Permalänk
Medlem

Ny dator efter x antal år.

Funderar på den här riggen.
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator?filters=%7B%...

För att höjja prestandan i främst spel.
Vad är sämst i den här uppsättningen?
Något som inte "behövs" och kan bytas mot något annat för att spara på pengarna?

Minnena kan det vara värt att lägga lite mer pengar på dessa?

Permalänk
Viking

Du kan bygga en med bättre processor billigare:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Men vill gärna köpa alla delar ftån samma ställe och gärna färdigmonterad.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hygglo:

Tack för svar. Men vill gärna köpa alla delar ftån samma ställe och gärna färdigmonterad.

Färdigmonterad från Inet.
https://www.inet.se/datorbygge/b1299317/datorbygge

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om du har haft din nuvarande dator i x år, så skulle jag vänta antingen till kombinationen av Black Friday och att AMD, Nvidia och Intel presenterar sina nya grafikkortsgenerationer (AMD och Nvidia) respektive CPU plattformar (AMD AM5, Intel Raptor Lake även om generationen efter det är den intressantare).
Just nu får du betala överpriser på gamla generationens grafikkort, DDR5 priserna är brutala, Intels strömförbrukning är trist och AM4 är precis på väg att lämnas. OM du tycker att nuvarande produkter alls är köpvärda så kommer de inom ett halvår att förvandlas till gamla hyllvärmare när de nya plattformarna introduceras på ny processteknik. Du kommer att kunna spara mycket pengar på att vänta ett litet tag, eller köpa plattformar som håller längre för samma pengar.
Alla inblandade aktörer utom intel (närmaste 6 månaderna) kommer att göra en rejäl processuppgradering, vilket inte kommer att ske igen på ett tag.

Permalänk
Medlem

Köpa en ny dator just nu är som att ligga med sitt EX (det kanske är kul för stunden) men man kommer ångra det efteråt.

Permalänk
Medlem

Lite slöseri kan jag tycka att betala 30 000 för en speldator. Du får spelprestanda som inte är så mycket sämre för ca 19 000.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/iyICAVEGKdpqpgNKldHughayFT0/speldator

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Tack för svar. Men vill gärna köpa alla delar ftån samma ställe och gärna färdigmonterad.

Denna är ganska trevlig för priset Dock bör du byta ut de 16GB RAM som är standard till ett kit med 32GB, kostar cirka 800 kr extra.

https://www.komplett.se/product/1200470/dator-surfplatta/komp...

Annars finns även denna: https://www.komplett.se/product/1200161/dator-surfplatta/komp...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Köpa en ny dator just nu är som att ligga med sitt EX (det kanske är kul för stunden) men man kommer ångra det efteråt.

? Är det ny standard på g? Så om jag köper en "värsting" idag så är den inte kompatibel med det som kommer?

Permalänk
Viking
Skrivet av Hygglo:

? Är det ny standard på g? Så om jag köper en "värsting" idag så är den inte kompatibel med det som kommer?

Nej, det handlar bara om högre prestanda. Intels 13900k blir nog inte jättemycket bättre, men däremot kan ett 4080 göra stor skillnad, men det är ett tag kvar innan de släpps (troligtvis tidigast september).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

? Är det ny standard på g? Så om jag köper en "värsting" idag så är den inte kompatibel med det som kommer?

Det är alltid en ny standard på G.
Visserligen så ligger både nVidia och AMD i startgroparna för nysläpp.
Men jag tvivlar starkt på att endera kommer vara bättre för pris/prestanda.

Så handla när du behöver.
Och om du vill "framtidssäkra" så se till att chassi och PSU är bra så du kan behålla dom i många år.
Så ett 1000w nätagg är ingen dum ide.
Och ett chassi som är optimerat för luftflöde.

Permalänk
Medlem

Den tänkta datorn som borde klara ms-röj å lite solitare.
Kanske att nätagget blir lite klent?

https://www.inet.se/datorbygge/b1299445/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Jag antar att du är seriös med ditt förslag så därför ska jag ge mina synpunkter på ditt bygge

- Onödigt dyrt moderkort, jag anser att det är överprisat då det inte ens kommer med wifi 6.

- SSDn är också tokdyr, varför vill du köpa en med kylfläns när de flesta moderkort inkluderar dessa. Är det mängden lagring du vill åt så är det klokare med flera billigare diskar som är snäppet långsammare. Du märker aldrig skillnad under användning mellan 4000 mb/s eller 7000 mb/s, dock svider det i plånboken.

- Processorn är TOKVARM och dyr för prestandan du får, det finns avsevärt klokare val ex. Intels 12700K, 12700KF, 12700F eller 12600K. Om du tittar på AMD så är 5900X extremt prisvärd, 5950X är bästa på plattformen men den är inte riktigt samma Bang for Buck.

- Samma sak med vattenkylaren, rent skräp från MSI, ska du köpa AIO så satsa på ett etablerat märke med gott rykte och goda garantier såsom Corsair eller EKWB. Jag kör dock själv luft och hade givit dig rådet att göra detsamma, underhållsfritt och kan ej läcka

- Helt OK grafikkort, dyrt för vad du får.

- Bra chassi, det är en smaksak.

- Bra nätdel, finns vassare, jag hade köpt minst 1000W med tanke på utvecklingen i effekt för grafikkort.

Så allt som allt hade jag bytt ut det mesta tyvärr, du kastar bort en hel del pengar. Om du tvunget ska spendera 37 000 kr så kan du få med ett 3080 Ti i datorn.

Edit: Missade kommentar på minnet, det är ett dåligt val, endast en modul och blott 16GB. Minst 32GB om du köper nytt 2022 samt två moduler för två kanaler.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Viking
Skrivet av Hygglo:

Då är nog det jag länkade ett smartare alternativ tbh.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag, grym prestanda för avsevärt lägre kostnad Vill du lägga mer pengar så hade jag valt ett 3080 Ti och en 5800X3D istället för 3080 och 5900X, då får du GRYM spelprestanda (det får du i båda fallen) som överträffar det mesta på marknaden idag.

Prisvärt:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/CyQCAWIh692Ljc1HpTCIsplOwZI/bang4buck2k26

Plånboken gråter / Gudrun Schyman style:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/DyQCAciXRfWAwB1NpLQqbHFdgj4/cremedelacreme2k26

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hygglo:

Funderar på den här riggen.
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator?filters=%7B%...

För att höjja prestandan i främst spel.
Vad är sämst i den här uppsättningen?
Något som inte "behövs" och kan bytas mot något annat för att spara på pengarna?

Minnena kan det vara värt att lägga lite mer pengar på dessa?

Den här köpte jag för 2 veckor sen och är supernöjd! Den presterar bra i både Horizon Zero Dawn med ultra inställningar på 150-170 fps och även World Of Warcraft Shadowlands på det mesta ultra i inställningar. Beroende på miljö/antal spelare mellan 90-230 fps.
Inet plockade ihop den och jag är super nöjd med både kundtjänst och kabeldragningen. Dessutom får du ett bra ljudkort som låter bättre än modekortet. Med lite inställningar får du en riktigt bra dator i både grafik och ljud.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/NSQCAVzcEtL4nWJJjhmKEQxQLK0/2022-04-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

? Är det ny standard på g? Så om jag köper en "värsting" idag så är den inte kompatibel med det som kommer?

Nejdå, det är ingen ny standard på väg. Tvärtom lär den nya konsolgenerationen (som styr all spelutveckling) att leva till slutet av 2020-talet, så köper du en bra dator nu kommer den med största sannolikhet att kunna köra allt i spelväg decenniet ut.

Det är bara ett ovanligt (unikt?) dåligt köpläge nu med prisnivåer som inte fallit tillbaka till normala nivåer efter trifectan av Covid, komponentbrist och cryptocoinmining, och dessutom nya generationer produkter på nya litografiska processer inom ett halvår.

Jag är ute efter ett system med ungefär samma prestanda som de som föreslås här i tråden, men jag räknar kallt med att det kommer att gå att köpa nytt för en bråkdel av pengarna vid Black Friday i år när de nya prylarna har tillkännagivits och börjat säljas. Men - i praktiken kommer jag nog att vänta ett halvår till ett år till, når den första köpvågen har klingat av och försäljningen måste drivas av priskonkurrens. AM5 + PCIe5 + DDR5 (vettiga priser och hastigheter) + USB4 + nVidia på TSMC 5nm kommer helt enkelt att både vara bättre och hålla betydligt längre än rumpändan av denna generationen för sådana som inte ser något större underhållningsvärde i prylshoppande i sig.

Permalänk
Medlem

Känns som att det blir lite mer framtidssäkert med DDR5 i burken.
Hoppas jag får bättre ordning på min gammel så den orkar tills det är daggs för nytt.
Höll på att ge upp den i går men nu fick jag fart på den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag antar att du är seriös med ditt förslag så därför ska jag ge mina synpunkter på ditt bygge

- Onödigt dyrt moderkort, jag anser att det är överprisat då det inte ens kommer med wifi 6.

- SSDn är också tokdyr, varför vill du köpa en med kylfläns när de flesta moderkort inkluderar dessa. Är det mängden lagring du vill åt så är det klokare med flera billigare diskar som är snäppet långsammare. Du märker aldrig skillnad under användning mellan 4000 mb/s eller 7000 mb/s, dock svider det i plånboken.

- Processorn är TOKVARM och dyr för prestandan du får, det finns avsevärt klokare val ex. Intels 12700K, 12700KF, 12700F eller 12600K. Om du tittar på AMD så är 5900X extremt prisvärd, 5950X är bästa på plattformen men den är inte riktigt samma Bang for Buck.

- Samma sak med vattenkylaren, rent skräp från MSI, ska du köpa AIO så satsa på ett etablerat märke med gott rykte och goda garantier såsom Corsair eller EKWB. Jag kör dock själv luft och hade givit dig rådet att göra detsamma, underhållsfritt och kan ej läcka

- Helt OK grafikkort, dyrt för vad du får.

- Bra chassi, det är en smaksak.

- Bra nätdel, finns vassare, jag hade köpt minst 1000W med tanke på utvecklingen i effekt för grafikkort.

Så allt som allt hade jag bytt ut det mesta tyvärr, du kastar bort en hel del pengar. Om du tvunget ska spendera 37 000 kr så kan du få med ett 3080 Ti i datorn.

Edit: Missade kommentar på minnet, det är ett dåligt val, endast en modul och blott 16GB. Minst 32GB om du köper nytt 2022 samt två moduler för två kanaler.

Mvh

Fundering på vatten kylaren. "Underhålls fri" och kan ej läcka.
Vad är det för underhåll på en vattenkylare?

Permalänk
Viking
Skrivet av Hygglo:

Vad är det för underhåll på en vattenkylare?

Inget

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Fundering på vatten kylaren. "Underhålls fri" och kan ej läcka.
Vad är det för underhåll på en vattenkylare?

Inget, jag syftade på att jag personligen har en stor luftkylare som är underhållsfri och ej kan läcka

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED