Fråga ang. reklamation

Permalänk
Medlem

Fråga ang. reklamation

Köpte en Xiaomi Mi Roborock 2 för ca 2.5 årsedan som funkat alldeles utmärkt. Har rengjort den sporadiskt och har inga djur etc i lägenheten så den ser i princip ut som ny, även bytt lite slitdelar som borste etc.

I förrgår när den körde runt och städade stannade den tvärt och jag får felet "laser distance sensor malfunction", lasern snurrar dock inte så efter lite googling antar jag att det är motorn till lasern som slutat funka. Verkar även vara ett "ganska vanligt" problem med många resultat på Google.

Frågan då är om detta räknas som "fabriksfel" och något jag kan reklamera eller är detta något som man kan räkna med slits ut på under strax 3 år i en dammsugare? Jag tycker det känns som väldigt kort livslängd för en sådan produkt om man tar hand om den.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om ingen yttre åverkan är gjord så som att du tappat den eller liknande så kontakta butiken och använd reklamationsrätten då du har 3 år på den, bevisbördan ligger på dig och inte företaget men så länge det inte är några uppenbarliga fel så borde det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Om det inte går igenom är det nog inte så svårt att byta motorn själv och man blir en erfarenhet rikare!

https://www.amazon.com/Distance-Sensor-XIAOMI-Roborock-Cleane...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Om ingen yttre åverkan är gjord så som att du tappat den eller liknande så kontakta butiken och använd reklamationsrätten då du har 3 år på den, bevisbördan ligger på dig och inte företaget men så länge det inte är några uppenbarliga fel så borde det inte vara några problem.

Inga skador på dammsugaren och jag har inte öppnat den själv för att ev. kunna reklamera. Undrar ffa då man får betala massa felsökning och grejer om det inte går igenom som reklamation i vanlig ordning. Men då kanske det skall gå, tack.

Skrivet av Kalasis:

Om det inte går igenom är det nog inte så svårt att byta motorn själv och man blir en erfarenhet rikare!

https://www.amazon.com/Distance-Sensor-XIAOMI-Roborock-Cleane...

Yes, verkar gå att lösa själv men känns dumt att göra om det går under reklamation fortfarande.

Gissar att det bör gå som reklamation om jag skickar in den då? Känns som avgifterna annars kan gå upp till typ hälften av nypriset beroende på vad Inet och Xiaomi har för (service-)avtal(?).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inga skador på dammsugaren och jag har inte öppnat den själv för att ev. kunna reklamera. Undrar ffa då man får betala massa felsökning och grejer om det inte går igenom som reklamation i vanlig ordning. Men då kanske det skall gå, tack.

Yes, verkar gå att lösa själv men känns dumt att göra om det går under reklamation fortfarande.

Gissar att det bör gå som reklamation om jag skickar in den då? Känns som avgifterna annars kan gå upp till typ hälften av nypriset beroende på vad Inet och Xiaomi har för (service-)avtal(?).

Riktigt så enkelt är det inte att bara för att någon del av en sak går sönder inom 3 år så är det en garanterad godkänd reklamation. Och du inte har gjort något så den ska gå sönder, typ tappat den. Ibland går delar sönder innan de 3 åren har gått. Ibland håller de 10+ år. Och bara för att en del går sönder så blir den inte tillverkningsfel. Det är kanske bara 1 på 1 miljon som det går sönder på. Då är det inget tillverkningsfel. Men om kanske 300 av 3000 går sönder innan tre år så är det säkerligen en dålig del tillverkaren har använt sig av.

Så hör du men inet först innan du får för dig hur det är. Kanske är det en vara som många i en viss batch har haft problem med och då lär det gå på reklamation. Och ibland går saker sönder, det är varken du eller tillverkaren som gjort något fel. Då är det bara att bita i det sura äpplet tyvärr. Rent krasst så måste du bevisa att tillverkaren har använt ett undermålig del. Ibland kan det gå på goodwill men om du börjar att "skrika" om att det här är visst en godkänd reklamation eftersom du inte har gjort något och den är bara 2½ år så minskar troligen chansen till det. Riktigt så lätt är det inte. Kanske kan det vara värt 300:- och få den fungerande igen istället för att krångla och försöka med en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Riktigt så enkelt är det inte att bara för att någon del av en sak går sönder inom 3 år så är det en garanterad godkänd reklamation. Och du inte har gjort något så den ska gå sönder, typ tappat den. Ibland går delar sönder innan de 3 åren har gått. Ibland håller de 10+ år. Och bara för att en del går sönder så blir den inte tillverkningsfel. Det är kanske bara 1 på 1 miljon som det går sönder på. Då är det inget tillverkningsfel. Men om kanske 300 av 3000 går sönder innan tre år så är det säkerligen en dålig del tillverkaren har använt sig av.

Så hör du men inet först innan du får för dig hur det är. Kanske är det en vara som många i en viss batch har haft problem med och då lär det gå på reklamation. Och ibland går saker sönder, det är varken du eller tillverkaren som gjort något fel. Då är det bara att bita i det sura äpplet tyvärr. Rent krasst så måste du bevisa att tillverkaren har använt ett undermålig del. Ibland kan det gå på goodwill men om du börjar att "skrika" om att det här är visst en godkänd reklamation eftersom du inte har gjort något och den är bara 2½ år så minskar troligen chansen till det. Riktigt så lätt är det inte. Kanske kan det vara värt 300:- och få den fungerande igen istället för att krångla och försöka med en reklamation.

Jag skulle ju vilja påstå att om en på en miljon går sönder så är det just tillverkningsfel på den som gick sönder eftersom den har ett avvikande mönster från alla andra.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag skulle ju vilja påstå att om en på en miljon går sönder så är det just tillverkningsfel på den som gick sönder eftersom den har ett avvikande mönster från alla andra.

På just den delen kan det vara så. Men nu handlar det om att du som konsument måste visa på att tillverkaren har felkonstruerat varan eller använt delar som håller undermålig kvalité. Inte att det kan råka bli en på miljonen som det råkar bli fel på. Tror ni måste läsa på vad det är man måste visa på efter 6 månader. Finns inte ett enda företag som kommer godkänna en reklamation om det är fel på 1 av 1 miljon av deras städrobotar.

Permalänk
Medlem

3 år är ganska normal livslängd på elektroniska produkter oavsett vad man tycker och tror eller vill. Har du ingen garanti så kan du inte reklamera en sån här sak. Inget företag i världen skulle bara GE dig en gratis reparation här då de inte behöver. Lämna in för reparation eller köp en ny. Min polare köpte en Roborock 6 och är mycket nöjd med den.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inga skador på dammsugaren och jag har inte öppnat den själv för att ev. kunna reklamera. Undrar ffa då man får betala massa felsökning och grejer om det inte går igenom som reklamation i vanlig ordning. Men då kanske det skall gå, tack.

Yes, verkar gå att lösa själv men känns dumt att göra om det går under reklamation fortfarande.

Gissar att det bör gå som reklamation om jag skickar in den då? Känns som avgifterna annars kan gå upp till typ hälften av nypriset beroende på vad Inet och Xiaomi har för (service-)avtal(?).

Jag hade samma problem på min roborock S5 där laserdisc-motorn gick sönder. Köpte två reservmotorer från kina och skruvade upp, ploppade i och sen done. Tid ca: 30 min felsöka fel, 5 min beställa del, 2 veckor väntande, 30 min installation.
Om det är värt all den tid för att starta en reklamation som kan vara svårt att få igenom eller göra ovan är upp till dig.

Skulle problemet dock inte vara den där motorn är det ju annorlunda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

3 år är ganska normal livslängd på elektroniska produkter oavsett vad man tycker och tror eller vill. Har du ingen garanti så kan du inte reklamera en sån här sak.

Fel. I Sverige (och rentav hela EU) har du alltid tre års lagstadgad, icke-dispositiv (går ej att förhandla bort) reklamationsrätt. Sedan 1 maj i år har du dessutom en förlängd presumtionstid på två år där felet förutsätts vara tillverkarens ansvar, om de inte kan bevisa att det uppstått efter köpet. Därefter är det upp till dig att styrka det, t.ex. genom att peka på att det saknas tecken på yttre åverkan och/eller att det är ett välkänt fel. Att en såpass dyr och avancerad pryl ska ha en livslängd på enbart tre år är orimligt och oavsett vad man tycker och tror eller vill så är det rimligt att göra en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

3 år är ganska normal livslängd på elektroniska produkter oavsett vad man tycker och tror eller vill. Har du ingen garanti så kan du inte reklamera en sån här sak. Inget företag i världen skulle bara GE dig en gratis reparation här då de inte behöver. Lämna in för reparation eller köp en ny. Min polare köpte en Roborock 6 och är mycket nöjd med den.

Har du inte koll på vilken lagstadgad rätt du har så bör du inte kommentera och säga till folk att dom inte kan reklamera. 3 års lagstadgad reklamationsrätt har vi i sverige, efter 6 månader är bevisbördan din och inte företagets (ändring från 1 maj men osäker på om det gäller affärer som är gjorda innan 1 maj), kan du visa att ingen yttre åverkan är gjord så har du rätt att höva köpet dock tror jag företaget kan ha rätt att göra avdrag när det gäller reklamation och inte garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

På just den delen kan det vara så. Men nu handlar det om att du som konsument måste visa på att tillverkaren har felkonstruerat varan eller använt delar som håller undermålig kvalité. Inte att det kan råka bli en på miljonen som det råkar bli fel på. Tror ni måste läsa på vad det är man måste visa på efter 6 månader. Finns inte ett enda företag som kommer godkänna en reklamation om det är fel på 1 av 1 miljon av deras städrobotar.

Detta är ett fiktivt scenario utan en väldigt viktig detalj, nämligen vem som gjort produkten och hur deras policy ser ut. Jag har varit i elektronikbranschen och jag skulle säga att väldigt många tillverkare är väldigt tillmötesgående med reklamationer trots att kunden aldrig kan bevisa något.

Men du har absolut rätt i att det finns företag som inte bryr sig om sina kunder och där en reklamation är i princip omöjlig. Som tur är har nu säljaren bevisbördan i 24 månader från första maj vilket kommer göra att bolag som inte sköter sig får det betydligt jobbigare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Har du inte koll på vilken lagstadgad rätt du har så bör du inte kommentera och säga till folk att dom inte kan reklamera. 3 års lagstadgad reklamationsrätt har vi i sverige, efter 6 månader är bevisbördan din och inte företagets (ändring från 1 maj men osäker på om det gäller affärer som är gjorda innan 1 maj), kan du visa att ingen yttre åverkan är gjord så har du rätt att höva köpet dock tror jag företaget kan ha rätt att göra avdrag när det gäller reklamation och inte garanti.

Man har rätt att begära en hävning av köpet men beslutet om vilken åtgärd som ska tas ligger hos säljaren. Du kan alltså begära att ett köp hävs men säljaren väljer att reparera varan.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Fel. I Sverige (och rentav hela EU) har du alltid tre års lagstadgad, icke-dispositiv (går ej att förhandla bort) reklamationsrätt. Sedan 1 maj i år har du dessutom en förlängd presumtionstid på två år där felet förutsätts vara tillverkarens ansvar, om de inte kan bevisa att det uppstått efter köpet. Därefter är det upp till dig att styrka det, t.ex. genom att peka på att det saknas tecken på yttre åverkan och/eller att det är ett välkänt fel. Att en såpass dyr och avancerad pryl ska ha en livslängd på enbart tre år är orimligt och oavsett vad man tycker och tror eller vill så är det rimligt att göra en reklamation.

köpet gjordes dock för 2.5 års sedan, då ska man utgå för hur lagen såg ut då. I just det här fallet gör det ingen skillnad men värt att tänka på

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att kontakta återförsäljaren om reklamation. Den kommer troligtvis behövas skickas in för service och den enda anledningen till att du ska få stå för ev undersökningsavgift är om det framkommer att felet inte är ursprungligt, anses felet vara ursprungligt så kommer den repareras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Riktigt så enkelt är det inte att bara för att någon del av en sak går sönder inom 3 år så är det en garanterad godkänd reklamation. Och du inte har gjort något så den ska gå sönder, typ tappat den. Ibland går delar sönder innan de 3 åren har gått. Ibland håller de 10+ år. Och bara för att en del går sönder så blir den inte tillverkningsfel. Det är kanske bara 1 på 1 miljon som det går sönder på. Då är det inget tillverkningsfel. Men om kanske 300 av 3000 går sönder innan tre år så är det säkerligen en dålig del tillverkaren har använt sig av.

Så hör du men inet först innan du får för dig hur det är. Kanske är det en vara som många i en viss batch har haft problem med och då lär det gå på reklamation. Och ibland går saker sönder, det är varken du eller tillverkaren som gjort något fel. Då är det bara att bita i det sura äpplet tyvärr. Rent krasst så måste du bevisa att tillverkaren har använt ett undermålig del. Ibland kan det gå på goodwill men om du börjar att "skrika" om att det här är visst en godkänd reklamation eftersom du inte har gjort något och den är bara 2½ år så minskar troligen chansen till det. Riktigt så lätt är det inte. Kanske kan det vara värt 300:- och få den fungerande igen istället för att krångla och försöka med en reklamation.

Nej, ingenting är garanterat. Men dina siffror om en på miljonen eller en på tio är tagna helt ur luften och är fullkomligt befängda. Du som konsument ska inte komma in med en Palme-utredning och peka på att anställd nummer 3601 på fabrik X drog skruven ett halv varv för lite på komponent B63A och det ledde sedermera till att delen fallerade.

Konsumenten behöver göra gällande att man använt produkten i enlighet med tillverkarens anvisningar och den inte utsatts för olika typer av yttre åverkan som skulle kunna ha orsakat felet. Om det dessutom visar sig vara ett känt fel så blir saken naturligtvis ännu enklare att bevisa.

Men så rent krasst, om produkten skulle råka ha yttre åverkan, men du är personligen ganska säker på att det inte är den som orsakat felet, så kan du sitta i en svår sits, eftersom det är svårt för dig att bevisa att felen inte är relaterade. Men om det saknas yttre åverkan, och varan är hel och välskött, så ser jag inte varför en reklamation skulle nekas.

Det du säger är ju att reklamationsrätten är totalt verkningslös efter 6 månader (numer 2 år) och att det bara är om man "skriker" och "krånglar" som tillverkaren fullföljer sina lagfästa skyldigheter...

Skrivet av ToddTheOdd:

På just den delen kan det vara så. Men nu handlar det om att du som konsument måste visa på att tillverkaren har felkonstruerat varan eller använt delar som håller undermålig kvalité. Inte att det kan råka bli en på miljonen som det råkar bli fel på. Tror ni måste läsa på vad det är man måste visa på efter 6 månader. Finns inte ett enda företag som kommer godkänna en reklamation om det är fel på 1 av 1 miljon av deras städrobotar.

Man behöver som sagt inte bevisa att produkten är felkonstruerad, beviskraven på konsumenten är väldigt lågt ställda.

Enligt denna branschjurist säger Konsumentköplagens förarbeten följande gällande bevisbördan:

Citat:

Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. I stället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet

Skrivet av killawife:

3 år är ganska normal livslängd på elektroniska produkter oavsett vad man tycker och tror eller vill. Har du ingen garanti så kan du inte reklamera en sån här sak. Inget företag i världen skulle bara GE dig en gratis reparation här då de inte behöver. Lämna in för reparation eller köp en ny. Min polare köpte en Roborock 6 och är mycket nöjd med den.

Du hävdar så ofta att du jobbat med reklamationen och dylikt tidigare, men ändå lyckas du allt som oftast förbluffa mig med din okunskap gällande konsumenträtt.

Personligen har jag svårt att komma på en elektronikprodukt där kortare än 3 års livslängd är allmänt accepterat. Än mindre om vi talar om hushållsapparater som dammsugare, kaffebryggare, tekokare och dylikt. Absolut att saker har en viss degradering, datorer etc. upplevs inte lika snabba, batterier tappar kapacitet, osv. Men inte att komponenter i produkten helt går sönder och den därmed blir helt obrukbar.

Om man nu inte ska kunna förvänta sig att varan ska hålla i 3 år, hur länge exakt kan man förvänta sig att den ska hålla? Så länge garantin gäller bara? Konsumentköplagen är i övrigt bara ett dasspapper eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du hävdar så ofta att du jobbat med reklamationen och dylikt tidigare, men ändå lyckas du allt som oftast förbluffa mig med din okunskap gällande konsumenträtt.

Personligen har jag svårt att komma på en elektronikprodukt där kortare än 3 års livslängd är allmänt accepterat. Än mindre om vi talar om hushållsapparater som dammsugare, kaffebryggare, tekokare och dylikt. Absolut att saker har en viss degradering, datorer etc. upplevs inte lika snabba, batterier tappar kapacitet, osv. Men inte att komponenter i produkten helt går sönder och den därmed blir helt obrukbar.

Om man nu inte ska kunna förvänta sig att varan ska hålla i 3 år, hur länge exakt kan man förvänta sig att den ska hålla? Så länge garantin gäller bara? Konsumentköplagen är i övrigt bara ett dasspapper eller?

Denna varan är 2,5 år gammal. enligt den nyligen uppdaterade kkl så ligger bevisbördan vid defekter hos tillverkaren i 2 år. Det är så länge man kan förvänta sig att kunna få varan reklamerad om man inte har en längre garanti än så. Det händer givetvis att man reklamerar saker även under det tredje året men många företag tvärvägrar om inte kunden har någon typ av teknisk bevisning för att kunna driva sitt ärende. Jag har själv låtit kunder reklamera enligt kkl trots att garantin gått ut flera gånger då jag ansett det högst otroligt att varan kunnat gå sönder pga av någon annan anledning än produktfel. Men detta är för att jag varit snäll, ingen annan anledning. De flesta företag är inte snälla när det gäller reklamationer och kkl användes tidigare inte ofta för just reklamation i de företag jag jobbade hos, det kommer säkert att ändras nu dock.

Hållbarheten på produkter varierar givetvis ganska rejält. Men köper man lågprisprodukter så är livslängden på dessa otroligt dålig, ofta garantin ut om ens det och inget mer. Denna produkt som ts köpt är ju inte riktigt att betrakta som en lågprisprodukt utan mer i mellansegmentet och man kan tycka att den borde hålla bättre men om man jobbar med reklamationer så ser man saker och ting på ett lite annat sätt då mängden trasiga produkter är ganska stor. För en enskild person så är det ju inte ett jätteproblem, man kanske köper tio produkter på ett år och EN går sönder. Men jobbar man med detta så formligen väller det in trasiga produkter. Det NORMALA är att man har 10% reklamationer på en produkt. Alla är inte defekta produkter givetvis utan det kan vara så simpla saker som att det saknas manual eller delar men det blir reklamationer av det ändå. Men jag har sett produkter där reklamationsprocenten varit så hög som 75%. En väldigt populär produkt på Biltema hade 175 sidor i deras reklamationsdatabas, med 50 registrerade reklamationer på varje sida. Jag påpekade detta för vår coordinator och han var väl medveten om det men produkten såldes ändå. Den är dock ersatt av en annan nu.

Så du får gärna tro att man inte skulle acceptera så här dålig kvalitet på produkter som används varje dag och säljs i alla butiker men tyvärr är det inte så. Det finns heller inget som tyder på att företag försöker göra någonting alls åt detta utan snarare så verkar kvaliteten på även dyrare produkter att sjunka överlag. Inte så roligt att höra kanske.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Denna varan är 2,5 år gammal. enligt den nyligen uppdaterade kkl så ligger bevisbördan vid defekter hos tillverkaren i 2 år. Det är så länge man kan förvänta sig att kunna få varan reklamerad om man inte har en längre garanti än så. Det händer givetvis att man reklamerar saker även under det tredje året men många företag tvärvägrar om inte kunden har någon typ av teknisk bevisning för att kunna driva sitt ärende. Jag har själv låtit kunder reklamera enligt kkl trots att garantin gått ut flera gånger då jag ansett det högst otroligt att varan kunnat gå sönder pga av någon annan anledning än produktfel. Men detta är för att jag varit snäll, ingen annan anledning. De flesta företag är inte snälla när det gäller reklamationer och kkl användes tidigare inte ofta för just reklamation i de företag jag jobbade hos, det kommer säkert att ändras nu dock.

Så du säger att fram till för två veckor sedan så kunde man bara förvänta sig att en produkt ska hålla i 6 månader (eller så länge garantin gäller)?? Månad 7 är det helt rimligt att en TV, ett grafikkort eller en mobiltelefon packar ihop och slutar fungera, det är vad man som konsument kan förvänta sig enligt "killawife"...

Garanti är ett totalt frivilligt åtagande som på inget sett regleras i lag. Du behöver inte erbjuda en enda sekunds garanti om du inte vill. Dock så är du alltid skyldig att ge 3 års reklamationsrätt. Så om du nekar "reklamationer" enkom på grund av att garantin har gått ut, så strider ditt agerande mot KKL. Att du godkänt vissa reklamationer handlar inte om att du på något sätt är snäll, utan att du totalt verkar sakna grundläggande kunskap om Konsumenträtt.

Jag har aldrig stött på ett företag som tvärvägrar reklamationer efter garantin gått ut. Däremot har jag vid några tillfällen stött på personal som, likt du, på egen hand eller via någon inkompetent mellanchef blivit itutad att garanti är det enda som betyder något och att man kan bortse från reklamationsrätten. Sannolikt av det enkla skälet att garantin oftast kommer från tillverkaren och som därmed belastar tillverkaren istället för säljaren rent ekonomiskt, medans reklamation är något som säljaren i de flesta fall själv får bekosta.

De flesta företag sköter reklamationer förtjänstfullt. Man vinner ofta på att konsumenter är nöjda med sina köp och den service de erhåller när problem uppstår, så att konsumenten kommer tillbaka och handlar på nytt. Det värsta som antagligen kan ske är att man vägrar att hjälpa konsumenten, som sedan tar det vidare till ARN eller domstol och där får rätt, så att man både har skapat rejält med badwill för sig själv, samtidigt som man ändå får bekosta reklamationen.

Skrivet av killawife:

Hållbarheten på produkter varierar givetvis ganska rejält. Men köper man lågprisprodukter så är livslängden på dessa otroligt dålig, ofta garantin ut om ens det och inget mer. Denna produkt som ts köpt är ju inte riktigt att betrakta som en lågprisprodukt utan mer i mellansegmentet och man kan tycka att den borde hålla bättre men om man jobbar med reklamationer så ser man saker och ting på ett lite annat sätt då mängden trasiga produkter är ganska stor. För en enskild person så är det ju inte ett jätteproblem, man kanske köper tio produkter på ett år och EN går sönder. Men jobbar man med detta så formligen väller det in trasiga produkter. Det NORMALA är att man har 10% reklamationer på en produkt. Alla är inte defekta produkter givetvis utan det kan vara så simpla saker som att det saknas manual eller delar men det blir reklamationer av det ändå. Men jag har sett produkter där reklamationsprocenten varit så hög som 75%. En väldigt populär produkt på Biltema hade 175 sidor i deras reklamationsdatabas, med 50 registrerade reklamationer på varje sida. Jag påpekade detta för vår coordinator och han var väl medveten om det men produkten såldes ändå. Den är dock ersatt av en annan nu.

Så du får gärna tro att man inte skulle acceptera så här dålig kvalitet på produkter som används varje dag och säljs i alla butiker men tyvärr är det inte så. Det finns heller inget som tyder på att företag försöker göra någonting alls åt detta utan snarare så verkar kvaliteten på även dyrare produkter att sjunka överlag. Inte så roligt att höra kanske.

Det är ju upp till butiken vilken kvalité de vill ha produkterna de köper in och säljer vidare. Så om en handlare köper in produkter med undermålig kvalité, så lyder de fortfarande under Konsumentköplagen och är skyldiga att hantera reklamationer. Så handlaren får då kanske räkna med att avsätta en större budget för reklamationer än den handlaren som använder mer högkvalitativa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Denna varan är 2,5 år gammal. enligt den nyligen uppdaterade kkl så ligger bevisbördan vid defekter hos tillverkaren i 2 år. Det är så länge man kan förvänta sig att kunna få varan reklamerad om man inte har en längre garanti än så. Det händer givetvis att man reklamerar saker även under det tredje året men många företag tvärvägrar om inte kunden har någon typ av teknisk bevisning för att kunna driva sitt ärende. Jag har själv låtit kunder reklamera enligt kkl trots att garantin gått ut flera gånger då jag ansett det högst otroligt att varan kunnat gå sönder pga av någon annan anledning än produktfel. Men detta är för att jag varit snäll, ingen annan anledning. De flesta företag är inte snälla när det gäller reklamationer och kkl användes tidigare inte ofta för just reklamation i de företag jag jobbade hos, det kommer säkert att ändras nu dock.

Hållbarheten på produkter varierar givetvis ganska rejält. Men köper man lågprisprodukter så är livslängden på dessa otroligt dålig, ofta garantin ut om ens det och inget mer. Denna produkt som ts köpt är ju inte riktigt att betrakta som en lågprisprodukt utan mer i mellansegmentet och man kan tycka att den borde hålla bättre men om man jobbar med reklamationer så ser man saker och ting på ett lite annat sätt då mängden trasiga produkter är ganska stor. För en enskild person så är det ju inte ett jätteproblem, man kanske köper tio produkter på ett år och EN går sönder. Men jobbar man med detta så formligen väller det in trasiga produkter. Det NORMALA är att man har 10% reklamationer på en produkt. Alla är inte defekta produkter givetvis utan det kan vara så simpla saker som att det saknas manual eller delar men det blir reklamationer av det ändå. Men jag har sett produkter där reklamationsprocenten varit så hög som 75%. En väldigt populär produkt på Biltema hade 175 sidor i deras reklamationsdatabas, med 50 registrerade reklamationer på varje sida. Jag påpekade detta för vår coordinator och han var väl medveten om det men produkten såldes ändå. Den är dock ersatt av en annan nu.

Så du får gärna tro att man inte skulle acceptera så här dålig kvalitet på produkter som används varje dag och säljs i alla butiker men tyvärr är det inte så. Det finns heller inget som tyder på att företag försöker göra någonting alls åt detta utan snarare så verkar kvaliteten på även dyrare produkter att sjunka överlag. Inte så roligt att höra kanske.

Vet inte vilket företag du har men skulle aldrig någonsin köpa något från dig då du uppenbarligen har noll koll på KKL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, ingenting är garanterat. Men dina siffror om en på miljonen eller en på tio är tagna helt ur luften och är fullkomligt befängda. Du som konsument ska inte komma in med en Palme-utredning och peka på att anställd nummer 3601 på fabrik X drog skruven ett halv varv för lite på komponent B63A och det ledde sedermera till att delen fallerade.

Konsumenten behöver göra gällande att man använt produkten i enlighet med tillverkarens anvisningar och den inte utsatts för olika typer av yttre åverkan som skulle kunna ha orsakat felet. Om det dessutom visar sig vara ett känt fel så blir saken naturligtvis ännu enklare att bevisa.

Men så rent krasst, om produkten skulle råka ha yttre åverkan, men du är personligen ganska säker på att det inte är den som orsakat felet, så kan du sitta i en svår sits, eftersom det är svårt för dig att bevisa att felen inte är relaterade. Men om det saknas yttre åverkan, och varan är hel och välskött, så ser jag inte varför en reklamation skulle nekas.

Man behöver som sagt inte bevisa att produkten är felkonstruerad, beviskraven på konsumenten är väldigt lågt ställda.

Nu haltar jämförelsen rejält, men jag jobbar med just kundklagomål och analys av dem hos en stor verkstadsindustri, och jag kan försöka dra paralleller till hur det funkar företag-företag. Ha i minne att vi bara hanterar 0-timmars- och få-timmars-fel.

Och vi begär ingen Palme-utredning av kunden, men vi förväntar oss mer än "den funkar inte". Vi vill veta vad som händer, när det händer, vad som händer när man gör si, osv. Så komplett felbeskrivning som möjligt. Sen gör jag Palme-utredningen.
Eller begär en om det handlar om, ur vår synvinkel, köpt material.

Åverkan. När vi får hem sakerna så kollar vi såklart sådant, åverkan på förseglingar är ju big no-no, likadant för oss, vi bryter inga förseglingar. Hel och ren. Ja, där har vi en värre sits. Om jag har ett godkänt provkörningsresultat enligt teknisk beskrivning från Konstruktion, ska jag ändå acceptera ärendet? Jag lutar mer åt konstruktionsfel då, eller fel i specifikation, åter konstruktion.

Sen, man nämnde i annat inlägg om när man reagerar som företag. Vi utreder från bit #1 på kundklagomål, dvs utredning på 100%. Men som sagt, lite högre krav på felbeskrivningar än för en konsument.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Köpte en Xiaomi Mi Roborock 2 för ca 2.5 årsedan som funkat alldeles utmärkt. Har rengjort den sporadiskt och har inga djur etc i lägenheten så den ser i princip ut som ny, även bytt lite slitdelar som borste etc.

I förrgår när den körde runt och städade stannade den tvärt och jag får felet "laser distance sensor malfunction", lasern snurrar dock inte så efter lite googling antar jag att det är motorn till lasern som slutat funka. Verkar även vara ett "ganska vanligt" problem med många resultat på Google.

Frågan då är om detta räknas som "fabriksfel" och något jag kan reklamera eller är detta något som man kan räkna med slits ut på under strax 3 år i en dammsugare? Jag tycker det känns som väldigt kort livslängd för en sådan produkt om man tar hand om den.

Diskussionen verkar ha snöat in väldigt mycket på lagar och regler, så jag tänkte bryta mönstret lite.

Om du inte får det på reklamation, om du går den vägen, så är det ca 150kr för motorn från Amazon, 10-15 skruvar att ta bort och sen tillbaka igen för att ha bytt den. Tar ca en kvart om man gör det själv tillsammans med Youtube. Jag råkade ut för samma ska med en maskin som är ca 4,5 år gammal. Med ny motor rullar den på som vanligt!

Permalänk
Medlem

Självklart ska en sån sak hålla inom reklamationstiden så så länge den inte har gått sönder p.g.a. fysisk åverkan så kommer den garanterat att gå igenom.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag har fått flera grejer lagade som gått sönder efter ca 2,5 år, en TV och digitalbox bl.a. Det brukar kortfattat låta ungefär så här:

- Hej! Jag köpte TV av er för 2,5 år sedan och nu har skärmen spontant gått sönder. Den är inte tappad eller liknande utan har använts helt normalt. Bifogar foto på felet, samt länkar till diskussionstrådar där många andra kunder tydligen har fått precis samma fel. Jag vill därför göra en reklamation av produkten.
- Hej! Sorry, garantin på 1 år har tyvärr gått ut.
- Ja det vet jag, men detta är inte ett garantiärende. Jag vill reklamera produkten.
- Öh, vad för nåt?
- Man har rätt att reklamera en vara i 3 år. Syftet med detta är fall där man som konsument rimligtvis ska kunna förvänta sig att den aktuella produkten ska hålla i minst 3 år. Man ska då göra sannolikt att felet beror på bristande kvalitet från fabrik och inte felaktigt handhavande, vilket jag anser vara uppfyllt.
- Jaså där ser man. Jag får höra med min chef.

Sen efter lite väntande och knorrande från företaget så har jag till sist fått prylen fixad eller utbytt. Fast då har det rört sig om lite större summor. En reparation för 150 kr hade jag nog gjort själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

På just den delen kan det vara så. Men nu handlar det om att du som konsument måste visa på att tillverkaren har felkonstruerat varan eller använt delar som håller undermålig kvalité. Inte att det kan råka bli en på miljonen som det råkar bli fel på. Tror ni måste läsa på vad det är man måste visa på efter 6 månader. Finns inte ett enda företag som kommer godkänna en reklamation om det är fel på 1 av 1 miljon av deras städrobotar.

Går varan sönder vid normalt användande, utan tecken på vanskötsel, så är det bevis nog för att den är felaktig enligt KKL.
Rent allmänt verkar vissa tror att det ställs väldigt höga och i realiteten orimliga beviskrav som kräver laboratorium och fan och hans moster, men så är det alltså inte. Vi har något som heter fri bevisföring i Sverige viket betyder att vittnesmål alltså kan räcka. Har jag fel kan du med enkelhet kunna peka ut den paragraf i KKL som styrker ditt påstående.

Jag har reklamerat en vara 2 år 11 månader och 3 veckor efter inköp och expediten - lika okunnig i ämnet som dig - började jiddra samma smörja. Jag fick vända mig till ARN som gav mig ett underlag på ren svenska som jag kunde lämnade över och sedan var det slutdiskuterat. Detta har jag sedan upprepat framgångsrikt vid flera tillfällen. Vissa skruvar på sig och försöker slingra sig men i slutändan inser dom att är man påläst och kan "bevisa" ursprungsfel så har dom inte mycket att sätta emot.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du kan räkna med att få den reklamerad efter så lång tids användning. Men du kan ju prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag tror inte att du kan räkna med att få den reklamerad efter så lång tids användning. Men du kan ju prova!

Snälla, motivera varför!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag tror inte att du kan räkna med att få den reklamerad efter så lång tids användning. Men du kan ju prova!

Reklamationsrätt fungerar inte så men okej.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

De flesta företag sköter reklamationer förtjänstfullt. Man vinner ofta på att konsumenter är nöjda med sina köp och den service de erhåller när problem uppstår, så att konsumenten kommer tillbaka och handlar på nytt.

Detta var i princip hur vi såg på reklamationer när jag hanterade RMA för datorer och liknande, finns inga synliga skador på enheten så är det lika bra att hantera det som att den är under garanti. I de flesta fallen är det inget problem att få produkten lagad av tillverkaren utan kostnad, ibland får man tjöta lite på dem för att få igenom det. I vissa fall så betalade vi för reparationen/bytte ut mot likvärdig produkt så länge inte verkstaden återkommit med något som antyder att det är kundorsakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Snälla, motivera varför!

Brukar bli snårigt med reklamationer i slutet av reklamationstiden helt enkelt. Bara att läsa i denna del av forumet för exempel.

Skrivet av Sarato:

Reklamationsrätt fungerar inte så men okej.

Tack för din input

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Brukar bli snårigt med reklamationer i slutet av reklamationstiden helt enkelt.

Att någonting blir snårigt innebär inte att man skall undvika göra det, särskilt inte då man faktiskt har rätten på sin sida.

"Nejmen äsch, jag är så konflikträdd att jag inte vågar argumentera för min sak i butiken, så jag struntar i att få min pryl som kostat mig en halv månadslön reparerad utan kostnad."

Be en vän som är lite mindre försynt eller mer påläst följda med skall du se att det ordnar sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720