Permalänk

Dual Xeon vs 8600K

Tjolahopp!

Har en fråga angående ”gamingprestanda”

Har i dagsläget en 8600K/2070Super
Men har även en rigg med dubbla xeons med ett 970 i.

I de flesta benchmarks så piskar xeonriggen den andre (förutom grafiken då )

Skulle det vara en ”förbättring” rent generellt att sätta i mitt 2070s i xeonriggen o använda den för spel?

8600K vs 2x Xeon e5-2650 med andra ord..

Permalänk
Medlem

dina 48 cores kanske ger ett fint resultat i en benchmark men kommer nog släpa duktigt i spel.
Kör en single core test och se hur de ligger till

https://versus.com/en/intel-core-i5-8600k-vs-intel-xeon-e5-26...

Permalänk
Medlem

Tveksamt, 8600k kommer prestera bättre i de flesta spelen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Xeon rig enbart för server eller rendering. Annars är 8600k bra mycket bättre i spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Swe_Papabear:

Tjolahopp!

Har en fråga angående ”gamingprestanda”

Har i dagsläget en 8600K/2070Super
Men har även en rigg med dubbla xeons med ett 970 i.

I de flesta benchmarks så piskar xeonriggen den andre (förutom grafiken då )

Skulle det vara en ”förbättring” rent generellt att sätta i mitt 2070s i xeonriggen o använda den för spel?

8600K vs 2x Xeon e5-2650 med andra ord..

skulle säga kanske.

beror på spelet eller vilken programvara vi nu snackar om kan hantera mer än 8 kärnor eller inte men de flesta spel brukar vara optimerade för upp till 8 kärnor/trådar ungefär så majoriteten av kärnorna på dina xeon cpuer kommer bara att att ligga och vila och endast första ~8 kärnorna jobba.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Okej. lite delade meningar..

Säg såhär då..
Skulle jag förlora något på bytet?
O isåfall vad och hur mycket?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swe_Papabear:

Tjolahopp!

Har en fråga angående ”gamingprestanda”

Har i dagsläget en 8600K/2070Super
Men har även en rigg med dubbla xeons med ett 970 i.

I de flesta benchmarks så piskar xeonriggen den andre (förutom grafiken då )

Skulle det vara en ”förbättring” rent generellt att sätta i mitt 2070s i xeonriggen o använda den för spel?

8600K vs 2x Xeon e5-2650 med andra ord..

Alltså, E5-2650 är ändå Sandy bridge, det är 10 år gamla pryttlar.
Kör du Coffee Lake, spelprestandan kommer dala rätt fint att köra med Xeon-pryttlarna.

(Single core peak-prestanda är mycket viktigare för spel än vad kärna #15 och #16 bidrar med till multi-core, så kolla på rätt tester).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nej! Kör inte dual-socket med Windows med avsikten att spela spel, du kommer inte att ha en trevlig upplevelse. Om du mot förmodan kör med dual Xeons, stäng av ena socketen i BIOS så du bara använder en CPU, annars kommer det säkerligen att vara hackigt med instabila frame times när du spelar eftersom CPU0 behöver hämta data som finns i cachen i CPU1, och vice versa. Detta tar tid, och dessutom är Windows inte världsbäst med dualsocket. Med andra ord, för väldigt krävande applikationer, vilket många spel är, så kommer detta att resultera i en hackig spelupplevelse (beroende på spel, särskilt CPU-intensiva spel som Red Dead Redemption 2 eller Flight Simulator).

Dessutom kör dessa Xeon's DDR3-minne (om jag minns rätt), och boostar upp till max 2.8GHz. För en server är detta acceptabelt (beroende på vad man vill åstadkomma), men för en spel-PC? Absolut inte. Även om du hade en 4-socket maskin med samma CPU så kommer dina CPUer flaskhalsa din GPU. Inte varje hertz är född equal heller, det har skett en hel del instructions-per-clock förbättringar sen dess.

Ytterligare, jag tvivlar väldigt starkt på att utvecklarna optimerar spel med NUMA i tankarna. Jag rekommenderar starkt att du kör med en singel CPU, dvs 8600K och DDR4.

Spelar du simpla spel så tror jag inte du kommer märka skillnad, men ändå, komplexiteten för en dual-socket Xeon maskin väger inte upp för multi-core prestandan, i min mening.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

NUMA fungerar mycket bättre nu än för några år sedan men det beror mycket på spelet. Vissa suger, andra fungerar bra men majoriteten av de som skriver här har rätt.
Inte köp en dual Xeon för ENBART spel, det vore dumt.
Kolla hellre på något begagnat med en CPU.

Sen är det så att quad channel DDR3 mer än väl väger upp för snabbt DDR4 till en viss del men de flesta Xeon som använder DDR3 stöder 1600Mhz och någon stöder 1866Mhz.
Däremot v3 Xeons som kör DDR4 kan stödja upp till 1400Mhz i Quas channel men det beror på vilken Xeon du har i. Men då är det bättre värde i en begagnad prolle+mobo för spel.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Skrivet av Gnarf:

NUMA fungerar mycket bättre nu än för några år sedan men det beror mycket på spelet. Vissa suger, andra fungerar bra men majoriteten av de som skriver här har rätt.
Inte köp en dual Xeon för ENBART spel, det vore dumt.
Kolla hellre på något begagnat med en CPU.

Sen är det så att quad channel DDR3 mer än väl väger upp för snabbt DDR4 till en viss del men de flesta Xeon som använder DDR3 stöder 1600Mhz och någon stöder 1866Mhz.
Däremot v3 Xeons som kör DDR4 kan stödja upp till 1400Mhz i Quas channel men det beror på vilken Xeon du har i. Men då är det bättre värde i en begagnad prolle+mobo för spel.

Nu är det ju så att jag redan har de komponenterna liggandes, så jag behöver inte köpa något mer.
Mer bara att få loss mer yta under skrivbordet.
(Ev skänka de ”oanvända” komponenterna till grabben)