Skrivet av ToddTheOdd:
Riktigt så enkelt är det inte att bara för att någon del av en sak går sönder inom 3 år så är det en garanterad godkänd reklamation. Och du inte har gjort något så den ska gå sönder, typ tappat den. Ibland går delar sönder innan de 3 åren har gått. Ibland håller de 10+ år. Och bara för att en del går sönder så blir den inte tillverkningsfel. Det är kanske bara 1 på 1 miljon som det går sönder på. Då är det inget tillverkningsfel. Men om kanske 300 av 3000 går sönder innan tre år så är det säkerligen en dålig del tillverkaren har använt sig av.
Så hör du men inet först innan du får för dig hur det är. Kanske är det en vara som många i en viss batch har haft problem med och då lär det gå på reklamation. Och ibland går saker sönder, det är varken du eller tillverkaren som gjort något fel. Då är det bara att bita i det sura äpplet tyvärr. Rent krasst så måste du bevisa att tillverkaren har använt ett undermålig del. Ibland kan det gå på goodwill men om du börjar att "skrika" om att det här är visst en godkänd reklamation eftersom du inte har gjort något och den är bara 2½ år så minskar troligen chansen till det. Riktigt så lätt är det inte. Kanske kan det vara värt 300:- och få den fungerande igen istället för att krångla och försöka med en reklamation.
Nej, ingenting är garanterat. Men dina siffror om en på miljonen eller en på tio är tagna helt ur luften och är fullkomligt befängda. Du som konsument ska inte komma in med en Palme-utredning och peka på att anställd nummer 3601 på fabrik X drog skruven ett halv varv för lite på komponent B63A och det ledde sedermera till att delen fallerade.
Konsumenten behöver göra gällande att man använt produkten i enlighet med tillverkarens anvisningar och den inte utsatts för olika typer av yttre åverkan som skulle kunna ha orsakat felet. Om det dessutom visar sig vara ett känt fel så blir saken naturligtvis ännu enklare att bevisa.
Men så rent krasst, om produkten skulle råka ha yttre åverkan, men du är personligen ganska säker på att det inte är den som orsakat felet, så kan du sitta i en svår sits, eftersom det är svårt för dig att bevisa att felen inte är relaterade. Men om det saknas yttre åverkan, och varan är hel och välskött, så ser jag inte varför en reklamation skulle nekas.
Det du säger är ju att reklamationsrätten är totalt verkningslös efter 6 månader (numer 2 år) och att det bara är om man "skriker" och "krånglar" som tillverkaren fullföljer sina lagfästa skyldigheter...
Skrivet av ToddTheOdd:
På just den delen kan det vara så. Men nu handlar det om att du som konsument måste visa på att tillverkaren har felkonstruerat varan eller använt delar som håller undermålig kvalité. Inte att det kan råka bli en på miljonen som det råkar bli fel på. Tror ni måste läsa på vad det är man måste visa på efter 6 månader. Finns inte ett enda företag som kommer godkänna en reklamation om det är fel på 1 av 1 miljon av deras städrobotar.
Man behöver som sagt inte bevisa att produkten är felkonstruerad, beviskraven på konsumenten är väldigt lågt ställda.
Enligt denna branschjurist säger Konsumentköplagens förarbeten följande gällande bevisbördan:
Citat:
Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. I stället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet
Skrivet av killawife:
3 år är ganska normal livslängd på elektroniska produkter oavsett vad man tycker och tror eller vill. Har du ingen garanti så kan du inte reklamera en sån här sak. Inget företag i världen skulle bara GE dig en gratis reparation här då de inte behöver. Lämna in för reparation eller köp en ny. Min polare köpte en Roborock 6 och är mycket nöjd med den.
Du hävdar så ofta att du jobbat med reklamationen och dylikt tidigare, men ändå lyckas du allt som oftast förbluffa mig med din okunskap gällande konsumenträtt.
Personligen har jag svårt att komma på en elektronikprodukt där kortare än 3 års livslängd är allmänt accepterat. Än mindre om vi talar om hushållsapparater som dammsugare, kaffebryggare, tekokare och dylikt. Absolut att saker har en viss degradering, datorer etc. upplevs inte lika snabba, batterier tappar kapacitet, osv. Men inte att komponenter i produkten helt går sönder och den därmed blir helt obrukbar.
Om man nu inte ska kunna förvänta sig att varan ska hålla i 3 år, hur länge exakt kan man förvänta sig att den ska hålla? Så länge garantin gäller bara? Konsumentköplagen är i övrigt bara ett dasspapper eller?