Avlägsna gammal televerketstolpe (metall)?

Permalänk
Medlem

Avlägsna gammal televerketstolpe (metall)?

Vi tänkte pula lite på tomten och nu står det en gammal televerketstolpe i häcken som skall bort, en såndär liten kantig i metall som är några decimeter hög.

Har skickat till Post och Telestyrelsen nyligen och inväntar svar, men tänkte höra vad ni brukar göra för att göra er av med åbäkena? Kan det finnas någon aktivetet i nätet som inte skulle gilla min metallspade?

Helst ser jag att ägaren av eländet kommer ut och tar bort den men jag skulle tro det är svårt att få någon att ta ansvar.

Gamla telefonnätet stängdes av helt i området för många år sedan och fasta nummret är borta sedan länge.

Televerket gick väll i graven i början på 90-talet och kollar man google ser det ut som Post och Telestyrelsen tagit över.

Mvh
DS

Stavning
Permalänk
Medlem

Skanova heter bolaget som äger gamla teleledningar. Detta är dock en konstruktion utan värde, eftersom Skanova ägs av Telia. De existerar mest för att Telia skall kunna skylla på någon om det inte funkar. Telia har en liten FAQ här:

https://www.telia.se/privat/kontakt/nat-och-kablar

där man också kan chatta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat, Tackar, jag skickar till dom också så får vi se!

Permalänk

Vad står det på stolpen? Finns där någon bricka med text eller nummer på?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Är den verkligen på din tomt?

Permalänk
Medlem

Den stolpen är oftast för en trunkledning och den kan fortfarande vara i bruk. Eventuellt har den ersatts av en fiber. Så det är Skanova som skall pilla på den. Samma med gränsmarkeringar där det egentligen är olagligt att påverka dem och där är det Lantmäteriet som har rätt att pilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad står det på stolpen? Finns där någon bricka med text eller nummer på?

Jadå, det står televerket på den, med en hel del med nuffror och/eller bokstäver. Typ Televerket, 4 K 2 C, C - A, C - B eller liknande.

Skrivet av Vituraz:

Är den verkligen på din tomt?

Yes, säkert två meter in på tomten står den.

Skrivet av ehsnils:

Den stolpen är oftast för en trunkledning och den kan fortfarande vara i bruk. Eventuellt har den ersatts av en fiber. Så det är Skanova som skall pilla på den. Samma med gränsmarkeringar där det egentligen är olagligt att påverka dem och där är det Lantmäteriet som har rätt att pilla.

Yes, det är lite det jag är orolig för, men om ingen tar ansvar för det så blir det plåtspaden, sedan får de komma och gnälla hur mycket de vill

Permalänk
Medlem

Bild:

Permalänk
Medlem

Kan du inte kolla med lantmäteriet om det finns servitut på den?
Annars är den väl din då du äger fastigheten och då kan du göra som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fan vilken nostalgistolpe! Den hade jag haft kvar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Mitt inne i ligustrum ser jag!
Klart att den kan störa häckklippning (maskinen kan "ta i"), men det är knepigt att ta bort den på egen hand. Kan som någon sa fortfarande vara i bruk. Sedan får man inte göra åverkan på sådant, även om den är på egen mark.

Kan också finnas 230V AC i den. När Skanova drog in fiber i mitt hus, så fick jag insyn i ett exakt sådant skåp utanför min tomtgräns. Kopplingsplintar med gamla kopparnätet samt en ensam säkring ("propp") i porslin av modell Ä. Jag tog ett foto, men fotot ligger nog i min gamla telefon. Det var några år sedan. Fibern drog de för övrigt in till huset via detta gamla skåp. De använde de gamla rören till fiber, där kopparledningen tidigare gick. (De slapp gräva).

Permalänk
Medlem

Det här är ett fördelningsskåp - Teknikskåp.

Ring till Skanova och ställ frågan till dem.

Det finns nog ledningsrätt beviljad för denna, inte säkert att servitut är inskrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Yes, det är lite det jag är orolig för, men om ingen tar ansvar för det så blir det plåtspaden, sedan får de komma och gnälla hur mycket de vill

Det kan bli så att deras gnäll är att du blir kallad till ett förhör eventuellt med påföljande rättegång för att du har saboterat något som skall vara kvar.

Permalänk
Medlem

Är de dessa som kallades C stolpe?

Läst för mycket om phreaking back in the days 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tjena, jag jobbar i branschen, ring in till skanovas samhällsingång och säg att den står i vägen och att du vill ha den raserad om den inte används.

Dom lägger en fältanalys till sin entreprenör som får avgöra om det är möjligt eller inte.