Pixel 6a bantar ned storlek, kamera och pris

Permalänk
Melding Plague

Pixel 6a bantar ned storlek, kamera och pris

Det något mer budgetmedvetna tillskottet till Pixel 6-familjen behåller Googles Tensor-systemkrets men lanseras likt sina föregångare inte i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni inte nämna just storleken på enheterna i artikeln, när rubriken lyder just "...bantar ner storlek, kamera och pris"?

Permalänk
Medlem

6a verkar ju vara en riktigt trevlig liten prick. Men jag tittar på priset, ert svenska pris och tycker att det är lite åt det saftigare hållet. Jag tycker att det borde vara ännu större skillnad i just pris mot 6, som ligger runt 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

6a verkar ju vara en riktigt trevlig liten prick. Men jag tittar på priset, ert svenska pris och tycker att det är lite åt det saftigare hållet. Jag tycker att det borde vara ännu större skillnad i just pris mot 6, som ligger runt 7000.

Den har fått 459 euro i Tyskland, vilket inte blir 5700 iallafall. För mig är det dock en dealbreaker att den bara har 60Hz skärm pga AMOLED skärm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den har fått 459 euro i Tyskland, vilket inte blir 5700 iallafall. För mig är det dock en dealbreaker att den bara har 60Hz skärm pga AMOLED skärm

Mer intressant pris. Tillräckligt intressant för egen del? Nja, min är tillräckligt ny. Men en kul telefon att kunna rekommendera till andra!

(Blir du besviken på mig om jag säger att min telefon kan köra 120 Hz och jag har den inställd på 60 Hz ändå?)

Permalänk
Medlem

Hade de klämt in en 90hz skärm så hade detta varit en fin mobil. Kommer aldrig ha 60 hz på en mobil igen när man vant sig med högre HZ.- Och google, släpp era prylar i fler länder för guds skull.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

För en som aldrig haft 120hz på mobil, vad är grejen? har 120hz på en av datorskärmarna hemma och den andra 60hz och tycker inte det gör så mycket skillnad förutom i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

(Blir du besviken på mig om jag säger att min telefon kan köra 120 Hz och jag har den inställd på 60 Hz ändå?)

Absolut inte. Mer att jag ser mycket eftersläpning på skärmen när man kör mörkt läge tillsammans med gråa texturer

Skrivet av omdull:

För en som aldrig haft 120hz på mobil, vad är grejen? har 120hz på en av datorskärmarna hemma och den andra 60hz och tycker inte det gör så mycket skillnad förutom i spel.

För mig, eftersläpning när man kör mörkt läge.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vilka mått får den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av omdull:

För en som aldrig haft 120hz på mobil, vad är grejen? har 120hz på en av datorskärmarna hemma och den andra 60hz och tycker inte det gör så mycket skillnad förutom i spel.

Det gör (i min mening) stor skillnad för just touch-input. Det känns mer direkt och naturligt. Framförallt på Android som legat efter på den fronten jämfört med Apple så är 120 eller 90 Hz riktigt trevligt. Medan jag inte upplevde det som lika stor skillnad på Apples enheter då de redan var (igen, i min subjektiva bedömning) good enough.

Annars syns det ju ganska tydligt när man scrollar snabbt på en hemsida etc. Men känner inte riktigt personligen att det är flytet i bilden som är den stora anledningen till högre refreshrates på mobiler.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

60hz skärm 2022 :/ på en mellansegments mobil...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Nu ska den bara krympas lite mer, lite mer. till typ 5,4-5,6 tum

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av napahlm:

Hur kan ni inte nämna just storleken på enheterna i artikeln, när rubriken lyder just "...bantar ner storlek, kamera och pris"?

Måtten råkade trilla ur tabellen, de ska finnas där igen

Skrivet av SellahiR:

Vilka mått får den?

Måtten ligger på 152,2 × 71,8 × 8,9 mm. Jämförelsevis ligger Pixel 6 på 158,6 × 74,8 × 8,9 mm och Pixel 6 Pro på 163,9 × 75,9 × 8,9 mm. Skillnaden mot 6:an är inte riktigt lika stor, även om den är betydligt lättare, men mot 6 Pro blir det rätt märkbart ändå.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de är bättre att jämföra mot tidigare telefoner i Pixel -a - serien.
Något mindre än Pixel 5a 5G och 4a 5G, men något större än 4a och 3a.

Ser ut att vara samma huvud-kamera som serien haft sedan Pixel 3a.
Första Pixel a - telefonen utan hörlursuttag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett något om hur laddningen sköts? Qi(trådlöst) eller usb-laddning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Är det någon som sett något om hur laddningen sköts? Qi(trådlöst) eller usb-laddning?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Måtten råkade trilla ur tabellen, de ska finnas där igen

Måtten ligger på 152,2 × 71,8 × 8,9 mm. Jämförelsevis ligger Pixel 6 på 158,6 × 74,8 × 8,9 mm och Pixel 6 Pro på 163,9 × 75,9 × 8,9 mm. Skillnaden mot 6:an är inte riktigt lika stor, även om den är betydligt lättare, men mot 6 Pro blir det rätt märkbart ändå.

Grymt tack! Har längtat efter en telefon som närmar sig och gärna går under 150mm. Man får ju inte plats med den i en hand annars!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

6" är fortfarande alldeles för stort. Kan det inte finnas NÅN tillverkare som kan släppa en hyfsad telefon som är på runt 4-5" istället för att bara bygga en exakt likadan grej som precis alla andra tillverkare?

Permalänk
Medlem

Tror nog det blir en Pixel 6a om man kan köpa den enkelt, men väntar till senare hösten och ser.

Ren Android, inte för stor (fast vill ha mindre) och jag behöver inte så mycket finesser.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Känns som lite väl seriösa nedgraderingar för den lilla prissänkningen

Permalänk
Medlem

Pixel 6 har haft massor av problem.
Jag hade en Pixel 6 pro där internet dog var femte minut.

Det finns många telefoner runt 3000:- som är MYCKET bättre än Pixel 6a specifikationsmässigt.
Enda anledningen att köpa denna lur är väl om man är ute efter specifika pixelfunktioner och snabba uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Är det någon som sett något om hur laddningen sköts? Qi(trådlöst) eller usb-laddning?

Ingen trådlös laddning. USB-C laddning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ingen trådlös laddning. USB-C laddning

Tackar. Då får jag nog vänta lite på att kanske sjuan släpps och köpa en 6 istället för 6a. Blir ju både trådlös laddning och 90Hz då. Kan vara värt några kronor.

Permalänk
Medlem

superkasst med 60hz skärm för det priset när dom flesta har 90hz minimum idag. samt varför snåla med 6gb ram? dom flesta har 8 vad jag vet...

Permalänk
Medlem

"...bantar ner storlek, kamera och pris"

Så bökigt att hitta de faktiska sensorerna ofta, nästan alla nyheter pratar bara om Megapixlarna eller att det "verkar vara samma kamera som i 5a" med en ton som säger att detta är dåligt. Det dåliga är att telefonen inte kommer hit inte kameran på denna prisnivån.

Detta är i "nuet" inte en försämring eftersom de återigen använder sin trogna IMX363! (12.2MP main camera with Sony IMX363 1/2.55" image sensor, 1.4 μm pixel, ƒ/1.7 aperture, 77° field of view) Finns ingen bättre optimering mellan mjukvara och hårdvara än den Google gjort med denna sensor. Min Mi Mix 2S (Med IMX363) tar bättre bilder med 2 år gammal version av GCam (UTAN forcerad HDR+ i GCam, då blir stillbilderna än bättre) än jobbtelefonen som är en S21.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Känns som att den är för dyr, ska en jag ändå upp i de summorna kan jag lika gärna köra på en pixel 6. Hade de den varit 1000kr billigare kanske det varit något att satsa på.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet