Corsair: "Många sugna datorbyggare inväntar grafikkort till riktpris"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lite här jag ligger personligen, och en av anledningarna att jag gick över till bärbart spelande – det var vid köptillfälle helt enkelt mer prisvärt att köpa en bärbar speldator än motsvarande prestanda på stationära sidan. Det har varit alldeles för dyrt att uppgradera sig, oavsett om det handlat om skärmar, grafikkort eller saker som moderkort+CPU.

Enda gången jag ser mig själv köpa stationärt i framtiden igen, det är om det går att få rimlig mITX-prestanda runt 12-15tn-klassen. Annars behåller jag den bärbara ett par år, kompletterar med Steam Deck möjligtvis, sedan tar ställning hur det ser ut med både intresset och marknaden när den nuvarande bärbara inte mäktar med moderna AAA-spel längre.

Jag har nog inte spelat ’moderna spel’ på ganska många år nu. Senast jag vet att jag hängde på lansering är nog Portal 2 eller något.

Bästa speldatorn jag har är min laptop som främst köptes för vettig CPU (i7 47xx) och bra skärm (4K IPS), grafikkortet (om det ens räknas) är ett 850M, det duger till 10 år gamla spel i medium, så ändå helt okej. Finns många spel från den tiden jag inte spelat alls

Känner mest att det tar emot att köpa något som jag inte har mycket tid att använda fullt ut

Permalänk
Medlem

Känner som många andra.
Även om korten skulle trilla ned på MSRP nivå så är det ändå för högt med tanke på åldern på korten. De får allt trilla ned en bit till.
Samtidigt så är min dator väldigt op till mycket av det jag kommer spela nu. Sitter just nu exempelvis och kör custom banor till Hexen 2. Kommer beta av många äldre spel nu som jag aldrig kört men länge velat köra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Lär använda mitt nuvarande RTX 2080 Ti tills det går sönder.

Rent allmänt känner jag att mitt hårdvaruintresse har svalnat rejält dom senaste åren:
- Dels pga. skenande priser ("Ej värt även om man har råd").
- Dels pga. att vissa komponenter är svåra att få tag på ("Varför bry sig om ny release? Går inte att köpa skiten ändå.")

Känner lite samma sak. Förr var det spännande att läsa nya grafikkortsrecensioner, men sen några år så blir man ju mest irriterad. Löjliga priser på kort som knappt finns att köpa ändå. Jag lägger hellre pengarna på hög än köper grafikkort som kostar 2x-3x mer än vad de borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Känner som många andra.
Även om korten skulle trilla ned på MSRP nivå så är det ändå för högt med tanke på åldern på korten. De får allt trilla ned en bit till.
Samtidigt så är min dator väldigt op till mycket av det jag kommer spela nu. Sitter just nu exempelvis och kör custom banor till Hexen 2. Kommer beta av många äldre spel nu som jag aldrig kört men länge velat köra.

Det här är väldigt sant. Datorspel börjar bli som musik - är man spelintresserad är det gott om äldre kvalitetsspel. Allt är inte så krävande heller. På sistone har jag spelat nya spel som Solasta och Lost Ark, och gamla spel som Mass Effect trilogin, Diablo II resurrected och Vampire the Masquerade - Bloodlines. Bra spel, lätta att driva.
(Och inget av dem har minsta nytta av det som är i ropet på tekniksajterna. RT och DLSS? Tror inte det. 🤣)

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Jag "slog till" på ett 3060Ti för lite mer än 6 månader sedan för 7500kr. Kändes lite trist, men har haft mycket kul med kortet så det är ju värt pengarna. Känndes segt att ha ett GTX 1070 till min Ryzen 5900x hehe.

Hade turen att hitta ett Gigabyte 3060 12GB för snart ett år sedan för strax under 6000. Fick det dessutom som födelsedags-present så jag är nöjd, hade tidigare ett Evga GTX 960 4GB. Uppgraderade även från Amd fx6350 till Ryzen 3700x och jösses vilken skillnad på prestanda nu jämfört med tidigare.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tore_a:

Kommer nog inte göra några större ändringar i datorn de närmaste åren, om inte behoven ändras... Gissar och hoppas att DDR5 möjliggör bättre integrerad grafik, så pass att jag kan uppleva en uppgradering från ett rx 580. (Enda kravet är att den inte behöver vattenkylning)

Det sägs ju att Phoenix APUerna ska innebära bättre grafikprestanda än 6500xt och Phoenix är ju den klenaste av de kommande APUerna och den får dra max 45 W så du kan nog börja planera för att byta till nått APU baserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Betalade 11 500kr för mitt 3080, fortfarande värt det.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem, kommer inte byta mitt 1080 sänker hellre grafikinställningarna.
Tycker inte det är värt priset för att kunna skruva upp några få inställningar, spelar nästan bara multiplayer (competitive) också.

Permalänk

Jag sitter på ett Strix 2080 super med en i9-9900k, köpte kortet för ca SEK 9000, det är väl ungefär smärtgränsen vad jag lägger på ett grafikkort (+/- 1000-2000). Det fungerar bra till allt jag spelar, just nu lite RDR 2, på högsta inställningar med reshade/sweetfx som kostar ca 10 fps i 1440p, det blir som lägst ca 45 fps, så det fungerar alldeles utmärkt. Metro Exodus med raytracing var heller inget problem.

3000-serien intresserade mig egentligen aldrig så mycket pga pris/tillgång och den hade inte heller varit något revolutionerande i 1440p, om man nu inte vill spela nya AAA-titlar i +100 fps, något som inte lockar mig (har en 144 Hz skärm men jag brukar låsa fps:en mycket lägre).

4000-serien däremot kan eventuellt vara intressant beroende på pris/tillgång, då den beräknade ökningen av vram är positiv, för även 3080 sägs nästan ha för lite vram för tex Far Cry 6 med HD-paket i 1440p (har inte provat själv). Dessutom är ökningen av RT-sensorer bra för framtida spel.

Brukar behålla en GPU i minst tre till fyra år, till hösten blir min burk tre år, så tidsmässigt är det väl ok, prismässigt återstår att se. Processorn ska i alla fall vara med minst tre år till.

SEK 15000 för ett 4080 skulle dock vara för saftigt, och över 450w accepterar jag inte i energiförbrukning för ett grafikkort.
Tiden får utvisa vad som sker, vi har ju övrigt även en "situation" i världen, egentligen värre än covid-19, så...

Har ändå så måååånga spel kvar att köra. Tänker köra Rome 2, hela den romerska kampanjen, nå´n gång framåt (älskade Rome 1 med mods och grafikuppdateringar), så det kommer att ta sin tid och 2080 är mer än stark för det...

Permalänk
Medlem

Svarade "ja" men det gäller ju bara om Msrp på de nya korten blir vettig, det räcker inte att det blir som innan Corona. Sista korten med vettig prissättning var väl typ 900-serien.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den kostar ju nästan exakt samma. Vilken modell var det?

Asus TUF OC

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Cirkapriset (svenska för MSRP) är väl inte direkt för högt, det är scalperpriserna som fortfarande lever kvar.
2020 låg mellanklasskort på runt 3000. Idag 5000. Mellanklasskort borde ligga runt 3500 idag.

Jag har mellanklasskort som referens, då jag alltid kör på mellanklasskort, har gjort så sedan 1900-talet.
(Är bara en casual gamer).

Mitt första 3D-kort någonsin var ett Nvidia Riva TNT 16MB inköpt 1999 för 2000kr.
(AMDK6-III 450 CPU, 128MB RAM, Aopen mobo). 2000kr inflationsjusterat blir 2800kr i mars 2022. Så jag har "alltid" legat runt 3000kr kan man säga. Mitt senaste kort XFX Merc 308 RX6600XT betalade jag 5249kr för förra veckan
Dvs ett för mig "överpris" på runt 2000kr.

MSRP för 6600XT låg i USA vid lansering $380. 4726kr med svensk moms. 6600XT med två fläktar kostar 4999kr.
Så ungefär 270kr över MSRP. Det kan man leva med.

Egentligen ville jag ha ett RTX3070, planerade kortet hösten 2020, men vill inte lägga 8-10.000 på ett kort. Spelar inte mycket. I min "fantasi" år 2020 skulle kortet kosta 5000 i Sverige. MSRP blev när det sattes $500= 6250kr inkl svensk moms. Några sådana priser såg vi aldrig.

Det är väl bara AMD som ligger nära cirkapris i Sverige, fortfarande scalperpriser på Nvidia.
Jag är nöjd idag ändå. Har ALDRIG väntat så länge på en datorkomponent!
Vet att det är ett löjligt i-landsproblem, så man ska väl inte gnälla egentligen.

MSRP betyder inte cirkapris utan listpris. Det är tillverkarens föreslagna pris. Jag menar att det är alldeles för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

MSRP betyder inte cirkapris utan listpris. Det är tillverkarens föreslagna pris. Jag menar att det är alldeles för högt.

Listpriser/cirkapriser/MSRP är väldigt nära besläktade. Det går inte att jämföra olika länders system rakt av.
Cirkapriserna har jag för mig förbjöds i Sverige för över 20 år sedan. Var brott mot någon konkurrenslag.

cirkapris
cirkapris, ca-pris, riktpris, ett pris som en leverantör rekommenderar en återförsäljare

(NE)

MSRP betyder enligt wikipedia:
The list price, also known as the manufacturer's suggested retail price (MSRP), or the recommended retail price (RRP), or the suggested retail price (SRP) of a product is the price at which its manufacturer notionally recommends that a retailer sell the product.

Tycker det är nära nog att kalla MSRP för cirkapris.

Ja, det är för högt.

Permalänk

Ja, om priserna rör sig till de nivåerna där ett highend kort kostar typ 5-7000. Jag tror inte att nuvarande priser har en grund i tillverkningskostnaden/R&D utan snarare i stark efterfrågan p.g.a. nya områden så som crypto och AI-kretsar. Det är helt enkelt tillverkarens marknad och inte konsumentens, det är dock naturligt och bör rätta till sig med tiden. Sedan kommer jag att lägga mycket värde på att ta den tillverkaren som har bäst drivrutiner för linux då jag mest kör det. Tycker att Nvidia var en besvikelse där eftersom de är så open source-fientliga. Anser att det bör ligga i deras intresse att drivare hamnar i default repos så att konsument kan få en bra upplevelse. Sitter idag på ett 1080Ti, men upplever att det hänger med väldigt bra. Spelar mest 4X/strategi i 4K @ 60Hz.

Hoppas alla har en fin dag!

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänkte snarare: Många gamers har slutat spela för grafikkorten och hela hobbyn har blivit för dyr, konsolerna tar över det behov som finns... (och smidigt att spela i soffan)

Kanske är det lite ’för sent’ för många av oss? Oklart när/om jag bygger en ny dator alls, om det inte radikalt ändras väldigt fort. Dock tror jag nya prisnivån kommer vara kvar, för många är helt enkelt villiga att betala dagens priser trots att de är ungefär dubbelt vad de borde vara. Rekord och miljontals kort säljs ju fortfarande... inte bara brist som gör att hyllorna är tomma

Steam deck är kanske min väg tillbaka, vi får se!

Förstår inte att migrera från PC gaming till konsoll för att PC blivit dyrt. PS5 går ju på från 8500kr och uppåt, Xbox X, 6400kr, 1 konsollspel 450 - 900 kr/st.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Förstår inte att migrera från PC gaming till konsoll för att PC blivit dyrt. PS5 går ju på från 8500kr och uppåt, Xbox X, 6400kr, 1 konsollspel 450 - 900 kr/st.

Nu spelar jag iofs på PC+Switch men - en XBox sx ger dig en 8-core Zen, ungefär samma GPU prestanda som en RX 6700 XT, 16 GB GDDR6 på en 256-bitars buss, 1TB snabb SSD, Blu-Ray spelare, och naturligtvis kabinett, PSU, kylning (bra!), nätverk och OS.
Och du har tillgång till Game pass och reor precis som på alla andra plattformar.

Bara PC-GPUn kostar som hela systemet. Lägg på moderkort, CPU, SSD, kylare, PSU, låda, BR med licens för uppspelning, OS (montering?) - var landar du? De nya konsolerna säljs inte med förlust på hårdvaran enligt företagen, och det ger lite perspektiv på prissättningen på prylar till oss självbyggare.

Jag bygger kanske hellre själv i alla fall, men det är inte för att spara pengar precis….

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Förstår inte varför man köper något man inte tänker använda.

Inte jag heller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Snarare "många inväntar nästa generation grafikkort" i och med att de ska släppas i år 2022, eller (respektive) riskera utpekas som lögnare.

Visa signatur

John