EU ett steg närmare krav på USB Type-C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aejt:

Att blecket sitter oskyddat men enkelt utbytbart löser ju den större problematiken dock. Vad byter man helst, en kabel för 100-200kr eller en mobil för 13 000kr?

Tja, köp inte en telefon för 13000 om du inte har gott om pengar först och främst.

Men det är inte så enkelt. USB C går inte sönder alls lika ofta som Lightning enligt min erfarenhet. I teorin så kan ju blecket vara mer känsligt men i praktiken har jag inte märkt det alls. Däremot är Apples sladdar av den sämsta kvaliteten som går att hitta, jag har sladdar som är extremt mycket bättre som medföljde billiga skräpprodukter för några tior liksom, medan Apples kablar börjar fnasa sig, glappa eller bara slutar fungera väldigt snabbt.

Så för mig blir frågan mer: Iphone (13K) och två-fyra nya kablar per år (400-800 per år) eller Pixel (4-7K) utan några nya kablar?

Citat:

Om man använder USB-C väldigt försiktigt så håller de nog jättebra, men jag skulle tro att det som gör att de går sönder är när de rycks i sladden eller att kontakten hamnar på sne samitdigt som sladden spänner. Jag hann ha 2 mobiler med USB-C innan jag gick över till iPhone för ett par år sedan, och båda började glappa: En gick endast att ladda konsekvent med samma laddare som problemet uppstod med (antar att båda sidorna böjdes på liknande sätt). Den andra glappade bara allmänt, och man var tvungen att se till att sladden satt i i rätt vinkel.

När mobiler ofta kostar 10 000+ kr så är det inget snack om saken vad jag föredrar. Det räcker med att man behöver vara rädd om glasskärmen. Men ja, problemet är ju som du säger att porten inte är en öppen standard, men för min del känns det helt klart som en nedgradering med tanke på mina tidigare erfarenheter av USB-C.

Jo vi kan alla bara tala efter vår erfarenhet förstås. Jag tar inte väl hand om mina telefoner, speciellt sedan jag fick barn för typ sex år sedan, vilket sammanfaller ungefär med USB C, så har jag pajat fler skärmar än de föregående 25 åren, men inga kontakter. Under samma period har jag haft fyra Iphones som jobbtelefoner, vilka har använts max 5% lika mycket som mina privata, och har gått igenom åtminstone sex lightning kablar för att de föregående har gått sönder.

Skrivet av ztenlund:

Måste vara därför jag har knäckt en laddkabel till min Thinkpad och att den ena USB-C-kontakten är påtagligt glapp... Eftersom det bara är kabeln in i adaptern som är utbytbar och den som inte går sönder fick jag köpa en ny laddare.

Otur kan man ha förstås. Jag har haft ett antal Thinkpads genom åren som har fått utstå en hel del, men min första används fortfarande dagligen av en släkting trots att den åkte i golvet en massa gånger, så långt att den till slut sprack i plasten och fick lagas med Sugru. Men laddarna och kontakterna är hela. Min jobblaptop fick jag begagnad, någon hade den i typ ett halvår innan mig men han slutade så jag fick ta över den. Och den har gått sönder i plasten vid den proprietära kontakten så om jag lyfter den hänger kontakten ner i en rätt illavarslande vinkel, vet inte hur den föregående användaren lyckades med det, men allt funkar ändå fortfarande.

Citat:

Jag förstår inte invändningen? Standarden stödde inte tillräckligt hög effekt tidigare, vilket var vad jag skrev.

Det var ingen invändning, bara en fortsättning.

Citat:

Som sagt, det är det där med effekten. Thinkpad har bara USB-C sedan flera år om de inte har för hög effektförbrukning. Den rektangulära kontakten som jag antar att du har är borta. Om jag minns rätt så hade T470 både den rektangulära och USB-C-laddning, medan den rektangulära försvann till T480. Troligen lika på samtida modeller med liknande effektkrav.

Den är inte borta på kraftigare laptops. Min är ett par år gammal nu men dagens motsvarighet har ju fortfarande deras kontakt och det är ändå en P1 som är en "tunn och lätt" workstation, P53 eller liknande lär dra bra mycket mer.

Jag misstänker att det i alla fall delvis handlar om kompatibilitet med deras dockor för de är ju ganska dumt konstruerade i kabeln. Allt utom strömmen går ju över USB C, och ström över deras kontakt, men på kontakten sitter dessa ihop så man kan inte använda dockan till någon annan enhet som inte har Thinkpad-kontakten på precis rätt ställe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Apple kommer garanterat helt sluta med laddport. Kommer väl utveckla IQ laddare som är låsta till just en viss telefon. Samma år dom lanserad AirPods, vad hände då? 3.5mm jacket försvann.

Så kan det bli men då får vi väl tro att det kommer nya beslut om hur trådlös laddning ska fungera, Apple är ju vana vid att kunna ta ut rövarpriser för sina produkter och de kämpar hårt emot standardisering så mycket de kan, de senaste dumheterna är ju att de inte har ssder i sin Mac studio och att sätta fast kablarna i monitorn, de försöker verkligen hela tiden att motverka att det ska gå att reparera och koppla prylar på normalt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så kan det bli men då får vi väl tro att det kommer nya beslut om hur trådlös laddning ska fungera, Apple är ju vana vid att kunna ta ut rövarpriser för sina produkter och de kämpar hårt emot standardisering så mycket de kan, de senaste dumheterna är ju att de inte har ssder i sin Mac studio och att sätta fast kablarna i monitorn, de försöker verkligen hela tiden att motverka att det ska gå att reparera och koppla prylar på normalt sätt.

Är tyvärr lite så Apple funkar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Som vanligt är dem försent ute, USB-C är bättre än tidigare standard, men detta kommer ju hålla tillbaks övergång till nyare/bättre standarder.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur värdelösa usb kablar kan vara vid olika användningsområden får man hoppas att dom här framtida kablarna håller en hög tillförlitlighet.

Vet inte hur mycket skit kablar för usb-c rj45 adaptrar jag fått slänga för att det räckt att peta på kabeln för att en nätverksanslutning ska tappas.

Om laddarna är lika svaga mot yttre påverkan lär vi få en hel del mer folk som plötsligen inte fått någon laddning på kvällen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte vurmandet för Apples kontakt faktiskt. Visst är blecket aningen tjockare men det sitter ju också oskyddat till skillnad från blecket på USB C som alltid sitter skyddat inne i kontakten.

Eftersom blecken är oskyddade behöver varje Lightning-kabel ha aktiv elektronik i sig för att detektera att den är kopplad till en riktig enhet innan den kopplar in blecken. Annars skulle det vara stor risk för kortslutning mellan de exponerade kontakterna. Att kontakten är vändbar är också hanterat elektroniskt.

Själv tycker jag det är galet att det ska behöva vara kretskort med chips på inuti en "kabel".
En ordinär USB-C - kabel är helt passiv i sig, men det behövdes flera kontakttungor för att den skulle vara vändbar.

Skrivet av snajk:

Ni som är oroliga för att en standard ska stå i vägen för någon framtida innovation bör nog fundera ett varv till. Det handlar om en kontakt som redan idag är mer kapabel än vad vi behöver i alla fall så länge vi pratar telefoner och liknande enheter, kontakten är alltså ingen begränsning för strömstyrka, dataöverföringshastighet eller liknande utan kringliggande komponenter begränsar mer. Redan idag stöder ju USB C upp till 40 Gb/s och 240 W, vilket räcker väldigt långt, och kontakten lär väl bli mer kapabel i framtida standarder.

Lightning stödjer förresten bara USB-2.0 - överföringshastigheter.

Skrivet av ztenlund:

Även laddarna börjar få USB-C.

USB-C i laddarens ände krävs för att kunna stödja standarden USB Power Delivery för snabbladdning.
Annars skulle bara laddare från "rätt" tillverkare fungera att snabbladda "rätt" telefon. Men senaste versionerna av de vanligaste proprietära laddningslösningarna stödjer också USB-PD. Även Apple använder USB-PD men har Lightning-kontakt i telefonens ände av kabeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, köp inte en telefon för 13000 om du inte har gott om pengar först och främst.

Vet inte hur det är relevant öht. Jag har råd, men det betyder inte att jag gärna köper en ny mobil varannat år istället för var 4:e pga. att portar går sönder.

Jag betalar dessutom gärna dubbelt endast för att mobilen inte ska tracka mig lika mycket, men nu behöver det här inte bli en Apple vs. Google-diskussion.

Skrivet av snajk:

Men det är inte så enkelt. USB C går inte sönder alls lika ofta som Lightning enligt min erfarenhet. I teorin så kan ju blecket vara mer känsligt men i praktiken har jag inte märkt det alls. Däremot är Apples sladdar av den sämsta kvaliteten som går att hitta, jag har sladdar som är extremt mycket bättre som medföljde billiga skräpprodukter för några tior liksom, medan Apples kablar börjar fnasa sig, glappa eller bara slutar fungera väldigt snabbt.

Så för mig blir frågan mer: Iphone (13K) och två-fyra nya kablar per år (400-800 per år) eller Pixel (4-7K) utan några nya kablar?

2-4 kablar per år? Jag har inte pajat en enda sen jag gick över till iPhone för ca. 3 år sedan (dock behövt förstärka en med Sugru), medan 2 USB-C portar gick sönder på 3 år innan dess på Samsung-telefoner. För mig är det batteriet samt portar som går sönder som får mig att byta mobil. Jag hoppas verklligen att jag bara haft otur, men jag verkar ju inte vara helt ensam heller. Har heller aldrig pajat skärmens glas även fast jag inte använder fodral, så jag är nog någorlunda försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Lightning stödjer förresten bara USB-2.0 - överföringshastigheter.

Detta kommer upp varenda jävla gång laddportar diskuteras, och enveten som jag är så måste jag rätta alla varenda gång: Nej, det är fel. Lightning klarar USB 3.0, men det är bara implementerat på de gamla iPad Pro som hade Lightning. Här är adaptern om man vill använda det:

https://www.apple.com/se/shop/product/MK0W2ZM/A/lightning-til...

Varför Apple inte brytt sig om att implementera USB 3.0 i de flesta av sina grejer är en annan fråga, men det beror inte på porten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så kan det bli men då får vi väl tro att det kommer nya beslut om hur trådlös laddning ska fungera, Apple är ju vana vid att kunna ta ut rövarpriser för sina produkter och de kämpar hårt emot standardisering så mycket de kan, de senaste dumheterna är ju att de inte har ssder i sin Mac studio och att sätta fast kablarna i monitorn, de försöker verkligen hela tiden att motverka att det ska gå att reparera och koppla prylar på normalt sätt.

Blir lite förvånad av din (förmodade) okunskap i vissa av frågorna ovan. Det finns flertalet tekniska anledningar till varför det ser ut som det gör, sen kan man personligen tycka det är bra eller dåliga designval som gjorts. De flesta "icke standardiserade" lösningar som tagits fram har mer eller mindre alltid varit tekniskt bättre än det standardiserade alternativet som funnits tillgängligt. Apple har väl aldrig heller följt "PC-världen" utan alltid gått sin egen väg. Nu när man bygger sina egna processorer så har det öppnat upp för fler möjligheter som de inte tidigare haft i Intel-världen. Tycker det nästan blir löjligt att påstå att det handlar om att kämpa emot standardisering så mycket de kan bara för sakens skull.

Håller fullständigt med dock när det kommer till reparerbarhet, i de fall där det hade gått att underlätta för reparationer utan att det kostat extra pengar, fysisk plats eller att man behövt offra funktionalitet eller hållbarhet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som sagt: Om det är en tvingande lag behöver lagen förändras tillräckligt långt innan USB-C blir en flaskhals inom något område att teknikföretagen tycker det är värt att utforska andra anslutningar. 10-20 Gbps i en riktning låter kanske mycket idag, men vi tyckte vissa saker var våldsamt snabba för 30 år sen också.

Om det inte är en tvingande lag utan bara en rekommendation som handlar om att kunna hålla nere mängden laddare där ute, så är väl redan laddarna från nästan alla tillverkare USB-C idag; hela vägen från åtminstone telefoner upp till riktigt rejäla laptops.

USB4 klarar 40 Gbps över samma kontant och Intel håller på och pillar på 80 Gbps med Thunderbolt.

Vi använder fortfarande serieportar när det kommer till mycket industriellt, så jag tror USB-C kommer att hänga med ett tag.

Det är företagen som blir tvingade, men det jag inte riktigt förstår är varför det inte bara kan vara kontakten på laddaren, eftersom kontakten på prylen är ju mindre noga om alla laddare har löstagbar sladd. Däremot är ju inte de flesta laddare USB-C idag, utan USB-A med en A-C kabel i kartongen, om man inte nu har en telefon som kräver mer än run 25 Watt för laddningen. Allt för att kunna spara in ett par kronor. Däremot verkar det som fler och fler företag plockar bort laddaren helt och hållet, vilket kommer att göra att folk kommer att köpa en laddare separat, vilket inte är helt enkelt heller, eftersom det finns nästan ett dussin olika laddningsstandarder för telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Vet inte hur det är relevant öht. Jag har råd, men det betyder inte att jag gärna köper en ny mobil varannat år istället för var 4:e pga. att portar går sönder.

Jag betalar dessutom gärna dubbelt endast för att mobilen inte ska tracka mig lika mycket, men nu behöver det här inte bli en Apple vs. Google-diskussion.

2-4 kablar per år? Jag har inte pajat en enda sen jag gick över till iPhone för ca. 3 år sedan (dock behövt förstärka en med Sugru), medan 2 USB-C portar gick sönder på 3 år innan dess på Samsung-telefoner. För mig är det batteriet samt portar som går sönder som får mig att byta mobil. Jag hoppas verklligen att jag bara haft otur, men jag verkar ju inte vara helt ensam heller. Har heller aldrig pajat skärmens glas även fast jag inte använder fodral, så jag är nog någorlunda försiktig.

Personligen har jag inte haft problem med varken USB-C eller Micro-USB. Inte haft sönder någon port på mina smarta telefoner som jag haft sedan första smartphonen 2011

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är så fjantigt att jaga tillverkare av hemelektronik där vikten på komponenterna handlar om några tiotals gram när det stora målet borde vara standardkomponenter i bilar. Hur många bilar körs idag inte till skroten för mindre fel, men där reservdelarna är omotiverat dyra till följd av små serier och/eller servicekedjor med monopol på mjukvaran. Samma sak med exempelvis kylskåp och frysar.

Permalänk

Bara jag som tycker denna tråd kommer vara intressant att läsa om något år när kanske iPhone har usb c och typ ingen vill ha tillbaka? På samma sätt som typ ingen idag beklagar sig på att de laptops och bättre iPads har det och klagar att deras usb c portar går sönder på deras macbook hela tiden.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara jag som tycker denna tråd kommer vara intressant att läsa om något år när kanske iPhone har usb c och typ ingen vill ha tillbaka?

Tror inte någon med lite teknisk kunskap nödvändigtvis vill undvika USB-C per se. Däremot kommer det säkert bli ramaskri när mindre tekniska/mer konservativa människor behöver byta kontakt "igen", precis som nu när man gått över från USB-A till USB-C på laddarsidan, och som för länge sen när man gick över från 30-pins-kontakt till Lightning på telefonsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tror inte någon med lite teknisk kunskap nödvändigtvis vill undvika USB-C per se. Däremot kommer det säkert bli ramaskri när mindre tekniska/mer konservativa människor behöver byta kontakt "igen", precis som nu när man gått över från USB-A till USB-C på laddarsidan, och som för länge sen när man gick över från 30-pins-kontakt till Lightning på telefonsidan.

Folk klagade på Samsung när dom "skaffade egen kontakt" när dom bytte till usb-c. Men då var ju usb-c ganska nytt å andra sidan nu vet nog fler vad det är åtminstone.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förtjust i USB-C. Jag har liksom inget bättre alternativ att lansera, men jag tycker att USB-C är för ömtåligt.

Min nuvarande telefon överlevde två dagar innan jag hörde ett knäck när jag stoppade in sladden, helt utan våld. Nu måste telefonen och sladd ligga helt stilla för att de ska komma överens. Om de rör sig ramlar de ur enheten. Det är riktigt tråkigt, framförallt så jag faktiskt var försiktig på riktigt, då glappande USB-C var en av två huvudanledningar till att jag alls bytte telefon. Situationen runt den nya är inte lika illa som den gamla, men det är en smal tröst.

Jaja. Lightning har jag ganska ljummen inställning till, men kontakterna sitter i alla fall stadigt. Men sladdarnas kontaktytor bränns bort rätt hårt med min Ipad, så de flesta kablar är inte vändbara ändå, de fungerar bara på ett håll. Detta med olika laddare, olika sladdar och två olika Ipad (den ursprungliga och den jag fick som utbyte på garanti då den första slutade ladda batteriet). Är det vanligt? Två till tre av kontaktytorna på vardera sida om varje sladd är liksom brända.

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

De borde ställa högre krav på kabelns kvalitet, annars känns den här lagen ganska värdelös.

Då hade ju iaf apple misslyckats 😂👍 Har själv lyckats ha sönder en micro USB kabel ifrån min Sony Ericsson Xperia Neo ifrån 2011 nu 2022 alltså 11 år senare 😅 (micro USB på en Bluetooth högtalare jag har som är ifrån 2019).

Apples kabel hade inte ens hållt 2 år i jämförelse 😅👍

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Personligen har jag inte haft problem med varken USB-C eller Micro-USB. Inte haft sönder någon port på mina smarta telefoner som jag haft sedan första smartphonen 2011

Själv så är jag riktigt skeptiskt till micro USB, min surfplatta en Sony Xperia Z4 tablet har ju det, så skaffade magnetkabel dit så jag slipper slitr på porten ytterligare.

Men det är väl ändå rätt godkänt att en micro USB port håller i över 3 år iaf 😅 USB typ c har jag bara haft ännu bättre erfarenhet av och den känns ännu mer robust som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Själv så är jag riktigt skeptiskt till micro USB, min surfplatta en Sony Xperia Z4 tablet har ju det, så skaffade magnetkabel dit så jag slipper slitr på porten ytterligare.

Men det är väl ändå rätt godkänt att en micro USB port håller i över 3 år iaf 😅 USB typ c har jag bara haft ännu bättre erfarenhet av och den känns ännu mer robust som sagt

Jag har laddat min Redmi Note 5 varje natt i 3 år. Den har inte gått sönder än. Däremot fastnade det väldigt mycket damm/ludd i den så att kabeln knappt satt fast/laddade enheten. Gick till en vän efter ca 2.5 år som håller på o reparerar Apple dator och han rensade ut porten och sedan dess sitter kabeln fast som den ska igen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Apple kommer garanterat helt sluta med laddport. Kommer väl utveckla IQ laddare som är låsta till just en viss telefon. Samma år dom lanserad AirPods, vad hände då? 3.5mm jacket försvann.

QI* är en standard. QI är inte den enda specen för trådlös laddning. Så ja, självklart kan de utveckla en egen lösning. Och det kommer de säkert göra också. Och jag tror du har rätt om att trådad laddning snart försvinner.

Permalänk
Medlem

Det här kommer skapa inlåsningar.

USB C är väl redan standard, det är bara apple envisats med behålla sina kablar. Men jag är prinpicpe emot att EU skall lägga sej sånt här. Marknaden bör vara fri och själva få avgöra vad som är bäst för deras produkter, inte överbetalda pampar i Bryssel som sitter med pekpinne och säger vad som är ok eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klein:

Det här kommer skapa inlåsningar.

USB C är väl redan standard, det är bara apple envisats med behålla sina kablar. Men jag är prinpicpe emot att EU skall lägga sej sånt här. Marknaden bör vara fri och själva få avgöra vad som är bäst för deras produkter, inte överbetalda pampar i Bryssel som sitter med pekpinne och säger vad som är ok eller inte.

Marknaden får bestämma själv, EU säger ju bara att om produkten har möjlighet till laddning via kabel ska det på nått sätt gå att ladda via usb-c men man kan ha andra kontakter också eller inga kontakter alls.
Finns alltså inget som hindrar tillverkarna att ha vilka kontakter de vill utöver usb-c. De som vill göda Apple med licenspengar för Lightning får göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Marknaden får bestämma själv, EU säger ju bara att om produkten har möjlighet till laddning via kabel ska det på nått sätt gå att ladda via usb-c men man kan ha andra kontakter också eller inga kontakter alls.
Finns alltså inget som hindrar tillverkarna att ha vilka kontakter de vill utöver usb-c. De som vill göda Apple med licenspengar för Lightning får göra det.

Sedan kommer marknaden välja USB-C ,livet blev lite enklare när ens laptop tar USB-C istället för någon udda kontaktdon. Det är bara Apple som kommer att kunna avvika ifrån mängden.

Permalänk
Medlem

USB-C är det bästa sedan skivat bröd

USB-C är det bästa som hänt sedan USB kom. Du kan inte koppla in den åt fel håll, den fungerar överallt, hög strömförsörjning, enormt höga hastigheter (i synnerhet om enheterna stödjer Thunderbolt).

Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är dåligt att man standardiserar på USB-C. I synnerhet när EU uttryckligen säger att när det kommer en ny och bättre standard så ska man uppdatera lagen.

Skulle väl vara Appleapologeter då.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

nu ska ja inte försöka inbilla mig att jag vet vad framtiden behöver, men jag känner att USB-C gör allt du kan förvänta dig av en kabel av den tjockleken ska klara av..
Teoretisk TB4 hastighet (eller 10gbps usb 3.1 gen2) samt 100W ström.

Mer än det är nog fasiken praktiskt omöjligt över en kabel av den tjockleken..
Tror nog att nästa steg är isf en fiberoptisk lösning med rejält tjocka ledare, 5A 20V är ganska på gränsen vad man säkert kan leverera på en så pass tunn kabel.

Helt fel. Samma sak sade de om att "koppar kan inte överföra mer mellan transistorer" eller "det finns bara ettor och nollor i computing" variable computing finns redan (om än i lågt stadium och vi har inte ökat kundiktiviteten i koppar i sig självt, men legerat och fått upp det avsevärt. Idag kan göra det mesta fram till fysikens lagar säger nej ( och vi har långt tills dess, kanske årtusenden till) I modern tid så vill man inte vara den som sagt "allt av vikt har redan blivit uppfunnet, har redan blivit uppfunnet"

Jag är en skarp kritiker av "true quantum computing" då den fjärde dimensionen är "tid". Men namnet används för så mycket nu så att namnet inte spelar roll längre. Teoretiskt sett så finns det oändligt med tid i paralella dimensioner så teoretiskt sett kan en enda processor på 1hz göra all data crunching för hela universum. (infinte stacking).

Jag ser mänskligheten nå 2nm inom en snar framtid, ibm arbetar redan hårt för sin 4nm teknik. Hur smått vi kan komma efter det beror inte på materialfysiker längre utan kanske plasma specialiserade fysiker. plasma kan ta nästan ingen plats alls (cool plasma), nästa steg är photoner (cold fusion) som saknar massa överhuvudtaget. Det enda som stoppar oss är ljusets hastighet här på Terra. Ljus kan acceleras, men inte på det sätt man tror, ett svart hål slukar inte ljuset, utan all materia som reflekterar ljuset.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

nu ska ja inte försöka inbilla mig att jag vet vad framtiden behöver, men jag känner att USB-C gör allt du kan förvänta dig av en kabel av den tjockleken ska klara av..
Teoretisk TB4 hastighet (eller 10gbps usb 3.1 gen2) samt 100W ström.

Mer än det är nog fasiken praktiskt omöjligt över en kabel av den tjockleken..
Tror nog att nästa steg är isf en fiberoptisk lösning med rejält tjocka ledare, 5A 20V är ganska på gränsen vad man säkert kan leverera på en så pass tunn kabel.

Förra året kom en ny standard för upp till 240 W. Det man gör är att höja spänningen (upp till 48 V) för att hålla ned strömmen, men någonstans når förstås det också vägs ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Med tanke på hur värdelösa usb kablar kan vara vid olika användningsområden får man hoppas att dom här framtida kablarna håller en hög tillförlitlighet.

Vet inte hur mycket skit kablar för usb-c rj45 adaptrar jag fått slänga för att det räckt att peta på kabeln för att en nätverksanslutning ska tappas.

Om laddarna är lika svaga mot yttre påverkan lär vi få en hel del mer folk som plötsligen inte fått någon laddning på kvällen etc.

Jag hatar omte längre USB dongles. Jag brukade ha PCI adapters för allt på min 440GX som gick från (i steg) från dual 400mhz till 1000mhz (och sen tillbaka till 900mhz Xeon när man insåg att 1000mhz var sämre på allt och bara rebranded piss p3:or) , nätverk, 3d, 2d, ljud osv.

Sålde datorn 2005 för 500kr. Sämsta datoraffären jag nånsin gjort. Bara ett voodoo5 pci och ett sb live512 idag som funkar med en mediator kostar ju skjortan blan amigaentusiaster.

Idag älskar jag mitt AC56 wifi card som funkar med allt. Tack usb.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre om just vilken typ av kontakt det är. Däremot att alla enheterna använder samma vore onekligen fantastiskt smidigt.

Frågar man efter laddare på jobbet när man glömt sin egen så finns det bara "fel typ" att tillgå. Oerhört irriterande. Vi har möjlighet att ladda trådlöst, men då kan man ju inte använda mobilen samtidigt.

Permalänk
Medlem

Ja, USB C-kontakten är ju mer eller mindre gjord av grillfolie som viker sig när man tittar på den, så det klart att den håller bättre än en 1,5 mm tjock stålbit... på grund av... Apple är så dåliga.

Nivån på det här forumet.

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig haft problem med att usb-c kabel har slutat att fungera eller har börjat glappa under mina senaste 5 år som jag har kört med usb c dock så hade jag en massa problem med micro usb med att det började glappa en messa efter ett tag. Så jag förstår inte varför så många klagar på kvalitén på usb c kablar. Har kört med endast 3 styckena usb c kablar de senaste 5 åren dock det är dom 3 kablarna jag har fått med mobiltelefonen och ingen av dessa 3 kablar har jag haft några problem med överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO