Glömt bort bios lösenord på min HP Probook 440 G8.

Permalänk
Medlem

Glömt bort bios lösenord på min HP Probook 440 G8.

Kommer inte in bios på min privata laptop eftersom att jag har glömt bort bios lösenordet som jag ställde in i höstas. Så jag undrar om det finns något sätt att återställa mitt bios lösenord utan skruva isär laptopen och ta bort cmos eller något liknade. Har googlat en del med det ända lösningen jag har hittat är att ta bort cmos batteriet och vänta ett tag. Så finns det någon har som vet ett annat sätt att återställa mitt bios lösenord eller ta bort det helt. Eller återställa bios till standard inställningar utan lösenord ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det batteriet som gäller, annars försvinner lite poängen med lösenordet.

Permalänk

högst troligt så kommer inte äns ta bort cmos batteriet hjälpa.

har för mig lösenordsfunktionen brukar sparas i sitt egna minne som inte kräver batteribackup och återställs därför inte om man återställer biosinställningarna.

ganska säker på att det är flasha om chippet som gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

högst troligt så kommer inte äns ta bort cmos batteriet hjälpa.

har för mig lösenordsfunktionen brukar sparas i sitt egna minne som inte kräver batteribackup och återställs därför inte om man återställer biosinställningarna.

ganska säker på att det är flasha om chippet som gäller.

Hur gör man detta ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur gör man detta ?

Du får nog kontakta HP. Själva grejen med ett lösenord är ju att det inte ska gå att ta bort enkelt

Permalänk
Medlem

Nja, det går att plocka bort rätt enkelt. Det enklaste är ju att se om masterlösenordet går att generera enkelt:

https://bios-pw.org/

BIOS-lösenord är bara skydd mot oavsiktliga ändringar, de som vill kommer alltid åt BIOS oavsett vad. Finns ju mer sofistikerade sätt än ovan men i 7/10 fall så är det så enkelt att bara knappa in ett par nummer på hemsidan och följa instruktionerna som står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

högst troligt så kommer inte äns ta bort cmos batteriet hjälpa.

har för mig lösenordsfunktionen brukar sparas i sitt egna minne som inte kräver batteribackup och återställs därför inte om man återställer biosinställningarna.

ganska säker på att det är flasha om chippet som gäller.

Det där brukar gälla mer datorer som är inriktad mot företag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Nja, det går att plocka bort rätt enkelt. Det enklaste är ju att se om masterlösenordet går att generera enkelt:

https://bios-pw.org/

BIOS-lösenord är bara skydd mot oavsiktliga ändringar, de som vill kommer alltid åt BIOS oavsett vad. Finns ju mer sofistikerade sätt än ovan men i 7/10 fall så är det så enkelt att bara knappa in ett par nummer på hemsidan och följa instruktionerna som står.

Ja du men hur får fram rätt nummer då ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där brukar gälla mer datorer som är inriktad mot företag

vill inte vara den men vad är då inte en HP Probook om riktad mot företag? Probook och Elitebook va/är nog utan tvekan dom datorer som det sålts mest av i världen till just företag ska du se

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte vara den men vad är då inte en HP Probook om riktad mot företag? Probook och Elitebook va/är nog utan tvekan dom datorer som det sålts mest av i världen till just företag ska du se

Oj my bad, såg inte att det stod probook. Trodde det var vanlig konsumentdator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig