Permalänk

Vilken tum" ?!?

Vilken tum på tv är rekommenderat om man har ett avstånd på 3m?
Jag är rädd att 65" kommer kännas litet, sitter på 55" idagsläget.

Permalänk
Medlem

Samsung rekommenderar 120 tum på 3 meter
https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00043948/

Edit: 60 var rekommendationen att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Din länk säger lite mer än 60.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera 85-86 tum med det avståndet. Allt över 85-86 tum är svindyrt tyvärr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Viking
Skrivet av swesen:

Står 60 om du läser klart.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

75'' såklart så ligger du lite i framkant ett tag. Dessutom blir det en roligare uppgradering. Från 55 till 65 blir för litet

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Din länk säger lite mer än 60.

Skrivet av Donnerstal:

Står 60 om du läser klart.

Ja, det var ju mer lagom. Haha, viktigt att läsa klart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swesen:

Samsung rekommenderar 120 tum på 3 meter
https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00043948/

Edit: 60 var rekommendationen att börja med.

Samsung verkar vara osäker på sin sak. Här rekommenderar dom 85" på 2,6m på den svenska sidan.

https://www.samsung.com/se/tvs/tv-buying-guide/what-size-tv-s...

Permalänk

75"-85" . Kostar mer dock för dom bra modellerna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Vilka tum hade ni valt om ni hade max 3meter till tv?

Permalänk
Viking
Skrivet av Bimboankan:

Vilka tum hade ni valt om ni hade max 3meter till tv?

75

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Enligt många självutnämnda tv-experter år 2001 på olika forum med stor fanclub så vill jag minnas 28", högst 32".
Det handlar om att man ska ha fokus på hela bilden samtidigt, större bild än så gör att man inte ser hela bilden samtidigt.

Min poäng är att storleken verkar öka för varje år, detta utan att folk har självinsikt i att deras krav också ökas.
När man pratar om storlek tycker jag att man ska ta med i beaktning hur man sitter framför tvn. Det är två helt olika saker att sitta i en god fåtölj rakt framför tvn på 3m avstånd. Än att man ligger på i sängen tittar på tvn på kanten och då även har huvudet liggandes ned.

Nå hade jag själv köpt en tv idag, 3m avstånd och man sitter i en fåtölj framför så hade jag nog valt 65". Detta med motivering att jag inte anser priset upp är värt emot vad man får. Om 5år kanske jag säger 80", allt beror på priserna.

*edit*
Förklaring på mitt tankesätt. Är det tveksamt om 75" är bättre än 65" för ett visst avstånd, men man får betala väldigt mycket extra för detta. Så anser jag det inte är värt. Då spar jag pengarna inför nästa tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Vilka tum hade ni valt om ni hade max 3meter till tv?

Så mycket som får plats 😉
Ställ en dryckesflaska på soffbordet, sätt dig bekvämt och kolla vart flaskan hamnar i höjd på väggen. Det är din undre punkt för TVn.
Mät ut hur stor plats du har efter den punkten och vad du har för budget för storlek.
Lycka till!

Edit: Glömde bort att om man gillar att ha fötterna på bordet, kan man ha det som punkt istället för flaskan 😉

Glömde fötter
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Kör 77" på 2,5m, känns bra. Gick nyss upp ifrån 65".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förklaring på mitt tankesätt. Är det tveksamt om 75" är bättre än 65" för ett visst avstånd, men man får betala väldigt mycket extra för detta. Så anser jag det inte är värt. Då spar jag pengarna inför nästa tv.

Finns ju svinbilliga 75-tummare idag för runt 8000. Inte världens bästa bild kanske men duger för majoriteten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Enligt många självutnämnda tv-experter år 2001 på olika forum med stor fanclub så vill jag minnas 28", högst 32".
Det handlar om att man ska ha fokus på hela bilden samtidigt, större bild än så gör att man inte ser hela bilden samtidigt.

Den största anledningen till att rekommendationen på storlek ökar är för att det material vi tittar på ökar i antal pixlar.

Att titta på 480p 3m från TVn på 75" är inte roligt.

I takt med att kvalitet har ökat så har även möjligheten till en större TV på samma avstånd ökat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Hela frågan om vilket storlek på vilket avstånd är rätt så överspelad. Man tar det man vill ha.

För 3 meter skulle jag rekommendera 55–98 tum. Egentligen 32–120 tum, men de flesta TV-modeller under 55 tum är av sämre sort, förutom OLED-modellerna med vettig kvalitet på 42 och 48 tum. Större än 98 tum kräver projektor eller något annat som är väldigt dyrt. Över 120 tum börjar man komma in på det där med synfält med ett avstånd om 3 meter. Fast även det är nog individuellt var gränser går.

Gick utmärkt att köra 1280x720-projektor på 90 tum och 2-2,5 meter bort för 15–20 år sedan. På den tiden var iofs diskussionen runt screendoor rätt stark och ja, 800x480-projektorerna gav lite mer mosaikkänsla. Med Full HD-projektorerna dog den diskussionen i stort ut. Nu är TV-apparaterna snart ikapp de här bildstorlekarna där 4K-paneler är ett minimum sedan många år. Så det är inte pixlarna det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Vilka tum hade ni valt om ni hade max 3meter till tv?

Den största OLED jag kan få in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gick utmärkt att köra 1280x720-projektor på 90 tum och 2-2,5 meter bort för 15–20 år sedan. På den tiden var iofs diskussionen runt screendoor rätt stark och ja, 800x480-projektorerna gav lite mer mosaikkänsla. Med Full HD-projektorerna dog den diskussionen i stort ut. Nu är TV-apparaterna snart ikapp de här bildstorlekarna där 4K-paneler är ett minimum sedan många år. Så det är inte pixlarna det handlar om.

Min anledning om antal pixlar må vara fel, men jag kan verkligen inte hålla med om att 720p på 90 tum endast 2m ifrån var "utmärkt". Att man gjorde det ändå var en helt annan sak.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min anledning om antal pixlar må vara fel, men jag kan verkligen inte hålla med om att 720p på 90 tum endast 2m ifrån var "utmärkt". Att man gjorde det ändå var en helt annan sak.

Mellanrummet mellan pixlarna spelar ju stor roll också. Det var när jag hade 50" plasma och 50" lcd hur mycket närmare jag kunde sitta med plasman och få till synes en mer högupplöst bild pga tätare mellan pixlarna. Sen såg man ju förvisso myrornas krig men det var betydligt mindre skadligt

SDE har ju kommit på tal igen med VR men för tv har det väl dött ut då de flesta envisas med att sitta så långt från tvn det bara är möjligt att möblera för att maximera golvytan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Mellanrummet mellan pixlarna spelar ju stor roll också. Det var när jag hade 50" plasma och 50" lcd hur mycket närmare jag kunde sitta med plasman och få till synes en mer högupplöst bild pga tätare mellan pixlarna.

Hur menar du nu? Att en plasma-TV skulle ha tätare mellan pixlarna än en LCD-TV med samma storlek och upplösning?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni bara inte rekommendera att följa THX-standarden. ≥26° betraktningsvinkel är det som gäller. Sen är det bara att räkna. Välj därefter TV efter vad som får plats och budget.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alex5555:

Förstår inte varför ni bara inte rekommendera att följa THX-standarden. ≥26° betraktningsvinkel är det som gäller. Sen är det bara att räkna. Välj därefter TV efter vad som får plats och budget.

Nu har inte jag THX-dokumenten men i all fall lite spridda skurar om deras rekommendationer. Där är "longest recommended" 36 degrees or greater, där 26 degrees är "longest allowed". Generellt räknar man med bild på över 140 grader av synfältet som för brett, men där kommer nog smaksaken in.

Det skulle för 65 tum innebära:
• THX longest allowed: 3,12 meter
• THX longest recommended: 2,21 meter
• Ungefärlig gräns för synfältet: 1,03 meter

Uppenbart att det väldigt stora spann på vad som anses vara för långt och för nära. För många vardagsrum är egentligen 65 tum för litet för att svara mot THX rekommendationer för biografer. Vilket inte är automatiskt samma sak som allt man tittar på.

Talar vi om spel, dramaserier, dokumentärer och sådant som nyhetsproduktioner, sport och annat avsett för TV-bruk är det ofta en annan disposition på innehållet där det förutsätt längre avstånd till en mindre bild. Filmen man tittar på kanske fungera på THX-rekommenderade nivåer, men det kanske blir svårt att överblicka fotbollen på de riktlinjerna.

Så min rekommendation är kvar: ta det som passar, finns inga absolut i den här frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hur menar du nu? Att en plasma-TV skulle ha tätare mellan pixlarna än en LCD-TV med samma storlek och upplösning?

Ja det är ju mellanrummet mellan pixlarna du reagerar på snarare än upplösningen i sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x