Permalänk

Skärmflimmer vid vissa inställningar

Hej & trevlig fredag på er!

När jag ändrar skärminställning från 120 till 144 hz får jag flimmer (se bild: https://ibb.co/n8cpMNw )
Nedan finns ytterligare information: Är det någon som vet vad problemet kan tänkas vara eller kan guida mig åt rätt riktning?
Tack!

* Det går inte att printa då det inte blir synligt på bilden, därav bild tagen från kamera
* Har två likadana skärmar (MSI G271) och den andra fungerar felfritt, testat att ha båda som primärskärm
* Även om jag har 120 hz inställt på problemskärmen får jag "flimmer/missad blurrad yta" eller vad man ska säga inuti spel, ibland försvinner det om jag tabbar ur och öppnar spelet igen.
* Har nya och uppdaterade drivrutiner (GTX 960)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Hej & trevlig fredag på er!

När jag ändrar skärminställning från 120 till 144 hz får jag flimmer (se bild: https://ibb.co/n8cpMNw )
Nedan finns ytterligare information: Är det någon som vet vad problemet kan tänkas vara eller kan guida mig åt rätt riktning?
Tack!

* Det går inte att printa då det inte blir synligt på bilden, därav bild tagen från kamera
* Har två likadana skärmar (MSI G271) och den andra fungerar felfritt, testat att ha båda som primärskärm
* Även om jag har 120 hz inställt på problemskärmen får jag "flimmer/missad blurrad yta" eller vad man ska säga inuti spel, ibland försvinner det om jag tabbar ur och öppnar spelet igen.
* Har nya och uppdaterade drivrutiner (GTX 960)

Kan ju vara så att den ena skärmkabeln inte klarar av högre upplösningar i högre bildfrekvans?
Testa att byta skärmkabel mellan de två skärmarna och kolla om "felet följer med". Då är det kabeln det är fel på.
Har du kollat om problemskärmen har problem även när den är ensamt inkopplad?

Finns tydligen drivrutiner till skärmen också. Har du dessa?

Permalänk
Skrivet av Networker:

Kan ju vara så att den ena skärmkabeln inte klarar av högre upplösningar i högre bildfrekvans?
Testa att byta skärmkabel mellan de två skärmarna och kolla om "felet följer med". Då är det kabeln det är fel på.
Har du kollat om problemskärmen har problem även när den är ensamt inkopplad?

Finns tydligen drivrutiner till skärmen också. Har du dessa?

Tack för svar!
Skärmkabeln är OK.

Provade att uppdatera drivrutiner som du tipsade om men inget resultat.
Kan nämna att det är fortsatt flimmer även vid 120 hz men limiterat och lägger jag t.ex. ett fönster/en mapp i helskärm förminskas flimret.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall det är en av skärmarna som konsekvent flimrar på det sättet är det ett tecken på att den inte är 100 procent fungerande och det bör vara läge att reklamera den.