EU provar egna versioner av Twitter och Youtube

Permalänk
Melding Plague

EU provar egna versioner av Twitter och Youtube

De två plattformarna EU Voice och EU Video ska bli integritetsfokuserade annonsfria alternativ där användardata stannar inom EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Låter trevligt. Får se hur det tar fart när man kan registrera sig. Just nu ser det svårnavigerat ut, men som med allt annat är det nog bara för att man är ovan

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Printscreen:

Låter trevligt. Får se hur det tar fart när man kan registrera sig. Just nu ser det svårnavigerat ut, men som med allt annat är det nog bara för att man är ovan

Jag får hålla med där, det var inte helt lätt att navigera EU Voice. Youtube-klonen är enklare däremot, men det är en ganska krånglig användarregistrering för tillfället. Man måste skapa ett konto och sedan välja "var" man skapar kontot i en väldigt lång lista utan någon bra sökfunktion. Nu går det ju oavsett inte att hitta ännu iom att det inte är öppet för allmänheten, men jag hoppas de fixar något lite smidigare till skarp lansering. Annars riskerar man nog tappa användare som inte orkar den rätt omständliga processen.

Permalänk
Medlem

Använder inte Meta/Facebook, Twitter, Snapchat, Telegram, LinkedIn eller någon annan "social media platform" förutom diverse nördiga forum. Kommer absolut inte använda EU Voice eller EU Video heller.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Superintressant eftersom det varit snack om hur viktigt sociala medier har blivit och att det finns en poäng i att göra dem allmänt tillgängliga på samma sätt som vi ska ha tillgång till bredband (alltså att det ska finnas tillgängligt om man vill använda det då det bedöms som viktigt för vårt deltagande i samhället på lika villkor). Vore otroligt fräscht med en plattform som fungerar som på det gamla goda internet, där man inte är/blir en produkt.

Permalänk
Medlem

Får lite "statskontrollerad plattform" känsla av det hela men det kanske är fel tänkt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Får lite "statskontrollerad plattform" känsla av det hela men det kanske är fel tänkt?

Det är nog alltid bra att ha det i bakhuvudet, precis som man skall ha drakonisk vinstmaximering i bakhuvudet när man är på "privata" plattformar.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fin tanke och jag kan tänka mig använda de. Fast alla youtubers jag gillar finns ju på Youtube!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kära EU. Vi kanske ska återgå till att ha ekonomiskt utbyte mellan medlemsstater och inte bygga United States of Europe? Det är 200 år för sent för att lyckas.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Får lite "statskontrollerad plattform" känsla av det hela men det kanske är fel tänkt?

Själv kände jag tvärtom, men jag är nog lite blåögd inför staten och EU, så jag tycker det är bra att du lyfter det.

Permalänk
Medlem

Bra med något som inte styrs av techjättarna, EU har bra track record med internet senaste åren tycker jag. Det är dock något helt annat att drifta och underhålla en tjänst... ska bli kul att de vart det landar

Permalänk
Medlem

Både PeerTube och Mastadon är väldigt bra teknikval. Copyleft och solida FOSS communities. Väldigt glad att de inte kör något proprietärt då det hade varit ett riktigt dåligt val för detta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Låter bra men får de inte lika mycket innehåll så kommer det vara döfött.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Får lite "statskontrollerad plattform" känsla av det hela men det kanske är fel tänkt?

Ja det är väl det som det är? Är ju inte privatägt uppenbarligen.

Dock behöver absolut inte vara negativt. SVT är ju 100 gånger mer trovärdig och objektivt jämfört med FOX News t.ex.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inget jag tycker EU ska syssla med. De där projekten blöder säkert enormt stora pengar samt ger inga fördelar för mig just nu och tror inte de kommer ha det i framtiden heller.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk

HAHAHAHAHA! EU prövar alltså en egen plattform för att utmana Twitter och Youtube? Ok, lycka till med det.

SUS är det enda jag kan säga. Det här stinker överstatlig kontroll lång väg. Nu är EU bra lustiga igen.
Gott skratt fick man ändå

Permalänk
Medlem

Missad möjlighet att kalla det för EUtube

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Det är intressant att något "statligt" tar tag i detta och vill göra en egen tjänst av det för oss. Börjar man helt enkelt se tjänster som dessa som infrastruktur och det bör betraktas som det framöver? Att likställa det med t.ex. vägar och vägunderhåll. Det tar ju myndigheter hand om idag, så varför skulle inte en myndighet kunna ordna en video- eller meddelandetjänst på samma sätt. Genomförandet som flera andra nämner skall dock bli intressant att se. Krävs att ha tummen på rätt ställe för att lyckas med det hela vägen.

Permalänk
Medlem

EU handlar om totalt kontroll, inget annat.
Svårt att se att det på något sätt skulle bli bättre

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Låter bra men får de inte lika mycket innehåll så kommer det vara döfött.

Lite den tanken jag också har, hur ska en kanal som idag skapar innehåll med förutsättningen att gå i vinst kunna överleva och producera kvalité på EU Video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja det är väl det som det är? Är ju inte privatägt uppenbarligen.

Dock behöver absolut inte vara negativt. SVT är ju 100 gånger mer trovärdig och objektivt jämfört med FOX News t.ex.

SVT och trovärdig i samma mening, tillåt mig småle...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Lite den tanken jag också har, hur ska en kanal som idag skapar innehåll med förutsättningen att gå i vinst kunna överleva och producera kvalité på EU Video

Hur mycket av videomaterialet på Youtube läggs upp med syftet att generera vinst per tittning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

EU handlar om totalt kontroll, inget annat.
Svårt att se att det på något sätt skulle bli bättre

Kontroll? Jag tror snarare det omvända (att skapa konkurrens och skapa alternativ som inte har fullt incitament att samla användardata och sälja intressen och sånt)

Jag förstår inte ibland var alla dessa teorier kommer ifrån, varför ska allt vara så farligt bara för att det inte drivs av vinstintresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Det är intressant att något "statligt" tar tag i detta och vill göra en egen tjänst av det för oss. Börjar man helt enkelt se tjänster som dessa som infrastruktur och det bör betraktas som det framöver? Att likställa det med t.ex. vägar och vägunderhåll. Det tar ju myndigheter hand om idag, så varför skulle inte en myndighet kunna ordna en video- eller meddelandetjänst på samma sätt. Genomförandet som flera andra nämner skall dock bli intressant att se. Krävs att ha tummen på rätt ställe för att lyckas med det hela vägen.

Ja, jag har länge tänkt att det är rätt märkligt att man som medborgare kan bli hänvisad till privata företags plattformar för att få kontakt med offentligt finansierade organisationer. Tänker att det vore rimligt med statligt finansierade alternativ eftersom det är mer eller mindre krav idag att kunna ha kommunikation via sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Får lite "statskontrollerad plattform" känsla av det hela men det kanske är fel tänkt?

Blir lite rädd att det inte kommer gälla yttrandefrihet i dessa plattformar 😁

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hur mycket av videomaterialet på Youtube läggs upp med syftet att generera vinst per tittning?

Från youtubes perspektiv är ju majoriteten det, allt som tittas på mer än några gånger är ju vinst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

HAHAHAHAHA! EU prövar alltså en egen plattform för att utmana Twitter och Youtube? Ok, lycka till med det.

SUS är det enda jag kan säga. Det här stinker överstatlig kontroll lång väg. Nu är EU bra lustiga igen.
Gott skratt fick man ändå

Tror inte tanken är att utmana teknikjättarna utan att först och främst erbjuda ett alternativ för de användare som bryr sig om sin integritet. Jag tror inte heller att tjänsterna kommer att slåss om samma typer av användare.

Permalänk
Medlem

Det är inte gratis bara för att det inte är reklamfinansierat utan skattebetalarna står ju för kostnaderna. Lyckas man komma upp i Youtube-nivå borde det blir atronomiska kostnader för att drifta. Bättre att lägga skattepengarna på viktigare saker än reklamfri youtube kan tyckas.

Permalänk
Medlem

Flera myndigheter har idag egna video- och kommunikationskanaler, och molntjänster. Detta framförallt för att våra skattepengar inte ska gå till gratis användardata och försäljning av reklam hos privata företag eller utomeuropeiska stater. Det tycker jag är jättebra. Superjobbigt dock med alla olika plattformar, de flesta funkar men inte så mycket mer. Design från sent 90-tal och interaktioner är inte att tala om.

Därför applåderar jag EU:s initiativ. Ska bli perfekt för t.ex utbildningsmaterial som myndigheten jag arbetar på producerar utan att vi bryter mot en hel radda policys om datalagring och GDPR.

En del har lite märklig uppfattning om vad de flesta stater i Europa är och gör, inklusive EU. Det verkar tråkigt att gå runt och tro att man bor i Kina.

Permalänk
Medlem

Om detta tar fart, vem betalar för hosting? EU?
Youtube utan reklamintäkter hade ju varit en enorm förlustaffär

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.