Helsedirektoratet: Barn under två år borde ej få skärmtid, under fem: max en timme om dagen

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Helsedirektoratet: Barn under två år borde ej få skärmtid, under fem: max en timme om dagen

https://omni.se/norska-forslaget-ingen-skarmtid-for-sma-barn/...

Stora argumentet verkar vara att barnen passiviseras och att det är osunt att ge dem en mobil eller surfplatta som "barnvakt".

I samband med det här har man också ökat rekommendationen kring barns fysiska aktivitet till tre timmar per dag, upp från tidigare en timme per dag.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag tycker som Jonathan Haidt. Åldersgräns för social media på 16 år.

Källa: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/11/facebooks-d...

Jag tycker definitivt att samtliga regeringar i EU i vart fall borde enas om ett ålderskrav eftersom föräldrar kan tydligen inte ta hand om sina egna barn. Se statistik ovan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Cloudstone:

Jag tycker som Jonathan Haidt. Åldersgräns för social media på 16 år.

Källa: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/11/facebooks-d...

Jag tycker definitivt att samtliga regeringar i EU i vart fall borde enas om ett ålderskrav eftersom föräldrar kan tydligen inte ta hand om sina egna barn. Se statistik ovan.

Medan jag kan hålla med om det tänker jag att det är något väsentligt annorlunda än skärmtid för barn under två

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Ja! Rekommendationer är bra, annars riskerar vi att våra barn blir smått autistiska, välavlönade medelålders män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Medan jag kan hålla med om det tänker jag att det är något väsentligt annorlunda än skärmtid för barn under två

Hej jag heter Cloudstone och jag har noll läsförståelse. Det är bara att skratta åt mig och ignorera. Please carry on!
(mod får gärna rensa upp ifall jag derailade tråden, ber om ursäkt för det i förhand)

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Lagom relaterat till den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1663064-fraga-till-for...

Stämmer nog det forskarna säger, är glad att det inte fanns Youtube med autoplay och autogenererat (verkar vara sånt iallafall) innehåll så att man kanske hamnat i en oändlig cirkel av skit när jag var liten.

Kan säga att sambons unge är helt förstörd och jag tror mycket beror på att barnet har suttit framför sin surfplatta 10-16h per dag hela livet. En autism diagnos spelar också in men läkarna säger kort att barnet inte har sänkt IQ och borde inte ha stora problem.

Tio år: Noll vänner, ~20kg övervikt, väldigt dålig motorik (problem att gå, tappar saker, kan i stort inte göra något för har aldrig gjort något), kan inte prata (är på nivå med 3 åring), kan inte skriva, noll intressen utanför att titta på Youtube (och det spelas timmar av automatiskt genererade videos per dag som inte ger något, ofta t.om på ryska så ingen förstår vad som sägs).

Någon kanske tänker jag ska hjälpa, men ingen inblandad vill det (exet, sambon, grabben eller jag).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Stackars barn @berger. Men frågan är om youtube skapat hans hälsoproblem eller om de kommit ändå utan skärmtid?
Mina tillbringar för mycket tid vid skärmarna men de väljer aktivt vilka klipp de kollar på och vi har koll så de inte glider in på barnförbjuden dynga eller rysspropaganda. De klarar sig bra i skolan än så länge men behöver minska skärmtiden när skolkraven ökar anser jag.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Stackars barn @berger. Men frågan är om youtube skapat hans hälsoproblem eller om de kommit ändå utan skärmtid?
Mina tillbringar för mycket tid vid skärmarna men de väljer aktivt vilka klipp de kollar på och vi har koll så de inte glider in på barnförbjuden dynga eller rysspropaganda. De klarar sig bra i skolan än så länge men behöver minska skärmtiden när skolkraven ökar anser jag.

Det är ju svårt att veta. Övervikten är ju såklart inte youtube utan föräldrarnas fel. Barnet kan inte hämta mat själv (inte hos oss iaf). Men lite motion hade nog fixat det samtidigt som barnet fick äta vad de vill. Men generellt antar man väl att om folk inte tittar på skärmar hela tiden så kanske man rör sig eller gör något med händer/hjärna?
Jag är verkligen inte någon som säger att det ska vara exakt noll tid med sånt, menar främst att man ska ha bra kontroll på innehållet och nog verkligen begränsa mängden hjärndött innehåll.

Verkliga problemet är ju nog inte skärmtiden utan innehållet på skärmen. Folk använder ju sin hjärna mindre när de ser TV än sover t.ex

Artikeln i TS förespråkar ju också tre timmar fysisk aktivitet per dag, så nöter man in den rutinen i barnet så finns den nog kvar sen. Det fungerade då för mig.

När jag var liten spelade jag innebandy, basket, fotboll, cyklade, åkte längdskidor, slalom, körde krig med soft air gun (dvs mycket springande i skog), fiskade, promenerade ute i skogen osv, pallade även mycket frukt/grönt (ber om ursäkt till alla drabbade!). Även fast jag hade dator sen jag var fyra år. Sen sex års ålder jag har haft obegränsad tid framför dator, men internet och datorer var väldigt annorlunda då. Det var inte fyllt med videos och spel där psykologi används för att maximera hur mycket dopamin du får och för att hålla fast dig oändligt. När jag var fyra började jag springa runt i kvarteret, från sex år var det fritt fram att dra hem till kompisar. Så blev ju inte direkt att man satt och inte gjorde något.

Men på lågstadiet i skolan hade vi idrott tre gånger i veckan, varje rast spelade man bollspel (oavsett årstid, vi fick inte vara inne även om det var -30 ute). Jag tror inte jag hade gillat att åka längdskidor idag om jag inte blev tvingad till det som liten, jag hade nog inte ens provat som vuxen. Men mina föräldrar gymmade, spelade sport, farsan körde lite löp/cykeltävlingar och man var konstant med på olika saker ute. Hade gym hemma i källaren, inte helt oväntat så gymmar jag nu några gånger i veckan.

Hade exakt all fritid lagts på att kolla på skärmar hade jag nog varit ganska körd i dagsläget. Är nog garanterat att jag inte hade gillat vara ute i natur, åka skidor, cykla osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Jag tycker som Jonathan Haidt. Åldersgräns för social media på 16 år.

https://cdn.theatlantic.com/thumbor/ojXdu3azLkMOswfQ6SztQhr6hDk=/0x0:10036x8380/655x547/media/img/posts/2021/11/data_depression_12/original.png
Källa: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/11/facebooks-d...

Jag tycker definitivt att samtliga regeringar i EU i vart fall borde enas om ett ålderskrav eftersom föräldrar kan tydligen inte ta hand om sina egna barn. Se statistik ovan.

Åldersgräns på socialmedia bör vara 58 år.

Förövrigt så spelar inte åldersgränser någon roll när folk ändå skapar konton och inte blir avstängda. Om man nu inte kräver ID vid registrering. Men då är vi ju i 1984.

Permalänk
Medlem

Rekommendationen är väl rimlig i allmänhet, men sen bör man ta i beaktande att alla barn är olika och att det är stor skillnad på vilken information barnen matas med.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur extremt dålig koll många vuxna har på sig själva o därmed ännu mindre koll på sina barn så är det väldigt bra med rekommendationer. Fast en å andra sidan består även myndigheter av vuxna som inte alltid har koll på sig själva heller så..

Permalänk
Medlem

Det mesta innehållet är säkert ganska harmlöst. IQ-befriat kanske, men inte direkt skadligt för ungarna i små volymer. Problemet är väl när volymen blir så stor att det sker på stor bekostnad av annan aktivitet som är nyttigare fysiskt, mentalt, socialt osv.
Vet själv hur enkelt det är att fastna i algoritmerna hos tex youtube eller tiktok. Klart som fasen att ungarna torskar dit än värre om man inte hjälper dem att bryta.

Permalänk
Medlem

Absolut bra med rekommendationer, så folk har något att förhålla sig till. Sen får alla såklart göra sina egna val.
Knivigt det här med skärmtid. Egentligen är det väl snarare innehållet som är problemet, jag tror som det står i artikeln att just passivitet inte är riktigt hälsosamt. Lätt att man "zonar ut" och plötsligt har man stirrat på mobilen en timme utan att göra något vettigt. Å andra sidan klarar vi oss inte utan skärmar idag, varken i skolan eller på jobbet, så det gäller att hitta något sätt att förhålla sig till det.
På ett sätt har väl det här problemet "alltid" funnits. Böcker, serietidningar, film, TV-spel, och nu är sociala medier på tapeten, men det betyder ju inte att det inte kan vara ett problem. Samtidigt har tillgången ökat lavinartat sista 10-20 åren eller så, och det behöver man också ta i beaktning.
Lite av en rant, men högaktuellt ämne för egen del som ska försöka fostra en liten knodd in i teknikens värld

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Alla föräldrar borde ha datorkörkort eller för att få skaffa barn borde man ha datorkörkort .
Hur ska barnen växa upp med vettig balans och koll på nätet när föräldrarna inte har någon koll.

Man får ju inte övningsköra med bil utan att föräldrarna har körkort, som det fungerar med datorer/mobiler/internet nu så motsvarar det att alla tonåringar får vars en bil och sen drar de iväg tillsammans och "lär sig" alla regler och att köra själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://omni.se/norska-forslaget-ingen-skarmtid-for-sma-barn/...

Stora argumentet verkar vara att barnen passiviseras och att det är osunt att ge dem en mobil eller surfplatta som "barnvakt".

I samband med det här har man också ökat rekommendationen kring barns fysiska aktivitet till tre timmar per dag, upp från tidigare en timme per dag.

Jag svarade guleböj, för jag tycker inte myndigheter ska lägga sig i barnuppfostran, men de kan ge rekommendationer. Därför tyckte jag inte något av alternativen var riktigt vad jag ville välja.

Min åsikt är att för många småbarn har smartphones/plattor, men jag är inte förälder till dem.
Hade jag haft egna barn hade de fått vänta. Låt dem bygga Lego eller något annat aktiverande.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Alla föräldrar borde ha datorkörkort eller för att få skaffa barn borde man ha datorkörkort .
Hur ska barnen växa upp med vettig balans och koll på nätet när föräldrarna inte har någon koll.

Man får ju inte övningsköra med bil utan att föräldrarna har körkort, som det fungerar med datorer/mobiler/internet nu så motsvarar det att alla tonåringar får vars en bil och sen drar de iväg tillsammans och "lär sig" alla regler och att köra själva

Perfekt, då är jag godkänd! Jag har ECDL (European Computer Driving License) för Office 97 etc.

Permalänk
Medlem

Det är skrämmande hur illa andra föräldrar är. Har själv småbarn och en del bekanta barnfamiljer, ipad varje gång i butiken.
Klarar inte av att åka bil 5 min utan ipad. Äta ute? Barnen måste ha ipad för hantera sig.

Frukost? Ipad för kunna äta maten.

Jobbigt och umgås med barnen hemma? Ipad hela kvällen.

Man uppfostrar inte sina barn, det är bara lättare att låta dom göra som dom vill.

Våra barn kollar på TV så klart men de följer med o hjälper oss handla, de sitter för de mesta still när vi är ute och äter, de klarar av att äta frukost utan ipad och har endast ljudböcker i bilen.

Ingen vetenskaplig undersökning men vår 3 åring har hoppat upp en grupp med de större barnen och är lååångt före utveckling i tal och motorisk förmåga.

Det är även otroligt viktigt - även som vuxen - att bara var själv med sina tankar, reflektion och kreativitet flödar när man inte har konstanta störningsmoment.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Min brors yngre vill inte ens ta en paus medan den äter, istället den håller i mobilen medan andra matar den. Det var så redan sedan den var 2-3 år gammal.
Bra uppfostran där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ja! Rekommendationer är bra, annars riskerar vi att våra barn blir smått autistiska, välavlönade medelålders män.

Så...ingenjörer helt enkelt.
Första gången jag faktiskt garvat på SweC på länge

Alltid bra med rekommendationer, under förutsättningen att det grundar sig i vetenskapen...

Skrivet av Tipko:

Min brors yngre vill inte ens ta en paus medan den äter, istället den håller i mobilen medan andra matar den. Det var så redan sedan den var 2-3 år gammal.
Bra uppfostran där.

Hört flera vänner med småbarn säga att en iPad är världens bästa babysitter.
Tyckte själv att det var sjukt att man sätter småbarn framför paddor på det viset, men har sett det så mycket och har inte barn själv så kan inte direkt säga hur jag själv hade gjort, men jag har extremt svårt för det...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skärmtid har säkerligen sina negativa effekter, framförallt rörande behov av konstant stimulans och koncentrationssvårigheter. Men att man drar kopplingen skärmtid och depression är nog helt felaktig.

Att fler unga, framförallt tjejer, är deprimerade har och göra med sociala medier, inte skärmtid per se.

Föräldrar som benämner en iPad som "världens bästa barnvakt" borde få ett besök av socialtjänsten.

Permalänk

En dokumentär som alla borde se, men det är klart, ny teknik gör allt enklare och oss dummare.
Jag minns när jag var en tonåring och 4:3 formatet på en tjockteve var det som erbjöds, och inte valfritt utbud.
På den tiden fick man fylla i det visuella medans man idag får 4k och hjärnan behöver inte alls fantisera om vad det är man ser.
Jag skulle vilja se en flera års forskarstudie på om högupplöst media jämfört med max 560p kan påverka våra hjärnor, även rörliga bilder jämfört med stillbilder.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Under 2 år ja kanske en ok rekommendation, i övrigt nja.. Hursomhelst vi satte inga speciella limitar på våra barn, och de har nu blivit helt normala personer med bra jobb osv, på köpet så lärde de sig engelska flytande utan att egentligen plugga det mm, sedan så när det är lite äldre barn så är en ganska stor del av deras sociala kontakter online, och kan bli isolerade med få eller inga vänner om deras skärmtid begränsas för hårt, och begränsar man för hårt så riskerar man att de hittar på satyg ute istället och hamnar i "dåligt sällskap"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle inte klassa rekommendationer som dessa som barnuppfostran.

Permalänk

Jag har för mig att WHO gick ut med en liknande rekommendation för ett antal år sedan. Utifrån min erfarenhet av egna barn så tycker jag de blir mest harmoniska när de ser så lite som möjligt på TV/skärm.

Men de tycker det är roligt. Så vi kör en "lördagsgodis". Dvs att man får kolla på TV en gång i veckan. Lämpligt nog är det på lillördag.

Permalänk
Medlem

Det är bra med rekommendationer så länge det är vetenskapligt underbyggt och opartiskt.
Tänker på rekommendationen om att äta 6-8 skivor bröd om dagen som kom från *trumvirvel* Brödinstitutet

Min dotter på 4,5 år har fått en del skärmtid från hon var under ett år, kanske i snitt 1h (0-2h). Vi har försökt titta aktivt tillsammans men har förstås hänt att föräldrarna vill slappna av lite.
Sonen på drygt 1 år är ganska ointresserad av TV eller Ipad. Han har knappt fått någon skärmtid, men kan sitta med när familjen kollar på något barnprogram på TV.

Men ja, tror inte det varit till skada men vi försöker begränsa mängden ändå. Behöver begränsa min egen tid också känner jag

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Allt grundar väl sig i hur vida man är en "bra" eller "mindre bra" förälder.
Jag tänker att en iPad som brukas på ett antisocialt och icke-konstruktivt sätt kan förmodligen stjälpa barnets utveckling. Medans en förälder som ser till att iPad:en används sunt och pedagogiskt, kan kanske isåfall hjälpa barnets utveckling.

Men sunt förnuft är som känt, inte en egenskap alla föräldrar innehar. Det är väl i dom fallen som rekommendationerna kanske kan komma att göra nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Allt grundar väl sig i hur vida man är en "bra" eller "mindre bra" förälder.
Jag tänker att en iPad som brukas på ett antisocialt och icke-konstruktivt sätt kan förmodligen stjälpa barnets utveckling. Medans en förälder som ser till att iPad:en används sunt och pedagogiskt, kan kanske isåfall hjälpa barnets utveckling.

Men sunt förnuft är som känt, inte en egenskap alla föräldrar innehar. Det är väl i dom fallen som rekommendationerna kanske kan komma att göra nytta.

Precis. Jag har två barn, 5 och 7 år och vi försöker se till att när de använder iPads så är det inte bara Youtube-short/TikTok-scrollande utan något kreativt som att spela Roblox/Memory/Lärasiggrejer eller liknande. Försöker begränsa men har inga fasta tider per dag. Så länge båda är aktiva och hälsosamma i övrigt ser jag ingen större problematik kring det. Att titta på en film för att varva ner i soffan när man sprungit på förskolan hela dagen har jag inga problem med heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lagom relaterat till den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1663064-fraga-till-for...

Stämmer nog det forskarna säger, är glad att det inte fanns Youtube med autoplay och autogenererat (verkar vara sånt iallafall) innehåll så att man kanske hamnat i en oändlig cirkel av skit när jag var liten.

Kan säga att sambons unge är helt förstörd och jag tror mycket beror på att barnet har suttit framför sin surfplatta 10-16h per dag hela livet. En autism diagnos spelar också in men läkarna säger kort att barnet inte har sänkt IQ och borde inte ha stora problem.

Tio år: Noll vänner, ~20kg övervikt, väldigt dålig motorik (problem att gå, tappar saker, kan i stort inte göra något för har aldrig gjort något), kan inte prata (är på nivå med 3 åring), kan inte skriva, noll intressen utanför att titta på Youtube (och det spelas timmar av automatiskt genererade videos per dag som inte ger något, ofta t.om på ryska så ingen förstår vad som sägs).

Någon kanske tänker jag ska hjälpa, men ingen inblandad vill det (exet, sambon, grabben eller jag).

Skrivet av chksix:

Stackars barn @berger. Men frågan är om youtube skapat hans hälsoproblem eller om de kommit ändå utan skärmtid?
Mina tillbringar för mycket tid vid skärmarna men de väljer aktivt vilka klipp de kollar på och vi har koll så de inte glider in på barnförbjuden dynga eller rysspropaganda. De klarar sig bra i skolan än så länge men behöver minska skärmtiden när skolkraven ökar anser jag.

Jag tror de flesta föräldrar inte har en plan vad gäller skärmar, vad för typ av skärm och vad för innehåll. I min BVC-grupp var regel att man lärde barnet titta på Babblarna från 3 månaders ålder. Harmlöst såklart, så länge det inte blir för mycket, men det har länge funnits rekommendationer om åldersgränser för barn under tre år. Man missar mycket motorik, socialt samspel och hela anknyingsteorin blir ju intressant om man är mer med en skärm än med föräldrarna upp till tre år, speciellt om du skolar in barnet väldigt tidigt också

I min ringa erfarenhet och med anekdotisk bevisbörda, vi har flera som jobbar på förskola inom familjen - det jag hör och ser är att föräldrar med vissa typer av barn med speciella behov (stökiga, överaktiva osv) använder mutor, godis och skärmar som barnvakt och slippa ta eget ansvar för barnets bästa. Det finns säkerligen många barn som är för mycket för vem som helst och det är rimligt. Problemet uppstår däremot när fler och fler tycker att deras barn är för mycket, och fler och fler föräldrar tar genvägen för att slippa göra jobbet, och fler och fler barn inte lär sig social samvaro. Skola in alla barn på förskola, när barnens enda färdighet är skärmtid och man kan ofta inte ens gå än, ingen kan leka eller umgås på någon annan nivå än den lägsta möjliga. Klart det blir problem

Barnen i fråga, som blir stökiga för att dom inte kan umgås i grupp är också i hög grad de barn som lämnas 0700 och hämtas 1800. Föräldrar målar in sig i hörn och barnen hamnar i en negativ spiral där de har det nästan omöjligt att återhämta sig till en social förmåga som passar deras ålder. Samtidigt vägrar föräldrarna i denna grupp i stor utsträckning undersökningar för att se om barnet har speciella behov. För man är rädd att stämpla barnet, och därmed sig själv också. Detta gör att föräldrar vägrar sig själva hjälp att hantera situationen, förskolan kan inte få pengar till mer resurser att hantera gruppen och barnet i fråga

Jag ser ingen vändning i detta, tills vi får en motreaktion mot föräldrar som lägger 4h om dagen på Instagram, och ger barnet en Ipad för att dom ska få göra det ifred. Jag får känslan av att man skaffar barn utan att vilja vara förälder. Barn uppfostrar barn, och det är inte optimalt

Edit: blev mer en rant än ett svar, mest min frustration över dagens föräldraskap idag där så många är mobilberoende att man väljer att vara omedveten om hur illa man hanterar sitt eget barn. Ingen har en ursäkt att inte veta om vad som är bra för ett barn, speciellt inte när du har så mycket tid på mobilen att du kan läsa en bok om barnuppfostran per dag

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter rimligt att barn under 2 år inte får skärmtid.
Samt att barn i 3-4 års åldern får ganska begränsad skärmtid.
Det finns mycket bra på Internet.
Men också mycket dåligt.
Sen är det också en fråga om i hur ung ålder massa timmars skärmtittande är lämpligt för ögonen.
Jag vet åtminstone att Nintendo hade rekommendation för 3DS att man hade 3D effekten avstängd för barn under någon ålder för att det kunde vara dåligt för synen på för små barn.

Jag tycker det är viktigare att småbarn lär sig om IRL.

Permalänk

Det går ju inte bara säga "inte får skärmtid". Tar man bort skärmen så gäller det att föräldrarna engagerar sig i barnen också, det är väl snarare där det brister kan jag tycka.