Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Mest värdelösa tecknet på tangentbordet måste vara ¤-tecknet.

Spinner vidare. Den tangenten är ju ändå 4 och $ också, men hur ofta skriver man § och ½ så att det måste vara en dedikerad tangent. Och varför står det 3 ggr att den skriver § och 2 ggr att den skriver ½.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Spinner vidare. Den tangenten är ju ändå 4 och $ också, men hur ofta skriver man § och ½ så att det måste vara en dedikerad tangent. Och varför står det 3 ggr att den skriver § och 2 ggr att den skriver ½.
https://i.imgur.com/KKwqXw8.jpg

För att du, antar jag, har ett nordiskt tangenbord. Kolla på respektive layout så ser du varför det står flera gånger.

Håller man på med t ex juridik är det inte helt osannoikt att man trycker rätt ofta på §...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja men det är inte riktigt samma sak, jag har också det. Planterat ängsblommor, massa annat som blommar från april till september, insektshotell x4, vi har lyxen att ha vildbin också. Halva min trädgård är just rabatter. Man kan ändå ha en trädgård som ser någorlunda vårdad ut och ändå tänka på insekter samtidigt tänker jag.

Hon har bara övervuxet gräs och ormbunkar, inget mer. Bina får nog inte ut mycket där

Verkar som Du har bättre koll än jag. Ursäkta att jag inte gnäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Min äldsta son råkade ut för en extremt lekfull (och väldigt stor) newfoundlandshund när han var åtta år gammal. Hunden sprang fram till honom, han blev rädd och började springa mot mig och hunden tyckte tydligen att det var skitroligt så den sprang efter grabben, knuffade omkull honom och började slicka honom på ryggen. När jag sa till hunden att sitta så satte den sig och viftande på svansen stirrade den förväntansfullt på grabben som grät hjärtskärande. Hundens ägare kom fram och tillrättavisade hunden som lommade iväg med sänkt huvud och sen tröstade hundägaren grabben och förklarade att hunden bara trodde de skulle leka. Det hände inne på en bondgård och det fanns ingen anledning att hunden skulle vara kopplad. Trots att vi förklarade ingående och flera gånger var grabben livrädd för hundar i flera år och känner sig fortfarande inte riktigt bekväm i sällskap med hundar nu, 22 år senare. Sånt sitter i, tydligen.
Jag är uppvuxen med hund och har haft flera själv och även om jag numera är hundlös så är jag inte ens rädd för hundar som verkar aggressiva (även om jag borde vara det). En person bussade sin hund på mig för många år sedan men jag stod bara still och tittade på hunden. Den anföll inte utan stannade någon meter ifrån mig och satte sig ner. Men det kanske bara var en lycklig slump.

Jag har liknande förhållande till hundar. Hade ärende till en familj på landet som jag inte kände. Möttes av en schäfer som morrade ilsket. Men jag är inte rädd för hundar utan tycker om dom. Pratade vänligt med den och det dröjde inte länge tills den låg på rygg och jag kliade den på magen. Hundarna är bra på att tolka kroppsspråk. Jag är säker på att hade jag varit där för att stjäla hade hunden fattat det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Spinner vidare. Den tangenten är ju ändå 4 och $ också, men hur ofta skriver man § och ½ så att det måste vara en dedikerad tangent. Och varför står det 3 ggr att den skriver § och 2 ggr att den skriver ½.
https://i.imgur.com/KKwqXw8.jpg

Jag har inget emot tangenten, men tecknet ¤ borde åtminstone byta med $ så att man slipper den obekväma AltGr+4 för att få $-tecknet som är mycket mer använt i datoranvändande än ¤-tecknet.

Har någon någonsin använt ¤-tecknet? Enda gången jag använde det var på ABC80/ABC800, men då var det samma ASCII-kod som för $, så det är inte helt relevant för mitt gnäll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Mest värdelösa tecknet på tangentbordet måste vara ¤-tecknet.

Ett ganska värdelöst tecken är det absolut, hade varit bättre med $ på shift+4 i mina ögon så kunde denna symbol som inte används ligga med AltGr om man nu måste ha med den.

Skrivet av swesen:

Spinner vidare. Den tangenten är ju ändå 4 och $ också, men hur ofta skriver man § och ½ så att det måste vara en dedikerad tangent. Och varför står det 3 ggr att den skriver § och 2 ggr att den skriver ½.
https://i.imgur.com/KKwqXw8.jpg

Den mest värdelösa knappen borde väl ändå vara Caps Lock? Den är stor och ligger väldigt bra placerad, men dess funktion används inte, så 99 gånger av 100 man trycker på den är det av misstag. Märker man inte det får man meningar som: "jAG VILL ÄTA BANAN" som måste korrigeras. Och om man nu har denna knapp varför har ingen byggt in i operativsystemet att en markering av en mening och ett tryck på caps liksom växlar case (jag hade nöjt mig med typ shift+caps+ctrl eller något)? Då hade man i alla fall kunnat ändra tillbaka på ett enkelt sätt.

Insert är lite samma grej. Beroende på program så kan man sabba rätt mycket om man råkar trycka Insert utan att märka det och skriver på. Men den är svårare att komma åt av misstag så, för mig i alla fall, så är Caps värre.

Sen finns det förstås onödiga knappar som kanske inte är i vägen så mycket. Scroll Lock exempelvis, vet jag knappt vad den gör. Samma med Pause/Break men där vet jag ju att den i alla fall hade en funktion tidigare. § är inget jag använder så ofta, men ½ är ju ändå ganska trevligt att ha, dock kanske det hade passat bättre någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Bryter av här med ett praktgnäll på Electrolux diskmaskiner, eller ja det mesta som det står Electrolux på verkar ju vara skräp nuförtiden.
Maskinen klarar ju inte av att diska besticken så de blir rena trots att de har en helt egen hylla med en egen spolarm. Allt är kollat och rengjort och det ska funka men det blir sällan helt rent ändå. Uselt att man ska behöva fördiska när maskinen ska fixa disken... Och eftersom vi har tre barn körs maskinen minst en gång om dagen så det är inte så att det är fasttorkade grejer på besticken heller. Har haft Bosch förut, var aldrig problem där så antar att man helt sonika för byta ut härket som kom med huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har liknande förhållande till hundar. Hade ärende till en familj på landet som jag inte kände. Möttes av en schäfer som morrade ilsket. Men jag är inte rädd för hundar utan tycker om dom. Pratade vänligt med den och det dröjde inte länge tills den låg på rygg och jag kliade den på magen. Hundarna är bra på att tolka kroppsspråk. Jag är säker på att hade jag varit där för att stjäla hade hunden fattat det också.

Som jag skrev tidigare hade jag en karelsk björnhund en gång i tiden, stor för sin ras och extremt stark. När jag en gång besökte mina föräldrar så passerade jag ett ställe där det var bråk och polisen var på plats med flera polisbilar och ett par hundpatruller. En polis, hundförare, sa till mig att "rör på er, gå härifrån" och jag svarade vänligt att jag bara passerade och snart skulle vara borta från platsen men han menade att jag skulle vända om och för att lägga tyngd bakom sina ord hötte han med batongen. Till min förvåning reagerade min hund omedelbart, tog ett språng och högg honom i armen. Han föll omkull och jag såg i panik framför mig hur min hund skulle bli hans hunds offer men polishunden, en stor schäfer, blev totalt förvirrad och i uppståndelsen där jag försökte få bort min hund från polisen och polisen försökte rulla bort från min hund så högg polishunden sin egen husse/förare i baksidan av låret en gång och i ena skinkan en gång. Andra poliser kom dit och lyckades hålla i båda hundarna. Den stackars polismannen blödde rejält från både arm, lår och rumpa. Bråket, ett bråk mellan två gäng, upphörde som i ett trollslag och alla stirrade på uppståndelsen kring mig och hundarna.

Det blev naturligtvis stor sak med nån slags "rättegång" där båda hundarna "frikändes". Poliismannen ansågs ha agerat onödigt aggressivt men slapp undan med en tillsägelse (och sina skador förstås). Polishunden, som blivit så förvirrad fick sluta som polishund och jag blev ålagd att träna min hund men förstod inte hur. Skulle jag träna min hund att inte skydda sin husse eller skulle jag träna den att inte anfalla uniformerad personal? Det kunde man inte svara på. Jag och de som gjort bedömningen att inte avliva hunden tyckte ju att hunden reagerat normalt inför "hotet" mot husse.

Min hund dog 10 år senare av ålderskrämpor, drygt 15 år gammal vilket jag förstått är ovanligt mycket för en hund. Och bråket, för länge, länge sen (men i den här galaxen), visar att gäng inte var alldeles ovanligt förr i tiden.

Stavfel...
Permalänk
Avstängd
Skrivet av doctor_N:

Bryter av här med ett praktgnäll på Electrolux diskmaskiner, eller ja det mesta som det står Electrolux på verkar ju vara skräp nuförtiden.
Maskinen klarar ju inte av att diska besticken så de blir rena trots att de har en helt egen hylla med en egen spolarm. Allt är kollat och rengjort och det ska funka men det blir sällan helt rent ändå. Uselt att man ska behöva fördiska när maskinen ska fixa disken... Och eftersom vi har tre barn körs maskinen minst en gång om dagen så det är inte så att det är fasttorkade grejer på besticken heller. Har haft Bosch förut, var aldrig problem där så antar att man helt sonika för byta ut härket som kom med huset.

En sak som jag lärde mig väldigt sent var att använda förtvätt-facket i diskmaskinen. Det har gjort att den funkar sjukt mycket bättre faktiskt. Har du inget förtvättsfack så brukar det rekommenderas i instruktionerna att man helt enkelt häller lite diskmedel löst på nederkanten av luckan (vilket är vart det hamnar från förtvättsfacket när man stänger ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Bryter av här med ett praktgnäll på Electrolux diskmaskiner, eller ja det mesta som det står Electrolux på verkar ju vara skräp nuförtiden.
Maskinen klarar ju inte av att diska besticken så de blir rena trots att de har en helt egen hylla med en egen spolarm. Allt är kollat och rengjort och det ska funka men det blir sällan helt rent ändå. Uselt att man ska behöva fördiska när maskinen ska fixa disken... Och eftersom vi har tre barn körs maskinen minst en gång om dagen så det är inte så att det är fasttorkade grejer på besticken heller. Har haft Bosch förut, var aldrig problem där så antar att man helt sonika för byta ut härket som kom med huset.

Håller med. Köpte en lyxig Elektrolux för kampanjpris, betalade runt 5500 för en maskin som normalt kostar runt 9000 (kollade och nu är den uppe i 11000). Bestick måste man skölja noga innan man lägger dem på bestickhyllan och "pinnarna" i diskmaskinslådorna är lite klena så stora tallrikar liksom gungar. Allt känns klent jämfört med tidigare maskiner. Den diskar i alla fall rent i övrigt och den är tyst så vi sköljer besticken noga och är försiktiga, kanske i överkant, när vi ställer disk i maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Elektrolux gnäll

Håller med här. Köpte en elektrolux dammsugare av det lite dyrare slaget rätt nyligen och den är redan trasig... Hjulen på munstycket hoppar av när man dammsuger mattor(den suger fast så jäkla hårt, tror det är för lite frigång) och nu har handtaget gått sönder.. Var bara en liten plastpigg som höll ihop delarna i handtaget så är inte inte förvånad att det inte höll.

Kändes som billig plast rakt igenom.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Edit: efter tips från @Imaculent så hittade jag hur man stängde av dessa "splash screens". Nu bootar den på 1-2s istället. Men mitt gnäll får stå kvar eftersom logon uppenbart är del av defaultinställningarna

När vi ändå gnäller på diskmaskiner, vi har en "Asko" som fanns i huset när vi flyttade in. Den diskar väl ok, men mitt gnäll handlar om dess boot-tider. Alla knappar och reglage är små gummitangenter som styr ett digitalt gränssnitt med en display. Gott så. Power-knappen måste man hålla inne någon sekund för att den ska reagera - ok det är väl rimligt med nån slags barnsäkring. Men sen!

Efter att man släppt knappen så tar det 13 sekunder innan man kan trycka igång ett program. Först berättar displayen att maskinen heter

Citat:

Asko

Som om det inte redan stod på den! Den tryckta logon sitter redan intill power-knappen, 21cm från displayen, för att vara exakt. Sen kommer det allra löjligaste:

Citat:

Inspired by Scandinavia

Ok jag fattar, ni ville skriva "Made in..." men tillverkningen är nån annanstans, sen ville ni ha "Designed in..." men designavdelningen är också nån annanstans, kvar blev "Inspired by..." - men någonstans finns en gräns då det blir löjligt, och gissa vad Asko - ni är förbi den gränsen. Men tack för att ni påminner mig om att jag inte ville betala er skandinaviska löner, och låter mig vänta under tiden...

Citat:

Fyll glansmedel

Inget jag använder eller vill använda. Oklart om man slipper väntetiden genom att fylla på glansmedel, eller om de kommer med någon annan ursäkt om jag gör det.

Sen har det gått 13 sekunder, och jag kan starta ett program. Ett problem som diskmaskinen på förra stället, som faktiskt var en Elektrolux, inte hade och som uppenbart går att komma runt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BananaFace:

Håller med här. Köpte en elektrolux dammsugare av det lite dyrare slaget rätt nyligen och den är redan trasig... Hjulen på munstycket hoppar av när man dammsuger mattor(den suger fast så jäkla hårt, tror det är för lite frigång) och nu har handtaget gått sönder.. Var bara en liten plastpigg som höll ihop delarna i handtaget så är inte inte förvånad att det inte höll.

Kändes som billig plast rakt igenom.

Eh, jag sa inget om Electrolux, bara att diskmaskiner i allmänhet fungerar mycket bättre om man följer instruktionerna, som är att ha diskmedel även till förtvätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eh, jag sa inget om Electrolux, bara att diskmaskiner i allmänhet fungerar mycket bättre om man följer instruktionerna, som är att ha diskmedel även till förtvätten.

Haha, nej, lyckades visst citera fel

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Gått igenom inställningarna?
Har en Asko tvättmaskin och där kan man stänga av den lite nödiga "hälsningen" så spar man lite tid.
För min diskmaskin (som inte är Asko) kan man ställa in att man inte ska använda sköljmedel så då slutar den gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Gått igenom inställningarna?
Har en Asko tvättmaskin och där kan man stänga av den lite nödiga "hälsningen" så spar man lite tid.
För min diskmaskin (som inte är Asko) kan man ställa in att man inte ska använda sköljmedel så då slutar den gnälla.

Tack, ja nu hittade jag båda inställningarna när jag väl följde ditt tips och letade. Får väl uppdatera mitt gnäll då

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av doctor_N:

Bryter av här med ett praktgnäll på Electrolux diskmaskiner, eller ja det mesta som det står Electrolux på verkar ju vara skräp nuförtiden.
Maskinen klarar ju inte av att diska besticken så de blir rena trots att de har en helt egen hylla med en egen spolarm. Allt är kollat och rengjort och det ska funka men det blir sällan helt rent ändå. Uselt att man ska behöva fördiska när maskinen ska fixa disken... Och eftersom vi har tre barn körs maskinen minst en gång om dagen så det är inte så att det är fasttorkade grejer på besticken heller. Har haft Bosch förut, var aldrig problem där så antar att man helt sonika för byta ut härket som kom med huset.

Köpte nyligen ett hus med nytt kök från 2019. Allt med Electrolux. Kan säga att pga detta känns inte köket lika roligt. Jättefint kök men med så totalt värdelösa vitvaror. Jag ger verkligen varningens finger för Electrolux.

I min lägenhet hade jag en gammal diskmaskin där jag körde snabbprogrammet och disken blev skinande ren. I denna nya Electrolux maskin kör jag det största programmet på 70c och den klarar inte få besticken rena. Detta på över två timmar. Mikron kostar 3000 kronor och kan ibland knappt få maten varm. Nej det är inget fel på mikron det är så dålig kvalitet bara .

Får bara hoppas det går sönder snabbt alltihopa.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Som jag skrev tidigare hade jag en karelsk björnhund en gång i tiden, stor för sin ras och extremt stark. När jag en gång besökte mina föräldrar så passerade jag ett ställe där det var bråk och polisen var på plats med flera polisbilar och ett par hundpatruller. En polis, hundförare, sa till mig att "rör på er, gå härifrån" och jag svarade vänligt att jag bara passerade och snart skulle vara borta från platsen men han menade att jag skulle vända om och för att lägga tyngd bakom sina ord hötte han med batongen. Till min förvåning reagerade min hund omedelbart, tog ett språng och högg honom i armen. Han föll omkull och jag såg i panik framför mig hur min hund skulle bli hans hunds offer men polishunden, en stor schäfer, blev totalt förvirrad och i uppståndelsen där jag försökte få bort min hund från polisen och polisen försökte rulla bort från min hund så högg polishunden sin egen husse/förare i baksidan av låret en gång och i ena skinkan en gång. Andra poliser kom dit och lyckades hålla i båda hundarna. Den stackars polismannen blödde rejält från både arm, lår och rumpa. Bråket, ett bråk mellan två gäng, upphörde som i ett trollslag och alla stirrade på uppståndelsen kring mig och hundarna.

Det blev naturligtvis stor sak med nån slags "rättegång" där båda hundarna "frikändes". Poliismannen anågs ha agerat onödigt aggressivt men slapp undan med en tillsägelse (och sina skador förstås). Polishunden, som blivit så förvirrad fick sluta som polishund och jag blev ålagd att träna min hund men förstod inte hur. Skulle jag träna min hund att inte skydda sin husse eller skulle jag träna den att inte anfalla uniformerad personal? Det kunde man inte svara på. Jag och de som gjort bedömningen att inte avliva hunden tyckte ju att hunden reagerat normalt inför "hotet" mot husse.

Min hund dog 10 år senare av ålderskrämpor, drygt 15 år gammal vilket jag förstått är ovanligt mycket för en hund. Och bråket, för länge, länge sen (men i den här galaxen), visar att gäng inte var alldeles ovanligt förr i tiden.

Duktig vovve. Dom är inte dumma. Synd att man inte kan prata med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Köpte nyligen ett hus med nytt kök från 2019. Allt med Electrolux. Kan säga att pga detta känns inte köket lika roligt. Jättefint kök men med så totalt värdelösa vitvaror. Jag ger verkligen varningens finger för Electrolux.

I min lägenhet hade jag en gammal diskmaskin där jag körde snabbprogrammet och disken blev skinande ren. I denna nya Electrolux maskin kör jag det största programmet på 70c och den klarar inte få besticken rena. Detta på över två timmar. Mikron kostar 3000 kronor och kan ibland knappt få maten varm. Nej det är inget fel på mikron det är så dålig kvalitet bara .

Får bara hoppas det går sönder snabbt alltihopa.

Anledningen till att moderna diskmaskiner diskar sämre beror på att de drar in mindre mängd vatten än de äldre och återanvänder det mer.
Jag har pratat med diskmaskinsreparatörer förut och de rekommenderade att ALLTID fördiska och ALLTID köra på högsta temperaturen. Annars är risken att rören geggar igen sig med fett- och matrester.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Anledningen till att moderna diskmaskiner diskar sämre beror på att de drar in mindre mängd vatten än de äldre och återanvänder det mer.
Jag har pratat med diskmaskinsreparatörer förut och de rekommenderade att ALLTID fördiska och ALLTID köra på högsta temperaturen. Annars är risken att rören geggar igen sig med fett- och matrester.

Och vissa säger att man absolut inte ska skölja av disken innan. Börjar bli lite av en parodi detta. Electrolux är skräp. Punkt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Och vissa säger att man absolut inte ska skölja av disken innan. Börjar bli lite av en parodi detta. Electrolux är skräp. Punkt.

De enda som hävdar att man inte ska göra det är diskmedelstillverkarna som höjer sina produkter till skyarna. Det skadar aldrig att spola av det värsta så slipper det orsaka problem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

De enda som hävdar att man inte ska göra det är diskmedelstillverkarna som höjer sina produkter till skyarna. Det skadar aldrig att spola av det värsta så slipper det orsaka problem.

Det skadar ju på det sättet att man använder mer vatten. Mycket mer än diskmaskinen men också mer vatten än om man hade handdiskat.

Sedan jag började använda diskmedel även till fördisken så har jag slutat skölja av den, skrapar bara av eventuella rester ner i komposten och sen in i maskinen. Och vi diskar inte varje dag så en hel del torkar ju in. Ändå har det fungerat väldigt bra, mycket mindre skit som sitter kvar än innan när vi sköljde men bara hade diskmedel i huvudfacket, även om det inte är perfekt förstås, men det är ju ingen diskmaskin om vi inte pratar proffsmaskiner som istället slösar väldigt på vattnet och använder mycket kraftigare diskmedel (men då är disken också klar på någon minut).

Men märke på diskmaskinen spelar också in förstås. Enligt min erfarenhet så är Bosch väldigt bra. Jag hade en Bosch bänkdiskmaskin som var sjukt mycket bättre än min morsas lyxiga fullstora Gorenje exempelvis. Nu har vi en Cylinda som väl är acceptabel, den diskade inte lika rent innan jag började köra med "förtvätt" men med det så duger den. Det är hyresvärden som äger den så jag kan inte byta på egen hand, och när/om den går sönder så lär jag inte få välja då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men märke på diskmaskinen spelar också in förstås. Enligt min erfarenhet så är Bosch väldigt bra. Jag hade en Bosch bänkdiskmaskin som var sjukt mycket bättre än min morsas lyxiga fullstora Gorenje exempelvis. Nu har vi en Cylinda som väl är acceptabel, den diskade inte lika rent innan jag började köra med "förtvätt" men med det så duger den. Det är hyresvärden som äger den så jag kan inte byta på egen hand, och när/om den går sönder så lär jag inte få välja då heller.

Jag kanske skulle specificera att de reparatörer jag har pratat med är från Bosch så de kanske hanterar sina maskiner på ett visst sätt. De var däremot väldigt tydliga med att spola av allting noggrant innan de sätts in i maskinen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Röda bromsok och diffuser på mopedbil

Vill sjunka genom marken så larvigt det är

Permalänk
Avstängd

Fan....
Har spelat Valorant i nästan en vecka... så ser jag att jag har mutat min egen jävla mic... det är DÄRFÖR ingen reagerat på mina grejer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Håller med här. Köpte en elektrolux dammsugare av det lite dyrare slaget rätt nyligen och den är redan trasig... Hjulen på munstycket hoppar av när man dammsuger mattor(den suger fast så jäkla hårt, tror det är för lite frigång) och nu har handtaget gått sönder.. Var bara en liten plastpigg som höll ihop delarna i handtaget så är inte inte förvånad att det inte höll.

Kändes som billig plast rakt igenom.

Som av en händelse har vi en Electrolux dammsugare där röret ramlar ur handtaget av sig själv, munstycket har tappat de där mjukdelarna som sitter under. De sögs in i dammsugaren nästan direkt efter köp.

Intressant att så många har dåliga erfarenheter av Electrolux. Men de är bra på en sak, fick tag på en reservslang till dammsugaren kvickt och billigt via deras reservdelsshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som jag lärde mig väldigt sent var att använda förtvätt-facket i diskmaskinen. Det har gjort att den funkar sjukt mycket bättre faktiskt. Har du inget förtvättsfack så brukar det rekommenderas i instruktionerna att man helt enkelt häller lite diskmedel löst på nederkanten av luckan (vilket är vart det hamnar från förtvättsfacket när man stänger ändå).

Bra tips, ska genast testas!

Permalänk
Medlem

Windows...
Den bärbara datorn har rätt liten SSD som är partitionerad. När jag installerade den var ungefär halva ledig. Sedan började Windows bl a med att reservera utrymme för uppdateringar, gör ny bootpartition och lite annat, plus allmän omotiverad expansion. Nu nådde det en ny nivå. Trots att operativsystemet reserverat utrymme för just uppdateringar så har det nu nästan helt fyllt partitionen för att den ska uppdatera till en nyare "Feature update". Ursäkta, men vad är poängen med reserverat utrymme om annat utrymme ändå fylls upp? Vill du slå på Storage Sense? Ehh, nej, jag vill att "DU" ska sluta fylla upp partitionen med sopor!

Troligen har jag väl inget val annat än att ändra lite på partitioneringen och installera om, vilket säkerligen kommer frigöra massor med utrymme som expanditisen bara ätit upp till ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack, ja nu hittade jag båda inställningarna när jag väl följde ditt tips och letade. Får väl uppdatera mitt gnäll då

Gnäll lönar sig!

Permalänk
Medlem

Sköljmedel är något jag stör mig på - sköljmedelsfacket blir fullt i "intressant" växtlighet från andra som använt sköljmedel i tvättstugans maskin.