Överbelastad mast eller för gammal router?

Permalänk

Överbelastad mast eller för gammal router?

Jag bor i Järfälla och kör internet via mobilt bredband (Tre). Täckningen är utmärkt och så var även hastighet/svarstider etc. Sen kom corona och jag passade på att bo på andra orter. Nu är jag tillbaka i Järfälla och upplever att min uppkoppling har blivit otroligt mycket sämre.
Vid kontakt med Tre tycker de att min router (Huawei b525s-23a) är alldeles för gammal (lanserad 2017) och vill sälja på mig en ny.
Jag misstänker dock att det är masten som är överbelastad och vill få kloka råd av er.

Vissa tider på dygnet fungerar det "som vanligt", medans det ibland är praktiskt taget omöjligt att ens surfa. Att ladda en hemsida kan ta flera minuter, men när anslutningen väl kommit igång så laddas den snabbt. Annars ger webbläsaren upp och jag får ge det fem försök till. Att genomföra bokningar/betalningar är numer en mardröm.
Datorn/mobilen gnäller aldrig på tappad anslutning och signalstyrkan är som sagt god. Som lekman skulle jag säga att det känns som att mina förfrågningar får stå i kö för länge innan de hanteras av mobilmasten.

Har Tre rätt? Är en router lanserad 2017 för gammal? Skulle en ny router ha bättre självförtroende och armbåga sig fram i snabbare i den inbillade kön? Bortsett från 5G, som jag skiter fullständigt i, har det hänt några större tekniska förändringar som gör min router kass?

Mvh
Jonas

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog skaffat kontantkort hos telia, telenor och tele2 och sett om de är bättre innan jag bytte ut en cat6 lte router. Vad har du på telefonen?

Det hela låter som överbelastning.

Permalänk
Medlem

Kan du i Network & Settings välja ett enskilt Band om vilken Routern får ansluta till? - Testa då nedan olika band och kolla vilken som fungerar bäst för dig. Din router ansluter alltid mot den bästa signalen men de är inte alltid att det är bäst för dig.

Band 1, 3, 8, 20, 38

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av varget:

Jag skulle nog skaffat kontantkort hos telia, telenor och tele2 och sett om de är bättre innan jag bytte ut en cat6 lte router. Vad har du på telefonen?

Det hela låter som överbelastning.

Jag har Tre även på telefonen, men är för det mesta ansluten till mitt wifi. Ska dock prova att köra wifi-fritt ett par dagar och se om jag upplever samma problem när mobilen pratar direkt med masten. Annars är kontantkort-strategin ett bra förslag!

Skrivet av Nucky:

Kan du i Network & Settings välja ett enskilt Band om vilken Routern får ansluta till? - Testa då nedan olika band och kolla vilken som fungerar bäst för dig. Din router ansluter alltid mot den bästa signalen men de är inte alltid att det är bäst för dig.

Band 1, 3, 8, 20, 38

Jag rotade runt bland routerns inställningar och hittade möjlighet att välja band, samt bandbredd. De inställningarna var dock på wifi-sidan och som jag förstår inte gentemot mobilmasten. Är det samma inställning som du pratar om eller ska jag leta vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1790:

Jag har Tre även på telefonen, men är för det mesta ansluten till mitt wifi. Ska dock prova att köra wifi-fritt ett par dagar och se om jag upplever samma problem när mobilen pratar direkt med masten. Annars är kontantkort-strategin ett bra förslag!

Jag rotade runt bland routerns inställningar och hittade möjlighet att välja band, samt bandbredd. De inställningarna var dock på wifi-sidan och som jag förstår inte gentemot mobilmasten. Är det samma inställning som du pratar om eller ska jag leta vidare?

Hmm har inte en sådan just nu, var ett tag sedan jag hade en Huawei. Kan du ta skärmdump? Ibland är det så att dom låser ner sådant…

Kika på inlägg #9 här - Verkar finnas ett tool som köra i CMD.

https://mybroadband.co.za/forum/threads/huawei-b525-band-opti...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Hmm har inte en sådan just nu, var ett tag sedan jag hade en Huawei. Kan du ta skärmdump? Ibland är det så att dom låser ner sådant…

Kika på inlägg #9 här - Verkar finnas ett tool som köra i CMD.

https://mybroadband.co.za/forum/threads/huawei-b525-band-opti...

Inställningarna ligger väl utspridda så det är bökigt att skärmdumpa. Däremot öppnade ditt inlägg upp en ny värld av härligheter så jag borde kunna lösa det här...
Från http://192.168.8.1/api/device/signal fick jag fram följande information (några väl valda rader bortklippta ifall det blottar mig på något vis).

<response> <pci>180</pci> <sc></sc> <rsrq>-11.0dB</rsrq> <rsrp>-108dBm</rsrp> <rssi>-89dBm</rssi> <sinr>-4dB</sinr> <rscp></rscp> <ecio></ecio> <mode>7</mode> <ulbandwidth>15MHz</ulbandwidth> <dlbandwidth>15MHz</dlbandwidth> <txpower>PPusch:15dBm PPucch:15dBm PSrs:0dBm PPrach:17dBm</txpower> <rrc_status>1</rrc_status> <rac></rac> <lac></lac> <tac>1072</tac> <band>1</band> <nei_cellid></nei_cellid> <plmn>24002</plmn> <ims>0</ims> <wdlfreq></wdlfreq> <lteulfreq>19526</lteulfreq> <ltedlfreq>21426</ltedlfreq> <cqi0>5</cqi0> <cqi1>5</cqi1> <ulfrequency>1952600kHz</ulfrequency> <dlfrequency>2142600kHz</dlfrequency> <arfcn></arfcn> <bsic></bsic> <rxlev></rxlev> </response>

Tydligen ligger jag på band 1, och som du säger finns tredjepartsprogram för att tvångsändra bandet. Det borde vara enkelt att byta band, och ta en ny titt på vad de olika dB-värdena hamnar på. Vilken mysig fredag det visade sig bli till slut. Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Är inte -4 SINR väldigt lågt? På gränsen till att öht kunna kommunicera med basstationen

Edit: enligt min amatördiagnos befinner du dig i gränslandet mellan två celler om man kollar på dina värden. Jag tror du kan påverkas påtagligt om basstationen du är kopplad mot har hög trafik, då krymper cellerna lite (tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Är inte -4 SINR väldigt lågt? På gränsen till att öht kunna kommunicera med basstationen

Edit: enligt min amatördiagnos befinner du dig i gränslandet mellan två celler om man kollar på dina värden. Jag tror du kan påverkas påtagligt om basstationen du är kopplad mot har hög trafik, då krymper cellerna lite (tror jag).

Cell breathing, som det heter (det du pratar om att cellerna krymper) finns bara på 3G nätet, inte 2G eller 4G och i o med att vi pratar om 4G här så påverkas inte det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1790:

Inställningarna ligger väl utspridda så det är bökigt att skärmdumpa. Däremot öppnade ditt inlägg upp en ny värld av härligheter så jag borde kunna lösa det här...
Från http://192.168.8.1/api/device/signal fick jag fram följande information (några väl valda rader bortklippta ifall det blottar mig på något vis).

<response> <pci>180</pci> <sc></sc> <rsrq>-11.0dB</rsrq> <rsrp>-108dBm</rsrp> <rssi>-89dBm</rssi> <sinr>-4dB</sinr> <rscp></rscp> <ecio></ecio> <mode>7</mode> <ulbandwidth>15MHz</ulbandwidth> <dlbandwidth>15MHz</dlbandwidth> <txpower>PPusch:15dBm PPucch:15dBm PSrs:0dBm PPrach:17dBm</txpower> <rrc_status>1</rrc_status> <rac></rac> <lac></lac> <tac>1072</tac> <band>1</band> <nei_cellid></nei_cellid> <plmn>24002</plmn> <ims>0</ims> <wdlfreq></wdlfreq> <lteulfreq>19526</lteulfreq> <ltedlfreq>21426</ltedlfreq> <cqi0>5</cqi0> <cqi1>5</cqi1> <ulfrequency>1952600kHz</ulfrequency> <dlfrequency>2142600kHz</dlfrequency> <arfcn></arfcn> <bsic></bsic> <rxlev></rxlev> </response>

Tydligen ligger jag på band 1, och som du säger finns tredjepartsprogram för att tvångsändra bandet. Det borde vara enkelt att byta band, och ta en ny titt på vad de olika dB-värdena hamnar på. Vilken mysig fredag det visade sig bli till slut. Tusen tack!

Hunnit testa? Hur har det gått?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Är inte -4 SINR väldigt lågt? På gränsen till att öht kunna kommunicera med basstationen

Edit: enligt min amatördiagnos befinner du dig i gränslandet mellan två celler om man kollar på dina värden. Jag tror du kan påverkas påtagligt om basstationen du är kopplad mot har hög trafik, då krymper cellerna lite (tror jag).

Dina kunskaper stämmer bra!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Hunnit testa? Hur har det gått?

Jodå, jag har kört LTE H-Monitor ett tag nu och kan konstatera följande:
1. SINR pendlar mellan -1 och -8.
2. Ibland mäts ECIO istället, vilket generellt ligger mellan ungefär samma värden. Här gäller väl "ju närmare noll desto bättre"?
3. Jag får rapporter ungefär varannan minut om att jag nu är ansluten till Cell blabla. Blabla varierar så teorin om att jag ligger i gränslandet mellan celler låter väl rimlig?

Jag har inte lyckats tvinga routern till att använda specifika band än. Endera är jag lite bakom flötet eller så kör routern över mina val i LTE H-Monitor. Funderar på att prova en annan mjukvara.