Rog Strix b450-f gaming grönt ljus ingen video signal

Permalänk
Medlem

Rog Strix b450-f gaming grönt ljus ingen video signal

Hej,

Behöver hjälp med att lista ut vad som skapar problem.

Från en dag till en annan fick jag inte längre någon videosignal från mitt grafikkort. Upptäckte det lyste grönt ljus på moderkortet (har ej kvar manualen, men vad jag listat ut är grönt ljus = GPU). Gick till butiken var jag köpte moderkortet och hos dem var det inte konstigheter, de kunde få video signal och visade BIOS.

Här hemma får jag ingen videosignal oavsett vad jag gör, har testat följande:
Extern test
CPU i annat system = fungerar utan problem
GPU i annat system = fungerar utan problem
Komponentbyte i samma MOBO
Testat ny riser = samma problem
Testat köra GPU direkt i slot = samma problem
Kastat om RAM = samma problem
Testat med en RAM istället för två = samma problem
Byta HDMI kabel = samma problem

Länkar till en kort YT video nedan för att visa själva uppstarten:
https://youtube.com/shorts/7CRxrnzqmUY?feature=share

Vet någon vad jag gör för fel? Eller har tips på vad jag kan prova denna gång?

Ska ta sätta hårddisken i ett annat system och se ifall denna startar normalt.

Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av aneell:

Hej,

Behöver hjälp med att lista ut vad som skapar problem.

Från en dag till en annan fick jag inte längre någon videosignal från mitt grafikkort. Upptäckte det lyste grönt ljus på moderkortet (har ej kvar manualen, men vad jag listat ut är grönt ljus = GPU). Gick till butiken var jag köpte moderkortet och hos dem var det inte konstigheter, de kunde få video signal och visade BIOS.

Här hemma får jag ingen videosignal oavsett vad jag gör, har testat följande:
Extern test
CPU i annat system = fungerar utan problem
GPU i annat system = fungerar utan problem
Komponentbyte i samma MOBO
Testat ny riser = samma problem
Testat köra GPU direkt i slot = samma problem
Kastat om RAM = samma problem
Testat med en RAM istället för två = samma problem
Byta HDMI kabel = samma problem

Länkar till en kort YT video nedan för att visa själva uppstarten:
https://youtube.com/shorts/7CRxrnzqmUY?feature=share

Vet någon vad jag gör för fel? Eller har tips på vad jag kan prova denna gång?

Ska ta sätta hårddisken i ett annat system och se ifall denna startar normalt.

Cheers

Vet inte vad som är fel, men om avsaknad av manualen är en faktor så finns den ju här: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Har du testat skärmen med någon annan dator eller konsol så du vet att skärmen fungerar? Stod inget att du redan testat det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Har du testat skärmen med någon annan dator eller konsol så du vet att skärmen fungerar? Stod inget att du redan testat det.

Ja det glömde jag, har provat med samma skärm när jag testade GPU i andra systemet.

Kan detta ha att göra med SSD? Provade denna i ett annat system och verkar som samma problem (mobo i standby).

Vill gärna test allt innan innan hårddisken, inte sugen på att formatera och installera om Windows då jag inte sparat filerna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte vad som är fel, men om avsaknad av manualen är en faktor så finns den ju här: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Tack, så grönt är "boot"....möjligen något fel på SSD. Kanske ändå borde formatera om installera om denna.

Kan man göra det externt i laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aneell:

Kan detta ha att göra med SSD? Provade denna i ett annat system och verkar som samma problem (mobo i standby).

Du behöver ingen SSD för att få bild i BIOS i alla fall. Det enda som krävs för det är nätagg, moderkort, processor, minne, samt grafikkort om processorn inte har något integrerat sådan.

Allt annat som SSDer, HDDer, USB-enheter, etc. kan du koppla ur i det här läget för att se om du får någon bild i BIOS med endast de nödvändiga komponenterna. Om det fungerar då så kan du koppla in saker en och en och se vad det är som orsakar problem. Men statistiskt sett så brukar det vara moderkortet eller nätagget som orsakar såna här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du behöver ingen SSD för att få bild i BIOS i alla fall. Det enda som krävs för det är nätagg, moderkort, processor, minne, samt grafikkort om processorn inte har något integrerat sådan.

Allt annat som SSDer, HDDer, USB-enheter, etc. kan du koppla ur i det här läget för att se om du får någon bild i BIOS med endast de nödvändiga komponenterna. Om det fungerar då så kan du koppla in saker en och en och se vad det är som orsakar problem. Men statistiskt sett så brukar det vara moderkortet eller nätagget som orsakar såna här problem.

Okej, ska prova det nu. Har två nätaggregat så kan testa det i två omgångar ifall nätaggregatet skulle vara dåligt. Moderkortet borde vara ok eftersom kundtjänst i butik testade denna igår.

Permalänk
Medlem

Det hjälpte att starta utan SSD in i BIOS. La upp en annan dator bredvid, fick signal från denna till skärmen så visste att HDMI och kabel fungerade. Startade upp datorn jag hade problem med innan, utan SSD. Sedan bytte jag källa till den jag hade problem med och vips fick jag video signal och var inne i BIOS.

Ingen aning vad som var felet innan, men nu fungerar det!

Tack alla!