Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av griid:

Det är väl upp till var och en. Ska du bara cykla själv är säkert skivbromsar hur bra som helst, men ska du ligga i klunga skulle jag nog fundera en extra gång.

Ja, det är upp till var och en. För mig är en fälgbromscykel inte ett alternativ pga vädret i Göteborg.

För dig har risken att smälla i klunga gjort att skivbromscykel inte är ett alternativ.

Bra att vi har rett ut detta totalt ointressanta sidospåret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, det är upp till var och en. För mig är en fälgbromscykel inte ett alternativ pga vädret i Göteborg.

För dig har risken att smälla i klunga gjort att skivbromscykel inte är ett alternativ.

Bra att vi har rett ut detta totalt ointressanta sidospåret.

Ok.
För mig var det inte totalt ointressant.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt en gravel cykel i 1 år så har jag insett att jag cyklar endast när det är fint väder och cyklar 90 lvg och 10 grus(naturrreservat grus). Funderar på en lvg men har läst lite recensioner om att de har en väldigt aggressiv hållning och att många upplever ryggsmärta. Min fråga är då, ska man förbereda sig på något vis eller är det bara att hoppa över och köra tycker ni?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Efter att ha ägt en gravel cykel i 1 år så har jag insett att jag cyklar endast när det är fint väder och cyklar 90 lvg och 10 grus(naturrreservat grus). Funderar på en lvg men har läst lite recensioner om att de har en väldigt aggressiv hållning och att många upplever ryggsmärta. Min fråga är då, ska man förbereda sig på något vis eller är det bara att hoppa över och köra tycker ni?

Det beror lite på vad du har för gravel idag, och vad du siktar på för lvg. Själv har jag nästan samma geo på min gravel som på min lvg. Ryggsmärta får man egentligen inte av den aggressiva ställningen, utan för att man har fel storlek på ramen. Är du osäker så lägg lite pengar på en bikefit. Då får du hjälp med din sittställning och vilka mått du ska ha på din cykel. Idag handlar mycket om reach och stack (reach är horisontellt avstånd mellan vevparti och övre styrlager och stack är det vertikala avståndet från vevparti till övre styrlager), men en seriös bikefitter ger dig en hel tabell med mått som du kan förhålla dig till, där sadelns position (höjd och horisontellt avstånd till vevparti - och avstånd till styre.

När det kommer till ryggsmärta handlar mycket om att man inte ska hänga på styret, utan egentligen bara hålla i det. Det är bålen som håller överkroppen på plats och man sitter med avslappnade axlar och lätt böjda armar. Efter ett antal mil/rundor så kommer bålstyrkan som ett resultat av cyklingen, men det borde du redan ha iom gravel-cyklingen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Efter att ha ägt en gravel cykel i 1 år så har jag insett att jag cyklar endast när det är fint väder och cyklar 90 lvg och 10 grus(naturrreservat grus). Funderar på en lvg men har läst lite recensioner om att de har en väldigt aggressiv hållning och att många upplever ryggsmärta. Min fråga är då, ska man förbereda sig på något vis eller är det bara att hoppa över och köra tycker ni?

Om du inte ska tävla så räcker det nog att byta däck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte ska tävla så räcker det nog att byta däck.

Eller så har man både en gravel och en racer... men jo, slicks på en gravel är ju funkis det också. Jag har tom kört med gravel i landsvägsklunga, men det blev lite stressigt när jag började spinna ur 42x11 bara för att hänga med...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Beror förstås på vilken utväxling på gravelhojen? Själv har jag en Trek Checkpoint ALR 4 och har 52-11 som högsta utväxling. original är 50-11. Har för det mesta inga problem med att hänga med landsvägshojar. Men mycket hänger förstås på hjulen i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Beror förstås på vilken utväxling på gravelhojen? Själv har jag en Trek Checkpoint ALR 4 och har 52-11 som högsta utväxling. original är 50-11. Har för det mesta inga problem med att hänga med landsvägshojar. Men mycket hänger förstås på hjulen i det fallet.

Byggt min på en Checkpoint-ram men nu har jag iaf bytt klinga fram så att jag har 46x11 som högsta utväxling. Kör singelklinga och 11-25-kassett bak på hjulen med slicks och 11-28 på gravelhjulen. För min del räcker det gott även offroad. 42-klinga fram ger lite sämre kejdelinje i fartspannet runt 30-35km/h än 46-klingan...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem

Om nu utväxlingen skulle vara för låg så har Sram kasetter med 10 kuggar i stället för Shimanos 11 så det är ganska lätt att öka utväxlingen om man skulle märka att det behövs, man byter till en Sram kassett med en 10a som minsta kugg.
Hur som helst så är ju ett däck eller hjulbyte ofta ett billigt sätt om man är nöjd med cykeln i övrigt och inte vill lägga ut mer pengar, dessutom är ju gravelramen mer lämplig för vintern så den tar lite fetare dubbdäck.
https://www.sram.com/en/life/stories/10-tooth-cogs-for-the-wi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om nu utväxlingen skulle vara för låg så har Sram kasetter med 10 kuggar i stället för Shimanos 11 så det är ganska lätt att öka utväxlingen om man skulle märka att det behövs, man byter till en Sram kassett med en 10a som minsta kugg.
Hur som helst så är ju ett däck eller hjulbyte ofta ett billigt sätt om man är nöjd med cykeln i övrigt och inte vill lägga ut mer pengar, dessutom är ju gravelramen mer lämplig för vintern så den tar lite fetare dubbdäck.
https://www.sram.com/en/life/stories/10-tooth-cogs-for-the-wi...

Nja, man måste byta body på navet också eftersom en vanlig HG-kassett inte kan ha mindre antal kuggar än 11... Dessutom är SRAMs lvg-kassetter för XDR-body 12-delade så det är inte bara att byta hur som helst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Det beror lite på vad du har för gravel idag, och vad du siktar på för lvg. Själv har jag nästan samma geo på min gravel som på min lvg. Ryggsmärta får man egentligen inte av den aggressiva ställningen, utan för att man har fel storlek på ramen. Är du osäker så lägg lite pengar på en bikefit. Då får du hjälp med din sittställning och vilka mått du ska ha på din cykel. Idag handlar mycket om reach och stack (reach är horisontellt avstånd mellan vevparti och övre styrlager och stack är det vertikala avståndet från vevparti till övre styrlager), men en seriös bikefitter ger dig en hel tabell med mått som du kan förhålla dig till, där sadelns position (höjd och horisontellt avstånd till vevparti - och avstånd till styre.

När det kommer till ryggsmärta handlar mycket om att man inte ska hänga på styret, utan egentligen bara hålla i det. Det är bålen som håller överkroppen på plats och man sitter med avslappnade axlar och lätt böjda armar. Efter ett antal mil/rundor så kommer bålstyrkan som ett resultat av cyklingen, men det borde du redan ha iom gravel-cyklingen.

Jag har en White GX LTD. Har nog inte funderat så mycket mer på lvg än att jag funderar på att skaffa en och kanske sälja min gravel. Tänkte mest baserat på hur jag cyklar. Läste någonstans om att det går fint att köra i småkornigt grus med en lvg också så det var lite så min tanke gick.

Ah! Här lärde jag mig någonting nytt(egentligen massor). Men kan en bikefitter säga vad som är fel eller rätt storlek på ramen? Min cykel köpte jag efter rekommendation från säljaren om att jag ska hoppa på en 48 för att Whites cyklar är väldigt stora sade han. Utöver har jag ingen aning om vad som är rätt eller fel.

Någorlunda bålstyrka skulle jag nog säga att jag har utan att skämmas haha men vart bara lite skrämd av folk som menade på att det är väldigt aggressiv ställning hos LVG och tänkte konsultera med er innan jag går loss.

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte ska tävla så räcker det nog att byta däck.

Det var inte heller så dumt faktiskt. Men tar det inte lång tid att byta däck?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

...
Det var inte heller så dumt faktiskt. Men tar det inte lång tid att byta däck?

Grattis! Du har aldrig haft en (Däck-)punktering Bara att gratulera! (Nej det tar inte speciellt lång tid: speciellt inte om du gör det planerat, hemma med komplett verktygstillgång (Inte för att det krävs speciellt mycket verktyg)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Grattis! Du har aldrig haft en (Däck-)punktering Bara att gratulera! (Nej det tar inte speciellt lång tid: speciellt inte om du gör det planerat, hemma med komplett verktygstillgång (Inte för att det krävs speciellt mycket verktyg)).

Hahaha stämmer mycket väl! Tror nog att den dagen som jag får det så är det bara att promenera hem
Får ta och kolla på hur man gör. Byter man på samma sätt med MTB som Gravel och LVG?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Hahaha stämmer mycket väl! Tror nog att den dagen som jag får det så är det bara att promenera hem
Får ta och kolla på hur man gör. Byter man på samma sätt med MTB som Gravel och LVG?

Ja om du har samma typ av däck så är det lika typ kanttrådsdäck med slang är ju vanligast och det är bara däcktypen som skiljer.
Är du hemma och har delarna du behöver framme så borde du kunna byta 2 däck på under 5 minuter om du inte stressar.
Stressar man så tar det drygt 1 minut per däck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja om du har samma typ av däck så är det lika typ kanttrådsdäck med slang är ju vanligast och det är bara däcktypen som skiljer.
Är du hemma och har delarna du behöver framme så borde du kunna byta 2 däck på under 5 minuter om du inte stressar.
Stressar man så tar det drygt 1 minut per däck.
https://www.youtube.com/watch?v=oVZfjrhYiUE&t=1s

Oj det såg faktiskt inte så värst farligt ut
Hur ser jag att jag har kanttrådsdäck? Går det att avläsa på däcket eller fälgen någonstans?

Finns det några racer däck som är bra nybörjardäck?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Oj det såg faktiskt inte så värst farligt ut
Hur ser jag att jag har kanttrådsdäck? Går det att avläsa på däcket eller fälgen någonstans?

Finns det några racer däck som är bra nybörjardäck?

"Prata med din cykelhandlare"
(Enligt min lokala cykelhandlare så var det nästan ett mirakel att jag ens kunde cykla en endaste kilometer på mina budgetdäck och fel dimension var de också)

Personligen tycker jag vikbara landsvägsdäck är praktiska: då kan du ha med dito i "ryggan" på långturen.

Mitt bästa (däck-)punkteringstips:
När du inte orkar/vill ta med dig (vikbart!) reservdäck (reservslangen får ju plats i "under-sadel-väskan: så den är alltid med)):
Klipp av en "lagom lång bit" av ett gammalt punkterat/utslitet däck, klipp bort kantarmeringen, vik ihop och lägg i under-sadelväskan. Då har du något att lägga innanför (ytter-)däcket vid däckpunkteringen som gör att du kommer hem (i hyfsad tid).
(Helt Korrekt: jag kör inte tubeless!)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Oj det såg faktiskt inte så värst farligt ut
Hur ser jag att jag har kanttrådsdäck? Går det att avläsa på däcket eller fälgen någonstans?

Finns det några racer däck som är bra nybörjardäck?

Om du inte vet vilken däckprincip du har lär det vara kanttrådsdäck med slang, att ha slanglöst utan att man vet om det är väldigt osannolikt och har du slanglöst så går det bra att lägga in en slang i dem i vilket fall så har du däck och slang tillgängligt så kan du alltid montera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om det gått någon förbi så finns det nu meckställ i Lidl-butikerna för 399.
Verkar vara prisvärt och verkar finnas ett gäng i nästan varje butik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

"Prata med din cykelhandlare"
(Enligt min lokala cykelhandlare så var det nästan ett mirakel att jag ens kunde cykla en endaste kilometer på mina budgetdäck och fel dimension var de också)

Personligen tycker jag vikbara landsvägsdäck är praktiska: då kan du ha med dito i "ryggan" på långturen.

Mitt bästa (däck-)punkteringstips:
När du inte orkar/vill ta med dig (vikbart!) reservdäck (reservslangen får ju plats i "under-sadel-väskan: så den är alltid med)):
Klipp av en "lagom lång bit" av ett gammalt punkterat/utslitet däck, klipp bort kantarmeringen, vik ihop och lägg i under-sadelväskan. Då har du något att lägga innanför (ytter-)däcket vid däckpunkteringen som gör att du kommer hem (i hyfsad tid).
(Helt Korrekt: jag kör inte tubeless!)

Ah! Iofs så skulle man kunna försöka hitta någon lokal cykelhandlare och kolla med de
Är vikbara tubeless? Google och hittar bara kanttrådsdäck, tubdäck och tubeless.

Jag förstod tyvärr inte det du menade på den lilla biten

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte vet vilken däckprincip du har lär det vara kanttrådsdäck med slang, att ha slanglöst utan att man vet om det är väldigt osannolikt och har du slanglöst så går det bra att lägga in en slang i dem i vilket fall så har du däck och slang tillgängligt så kan du alltid montera det.

Ah bra att veta faktiskt!
Men tänker jag rätt att i kanttrådsdäck så finns det också slang? Så man har däck och slang. Medan tubdäck sitter den fast i 1? Och tubeless är bara däck utan slang?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Iofs så skulle man kunna försöka hitta någon lokal cykelhandlare och kolla med de
Är vikbara tubeless? Google och hittar bara kanttrådsdäck, tubdäck och tubeless.

Jag förstod tyvärr inte det du menade på den lilla biten

Ah bra att veta faktiskt!
Men tänker jag rätt att i kanttrådsdäck så finns det också slang? Så man har däck och slang. Medan tubdäck sitter den fast i 1? Och tubeless är bara däck utan slang?

De flesta cyklar idag kommer med slang, men en del är tubeless från början. Många gravel och racer är förberedda för tubeless, men monterade med slang. Ibland är även däcken från fabrik tubeless-kompatibla, men långt ifrån alla då de däcken normalt sett är dyrare än vanliga. Extremt ovanligt med tubdäck idag.

Tubeless är också kanttrådsdäck men de har en något kraftigare stomme eftersom de ska hålla tätt (vilket slangen annars gör). Man kan såklart köra tubeless-däck med slang. Eftersom det inte står något uttalat på specen för din cykel går måste man titta på grejorna för att se hur det ser ut. Fick du med extra ventiler (för tubeless) så tyder det på att fälgarna iaf är förberedda. Om inte så kan det vara vilket som, men man helt enkelt titta efter hur det ser ut.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Efter att ha ägt en gravel cykel i 1 år så har jag insett att jag cyklar endast när det är fint väder och cyklar 90 lvg och 10 grus(naturrreservat grus). Funderar på en lvg men har läst lite recensioner om att de har en väldigt aggressiv hållning och att många upplever ryggsmärta. Min fråga är då, ska man förbereda sig på något vis eller är det bara att hoppa över och köra tycker ni?

En LVG kommer att ha mer "aero" sittposition, om man är OK med det eller inte är individuellt. Jag körde mycket landsväg förut, bytte sedan till en CX efter ett par år (kan vara en bra kompromiss för din del) och sedan till en bikepacker för att jag prioriterar komfort framför hastighet. I din sits skulle jag börja med att byta till andra däck som fungerar bra till både väg och grus. Jag körde Schwalbe G-One 35 mm på min CX och det dög på i princip alla underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

En LVG kommer att ha mer "aero" sittposition, om man är OK med det eller inte är individuellt. Jag körde mycket landsväg förut, bytte sedan till en CX efter ett par år (kan vara en bra kompromiss för din del) och sedan till en bikepacker för att jag prioriterar komfort framför hastighet. I din sits skulle jag börja med att byta till andra däck som fungerar bra till både väg och grus. Jag körde Schwalbe G-One 35 mm på min CX och det dög på i princip alla underlag.

En gravel är ofta mer lik en endurance lvg än en CX. En CX är en tävlingscykel och ofta precis lika aggressiv som en "räjsig" lvg. Själv kör jag Bontrager R3 32mm på ett hjulpar och sedan Panaracer Gravelking semislick 35mm på det andra hjulparet. Bägge fungerar på underlag utanför de som de egentligen är avsedda för. Kör utan problem vanlig grusväg med slicksen, även om kurvorna blir lite mer spännande än med Gravelking-däcken.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Iofs så skulle man kunna försöka hitta någon lokal cykelhandlare och kolla med de
Är vikbara tubeless? Google och hittar bara kanttrådsdäck, tubdäck och tubeless.

Jag förstod tyvärr inte det du menade på den lilla biten

Ah bra att veta faktiskt!
Men tänker jag rätt att i kanttrådsdäck så finns det också slang? Så man har däck och slang. Medan tubdäck sitter den fast i 1? Och tubeless är bara däck utan slang?

Vikbart eller inte har mest med materialvalet i däcket att göra och är inte direkt knutet till hur däcket sitter fast mot fälgen. Med en liten reservation för att tubdäck alltid är vikbara men tubsäck är ganska ovanligt idag och är väl mest för retroracers i numera. Tubdäck ger däremot en egen känsla och ljud, det blir en annan bättre sång i hjulen

Vikbara däck är däremot nästan ett måste om man ska ha med sig reservdäck och inte bara en reservslang men annars spelar det ingen roll om däcken är vikbara eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

De flesta cyklar idag kommer med slang, men en del är tubeless från början. Många gravel och racer är förberedda för tubeless, men monterade med slang. Ibland är även däcken från fabrik tubeless-kompatibla, men långt ifrån alla då de däcken normalt sett är dyrare än vanliga. Extremt ovanligt med tubdäck idag.

Tubeless är också kanttrådsdäck men de har en något kraftigare stomme eftersom de ska hålla tätt (vilket slangen annars gör). Man kan såklart köra tubeless-däck med slang. Eftersom det inte står något uttalat på specen för din cykel går måste man titta på grejorna för att se hur det ser ut. Fick du med extra ventiler (för tubeless) så tyder det på att fälgarna iaf är förberedda. Om inte så kan det vara vilket som, men man helt enkelt titta efter hur det ser ut.

Ah! Tror nog att min också kommer med slang faktiskt. Är det någon märkning ifall de är tubeless kompatibla?
Om man kör tubeless, är det inte ett elände att byta mitt ute i ingenstans kontra slang?

Jag fick tyvärr ingen extra ventil med utan bara cykeln som den är.

Får kolla en extra gång

Skrivet av oatp1b1:

En LVG kommer att ha mer "aero" sittposition, om man är OK med det eller inte är individuellt. Jag körde mycket landsväg förut, bytte sedan till en CX efter ett par år (kan vara en bra kompromiss för din del) och sedan till en bikepacker för att jag prioriterar komfort framför hastighet. I din sits skulle jag börja med att byta till andra däck som fungerar bra till både väg och grus. Jag körde Schwalbe G-One 35 mm på min CX och det dög på i princip alla underlag.

Ah, jag tror nog att jag kör på däckbytet först innan jag hoppar på en annan geo

Skrivet av mrqaffe:

Vikbart eller inte har mest med materialvalet i däcket att göra och är inte direkt knutet till hur däcket sitter fast mot fälgen. Med en liten reservation för att tubdäck alltid är vikbara men tubsäck är ganska ovanligt idag och är väl mest för retroracers i numera. Tubdäck ger däremot en egen känsla och ljud, det blir en annan bättre sång i hjulen

Vikbara däck är däremot nästan ett måste om man ska ha med sig reservdäck och inte bara en reservslang men annars spelar det ingen roll om däcken är vikbara eller inte.

Jaha? Men är det inte alltid gummi som material?
Tror att jag måste hoppa in i en butik och kolla hur det ser ut för att förstå tror jag. Men en annan grej som jag började fundera på är ifall jag har 37mm just nu och vill gå ned till 28mm lvgsdäck. Är det bara att byta eller måste jag kolla så att fälgarna klarar av det också?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

...
Jag förstod tyvärr inte det du menade på den lilla biten
...

Och jag förstår inte vad du menar med "på den lilla biten", så vi är nog lika förrvirrade bägge två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Tror nog att min också kommer med slang faktiskt. Är det någon märkning ifall de är tubeless kompatibla?
Om man kör tubeless, är det inte ett elände att byta mitt ute i ingenstans kontra slang?

Jag fick tyvärr ingen extra ventil med utan bara cykeln som den är.

Får kolla en extra gång

Ah, jag tror nog att jag kör på däckbytet först innan jag hoppar på en annan geo

Jaha? Men är det inte alltid gummi som material?
Tror att jag måste hoppa in i en butik och kolla hur det ser ut för att förstå tror jag. Men en annan grej som jag började fundera på är ifall jag har 37mm just nu och vill gå ned till 28mm lvgsdäck. Är det bara att byta eller måste jag kolla så att fälgarna klarar av det också?

Kolla upp fälgens innerbredd, borde finnas på tillverkarens hemsida. Dom flesta är väl 19mm ännu, men allt under 25mm ska klara 28mm breda däck galant.

[edit] med tubeless byter man inte däck på vägkanten vid punka utan har i slime som ska täta små hål vid punktering och tar med telefon för att tillkalla skjuts/taxi vid katastrofala punkteringar. Sen kan man ha en tubeless-lappsats med små trasor som man kilar in i mediumstora hål.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Kolla upp fälgens innerbredd, borde finnas på tillverkarens hemsida. Dom flesta är väl 19mm ännu, men allt under 25mm ska klara 28mm breda däck galant.

[edit] med tubeless byter man inte däck på vägkanten vid punka utan har i slime som ska täta små hål vid punktering och tar med telefon för att tillkalla skjuts/taxi vid katastrofala punkteringar. Sen kan man ha en tubeless-lappsats med små trasor som man kilar in i mediumstora hål.

Större hål löses med en slang som man har med sig. Bara att sätta i och fortsätta turen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Tror nog att min också kommer med slang faktiskt. Är det någon märkning ifall de är tubeless kompatibla?
Om man kör tubeless, är det inte ett elände att byta mitt ute i ingenstans kontra slang?

Jag fick tyvärr ingen extra ventil med utan bara cykeln som den är.

Får kolla en extra gång

Ah, jag tror nog att jag kör på däckbytet först innan jag hoppar på en annan geo

Jaha? Men är det inte alltid gummi som material?
Tror att jag måste hoppa in i en butik och kolla hur det ser ut för att förstå tror jag. Men en annan grej som jag började fundera på är ifall jag har 37mm just nu och vill gå ned till 28mm lvgsdäck. Är det bara att byta eller måste jag kolla så att fälgarna klarar av det också?

Om du inte fått info om att det är slanglöst lär det inte vara slanglöst för det är nått tillverkaren och säljaren brukar skrävla om, många fälgar idag kan dock köras slanglöst om man vill, man har bara ett tätare/starkare fälgband så att det inte går sönder eller läcker vid nipplarna och de flesta fälgar går att konvertera om de inte är redo från början.

Vikbara däck har material som inte deformeras av att vikas, tex om kanttråden är gjord av metall brukar det inte gå så bra att vika ut den igen för du får en permanent knöl där böjen var och det är ganska obra. Det kan också vara däck med väldigt kraftiga sidor som i praktiken är så styva att de blir orimligt svårvikta för att sidorna inte vill deformera sig så mycket, en del väldigt punkteringssäkra och tåliga däck är fruktansvärt styva typ Schwallbe Marathon Plus, de däcken går faktisk skapligt att cykla med utan luft om det är på väg vilket kan vara en viktig egenskap på en touringcykel och man är nånstans långt ifrån reservdelar. De är inte oförstörbara men de är väldigt tåliga pansardäck och så starka att man kan hanka sig fram på dem utan luft om det verkligen kniper utan att de snabbt går sönder så man börjar köra på fälgen https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-plus-tour

Det borde som sagt inte vara nått problem att gå till 28 (eller kanske 30) mm däck för du lär inte ha tokbreda fälgar om det sitter 37mm på från början. Och breda däck är ofta snabbare genom att de vibrerar mindre än smala till en viss gräns så 30mm kan mycket väl vara det som är "snabbast" Trenden är att man går mot bredare däck förutsatt att fälgarna är av rätt typ dvs helst hookless kolfiberfälgar och då kan det ofta bli 30 mm däck på en landsvägsracer som är den bästa kompromissen, om man bara ser till rullmotstånd och inte aerodynamik så verkar det rulla bäst med slanglösa däck kring 37-40 mm.

Prova att byta däck först för däcken kan du ha nytta av även om du skulle byta cykel för de slits ju alltid ut och behöver nån gång inom överskådlig tid ändå bytas om du cyklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och jag förstår inte vad du menar med "på den lilla biten", så vi är nog lika förrvirrade bägge två

Mitt bästa (däck-)punkteringstips:
När du inte orkar/vill ta med dig (vikbart!) reservdäck (reservslangen får ju plats i "under-sadel-väskan: så den är alltid med)):
Klipp av en "lagom lång bit" av ett gammalt punkterat/utslitet däck, klipp bort kantarmeringen, vik ihop och lägg i under-sadelväskan. Då har du något att lägga innanför (ytter-)däcket vid däckpunkteringen som gör att du kommer hem (i hyfsad tid).

Skrivet av FlyingFinn:

Kolla upp fälgens innerbredd, borde finnas på tillverkarens hemsida. Dom flesta är väl 19mm ännu, men allt under 25mm ska klara 28mm breda däck galant.

[edit] med tubeless byter man inte däck på vägkanten vid punka utan har i slime som ska täta små hål vid punktering och tar med telefon för att tillkalla skjuts/taxi vid katastrofala punkteringar. Sen kan man ha en tubeless-lappsats med små trasor som man kilar in i mediumstora hål.

Tack jag lärde mig någonting nu. Kollade upp och såg att det både var tubeless ready och att inner bredden är 21mm. Ah! Men jag antar att det tar längre tid att laga de hålen än att byta slang?

Skrivet av loefet:

Större hål löses med en slang som man har med sig. Bara att sätta i och fortsätta turen.

Ah juste! Det är ju iofs smart. Små hålen "patchar" man igen och stora hålen så kör man med slangen?

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte fått info om att det är slanglöst lär det inte vara slanglöst för det är nått tillverkaren och säljaren brukar skrävla om, många fälgar idag kan dock köras slanglöst om man vill, man har bara ett tätare/starkare fälgband så att det inte går sönder eller läcker vid nipplarna och de flesta fälgar går att konvertera om de inte är redo från början.

Vikbara däck har material som inte deformeras av att vikas, tex om kanttråden är gjord av metall brukar det inte gå så bra att vika ut den igen för du får en permanent knöl där böjen var och det är ganska obra. Det kan också vara däck med väldigt kraftiga sidor som i praktiken är så styva att de blir orimligt svårvikta för att sidorna inte vill deformera sig så mycket, en del väldigt punkteringssäkra och tåliga däck är fruktansvärt styva typ Schwallbe Marathon Plus, de däcken går faktisk skapligt att cykla med utan luft om det är på väg vilket kan vara en viktig egenskap på en touringcykel och man är nånstans långt ifrån reservdelar. De är inte oförstörbara men de är väldigt tåliga pansardäck och så starka att man kan hanka sig fram på dem utan luft om det verkligen kniper utan att de snabbt går sönder så man börjar köra på fälgen https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-plus-tour

Det borde som sagt inte vara nått problem att gå till 28 (eller kanske 30) mm däck för du lär inte ha tokbreda fälgar om det sitter 37mm på från början. Och breda däck är ofta snabbare genom att de vibrerar mindre än smala till en viss gräns så 30mm kan mycket väl vara det som är "snabbast" Trenden är att man går mot bredare däck förutsatt att fälgarna är av rätt typ dvs helst hookless kolfiberfälgar och då kan det ofta bli 30 mm däck på en landsvägsracer som är den bästa kompromissen, om man bara ser till rullmotstånd och inte aerodynamik så verkar det rulla bäst med slanglösa däck kring 37-40 mm.

Prova att byta däck först för däcken kan du ha nytta av även om du skulle byta cykel för de slits ju alltid ut och behöver nån gång inom överskådlig tid ändå bytas om du cyklar.

Tack för infot!
Upptäckte att det inte är slanglöst men att fälgarna är slanglöst-redo iaf

Det var just vikbara däck som jag vart lite förvirrad av för att om jag tolkade det korrekt så fanns det kanttrådsdäck, tubdäck och tubeless. Är vikbara däck alltså kanttrådsdäck utan metall?

Hahaha holy cow! Så styva behöver jag nog inte tror jag haha! Jag tänkte faktiskt gå ned till 28mm och såg att jag har 21mm innerbredd. Kan det fungera då?

Känns lite läskigt med hookles rims men antar att det inte borde vara några problem med tanke på att människor idag åker på de.

Men är det mer värt att köpa ett till par wheelset? Läste någonstans om att det är rätt smart att ha 2st olika hjulpar(heter det så?) och så kan man bara skifta de paren.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SLINKY95:

Viktigt att jag kan stegra med den.

Det går väl bra med en sån här basketcykel så kan du också släppa styret ibland ?

Skrivet av Dashio:

Mitt bästa (däck-)punkteringstips:
När du inte orkar/vill ta med dig (vikbart!) reservdäck (reservslangen får ju plats i "under-sadel-väskan: så den är alltid med)):
Klipp av en "lagom lång bit" av ett gammalt punkterat/utslitet däck, klipp bort kantarmeringen, vik ihop och lägg i under-sadelväskan. Då har du något att lägga innanför (ytter-)däcket vid däckpunkteringen som gör att du kommer hem (i hyfsad tid).

Tack jag lärde mig någonting nu. Kollade upp och såg att det både var tubeless ready och att inner bredden är 21mm. Ah! Men jag antar att det tar längre tid att laga de hålen än att byta slang?

Ah juste! Det är ju iofs smart. Små hålen "patchar" man igen och stora hålen så kör man med slangen?

Tack för infot!
Upptäckte att det inte är slanglöst men att fälgarna är slanglöst-redo iaf

Det var just vikbara däck som jag vart lite förvirrad av för att om jag tolkade det korrekt så fanns det kanttrådsdäck, tubdäck och tubeless. Är vikbara däck alltså kanttrådsdäck utan metall?

Hahaha holy cow! Så styva behöver jag nog inte tror jag haha! Jag tänkte faktiskt gå ned till 28mm och såg att jag har 21mm innerbredd. Kan det fungera då?

Känns lite läskigt med hookles rims men antar att det inte borde vara några problem med tanke på att människor idag åker på de.

Men är det mer värt att köpa ett till par wheelset? Läste någonstans om att det är rätt smart att ha 2st olika hjulpar(heter det så?) och så kan man bara skifta de paren.

Vikbara är just bara vikbara, det går i vart fall inte att ha all typer av kanttrådar på dem för en del kan bli permanent deformerade av vikningen.

Hookless är rätt nytt men det gör att man kan tillverka lättare och starkare kolfiberfälgar än de tidigare typerna men det ställer större krav på att däcken dimensioner, toleranserna minskar där men eftersom man ökar styrkan i fälgen samtidigt som det blir lättare är det väl ganska rimligt att tro att det kommer att bli vanligare på racers för lättare och starkare hjul är ju nått alla jagar efter och nu när skivbromsar börjar komma på landsvägare också så kommer man ju inte att riskera att bromsa sönder sina dyra kolfiberfälgar heller på samma sätt som innan med fälgbromsar.

Hookless på aluminiumfälgar innebär däremot inga större fördelar om det ens är en fördel alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.