the current place you will be P1". Blir lite "Goddag Yxskaft" ibland när man hör hans meddelanden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrivit det men tydligen så förlängde dom starten extra länge, inte pga av vädret, utan för att första regnskuren orsakade ett strömavbrott som drabbade belysning och annat på banan. Varför dom inte gick ut med den informationen under loppet vet jag inte.

Källa, någon youtubekanal...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av crash:

Ferrari mannen som sa box box i radion och sen när Leclerc var inne i pitstop så säger han Stay out. Har han ingen koll på läget?

Om jag förstod det rätt så berodde det på att Leclerc på Inter tog in flera (4-5?) sek på Sainz på de sista varvet innan depåstoppet. Planen var att ta in båda, det skulle vara tid mellan dem så de skulle hinna det, men Leclerc tog in mer än planerat och så blev det kö i depån istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Haha, funderar på det nu också efter den katastrofen. Han sa 3 gånger innan/under racet hur regnet skulle utvecklas. Alla de gånger visade sig att det inte stämde. Så pit-stop var 4e gången han hade fel under loppet lol. Kommer ihåg förra året, om det kanske var Turkiet, när Leclerc låg 1a på gamla däck som skulle bytas ut snart och frågade vilken plats han skulle sluta på. Raceingenjören sa något i stil med "If you finish at the current place you will be P1". Blir lite "Goddag Yxskaft" ibland när man hör hans meddelanden.

Just att han rapporterar den väderprognos han har att tillgå tycker jag känns lite tveksamt att peka ut som hans fel. Han kunde vara tyst istället, antar jag, man det förväntas nog att han gör detta.

Depåstoppen däremot var ju ingen höjdare...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Om jag förstod det rätt så berodde det på att Leclerc på Inter tog in flera (4-5?) sek på Sainz på de sista varvet innan depåstoppet. Planen var att ta in båda, det skulle vara tid mellan dem så de skulle hinna det, men Leclerc tog in mer än planerat och så blev det kö i depån istället...

Men var det inte tänkt att Sainz skulle in och sätta på Intermediate däck och Leclerck skulle vara ute så länge som möjligt för att gå direkt till slicks däck? Blev nog fel strategier där och stress därför som det blev så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Men var det inte tänkt att Sainz skulle in och sätta på Intermediate däck och Leclerck skulle vara ute så länge som möjligt för att gå direkt till slicks däck? Blev nog fel strategier där och stress därför som det blev så här.

I det tidigare läget var planen helt tydligt att Sainz skulle byta till intermediates, vilket han valde bort.

Men om det var meningen att Leclerc skulle ha stannat ute är väl mer oklart.
Det blev ju att Leclerc kom in ett varv senare, men oklart om det följde den ursprungliga planen eller om det improviserades till följd av att Sainz inte kom in.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just att han rapporterar den väderprognos han har att tillgå tycker jag känns lite tveksamt att peka ut som hans fel. Han kunde vara tyst istället, antar jag, man det förväntas nog att han gör detta.

Depåstoppen däremot var ju ingen höjdare...

Sant, det var lite skämtsamt sagt. Det som gjorde det roligt var att han verkade lika säker på sin sak varje gång. Väder är ju nästan omöjligt att förutsäga så precist.

Jag har läst på lite mer om depåstoppen och jag kan inte säga att han gjorde så stort fel ändå. Han sa till Leclerc att flera förare funderade på att gå direkt till slicks och Leclerc höll med. Sen frågade han vad Leclerc tyckte om inters och då sa Leclerc att inters skulle vara snabbast för stunden. I och med vädret så verkar de ha saknat GPS data på större delen av banan så de visste inte att Perez höll på att undercutta just då (dock så kunde de hållit bättre koll på deltat). Sen tog de nog ett väldigt snabbt beslut för pit stop. Leclerc visste inte att han skulle få inters på sin bil. Båda två borde helt enkelt ha kommunicerat mer (om det fanns tid vilket det kanske inte fanns) och varit tydliga med vilket däck och var Perez låg.

Sainz och sin sida ville stanna ute och gå över till slicks 5-6 varv senare. Han gick dock med på att komma in för inters, men i sista stund såg Ferrari att Perez redan var förbi så de sa "stay out". Sainz tillsammans med sin raceingenjör var mer på bollen än vad Leclerc var tillsammans med sin. Sainz raceingenjör och Leclercs raceingenjör verkar inte ha kommunicerat så mycket med varandra heller för det lät som en överraskning för Leclercs ingenjör att Sainz var på väg in och därför han ropade "no, stay out!" av vad jag kan förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Sant, det var lite skämtsamt sagt. Det som gjorde det roligt var att han verkade lika säker på sin sak varje gång. Väder är ju nästan omöjligt att förutsäga så precist.

Jag har läst på lite mer om depåstoppen och jag kan inte säga att han gjorde så stort fel ändå. Han sa till Leclerc att flera förare funderade på att gå direkt till slicks och Leclerc höll med. Sen frågade han vad Leclerc tyckte om inters och då sa Leclerc att inters skulle vara snabbast för stunden. I och med vädret så verkar de ha saknat GPS data på större delen av banan så de visste inte att Perez höll på att undercutta just då (dock så kunde de hållit bättre koll på deltat). Sen tog de nog ett väldigt snabbt beslut för pit stop. Leclerc visste inte att han skulle få inters på sin bil. Båda två borde helt enkelt ha kommunicerat mer (om det fanns tid vilket det kanske inte fanns) och varit tydliga med vilket däck och var Perez låg.

Sainz och sin sida ville stanna ute och gå över till slicks 5-6 varv senare. Han gick dock med på att komma in för inters, men i sista stund såg Ferrari att Perez redan var förbi så de sa "stay out". Sainz tillsammans med sin raceingenjör var mer på bollen än vad Leclerc var tillsammans med sin. Sainz raceingenjör och Leclercs raceingenjör verkar inte ha kommunicerat så mycket med varandra heller för det lät som en överraskning för Leclercs ingenjör att Sainz var på väg in och därför han ropade "no, stay out!" av vad jag kan förstå.

Summa summarum: Det var en jäkla röra. 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Checo klar för RB till och med 2024:
https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-red-bull-...

Välförtjänt och riktigt kul!