Permalänk

Allt beror ju på hur ni är som personer. Klarar ni inte en månad utan en par middag eller utekväll så kanske det är dumt med att flytta ut på landet. Men ska vi vara helt ärliga så är inte 20min från stan så långt bort. Är det 1timme så börjar det bli jobbigare.

Kan bara utgå från mig själv. Växte upp i ett bostadsområde, men hade aldrig behov av att kompisar kom och lekte med en hela tiden. Stan var inte heller jätte intressant, hade inga pengar att spendera så att åka dit var ju meningslöst. Så landet hade inte påverkat mig nämnvärt. Däremot så kan det vara bra att det finns ett gymnasium som ungarna kan ta sig till. Universitet kan också vara ok, men det är nog mer troligt att de vill bo i korridor eller liknande och inte med mamma och pappa.

Permalänk
Inaktiv

Att bo centralt idag är så överskattat när dagens fraktlösningar är i topp.

Slipp all stadsstress, slipp all kriminalitet och cement.. grått/brunt med inslag av gräsgrönt med bruna lerfläckar är så gräsligt..

Permalänk
Medlem

Jag brukar endast påpeka för stadsbor, som aldrig bott och levt utan gatubelysning, var beredd på att det kan vara jäkligt mörkt under vinterhalvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Är du uppvuxen på landet är det nog inga problem, men se till att flytta snarast om du vill att ungarna ska lära sig trivas. När den äldste väl börjat skolan skulle jag tro att det är för sent, då blir omställningen större än vid 4.

Allmänt råd till er som aldrig bott på landet och funderar på att flytta ut: Det finns folk som stör här ute precis som i stan, speciellt om ni flyttar in i närheten av lantbruk. Det brummas med traktorer dygnet runt vid vissa årstider, djur låter och luktar samt skog avverkas (dock rätt sällan, men har stor påverkan på landskapet). Kan man inte stå ut med det trivs man nog bättre i stan.

För inte att tala om vissas överdrivna användning av grästrimmers. Nu bor jag själv i ett sommarstugeområde så sett...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bikerrog:

För inte att tala om vissas överdrivna användning av grästrimmers. Nu bor jag själv i ett sommarstugeområde så sett...

Det är då man plockar fram geten den är mycket effektiv mot det mesta som växer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skillnaden i restider skulle jag säga är långt mindre dramatisk än vad vissa påstår här. Men jag förstår att det givetvis kan skilja mycket mellan städer och just vart man bor osv.

Men bara för man bor i stan så har man liksom inte allting på våningen under sig. Det tar fortfarande tid att köra/gå/cykla till förskola och träningar även om allting ryms "inuti stan".

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet (Uppsala -> landet på Gotland) var att det blev väldigt ensamt, alla var skeptiska till nykomlingarna, inga nära kontakter knöts på över ett år

Värt att ha i omtanke är att detta var maj 2020 mer full covid-skräck, så det har självklart påverkat

Sen på grund av att det blev en ganska hastig flytt fick vi inte förskola i närheten (inne i Visby alltså ca 40km), detta gjorde att vi sällan träffade andra föräldrar med barn i samma ålder

Vi löste ovan genom att ha mycket leksaker, jobba hemifrån och ha mycket tid med vårt barn. Mycket möjligheter till utflykter och annat

Lite bökigare med större barn skulle jag tro, då min i alla fall behöver mycket social kontakt med andra barn även utanför förskolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag brukar endast påpeka för stadsbor, som aldrig bott och levt utan gatubelysning, var beredd på att det kan vara jäkligt mörkt under vinterhalvåret.

Man märker saker som man aldrig sett på riktigt innan... vintergatan tex 😍

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag älskar att bo på landet.

Uppvuxen i Malmö. Det var kul men jag föredrar landet som äldre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Så länge man som förälder är beredd på att skjutsa barnen till aktiviteter, kompisar etc så har man kommit långt. Annars är det väl bara dra med dig en fiberlina från stan så är det klart. 😉

Ska själv flytta ut på landet men jag har inga barn dock. Så har inte tänkt så mycket på det förutom att det blir väldigt lugnt. Nackdelen för mig är att jag börjar tidigt så får se hur tidigt det plogas.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Sålde precis min kåk i Sthlm för en flytt till en gård utanför Gävle/Sandviken.
Har längtat bort från Sthlm och köer/människor i 10år.

Nån som har ett jobb åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag brukar endast påpeka för stadsbor, som aldrig bott och levt utan gatubelysning, var beredd på att det kan vara jäkligt mörkt under vinterhalvåret.

Ja o det är fan kung, är ju nästan helt omöjligt att hitta en mörk plats i en stad. Alltid ska det vara konstant ljust i en stad, tillomed mitt i natten när ingen är ute. Ljusföroreningar är riktigt onajs det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är då man plockar fram geten den är mycket effektiv mot det mesta som växer.

Då är är vi tillbaka på mitt inlägg som @bikerrog citerade:
Djur som luktar illa och låter är vanligt när man bor på landet, tycker man det är störande kanske man ska fundera en gång till innan man flyttar ut från stan.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år.

Man slår en signal till en granne så vips, får man låna

Ärligt talat, flytta. Finns inget att fundera på!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har någon av er flyttat ut i hus ensamstående från lägenhet?

Även om månads kostnaden blir mindre med lån osv. Hur mycket pengar går åt till övrigt? sophantering/pendling/bensin/försäkringar m.m

Sen hur har ni kännt det med säkerheten/inbrott i hus med kanske långt till nästa granne?

Har sparat länge till hus vill bort från lägenhet, med kan känna att man möjligt blir något isolerad där ute?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klirre:

Då är är vi tillbaka på mitt inlägg som @bikerrog citerade:
Djur som luktar illa och låter är vanligt när man bor på landet, tycker man det är störande kanske man ska fundera en gång till innan man flyttar ut från stan.

Geten luktade inget för de körtlarna var bortopererade och den lät trevligt, det var en sällskapsget och vi hade hund och katt också men de var inte mina egna så jag fick hålla tillgodo med en get som jag kunde kalla min.

De djur som var värst var nog hönsen för skiten luktar hemskt och tuppar låter och kan vara väldigt ilskna så man var lite rädd att gå till hönsen. Kor och grisar är rätt sävliga och tysta när de är vuxna och de brukade inte heller komma riktigt så nära bostadshusen mer än om korna rymde, kvigor är ganska rymningsbenägna så de kunde riva stängslen ibland och gå på vandringsturer i omgivningen.
Där jag bor nu är det mest åkrar och ganska lite djur men 2018 så var det en ko skock som var på rymmen här och jag såg dem gå på järnvägen när jag var ute och cyklade ca 3 km hemifrån så jag ringde polisen och fick dem att stoppa tågtrafiken och leta ägaren för ingen av de närmaste bönderna saknade djur.

Det är väl annars miljön med djur och lukter man oftast vill åt, det är annorlunda än i staden och även om det kan lukta och höras så är det mer hälsosamt och naturligt med djurljud och lukt framförallt av växtligheten, just nu blommar rapsen och har tagit över från trädknoppningens lukt och fåglarna väsnas en hel del vid gryningen.

Jag brukar ibland sova utomhus även när jag är hemma och man behöver en tarp över sig för att skydda mot fågelskiten och öronproppar för att inte bli väckt om man inte gillar fågelsången som börjar en timme före soluppgång men det är det värt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Jag hade aldrig flyttat ut till landet om jag haft barn eller planerar det.

Tror det är fördelaktigt för ett barns utveckling att växa upp i (stor)städer; blir mycket mer 'världsvana', utsätts för olika kulturer och sociala situationer och har helt enkelt enormt mycket bättre förutsättningar när de kommer ut i vuxenlivet en dag än någon som bott på landet tenderar att ha.

Finns vissa positiva saker för barns hälsa med att växa upp på landet också.

Mindre risk för allergier / astma, psykiskt ohälsa mm.

Sen beror det väl på vad man menar med landet också.

Permalänk
Medlem

Uppdatering på detta då.
Vi har kommit så långt att vi har köpt hus i utkanten av stan, 100m till lokala sjön (sista huset på gatan).
200 m till skog och ängar, men nära stan och typ 400 meter till min arbetsplats.
En bekant skulle sälja så vi kollade och slog till.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Uppdatering på detta då.
Vi har kommit så långt att vi har köpt hus i utkanten av stan, 100m till lokala sjön (sista huset på gatan).
200 m till skog och ängar, men nära stan och typ 400 meter till min arbetsplats.
En bekant skulle sälja så vi kollade och slog till.

Härligt!

Bor 15 min från Kristianstad, nära när man behöver det men handla får man göra när man åker från jobbet. Skönt att komma ut till lugnet och stressa av och slippa se sina grannar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Själv bor jag i en bostadsrätt i staden (nåväl men ändå typ mellanstor stad). Har ett fritidshus 30 minuter bort, om jag behöver komma ut på vischan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har någon av er flyttat ut i hus ensamstående från lägenhet?

Även om månads kostnaden blir mindre med lån osv. Hur mycket pengar går åt till övrigt? sophantering/pendling/bensin/försäkringar m.m

Sen hur har ni kännt det med säkerheten/inbrott i hus med kanske långt till nästa granne?

Har sparat länge till hus vill bort från lägenhet, med kan känna att man möjligt blir något isolerad där ute?

Flyttade som ensamstående från lägenhet till hus (2015) och allt blev billigare (från ca 12 000 kr/månad till 9 000 allt inräknat) fram tills i vintras då elen helt plötsligt blev galen. Nu får jag dock tillbaka en del från staten. Samt att jag nu jobbar helt hemifrån vilket är både skönt och billigare. Senaste ett och ett halvt år har jag varken träffat kunder eller kollegor.

Nu är framtida planerna solpaneler och elbil.

Till närmsta granne har jag 100m åt ena hållet och kanske 150m åt andra. Övriga riktningar är det bar natur. Jag hade uppkopplat larm tidigare men inte längre, nu har jag bara larm.

Vad det gäller att man skulle känna sig isolerad, nej…inte för mig. Känner mig fri från störningar. Jag bodde vid ”Ribban” i Malmö tidigare där det rådde en tro att man inte kan ha trevligt om inte det låter. Här så gör inte decibelmätaren utslag på mer än min andning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har någon av er flyttat ut i hus ensamstående från lägenhet?

Även om månads kostnaden blir mindre med lån osv. Hur mycket pengar går åt till övrigt? sophantering/pendling/bensin/försäkringar m.m

Sen hur har ni kännt det med säkerheten/inbrott i hus med kanske långt till nästa granne?

Har sparat länge till hus vill bort från lägenhet, med kan känna att man möjligt blir något isolerad där ute?

Säkerhet och inbrott, inget jag har haft med i ekvationen, än mindre tänker på.

Det förutsätter snarare att du inte i är ständigt behov av socialnärhet, kan vara beredd på och hantera, beroende på var du väljer bosätta dig, med elavbrott, och som jag skrev tidigare, det blir mörkt under vinterhalvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har någon av er flyttat ut i hus ensamstående från lägenhet?

Även om månads kostnaden blir mindre med lån osv. Hur mycket pengar går åt till övrigt? sophantering/pendling/bensin/försäkringar m.m

Sen hur har ni kännt det med säkerheten/inbrott i hus med kanske långt till nästa granne?

Har sparat länge till hus vill bort från lägenhet, med kan känna att man möjligt blir något isolerad där ute?

Gick från 5000kr/mån i hyra plus 2000kr i andra kostnader till 2300kr i lån men den besparingen äts upp direkt, bara uppvärmningen är på 9000-12,000kr/år, försäkring +3000kr, el + 5000kr, VA 5000kr, sopor 3000kr och pendlings kostnaden har gått från 1000kr/ år till typ 20,000kr/år.

Då har vi inte kommit till Underhåll/Renoverings kostnaden som man får slå ut på någon lämplig tid, typ 1.5 mille/30år runt 5000kr/månad

Men huset är 3-4 gånger större än lägenheten, har en halv fotbollsplan bakom huset där ingen kan se mig, skog bakom den och även om jag dumpat över en halv miljon i renoveringar än så länge på ett år så har värdet på huset ökat flera hundra tusen bara på grund av marknaden.

Låser ytterdörren någon gång i veckan när jag tänker på det, ganska nära till grannarna ändå. Föräldrarna som bor ute i skogen gör det inte alls för det är ju ändå kört om tjuvarna vill in.

Gällande elavbrott så har jag haft 4x så många som föräldrarna som bor ute i skogen 7min bort från mig.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Tror det är fördelaktigt för ett barns utveckling att växa upp i (stor)städer; blir mycket mer 'världsvana', utsätts för olika kulturer och sociala situationer och har helt enkelt enormt mycket bättre förutsättningar när de kommer ut i vuxenlivet en dag än någon som bott på landet tenderar att ha.

Kan inte göra annat än att hålla med. Min mamma "flydde" från mörkaste skogarna i Småland runt Gnosjö-trakten ner till Lund/Skåne, strax efter hon fyllt 20. Har en del kusiner som bor kvar där uppe som hälsade på mig i Malmö för ett tag sedan... den ena kusinens man hade aldrig ätit indisk mat. Han är 30+.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Bodde själv på landet tidigare efter storstadsliv hela livet. Var en himla trevlig upplevelse; numera bor man åter i en storstad men funderar på att bygga hus lite närmre landet igen.

Personligen åker vi inte in till stan "för att hitta på något" mer än en gång per helg. Så pendlar hellre 20 min en gång i veckan i stället för 5 min om jag kan betala 1-2 miljoner mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Kan inte göra annat än att hålla med. Min mamma "flydde" från mörkaste skogarna i Småland runt Gnosjö-trakten ner till Lund/Skåne, strax efter hon fyllt 20. Har en del kusiner som bor kvar där uppe som hälsade på mig i Malmö för ett tag sedan... den ena kusinens man hade aldrig ätit indisk mat. Han är 30+.

En man som aldrig ätit indisk mat kan omöjligen fungera i samhället och än mindre i den stora Vida världen. Vet han ens vad en vattenklosett är, eller är det fram med spaden och gräv ett hål i skogen som gäller?

Tror folk här ärligt talat att bara för man bor utanför tullarna så har nyheten om att människan varit på månen alldeles nyss nått ut och ett nytt fenomen som kallas 'internet' är på väg att revolutionera världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Kan inte göra annat än att hålla med. Min mamma "flydde" från mörkaste skogarna i Småland runt Gnosjö-trakten ner till Lund/Skåne, strax efter hon fyllt 20. Har en del kusiner som bor kvar där uppe som hälsade på mig i Malmö för ett tag sedan... den ena kusinens man hade aldrig ätit indisk mat. Han är 30+.

Vilken tur att han lyckats slippa indisk mat så länge, ett av de mest överskattade köken i världen, sämsta asiatiska köket med hästlängder.

Ont: Det är fantastiskt att bo utanför tätort, det är synd om de människor som i tidig ålder lär sig vara beroende av andra människor och inte är så trygga i sig själva att de knappt klarar av att vara ensamma.

Permalänk
Medlem

Bor på landet men i ett litet område 2 km utanför en by, kanske 30 året runtboenden. Det jag värderar mest utom fiber, möjligheten att gå ut i min trädgård som inte har insyn och skog som baksida är närheten till de andra kidsen i området, har en 4 åring och en 2 åring och de får så mycket ut av att det bor 4 till 4:a åringar och 4 till 2 åringar.. Sen att man inte hamnar för långt ifrån sina vänner så att de fortfarande kommer å hälsar på är bra med =D

Permalänk
Medlem

Glöm inte att köpa kaffe/mat... Ha en inköpslista och planera lite. Ha gärna stearin ljus i mängder om du inte har egen öppen spis på vintern. Ficklampor måste man ha några stycken, ett par powerbanks laddade är bra för mobil om det är strömavbrott. Har du inte egen brunn ha gärna 10 liter vatten hemma.

Det är väl ungefär så förberedda vi är här hemma.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har någon av er flyttat ut i hus ensamstående från lägenhet?

Även om månads kostnaden blir mindre med lån osv. Hur mycket pengar går åt till övrigt? sophantering/pendling/bensin/försäkringar m.m

Sen hur har ni kännt det med säkerheten/inbrott i hus med kanske långt till nästa granne?

Har sparat länge till hus vill bort från lägenhet, med kan känna att man möjligt blir något isolerad där ute?

Ja.

Jag flydde från lägenhet i Köpenhamn till en liten ort i Sverige/Skåne.
Var trött på Alkisar, junkies, drogsäljare på varje hörn som stirrade med det onda öga varje dag man ska hem / gå från ens lägenhet nånstans. Tröttnade på dålig luft, lyssna till varje steg grannen tar och grannen som lyssnar på basen från ljudet i hörlurarna (jag fick klagomål från en granne ovanför som hade bott där i 30 år och trodde jag spelade hög musik medan det var grannlägenheten under mig vart en tonårig spelade hög musik varje dag), en lärare som rökte som en skorsten och hela lägenheten fylldes med rök så man kunde ta en laserpekare och se hela strålen genom lägenheten pga. all röken.

Här på landet har vi allt, Fiber internet, massor av små affärer, 3 stora matvaruhus och 1 timme till varje större stad med tåg eller bil. Saknar absolut INTE att flytta tillbaka till storstaden (har bott här i 10+ år nu och är jättenöjd med det).

Nu är det inte så att vi har 1000 meter mellan varje granne, det är ett typisk svenssons villakvarter med hus varje 30 meter men folk sköter sig själva och vi har ingen junkies (som jag vet om iaf), och jag har mera utrymme än jag kunde drömma om. Jag har planterat häck kring hela tomten så jag kan låta allt växa som jag vill utan att ha en svenssons gräsmatta, underbart fritt och mysigt. En stort uterum vart jag kan plantera grönsaker "inomhus" och njuta av en typ. mediterrans sommar med en bira i handen och plocka grönsaker från taket, ett hus fylld med elektronik och datorprylar, underbart.

Och elektronikverkstaden:

Musikstudion:

Ett riktig gammalt "mormorhus" var man kan sitta o surfa i soffan i vardagsrummet:

Och sovrummet som liknar en tonårings drömsäng från tidernas morgon:

Et riktig "old fashion" hus med solida rejäla golv:

Hur mysigt som helst. Kunde inte drömma om att flytta här ifrån.
På landet får vi mkt. mera hus för pengarna, och allt räcker mkt. längre.
Vi har grannsämjan vart alla bevakar gatan, så om någon dyker upp så ringer vi varann eller går ut på gatan och visar att vi finns så potentiella främlingar vet att vi ser dom (och de finns på landet, som i storstaden). Jag har automatiska ljus och kameror på tomten.

Sophantering, försäkring, internet, VA, Elektricitet, Värme, fastighetsavgift etc. hamnar nånstans på 40K per år, så det är inte dyrt i förhållande till vad det kostade i storstaden för en liten sunkig lägenhet.

Att åka med bilen är inte nödvändig då det finns gångavstånd till mataffären och 10 minuter till tågstationen som tar en timme till närmaste storstad. Jag använder bilen till att "fixa upp" på huset, eller åka till jobbet som tar ungefär 23 minuter.

När man tänker på hur billigt huset var, känns det nånstans overkligt att man har bott i storstaden så länge och inte upptäckt vilka pärlor som finns i Sverige. Vi har hur mkt. natur och frisk luft som helst, och en snöig vinter är totalt magisk som ett postkort från nordpolen, sommarn som en äkta Svensk sommar. Helt galet bra.