Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Bokat första service på e-niron. Tydligen vill Hedins att jag ska lämna bilen en hel dag för service? Har de kanske långsamt bredband för att ladda över firmware:en eller vad gör de egentligen under denna tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bokat första service på e-niron. Tydligen vill Hedins att jag ska lämna bilen en hel dag för service? Har de kanske långsamt bredband för att ladda över firmware:en eller vad gör de egentligen under denna tiden?

Vår första service skulle inte ens ta en timme att genomföra: "Ni kan sitta och vänta"

Tog fyra timmar pga strul med mjukvaran.

Så, kan tänka mig att de bara tar höjd för eventuella problem och slippa arga kunder som sitter och väntar

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

De vill ha friheten att skyffla om i meckarnas arbetsschema. Om du säger att du kommer klockan 7 och sitter och väntar kommer de börja med din bil och du kan åka därifrån efter en timme eller två.

Edit: Kanske bra om de har lite marginal utifall det brukar strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bokat första service på e-niron. Tydligen vill Hedins att jag ska lämna bilen en hel dag för service? Har de kanske långsamt bredband för att ladda över firmware:en eller vad gör de egentligen under denna tiden?

Ofta man har service på en bil så lämnar man den på morgonen sedan hör dom av sig när den är klar.
Aldrig varit med om att det funkar annorlunda på någon bilfirma.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Jag var ganska tydlig med att jag inte "tror det", så den tonen kan du släppa.

Tja, känns nu som du _vill_ skapa lite av en konflikt som inte finns.

Det lät på dig som du alluderade till att det var någon slags intern Teslarit. Fint av dig att tro saker, men försökte bara tydliggöra att så inte är fallet. Orsaken till att man satt upp dessa avlånga laddplatser är just för att underlätta för de med släp. Inget konstigare än så. Det är alltså en höst praktisk åtgärd och inget annat.

Skrivet av ghoti:

Allt jag skrev var att avsaknaden av övertydlig märkning är att bädda för konflikter.

Har själv aldrig laddat med släpvagn, men hade jag haft behov för det så hade jag gått fram och frågat lite vänligt om den som laddar utan släp är snart klar, eller fråga snällt om det är möjligt för den att bytta laddplats. Svårare än så behöver det inte vara.

Som sagt, jag tror att det oftast löser sig genom att man helt enkelt pratar vänligt med personer. De flesta normala människor är hjälpsamma och lösningsorienterade. Genom att förklara läget så brukar det mest lösa sig är min erfarenhet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Bokat första service på e-niron. Tydligen vill Hedins att jag ska lämna bilen en hel dag för service? Har de kanske långsamt bredband för att ladda över firmware:en eller vad gör de egentligen under denna tiden?

Åkt till Hedin i Göteborg med min kompis bil (Honda), de hade samma sak. Dock var den likväl klar vid 13 så det blev inte riktigt en hel dag.

Lite i kontrast med Volvo, som utförde service på bil och sa att jag kan ta en fika eller vänta i lobbyn, tog typ 2h om ens det, en och en halv kanske.

Permalänk
Medlem

En trevlig Mach-E GT-video från Fully Charged Show, och Jack:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tack för ditt uppfriskande svar. Anledningen till att jag var lite defensiv var för att jag hade för mig att du hade valt just Q4:an och "skulle minsann försvara ditt val till varje pris". Fast det kanske är ett vanligare beteende bland andra elbilsägare (om jag får generalisera lite ). Ber om ursäkt för min ton.

Tyfon-gråa färgen är ju given på Q4: an. Den gillar jag.
Det där med rabatter gillar jag verkligen inte. Det är något förlegat och stinker av vad nu motsatsen är av transparens. Alla borde få samma pris.

En annan orsak till att tänka efter innan man väljer Audi-syskonet/kusinen(?) istället för VW/Skoda. Samma snubbe på verkstaden fakturerar Audi-kunden mer än VW/Skoda kunden för lika mycket tid och samma jobb. Låt det sjunka in. Det är inte en Audi-exklusiv mekaniker som är ensam om att kunna jobba på premiumbilar. Det handlar om en och samma person som just kanske har skruvat färdigt på en Tiguan, gör sedan exakt samma oljebyte på en Q3 men plötsligt gäller en annan taxa. Det är inte en skröna förresten. Eller OK, jag har inte uppdaterat mig på några år men då jag hade min CC var det så. Jäkla trams. Nu är det inte särskilt mycket service på en elbil men ändå. Den känslan sitter kvar, varje gång jag tänker Audi-service kontra VW/Skoda (som särskilt i MEB-fallen är bilarna i princip samma skrot och korn).

Jag hade (lite) fel om elinställda framstolar. Den bakades visst in i komfort plus-paketet, som Du har. Det paketet verkar dock inte finnas tillgängligt i dagsläget. Trist att blir utan minne i stolen då listpriset maxad nosar på 900tkr-strecket, tänker jag.

Alla tycker vi olika och har olika preferenser om vad vi vill ha och så länge jag känner att jag är nöjd med mitt val så räcker det för mig.

Rabatter kan man ju alltid diskutera om det är bra eller dåligt, ser dock inga problem i att det finns.

Olika timpris av samma verkstad på olika märken är förstås inte bra, dock är det inget som skulle få mig att väljabort ett märke som jag finner intressant av andra anledningar. Väljer man det dyrare märket får man även acceptera att dom tar högre pris vi sådana tillfällen, sen går det att pruta även på verkstadsjobb

Tog lite tid för mig att hitta var dom gömt alla sakerna i konfiguratorn, en del saker finns inte bland dom vanliga valen av paket och tillval utan man måste in i listan "visa fler utrustningstillval" på sista sidan (din konfiguration) och lägga till dom där, bl.a. just komfort plus paketet. Sen går det att få andra saker som endast säljaren kan lägga till via sin lista, t.ex. ratt värmen fick han lägga till och vill man ha hellackad kaross så går det med vissa färger och även då måste säljaren lägga till det från sin lista.

Permalänk
Medlem

Testat Ioniq 5 nu, mycket fin på många sätt men tyckte ändå instrumenteringen kändes rätt picklig och fjädringen lite... Inte stötig men det kändes som att bilen var lite hoppig och gungade runt en del, kände samma sak med ID4:an men betydligt mer i denna. Blir väl så när dom är så tunga men det kan ju bli bättre. Främst går den bort för bagaget men annars var den rätt trevlig.

Hänger på att Enyaq är rätt bil nu, och att priset blir rätt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bokat första service på e-niron. Tydligen vill Hedins att jag ska lämna bilen en hel dag för service? Har de kanske långsamt bredband för att ladda över firmware:en eller vad gör de egentligen under denna tiden?

När jag servade jobbets bil så skulle det ta en timme, men jag väntade inte på plats. Det tog nog ungefär den tiden. Men annars brukar det vara lämna på morgon eller efter lunch. Men de kanske upplevt strul och inte vill hamna i en stressig situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Testat Ioniq 5 nu, mycket fin på många sätt men tyckte ändå instrumenteringen kändes rätt picklig och fjädringen lite... Inte stötig men det kändes som att bilen var lite hoppig och gungade runt en del, kände samma sak med ID4:an men betydligt mer i denna. Blir väl så när dom är så tunga men det kan ju bli bättre. Främst går den bort för bagaget men annars var den rätt trevlig.

Hänger på att Enyaq är rätt bil nu, och att priset blir rätt 🙂

För en som inte tänkt köpa suv.
Vad är det med enyaq som känns så bra?
Vad är det för väntetid och slutpris?

Skeptisk till de flesta biltillverkare som hoppat på el-tåget efter tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Skeptisk till de flesta biltillverkare som hoppat på el-tåget efter tesla.

Var du också skeptisk till alla biltillverkare som hoppat på "bensin-tåget" efter Mercedes -Benz? Och om vi verkligen ska vara sånna, så bör jag kanske skriva Ford istället, för Tesla var inte först med el-bilen heller har jag för mig. De är har väl bara varit ledande, och först med att massproducera elbilar av kvalitet i stor skala (som Ford var med bensinbilen).

Tyckte bara det verkar vara en annorlunda inställning till utveckling och konkurrens. Allt handlar väl egentligen om vad man tycker är viktigt i bilen, och hur högt pris man är villig att betala för det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Skeptisk till de flesta biltillverkare som hoppat på el-tåget efter tesla.

Stort batteri är inte per automatik lika med bra.

Ta mitt fall. Vår elbil använder vi uteslutande för att hämta/lämna på förskolan och sen ställa oss vid pendelparkeringen. Körsträcka ca 5 km per dag, sen laddas bilen hemma.

Här är ett stort batteri en onödig barlast som bara sänker effektiviteten. Hade gärna sett en Tesla med 20 mils räckvidd o halva bilens vikt.

Tesla har sin nisch, andra biltillverkare har sin.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Stort batteri är inte per automatik lika med bra.

Ta mitt fall. Vår elbil använder vi uteslutande för att hämta/lämna på förskolan och sen ställa oss vid pendelparkeringen. Körsträcka ca 5 km per dag, sen laddas bilen hemma.

Här är ett stort batteri en onödig barlast som bara sänker effektiviteten. Hade gärna sett en Tesla med 20 mils räckvidd o halva bilens vikt.

Tesla har sin nisch, andra biltillverkare har sin.

Men då finns det ju andra bilar än Tesla att välja iofs ? Sedan så är inte bilens vikt direkt proportionell mot batterivikten utan halva batteriet kanske utgör 20% av totalvikten.

Edit: Dock har du en poäng, man borde kanske kunna välja olika batteripack storlekar i sin drömbil precis som man väljer motor i en ICE. Vet dock inte om det är lika skalbart eller om det ställer andra krav men absolut en tanke faktiskt. 100kWh i min är också lite i största laget då 50-75 hade absolut räckt för min körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

För en som inte tänkt köpa suv.
Vad är det med enyaq som känns så bra?
Vad är det för väntetid och slutpris?

Skeptisk till de flesta biltillverkare som hoppat på el-tåget efter tesla.

Har inte kört Enyaq själv men baserat på att ha kört ID4 och Ioniq 5: Enyaq är den bil som bäst kombinerar bra fjädringskomfort, hyfsade köregenskaper, bra säten, bra utrymmen både i kupé och bagage, låg ljudnivå, och har dessutom kvar en del rejäla fysiska knappar, och har inte gjort massa onödiga designval bara för att försöka återuppfinna bilen trots att man bara gjort saker sämre. Att det är just en SUV är väl för att det är trendigt, men bilen fyller samma funktion som vilken Svensson-kombi som helst.

Pris beror så klart på utrustning men bockar man i allt så kostar den i princip som en Model Y. Skillnaden är väl att Model Y har bra infotainment men stötig fjädring och högt vägljud.

Är själv skeptisk till nya tech-företag som saknar erfarenhet av att bygga bilar. Tesla har t.ex dålig sikt bakåt, saknar bakrutetorkare och har så vitt jag vet inget sätt för att rengöra backkameran. Dom har handtag som kan frysa igen på vintern, rutor som inte nödvändigtvis sluter tätt på vintern, massa saker som kräver att man använder touch, röst eller app när man kunde ha en knapp istället, osv. Även Hyundai har fallit på en del av dessa punkter, men VAG tycks inte ha glömt bort alla dessa små men viktiga saker som dom lärt sig över åren, och det uppskattar jag.

Förstår att man väljer Tesla men det finns också goda skäl till att välja en lite mer gammaldags bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snudge_B:

Var du också skeptisk till alla biltillverkare som hoppat på "bensin-tåget" efter Mercedes -Benz? Och om vi verkligen ska vara sånna, så bör jag kanske skriva Ford istället, för Tesla var inte först med el-bilen heller har jag för mig. De är har väl bara varit ledande, och först med att massproducera elbilar av kvalitet i stor skala (som Ford var med bensinbilen).

Tyckte bara det verkar vara en annorlunda inställning till utveckling och konkurrens. Allt handlar väl egentligen om vad man tycker är viktigt i bilen, och hur högt pris man är villig att betala för det.

Den första bilen jag körde, när jag var tolv så 93, var en elbil som min farsa hade i jobbet. Den var byggd i Indien har jag för mig, såg ut som en liten pickup med kåpa typ, men bakom framstolarna (på vad som annars hade varit flaket) var det ju fullt med blybatterier upp till axelhöjd ungefär. Den toppade typ 65, kanske 70 med lite god vilja, medvind och nedförsbacke, men den var registrerad och allt. Min farsa jobbade med information om miljö och återvinning så han använde den en hel del när han hade saker på lagom avstånd. En lite rolig detalj jag minns var att "växelspaken" var en liten joystick med två lägen, framåt och bakåt, och den gick lika snabbt i båda riktningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Men då finns det ju andra bilar än Tesla att välja iofs ?

Precis min poäng. Mitt inlägg var ett svar på nån som tyckte det var konstigt att andra biltillverkare existerade när Tesla fanns. Dennes definition av "bättre" skilde sig helt enkelt från min

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis min poäng. Mitt inlägg var ett svar på nån som tyckte det var konstigt att andra biltillverkare existerade när Tesla fanns. Dennes definition av "bättre" skilde sig helt enkelt från min

Var väl skepsism mot andra biltillverkare om man ska vara petig, för att de hoppade på elbilståget senare. Skulle dock säga att Tesla hoppade på hela bil-tåget rätt sent, gjorde nåt nytt och bra men missade många lärdomar som resten av världen redan gjort.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Var väl skepsism mot andra biltillverkare om man ska vara petig, för att de hoppade på elbilståget senare. Skulle dock säga att Tesla hoppade på hela bil-tåget rätt sent, gjorde nåt nytt och bra men missade många lärdomar som resten av världen redan gjort.

Skillnaden är ju att andra bilmärken lobbat rätt hårt mot Tesla, om Tesla skulle släppa en diesel skulle inte du vara skeptisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Skillnaden är ju att andra bilmärken lobbat rätt hårt mot Tesla, om Tesla skulle släppa en diesel skulle inte du vara skeptisk?

Visst, men ska vi dra in saker orelaterat till biltillverkning är knappast Elon Musk helt förtroendeingivande. Men ja jag skulle vara skeptisk till Tesla oavsett vad de släpper för bil eftersom de är jya i matchen och har sin kärna i tekniken och inte hygienfaktorerna.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Visst, men ska vi dra in saker orelaterat till biltillverkning är knappast Elon Musk helt förtroendeingivande. Men ja jag skulle vara skeptisk till Tesla oavsett vad de släpper för bil eftersom de är jya i matchen och har sin kärna i tekniken och inte hygienfaktorerna.

Vad pratar du om?

Ett företag lobbar för att förhindra möjligheten att göra elbilar har ju 100% att göra med deras biltillverkning att göra, det är ju därför vi ser halvdanna elbilar gjorda av existerande plattformar.

Sen sitter Volkswagens förra VD i fängelse pga deras bilar men Elonhatarna tycker inte det är någon big deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Testat Ioniq 5 nu, mycket fin på många sätt men tyckte ändå instrumenteringen kändes rätt picklig och fjädringen lite... Inte stötig men det kändes som att bilen var lite hoppig och gungade runt en del, kände samma sak med ID4:an men betydligt mer i denna. Blir väl så när dom är så tunga men det kan ju bli bättre. Främst går den bort för bagaget men annars var den rätt trevlig.

Hänger på att Enyaq är rätt bil nu, och att priset blir rätt 🙂

Har samma uppfattning som du om Iq5; allt för svajig och gungig (iaf. för min smak) och dessutom otydlig styrning.

EV6 skall tydligen vara bättre på den punkten, så kan ju kanske vara värt för dig att testa den (har själv inte hunnit testa).

Kan du gå upp i pris mot 800-strecket så är ju Mustang Mach-E GT och Model Y Performance SUV:ar som verkar ha lyckats bättre med körkänslan än de flesta andra SUV:ar. De verkar ha kunnat kombinera lite tyngre bilar med stora lastutrymmen men ändå fått till en riktigt fin körkänsla utan normalt SUV-svaj/gung.

Glenn Lindberg testkör nya tyska Model Y Performance och Mustang Mach-E GT

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har samma uppfattning som du om Iq5; allt för svajig och gungig (iaf. för min smak) och dessutom otydlig styrning.

EV6 skall tydligen vara bättre på den punkten, så kan ju kanske vara värt för dig att testa den (har själv inte hunnit testa).

Kan du gå upp i pris mot 800-strecket så är ju Mustang Mach-E GT och Model Y Performance SUV:ar som verkar ha lyckats bättre med körkänslan än de flesta andra SUV:ar. De verkar ha kunnat kombinera lite tyngre bilar med stora lastutrymmen men ändå fått till en riktigt fin körkänsla utan normalt SUV-svaj/gung.

Nu är ju varken Ioniq 5 eller Skoda Enyaq performance-bilar så en mer rättvis jämförelse skulle jag säga är med vanliga Mustang Mach-E och vanliga Model Y, inte GT/Performance-verisonerna. Båda fortfarande bättre körkänsla än Ioniq 5 och Skoda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu är ju varken Ioniq 5 eller Skoda Enyaq performance-bilar så en mer rättvis jämförelse skulle jag säga är med vanliga Mustang Mach-E och vanliga Model Y, inte GT/Performance-verisonerna. Båda fortfarande bättre körkänsla än Ioniq 5 och Skoda.

Bra poäng. Håller med helt! De går nog bättre upp emot Enyaq (iaf. med lite vettig utrustning) i pris. Är nog ett helt klart rimligare val att jämföra med.

Tycker dock att det är kul, om man har råd med prisskillnaden, att det numera är tekniskt möjligt att ha en bil som både är hyfsat praktisk med lastutrymme och ändå har en hyfsat fin körkänsla som är rolig att köra. Imponerande att teknikerna lyckats kombinera två sådana, på sitt sätt, stora motsatser.

Riktigt sugen på att testa både Mach-E GT och MYP så fort jobbet/tiden tillåter!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vad pratar du om?

Ett företag lobbar för att förhindra möjligheten att göra elbilar har ju 100% att göra med deras biltillverkning att göra, det är ju därför vi ser halvdanna elbilar gjorda av existerande plattformar.

Sen sitter Volkswagens förra VD i fängelse pga deras bilar men Elonhatarna tycker inte det är någon big deal.

Det jag menade med biltillverkning var just hur duktiga de är på att tillverka bilar, eftersom det var bilar som diskuterades och inte företagens ledning. Tesla är nya och tycks ha missat en del viktiga detaljer som jag skrev om förr. De må ha ett försprång på just elbiten men ligger efter på annat.

Skrivet av martinot:

Har samma uppfattning som du om Iq5; allt för svajig och gungig (iaf. för min smak) och dessutom otydlig styrning.

EV6 skall tydligen vara bättre på den punkten, så kan ju kanske vara värt för dig att testa den (har själv inte hunnit testa).

Kan du gå upp i pris mot 800-strecket så är ju Mustang Mach-E GT och Model Y Performance SUV:ar som verkar ha lyckats bättre med körkänslan än de flesta andra SUV:ar. De verkar ha kunnat kombinera lite tyngre bilar med stora lastutrymmen men ändå fått till en riktigt fin körkänsla utan normalt SUV-svaj/gung.

Glenn Lindberg testkör nya tyska Model Y Performance och Mustang Mach-E GT

https://youtu.be/QL9Yuc9gMkM

Tackar för att du tar dig tid, men ioniq 5 hade för hård fjädring för min smak så inga av dessa bilar löser det, hoppas snarare på att Enyaq ska vara nog mjuk men är rädd att DCC i komfortläge behövs för att slå ID4 🙂 Ioniq ville lixom hoppa runt mycket när vägen blev för ojämn. Den var inte stötig, men skyfflade runt mig i stolen lite för mycket om du förstår hur jag menar. Bekväm bil men inte lika bekväm som ID4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra poäng. Håller med helt! De går nog bättre upp emot Enyaq (iaf. med lite vettig utrustning) i pris. Är nog ett helt klart rimligare val att jämföra med.

Tycker dock att det är kul, om man har råd med prisskillnaden, att det numera är tekniskt möjligt att ha en bil som både är hyfsat praktisk med lastutrymme och ändå har en hyfsat fin körkänsla som är rolig att köra. Imponerande att teknikerna lyckats kombinera två sådana, på sitt sätt, stora motsatser.

Riktigt sugen på att testa både Mach-E GT och MYP så fort jobbet/tiden tillåter!

Har väl alltid gått att få en Audi, BMW eller Mercedes som uppfyller det? Iofs väl dyra med tanke på förbränningsmotorn, men då har man fått bättre fjädring och betydligt bättre ljudnivå än en Tesla också.

Men ja klart imponerande vad elmotorn kan leverera, prestandabilar har som blivit standard pga det! Bara chassit som avgör karaktären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Var du också skeptisk till alla biltillverkare som hoppat på "bensin-tåget" efter Mercedes -Benz? Och om vi verkligen ska vara sånna, så bör jag kanske skriva Ford istället, för Tesla var inte först med el-bilen heller har jag för mig. De är har väl bara varit ledande, och först med att massproducera elbilar av kvalitet i stor skala (som Ford var med bensinbilen).

Tyckte bara det verkar vara en annorlunda inställning till utveckling och konkurrens. Allt handlar väl egentligen om vad man tycker är viktigt i bilen, och hur högt pris man är villig att betala för det.

Inte på den nivån, läst många recensioner och många biltillverkare skulle jag inte ens fundera på att köpa deras elektriska. Speciellt inte när det skiljer typ 80.000

Men eftersom alla idag ska helt plötsligt vara med på elektrifieringståget. Finns det någon tillverkare idag som inte har en hel elektrisk bil?

De var absolut inte först. Men de gjorde en bil som nyttjar styrkorna som en elbil har. De visade vägen som ex Apple gjorde med sin första smart phone. Tesla har fått människor som inte var bil intresserade att köpa en bil för 700 papp.

Det jag ser som fördel är väl ev priset för skodan och att det är en SUV.

Varit sugen på polestar med.
Men med recensionerna i tråden så är jag inte lika "laddad" längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Inte på den nivån, läst många recensioner och många biltillverkare skulle jag inte ens fundera på att köpa deras elektriska. Speciellt inte när det skiljer typ 80.000

Men eftersom alla idag ska helt plötsligt vara med på elektrifieringståget. Finns det någon tillverkare idag som inte har en hel elektrisk bil?

De var absolut inte först. Men de gjorde en bil som nyttjar styrkorna som en elbil har. De visade vägen som ex Apple gjorde med sin första smart phone. Tesla har fått människor som inte var bil intresserade att köpa en bil för 700 papp.

Det jag ser som fördel är väl ev priset för skodan och att det är en SUV.

Varit sugen på polestar med.
Men med recensionerna i tråden så är jag inte lika "laddad" längre.

Absolut var det först. Med din logik är inte Android något att ens fundera på. Skillnaden mellan bilar och telefoner är dock rätt stor. En bil ska klara rätt mycket och utsätts för rätt mycket. Att slänga in en extremt bra drivlina först av alla, och sätta upp en riktigt fin tablet med bra navigation gör inte att all den samlade bilindustrin har lärt sig i 100 år är helt orelevant.

Annars skulle man inte läsa tusentals klagomål på otäta fönster när vintern kommer, eller kameror som skitar igen, eller spolarvätska I kupén om man spolar vindrutan med fönster öppna, eller obekväm fjädring, eller däckbuller osv.

Säger inte att VAG eller nån annan biltillverkare är perfekta, men det Tesla lyckats revolutionera är endast ett par aspekter av det som gör en bil. Resten av aspekterna har andra tillverkare extremt bra koll på, och just batterier och laddning har de kommit ikapp på så kvar är i princip infotainment och acceleration.

Obs, säger inte att Tesla är skit, men ibland kanske åldern gör konkurrenterna visare och inte bara äldre. Berömmer Tesla för allt de gjort, konkurrenterna hade inte nått så långt om det inte var för Tesla. Bra jobbat, men jag vill ha mer än en gadget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har inte kört Enyaq själv men baserat på att ha kört ID4 och Ioniq 5: Enyaq är den bil som bäst kombinerar bra fjädringskomfort, hyfsade köregenskaper, bra säten, bra utrymmen både i kupé och bagage, låg ljudnivå, och har dessutom kvar en del rejäla fysiska knappar, och har inte gjort massa onödiga designval bara för att försöka återuppfinna bilen trots att man bara gjort saker sämre. Att det är just en SUV är väl för att det är trendigt, men bilen fyller samma funktion som vilken Svensson-kombi som helst.

Pris beror så klart på utrustning men bockar man i allt så kostar den i princip som en Model Y. Skillnaden är väl att Model Y har bra infotainment men stötig fjädring och högt vägljud.

Är själv skeptisk till nya tech-företag som saknar erfarenhet av att bygga bilar. Tesla har t.ex dålig sikt bakåt, saknar bakrutetorkare och har så vitt jag vet inget sätt för att rengöra backkameran. Dom har handtag som kan frysa igen på vintern, rutor som inte nödvändigtvis sluter tätt på vintern, massa saker som kräver att man använder touch, röst eller app när man kunde ha en knapp istället, osv. Även Hyundai har fallit på en del av dessa punkter, men VAG tycks inte ha glömt bort alla dessa små men viktiga saker som dom lärt sig över åren, och det uppskattar jag.

Förstår att man väljer Tesla men det finns också goda skäl till att välja en lite mer gammaldags bil.

Tack, bra inlägg.

Jo jag ser inte heller tesla som en perfekt tillverkare.
Det finns utvecklingspotential hos Tesla. Därför jag hade velat se tillverkare inte bara hoppa på utan sätta sin egen prägel och ta lärdomarna och det bästa från Tesla.

Så verkar många tillverkare inte gjort. Utan kört ut sina elbilar och hoppats på trogna kunderna.

SUV kan jag tänka mig är bra om man ska in med familjen semestra osv. Så nog skulle det kunna bli en sådan för mig med om den fyller tillräckligt med funktioner och bra plattform.

Har bokat en lucid air pure. Som någon påpekade saknar den fyrhjulsdrift. (Inget jag behöver direkt)

Kommer gå 65 mil på en laddning. Genomtänkt interiör (knappar och touch) fokus ligger på bra batteriteknik/motor bilen ska vara välisolerad och mjuk att köra.

Sen får vi se om den håller det.
Review nedan på en av modellerna.

https://www.topgear.com/car-reviews/lucid/air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Absolut var det först. Med din logik är inte Android något att ens fundera på. Skillnaden mellan bilar och telefoner är dock rätt stor. En bil ska klara rätt mycket och utsätts för rätt mycket. Att slänga in en extremt bra drivlina först av alla, och sätta upp en riktigt fin tablet med bra navigation gör inte att all den samlade bilindustrin har lärt sig i 100 år är helt orelevant.

Annars skulle man inte läsa tusentals klagomål på otäta fönster när vintern kommer, eller kameror som skitar igen, eller spolarvätska I kupén om man spolar vindrutan med fönster öppna, eller obekväm fjädring, eller däckbuller osv.

Säger inte att VAG eller nån annan biltillverkare är perfekta, men det Tesla lyckats revolutionera är endast ett par aspekter av det som gör en bil. Resten av aspekterna har andra tillverkare extremt bra koll på, och just batterier och laddning har de kommit ikapp på så kvar är i princip infotainment och acceleration.

Obs, säger inte att Tesla är skit, men ibland kanske åldern gör konkurrenterna visare och inte bara äldre. Berömmer Tesla för allt de gjort, konkurrenterna hade inte nått så långt om det inte var för Tesla. Bra jobbat, men jag vill ha mer än en gadget.

Nej ,min logik säger skepsism.
Apple ios vs android är upp till användaren. Men de hängde på touch skärmen och mobilen blev som en mobil dator.

Jag väntar på att något bolag "dethronar" Tesla. Även om det är mycket som är slarv och skit med Tesla finns det en fanatism precis som Apple. Tesla är en kult.