Datorn vill inte boota efter uppgradering.

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte boota efter uppgradering.

Hej!
Min son köpte nytt moderkort, ram och cpu som han bytte i burken. Det var ett Gigabyte B560M, Intel I5 med Kingston Fury minnen.
Problemet är att när hans tre ssd-diskar är anslutna så syns de i Bios men det går inte att boota från den som har Windows, så då tänkte jag att jag får väl Windows-Repair åt honom med en USBsticka, men installationsprogrammet hittar inte ens disken med hans Windows på. Jag tog ur disken och satte i min dator och disken fungerar fint jag kan se att Windows finns där och jag körde även Checkdisk för att se så den var OK. Jag misstänker att jag får formatera disken och installera allt från början men det känns som att det inte kommer hjälpa då Windows inte ens hittar disken. Det enda alternativet i BIOS för bootdisk är USBstickan.
Någon som har en bra idé om vad vi ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burglar:

Hej!
Min son köpte nytt moderkort, ram och cpu som han bytte i burken. Det var ett Gigabyte B560M, Intel I5 med Kingston Fury minnen.
Problemet är att när hans tre ssd-diskar är anslutna så syns de i Bios men det går inte att boota från den som har Windows, så då tänkte jag att jag får väl Windows-Repair åt honom med en USBsticka, men installationsprogrammet hittar inte ens disken med hans Windows på. Jag tog ur disken och satte i min dator och disken fungerar fint jag kan se att Windows finns där och jag körde även Checkdisk för att se så den var OK. Jag misstänker att jag får formatera disken och installera allt från början men det känns som att det inte kommer hjälpa då Windows inte ens hittar disken. Det enda alternativet i BIOS för bootdisk är USBstickan.
Någon som har en bra idé om vad vi ska göra?

Du kan behöva aktivera legacy boot stöd i Bios, sök på ditt specifika moderkorts modell och "activate legacy boot drives" så ska förhoppningsvis någon video eller text som vägleder dig dyka upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du bytt moderkort och cpu kan du behöva installera om, plocka bort allt utom den ssd som ska vara systemenhet och installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du bytt moderkort och cpu kan du behöva installera om, plocka bort allt utom den ssd som ska vara systemenhet och installera om.

Problemet är Windowsinstallationen inte hittar disken heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burglar:

Problemet är Windowsinstallationen inte hittar disken heller.

Har du testat mitt tips?

Permalänk
Medlem

I bios boot ordern så syns alla 3 ssd diskar? Går det inte då att välja boot disken som boot priority?

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burglar:

Problemet är Windowsinstallationen inte hittar disken heller.

Har du verkligen bara den blivande systemenheten inkopplad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du verkligen bara den blivande systemenheten inkopplad ?

Japp, sedan hade jag enbart usbstickan och den hittas i bios som en bootbar enhet. Nu har jag formaterat hårddisken och Windows kan lik förbannat inte hitta disken när jag ska göra en nyinstallation, jag blir galen

Permalänk
Medlem

Det verkar som att disken hade hängt sig på något sätt efter att jag haft den i min dator, nu kunde iaf Windows setupen se disken i pojkens dator även om jag fick formatera om disken en gång till. Nu fungerar iaf installationen så håll tummarna att den startar

*edit*
Japp nu fungerar det som det ska, trevlig helg på er

Problemet är löst nu
Permalänk
Medlem
Skrivet av Burglar:

Japp, sedan hade jag enbart usbstickan och den hittas i bios som en bootbar enhet. Nu har jag formaterat hårddisken och Windows kan lik förbannat inte hitta disken när jag ska göra en nyinstallation, jag blir galen

Möjligen är fast boot aktiverat i bios + i kombination med Sata support är inställt på "Last Boot SATA Devices Only"
dvs om SSD är en SATA enhet kommer dessa vara inaktiverade under post, och antagligen ej synas..

Men det behövs lite mer info från dig, tex är det M2 disk eller ej, och om M2 är det en SATA eller en NVMe
Samt är disken PGT eller MBR formaterad, allt detta bestämmer hur bios ska ställas in för att det ska funka..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300