Nvidia pikar AMD för drivrutiner i betaversion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

1. Använt det nästan dagligen för screenshots eller video capture sedan releasen för 9 år sedan, håller nog inte med om att det varit ett generellt problem under den tiden.

2. Ja det är nog ofta bara någon annan preferenser, ur ett prestandaperspektiv. Tror inte det är ämnat för power users överhuvudtaget utan för den majoritet som kan ungefär lika mycket om grafikinställningars påverkan på prestandan som en schweizerost kan om verslära…

3. Smaksak, men ja Control Panel (utanför GFE) har ett väldigt ålderdomligt utseende.

4. Jo, men vad spelar det för roll EGENTLIGEN? Man kan ju ogilla det av principskäl, men eftersom funktionerna bakom ”väggen” varit utan motstycke till dags dato så har det känts som ett lätt beslut att logga in.

1. Ah klassikern, "jag har inte haft problem så därför finns dom inte".

2. Skitsam vem det är ämnat för? Släpper man något ska det ju fungera, särskilt om man ska peaka mot AMD. Därför blir det kasta sten i glashus. Om det är ämnat för dom som inte är power users ska det fortfarande ge bra och korrekta inställningar, så svårt är det inte. Prima exempel är inställningarna för Warzone, man vill sjunka genom marken när man ser vad Nvidia vill att man ska köra med. Ska folk behöva acceptera att Nvidia marknadsför något som optimering när det de facto inte är det?

4. Ingen, men du frågade vad som var skit. Och det är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmor Anka:

Så barnsligt av Nvidia att hålla på sådär. Tycker mest att det är pinsamt att de inte kan framstå som mer professionella. Samtidigt kan det visa på att de känner sig/har känt sig hotade när de tar tillfället i akt att pika en konkurrent som de känner sig hotade av. Och återigen pinsamt att de själca gjort samma missar tidigare. Småaktigt oavsett, förutom att se föer grafikkort på hylla så förväntar jag mig ett professionellt beteende, men det har väl gått lite för bra för dem för att komma ned på jorden.

Anledningen att Nvidia gör så är att:
1) människor har för kort minne
2) upprepar man lögn 1000 gånger, kan det bli sanningen. I människornas huvud i alla fall.

En icke schysst marknadsföring. Vem kunde tro det?! (Sarkasm)

Permalänk
Medlem

Det är som sagt löjligt. Lika löjligt som att vara en fanboy.
För var dålig drivare från AMD så kan man kontra med en dålig drivare från Nvida. Dom har båda släppt skit.
Läs på deras forum. Där är det svart på vitt.

Och snälla släpp på "det funkar för mig" argumentet. Bra att det funkar funkar för dig.
Men alla det inte funkar för försvinner inte för det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att inse att det är standard för Amerikanska bolag med smutskastning av sina motståndare istället för att bara lyfta fram sina egna starka sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

klart nvidia släpper bara drivrutiner som är klara och aldrig ge några problem. 🙃

https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Inte bara jag som tänkte på den där nyheten och videon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Håller med AMD's programvara suger verkligen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Nvidia skickar ut endast stabila drivrutiner, haha det roligaste jag hört. Åtminstone AMD kallar deras för Beta.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Så lustigt att jag haft mer problem med Nvidia's drivrutiner sedan launchen av Ampere än jag haft någonsin tidigare, black screens, flickering, CTD's, visuella buggar/glitchar, osv. Mitt 2070s fungerade perfekt med sista drivrutinerna innan Ampere launchen, alla därefter hade mer eller mindre problem till dess jag sålde det för ett år sedan. Mitt 3080 har haft mindre problem, men varje uppdatering känns som ett lotteri hurvida något mindre problem återkommer, senaste 2-3 versionerna har dock varit problemfria (peppar, peppar...). AMD's drivare med mitt 6800xt har knappt haft några problem alls hittills under det år jag ägt kortet, var en version som gjorde all överklock som tidigare fungerat ostabil någon gång i höstas bara.

Permalänk
Medlem

Händer då och då denna är för tre månader sedan. Tror inte jag behöver säga så mycket mer.
hotfix-driver-51172-released-24
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

1. Ah klassikern, "jag har inte haft problem så därför finns dom inte".

Njae, det var trots allt ett klart mer nyanserat svar du fick

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Njae, det var trots allt ett klart mer nyanserat svar du fick

Det är exakt det svar jag fick. Varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är exakt det svar jag fick. Varken mer eller mindre.

Nej? Att något inte är ett generellt problem och att problemet inte skulle existera är tydligt olika saker?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Nej? Att något inte är ett generellt problem och att problemet inte skulle existera är tydligt olika saker?

Man kan omöjligen veta om det är generella problem eller ej genom att bara se till sin egen användning.

Shadowplay forumet är aktivt. Inte för att det är felfritt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Man kan omöjligen veta om det är generella problem eller ej genom att bara hänvisa till sin egen användning.

Shadowplay forumet är aktivt. Inte för att det är felfritt direkt.

Vad gäller specifikt att det skulle vara ett generellt problem så räcker det väl om man hårddrar det att visa upp ett motexempel?

Att det kan existera ett problem som uppstår i något specifikt scenario, någon specifik konfiguration eller vad det nu må vara, är inget som ifrågasatts...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

klart nvidia släpper bara drivrutiner som är klara och aldrig ge några problem. 🙃

https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Tänkte på exakt denna

Har haft många nvidiakort genom åren, har haft driver issues mer än en gång, var en period då jag undvek att uppdatera Nvidia drivers på min XPS överhuvudtaget då de oundvikligen sabbade något- power states och sleep, latens i DAW eller prestanda i spel- man fick välja två av tre typ, kunde inte få alla. Förmodligen mer av ett dell-issue under fallet men inte enda problemet jag haft precis, bara det enda som aldrig löstes (utöver att dark souls 3 på GTX 580 enbart funkade okej på äldre drivers, ända tills kortet fick åka till tippen). De räknar garanterat med att det finns nog med gamers som är:

1. För unga eller nya för att minnas Nvidias egna snedsteg
2. Inte ägt mer än ett par GPUs och kanske sluppit problem eller
3. Är fanboys.

Ingen av tillverkarna är fria från dumma misstag.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Supertöntigt med tanke på hur ofta nVidias skarpa releaser följs av hotfixes. Snacka om att kasta sten i glashus som många redan nämnt. Jag brukar alltid kolla på forum vid nya releaser för att se om något gått sönder innan jag uppdaterar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Denna tråden luktar väldigt mycket Sony vs Microsoft och Apple vs Samsung.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av evil penguin:

Det var väl EVGA som skitit i det blå skåpet?

Helt rätt. Några lödningar som spökade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller specifikt att det skulle vara ett generellt problem så räcker det väl om man hårddrar det att visa upp ett motexempel?

Att det kan existera ett problem som uppstår i något specifikt scenario, någon specifik konfiguration eller vad det nu må vara, är inget som ifrågasatts...?

Vet inte hur shadowplay är nu 2022 men jag jag körde ofta OBS när shadowplay var ungt för att det aldrig funkade pålitligt med att känna igen spel, och till exempel Overwatch kraschade med shadowplay igång under en längre period.

Funkade bättre än så tills jag slutade använda det vid byte till 6800XT men känner att både AMD och Nvidia är bökiga i vissa scenarion, typ samma lika - vissa spel vill inte riktigt kännas igen, vissa behöver record desktop, virtuell upplösning ställer till det ibland men inte alltid.

Ingen av dem ger 100% reliability, Nvidia bättre kvalitet i output, and ljusår bättre overlay kontrollpanel. Ska bli intressant att testa Intel och se vad de åstadkommer på den fronten.

Driver mig för övrigt halvt till vansinne att se "Duncan" från Yogscasts videos i dread hunger (och vissa andra spel) på youtube där han så sent som någon gång i januari fortfarande hade problem med flimrande ikoner från GFE nere i högre hörnet- hade själv samma issue längre bak, att behöva stänga av dem helt då de alltid flimrade i output. Bleh.

Skrivet av anon134512:

4. Kräver inlogg.

Yup.

Om det är en enda feature jag verkligen skulle säga är nästan en dealbreaker för mig så är det inlogget- när jag betalar fucking 21000kr för en komponent så ska jag inte behöva ha ett konto med Nvidia för att använda alla funktioner.
Det handlar inte om att det är svårt att logga in - det handlar om att det är ett helt meningslöst krav som inte ger mig, kunden, något som helst mervärde och bara påtvingas för att de vill ha det så.

Samma respons på helt meningslösa krav som när polare och bekanta som frågat mig om Oculus Quest har fått ett enda svar mellan att de införde krav på facebook-konto och att de tog bort det- "Hårdvaran är grym men jag skulle personligen aldrig rekommendera eller köpa det sålänge de kräver Facebook-login."

Vet att det kanske är lite oresonligt att känna så, men känner seriöst blodtrycket stiga när jag behövt köra DDU för att något är keff, snabbt installerar ny driver och vill in snabbast möjligt för att lira med polarna men behöver rota fram login för att kunna ställa in instant replay etc.

Tror att möjligen mest frustrerad jag varit över en komponent någonsin var när jag fick "login black screen" problemet med gfe och problemet visade sig handla om att "Nvidia Telemetry Service" som tydligen är nödvändigt för login inte ville starta av någon anledning, när jag just bytt till ett 2080 Super för 9249kr.

Sådan jävla bullshit.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Prat om drivrutiner nu är väl snarast ett tecken på att AMD kommande hårdvara kan vara väldigt konkurrenskraftig samt att även Intel tillverkar GPU:er.

Permalänk
Medlem

Ett företag kritiserar sin konkurrent och samtidigt påstår sig vara bättre. Jag har väl aldrig hört på maken. Det enda att göra nu är att kasta sitt AMD-kort i soptunnan och köpa Nvidia (The Way It's Ment To Be Played™).

Permalänk
Medlem

Nvidia pikar väl även Intel, för den senare delen känns mer riktad mot Intel iom kritiken nyligen att de hade flera olika drivrutinsgrenar: "let alone multiple conflicting beta drivers forked from different development branches that support different games and products, which confuse customers".

AMD har gemensamma drivrutiner i ett paket, och det konstiga i sammanhanget är att Nvidia har olika drivrutiner för olika produkter, så de pikar sig själva samtidigt. Men så är det med propaganda; den är inte logisk. Uttalandet passar perfekt in i det gamla klassiska FUD, dvs att få de som redan idag har Nvidiaprodukter att känna en psykologisk spärr mot att byta tillverkare av rädsla för, osäkerhet och tvivel på att det ska fungera, men i pappa (mamma?) Nvidias varma famn kan de känna sig trygga och bekräftade att de har valt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Håller med om detta, men anledningen till att spel eventuellt kräver en specifik lägsta drivrutinsversion är den dynamiska naturen med rullande förbättringar som åtminstone GPU-drivrutiner har idag.
Jaså, vad är det som är så ”skit” där då?

Windows Store för att ladda ner kontrollpanel från det gröna laget... Tror det gör AMDs Adrenalin objektivt bättre bara där.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Windows Store för att ladda ner kontrollpanel från det gröna laget... Tror det gör AMDs Adrenalin objektivt bättre bara där.

Det där är en grej som jag aldrig fått svar på när jag försökt reda ut varför folk gör en grej av detta, du kanske vill reda ut begreppen?

På vilket sätt påverkar det där användarupplevelsen rent konkret? På riktigt alltså.
Kontrollpanelen installeras automatiskt när man installerar drivrutinerna, den är rent tekniskt paketerad på ett annat sätt än förr, men hur påverkar det användaren?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det är väl bara att inse att det är standard för Amerikanska bolag med smutskastning av sina motståndare istället för att bara lyfta fram sina egna starka sidor.

De lyfter ju fram sina egna starka sidor här? Citatet nämner inte AMD överhuvudtaget.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där är en grej som jag aldrig fått svar på när jag försökt reda ut varför folk gör en grej av detta, du kanske vill reda ut begreppen?

På vilket sätt påverkar det där användarupplevelsen rent konkret? På riktigt alltså.
Kontrollpanelen installeras automatiskt när man installerar drivrutinerna, den är rent tekniskt paketerad på ett annat sätt än förr, men hur påverkar det användaren?

Var väl halvt ett skämt men hatar personligen allt vad Store är och erbjuder så brukar ta bort det på mina datorer, tycker inte att en seriös aktör ska erbjuda sin programvara den vägen. Annars är det ju samma gamla pajkastning som de här båda har bedrivit de senaste 10+ åren och de enda som faktiskt tar det på något större allvar är fanboys.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

min personliga reflektion av att ha haft kort från de båda lägren de senaste 15 åren är att båda är ungefär samma skrot och korn dock har jag upplevt generellt mer fel med AMD's drivrutiner och buggar har tagit längre tid innan de blev fixade men har haft exakt samma problem med Nvidia men upplever iallafall att bugfixar dyker upp snabbare och existerar mer sällan.

Däremot kommer jag köpa AMD nästa gång ändå då deras drivrutiner har fler funktioner för undervoltning, överklockning e.tc. av både cpu/gpu.

Kanske någon ynka % mer strul men det kan det vara värt om man får slippa sitta och rota i ett interface som hade bäst före datum runt 2004 eller nått.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Var väl halvt ett skämt men hatar personligen allt vad Store är och erbjuder så brukar ta bort det på mina datorer, tycker inte att en seriös aktör ska erbjuda sin programvara den vägen. Annars är det ju samma gamla pajkastning som de här båda har bedrivit de senaste 10+ åren och de enda som faktiskt tar det på något större allvar är fanboys.

Ok, tack för förklaringen 👍

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Klonar jag bilden till TVn och scrollar i Firefox så blir det en rejält buggigt. Det har hänt minst 6 månader nu, aldrig hänt med något AMD kort.

Och är det inte dags att fixa settings i Nvidia kontrollpanel till något som ser inte ut att vara från WinXP tiden?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Gick tillbaka till AMD efter ett tag med Nvidia. Diggar verkligen AMD's kontrollpanel och att man kan tweaka kortet direkt i samma, även all statistik om vad du spelat, fps och prestanda.
Inga problem med kraschar eller buggar än så länge.

Edit:

Senaste AMD kortet var ASUS ROG Matrix HD 7970 Platinum, som finns i min ägo än idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking