Är min CPU överhettad? Black screen, fläktar 100%

Permalänk
Medlem

Är min CPU överhettad? Black screen, fläktar 100%

Hej,

Min dator har nyligen börjat få black screen samtidigt som fläktarna går upp till 100% speed. Datorn dör alltså.
Det började i veckan och sker väl framförallt när jag startar Warzone (Ej endast då)

Jag har använt 3 program för att mäta CPU tempen. I open Hardware monitor så ser det väldigt högt ut, dock ej i de andra programmen.

Har ni någon aning om vad som kan vara fel?

(Jag har ominstallerat Windows)

Permalänk
Medlem

Temperaturerna #3-6 i OHM är typiska värden som brukar visas när programmen försöker läsa av sensorer som egentligen inte finns. I det här fallet hade jag litat på Core Temp, men svårt att säga något om de siffrorna eftersom du inte belastat processorn.

Att fläktarna går upp på 100% när datorn kraschar behöver inte ha någonting med överhettning att göra, det är mer av ett felläge när något gått riktigt snett.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis (baserat på temperaturerna som ser ok ut, men hur är de under belastning?) så är det eventuellt strömrelaterat.
Jag hade problem med sporadiska black-screens precis som du beskriver det, fläktarna 100% och datorn "igång", och kunde inte hitta något fel hur mycket jag än letade. Detta pågick tills jag en kväll när jag skulle lägga mig hörde ett svagt knäpp från under skrivbordet och insåg att det var smartpluggen jag använde för att starta datorn med utan att behöva vara där som körde en av-på sporadiskt av sig själv, och sedan jag tog bort den så har jag inte fått några black-screens.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Temperaturerna #3-6 i OHM är typiska värden som brukar visas när programmen försöker läsa av sensorer som egentligen inte finns. I det här fallet hade jag litat på Core Temp, men svårt att säga något om de siffrorna eftersom du inte belastat processorn.

Att fläktarna går upp på 100% när datorn kraschar behöver inte ha någonting med överhettning att göra, det är mer av ett felläge när något gått riktigt snett.

Okej det låter rimligt. De andra sensor-avläsnings-programmen är inte i närheten av de siffrorna.

Skrivet av sweisdapro:

Gissningsvis (baserat på temperaturerna som ser ok ut, men hur är de under belastning?) så är det eventuellt strömrelaterat.
Jag hade problem med sporadiska black-screens precis som du beskriver det, fläktarna 100% och datorn "igång", och kunde inte hitta något fel hur mycket jag än letade. Detta pågick tills jag en kväll när jag skulle lägga mig hörde ett svagt knäpp från under skrivbordet och insåg att det var smartpluggen jag använde för att starta datorn med utan att behöva vara där som körde en av-på sporadiskt av sig själv, och sedan jag tog bort den så har jag inte fått några black-screens.

Wow. Felet kan verkligen ligga överallt. Hur felsöker jag något sånt här?

1. Igår kväll så startade jag loggning av temperaturen på cpu och gpu. När datorn kraschade gick jag in i loggarna efteråt men hittade inget konstigt.

2. Jag öppnade upp ena sidan av datorn och när jag startar spelet snurrar alla fläktar, även på grafikkortet.
Datorn kraschar några gånger.

3. Jag startar upp datorn och kör igång spelet igen, men denna gången kraschar inte datorn. Då är spelet igång i över 2 timmar. Förut så kunde den krascha så fort jag tryckte start på spelet.

Kanske kommer den krascha om jag försöker idag igen.
Jag har svårt att tro att lösningen var att ta bort luckan på datorn ^^

Men återigen, har ni tips på hur jag kan felsöka vad som orsakar detta?

Permalänk
Medlem

Kör memtest för att kolla ramet
Är något överklockat? (XMP räknas som överklockning) - Stäng av i så fall
Testa köra individuella stresstester för CPU och GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

Kör memtest för att kolla ramet
Är något överklockat? (XMP räknas som överklockning) - Stäng av i så fall
Testa köra individuella stresstester för CPU och GPU

+1 på denna.
Kör datorn i default mode samt testa olika stresstest.
Se vad/om något ger problem.
Ha även något temp program igång samtidigt och kolla hur de ser ut 👍