Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
99:e percentilen

Hade en dröm i flera år om att min första bil skulle vara en elbil, och förra året bestämde jag mig efter många om och men för att gå full YOLO (har 3 km till jobbet och kan inte ens ladda hemma). Åtta månader och 1250 mil senare har jag inte ångrat mig en enda sekund.

Som en polare så vist konstaterade angående att ha en bil man tycker är rolig:

Det gör att man, när man har ett ärende att uträtta, inte tänker "Asch, nu måste jag åka till Borås …", utan "Yes! Nu har jag en anledning att åka till Borås!"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Ladda är ju precis via uttag som avses, dvs samma sak som plug-in som du säger

Det finns hybrider utan möjlighet att ladda (som bara har en liten buffert som vanliga motorn och bromsenergin kan förvaras i kortsiktigt)

https://www.youtube.com/watch?v=50Kd-7NGD00

PHEVs känns ju som det sämsta från alla vinklar

Inte för att jag är någon hybridfantast överhuvudtaget, men hade nog allt föredragit en PHEV (alltså en plug-in-hybrid) framför en så kallad "elhybrid" (som inte går att ladda med kabel). Och jag kan tänka mig scenarier där det är ett bra val – exempelvis om man ofta drar tungt (husvagn, hästtransport) samtidigt som man har några mil till jobbet (som då kan köras på el). Så "det sämsta från alla vinklar" kan jag inte hålla med om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Två, tesla modell 3 LR och MG zv ev. Två helt olika bilar men otroligt prisvärd. Betalar cirka 8k månaden inklusive allt till båda. Även bränsle/elen.

Har en MG ZV EV på ingång i höst men är M3LR så billig per månad? Hur då om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Bytte för 3v ut min T8 XC60 mot en BMW IX som är en hel typ X5a. Kommer nog aldrig gå tillbaka till en förbränningsmotor bil.

Visa signatur

s939 3800+@4200+ | 2x1024 OCZ @ 517 | HIS X800XL@440/1040 | 320 Seagate SATA II | WD Raptor 36GB | nForce 4 chipset |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte för att jag är någon hybridfantast överhuvudtaget, men hade nog allt föredragit en PHEV (alltså en plug-in-hybrid) framför en så kallad "elhybrid" (som inte går att ladda med kabel). Och jag kan tänka mig scenarier där det är ett bra val – exempelvis om man ofta drar tungt (husvagn, hästtransport) samtidigt som man har några mil till jobbet (som då kan köras på el). Så "det sämsta från alla vinklar" kan jag inte hålla med om.

Känns bara som man får all komplexitet med begränsad vinst. Kör man ofta med släp är det såklart drygt med bara el, men det är nog ett av få undantag

Permalänk

Hade bensinbil fram tills 5 år sedan, kör på vanlig cykel och hyrbil istället.

För min del var bilägandet nästan bara slöhet då jag bor och jobbar på samma ort (dessutom bara 6km enkel väg), nästan alla jag känner bor på samma ort, och så har jag inga barn.
Jag kunde inte rättfärdiga kostnaden som bilägandet innebar kontra vad jag fick för faktiskt värde ur det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Om Ford får tummen ur och släpper sin F-150 Lightning i Europa/Sverige kan jag tänkas byta.
Fram tills dess kör jag bensin.

Behöver C-kort för den här i Sverige eftersom den väger över 3500kg. Så man får nog privatimportera den om man nu vill ha en sådan!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan ägt en elbil idag om inte den kostade orimligt mycket. Kan liksom inte punga ut en halv mille+ för en naken polestar eller Tesla om jag kan få en relativt ny passat för 1/5 av priset. Om tillräckligt många elbilar produceras så kommer nog priset att dippa då kan man nog tänka sig att ta det steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Behöver C-kort för den här i Sverige eftersom den väger över 3500kg. Så man får nog privatimportera den om man nu vill ha en sådan!

Nja, riktigt så tung är inte själva bilen, men totalvikten blir över 3,5 ton om den ska kunna lastas som tänkt.

Permalänk
Medlem

Har en bensindriven VW Tiguan och en privatleasad elbil i form av en Renault Zoe. Lägger alla vardagsmil på den lilla franska vagnen och laddar i stort sett bara hemma. Trevlig drivlina och hela familjen får plats i kupen samt veckohandlingar i skuffen. Sen har modellen små tillkortakommanden som en tysk eller japansk tillverkare sannolikt aldrig släppt ut på marknaden. Spolarvätskan hamnar antingen på taket eller längst ner på vindrutan. Det blir kallt om fötter och ben vid färd vintertid, etc. Men räckvidd och komfort i övrigt är toppklass för en småbil som drivs med el!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHoff2:

Spolarvätskan hamnar antingen på taket eller längst ner på vindrutan.

Inte gjort detta på någon modern bil men när jag hade en gammal audi behövde jag justera vart strålen skulle träffa för den träffade helt fel och det kunde man göra med ett gem. Kan ju vara värt att kika på men det kanske är designat på ett helt annat sätt nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kjører bil i jobb, så må ha litt rekkevidde. Tesla vil jeg ikke ha.

Det ble en BMW iX3. Den har ca 42-43 mil reell rekkevidde nå når det er 12 - 20 grader ute. Ca 35 - 38 når det er under 0 grader.

Ser at ix3 koster 846 000 kr i Sverige. Jeg betalte 630k i norge, med vinterdekk.

Samtidig ser jeg at en vanlig X3 med diesel koster rundt 550kr i Sverige. Jeg hadde aldri kjøpt en iX3 elbil om man kunne få en X3 mye billigere. Men alt med bensin/diesel i norge er helt brutalt dyrt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Lär inte bli aktuellt med elbil för mig på ett bra tag, inte så länge jag bor där jag bor och arbetar där jag arbetar. Har ingenstans att ladda bilen hemma, har inte ens en egen parkeringsplats utan får stå på gatan. På jobbet finns bara motorvärmarstolpar och de är inte lämpliga att ladda bil med. Då återstår publika laddplatser och de är så få och alltid upptagna. Nej, infrastrukturen funkar inte ännu för min del.

Sedan, hur kul är det susa fram på Kinnekulle, Knutstorp, Gelleråsen m.fl. i en tyst elbil?

Sen kommer nog ICE finnas kvar för nöjjeskörning och sport ett bra tag, precis som hästar gör idag. Ljud går nog att lösa. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, riktigt så tung är inte själva bilen, men totalvikten blir över 3,5 ton om den ska kunna lastas som tänkt.

Saxat från Teknikens värld:

Tyvärr ser det inte ut att bli några bilar till Sverige. Den svenska importören, Hedin Bil, har tittat på möjligheten till import men i dagsläget kommit fram till att bilen väger lite för mycket för svenska bilköpare. Med en tjänstevikt på över 3,5 ton skulle det krävas C-körkort för att få köra bilen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Saxat från Teknikens värld:

Tyvärr ser det inte ut att bli några bilar till Sverige. Den svenska importören, Hedin Bil, har tittat på möjligheten till import men i dagsläget kommit fram till att bilen väger lite för mycket för svenska bilköpare. Med en tjänstevikt på över 3,5 ton skulle det krävas C-körkort för att få köra bilen i Sverige.

De har nog blandat ihop begreppen. De har rätt i att den kräver C-kort, men det är totalvikten som avgör det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Trodde inte så många hade bil o körkort härinne 👀

Håller mig till min cykel. Malmö är cykelvänligt o kostar för mycket o ha bil.

….Jättekul att köra bil dock 🥰

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kör en Kia Optima PHEV (plugin-hybrid), har 6~ mil till jobbet och klarar det nästan på el, sen laddar jag på jobbet och kör hem likadant.
Nästa bil blir en Skoda Enyaq när tillgången börjar trappa upp igen.

Laddar hemma, har 3-fas uttag avsäkrat sedan innan i mitt garage/verkstad, känner inget behov av en laddbox överhuvudtaget med tanke på effekten jag redan kan plocka ut.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Har en MG ZV EV på ingång i höst men är M3LR så billig per månad? Hur då om man får fråga?

Ja typ, 0,25% ränta restskuld ger 4500kr månaden, försäkring 370kr +el har Skellefteå kraft så får 200kr el i månaden där till bilen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sen kommer nog ICE finnas kvar för nöjjeskörning och sport ett bra tag, precis som hästar gör idag. Ljud går nog att lösa. 🙂

https://youtu.be/slMnSoXz8hM

Det där ljudet var nog det fjantigaste jag hört.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

Hade utan tvekan ägt en elbil idag om inte den kostade orimligt mycket. Kan liksom inte punga ut en halv mille+ för en naken polestar eller Tesla om jag kan få en relativt ny passat för 1/5 av priset. Om tillräckligt många elbilar produceras så kommer nog priset att dippa då kan man nog tänka sig att ta det steget.

Ja att casha in en ny elbil är inte att tänka på. Dagens saltade prislappar kräver att man släpper den idén. Det handlar snarare om att betala värdeminskningen för de år man "äger" bilen. Och samtidigt räkna på totala ägandekostnader ijmf med ICE alternativet.

Dvs måste man prompt på riktigt äga sin bil så är EVs rätt jobbigt.

Sen relativt ny Passat för 100+ papp? Relativt är relativt tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där ljudet var nog det fjantigaste jag hört.

Jag håller med. Men det går inte argumentera emot att elbilar skulle vara tysta. Självklart går konceptet att bygga vidare på om det är viktigt för publiken.

Men återigen, ICE kommer med största sannolikhet leva kvar som hobby/sport i några sekel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja att casha in en ny elbil är inte att tänka på. Dagens saltade prislappar kräver att man släpper den idén. Det handlar snarare om att betala värdeminskningen för de år man "äger" bilen. Och samtidigt räkna på totala ägandekostnader ijmf med ICE alternativet.

Dvs måste man prompt på riktigt äga sin bil så är EVs rätt jobbigt.

Sen relativt ny Passat för 100+ papp? Relativt är relativt tydligen.

Ja! Att äga är inte ens på kartan. Gör man en liten kalkyl på vad det kan kosta att leasa per månad inklusive alla omkostnader så får jag det inte att fungera heller jämfört med min 2015 2.0 diesel passat som kostade 120k (fynd).

Men, skenade diesel priser hjälper ju inte mig idag. Samtidigt verkar elpriset att piskas upp i förhållande till hur många elbilar som rullar på gatan. Sen kan vissa säga att kriget osv drivit upp elpriset och att det kan stabilisera sig med tiden. I vintras var det "kallt" nu är det krig.. elpriset kommer med viss sannolikhet Stiga, men det är mer spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De har nog blandat ihop begreppen. De har rätt i att den kräver C-kort, men det är totalvikten som avgör det.

Möjligt, men är tjänstevikten över 3,5 ton blir även totalvikten över 3,5 ton.
Så i detta fallet spelar de ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Möjligt, men är tjänstevikten över 3,5 ton blir även totalvikten över 3,5 ton.
Så i detta fallet spelar de ingen roll.

Ja självklart. Men tjänstevikten är inte över 3500 på den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där ljudet var nog det fjantigaste jag hört.

Ja de får allt göra bättre drivlinor så bilen inte väsnas så fruktansvärt, det där lät ju mest som dåliga växellådor. Tyst och fint ska det gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en diselgatebil, men har beställt en XC60 T6 Recharge, får se när Volvo väl kan tillverka klart den dock, hoppas innan semestern 2023...

Men då hinner jag ju installera en laddare i garaget!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Ja typ, 0,25% ränta restskuld ger 4500kr månaden, försäkring 370kr +el har Skellefteå kraft så får 200kr el i månaden där till bilen.

Ok tack! Har inte kollat på upplägg med restskuld men jag kanske får ta och göra det också 🙏

Permalänk
Skrivet av Manyjac:

Ja! Att äga är inte ens på kartan. Gör man en liten kalkyl på vad det kan kosta att leasa per månad inklusive alla omkostnader så får jag det inte att fungera heller jämfört med min 2015 2.0 diesel passat som kostade 120k (fynd).

Men, skenade diesel priser hjälper ju inte mig idag. Samtidigt verkar elpriset att piskas upp i förhållande till hur många elbilar som rullar på gatan. Sen kan vissa säga att kriget osv drivit upp elpriset och att det kan stabilisera sig med tiden. I vintras var det "kallt" nu är det krig.. elpriset kommer med viss sannolikhet Stiga, men det är mer spekulation.

Fast det beror ju på hur mycket du kör och hur mycket pengar du vill punga in kontant. Behöver du från ca 2000 mil per år och ska välja att skaffa något nytt så kan det vara nästan samma kostnad att leasa förutom att du måste betala service, etc och får köra en trögare och äldre bil.

Vi leasade en leaf här i två år då det stod mellan leasing och köpa en till ICE bil. Leasingen landade på nästan +/-0 och då var vår kalkyl med dieselpris på 16kr/l och laddning på 2kr/kWh och en ganska stor peng på 15000 för att lämna bilen.

Vi hamnade på 6500+4000+5450 kr i ”oväntade” kostnader för bilen. 6500 för stenskott i kylaren som åtgärdades med vagnskadegaranti. 5450 för en repa på dörren som vi försökte att polera bort samtidigt som omlackering av huv. 4000 för omlackering av huv pga stort stenskott.

Nu laddar vi fortfarande för i snitt 2 kr/kWh men dieseln är kring 23 kr/l så kalkylen borde vara ännu bättre idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sen kommer nog ICE finnas kvar för nöjjeskörning och sport ett bra tag, precis som hästar gör idag. Ljud går nog att lösa. 🙂

https://youtu.be/slMnSoXz8hM

Långt kvar till detta... och då syftar jag inte bara på ljudet.

Hästsport bygger på uppfödning. Vem kommer tillverka bilar med förbränningsmotorer för bilsport om alla tillverkare går över till el? Det lutar snarare åt att det kommer bli döden för bilsport. Intresset är redan historiskt lågt och det är allt fler unga som inte ens skaffar körkort idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Långt kvar till detta... och då syftar jag inte bara på ljudet.
https://youtu.be/FmsPBG3FgNU

Hästsport bygger på uppfödning. Vem kommer tillverka bilar med förbränningsmotorer för bilsport om alla tillverkare går över till el? Det lutar snarare åt att det kommer bli döden för bilsport. Intresset är redan historiskt lågt och det är allt fler unga som inte ens skaffar körkort idag.

Inte jättelångt kvar till det ändå. El-rally finns, och ljudgeneratorer testar man. Kan ju vara så att elövergången och lite förändring lite av vad sporten behöver eftersom det man gör nu uppenbarligen inte fungerar.

Ljudmöjligheterna när det kommer till elbilar är egentligen oändliga.