Supernybörjare-fråga om hantera data med SQL

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Puh. Fick göra om alla värden i tabellen då allt försvann när jag döpte om till engelska ord.
MEN! Ditt första exempel fungerar, den visar näst senaste datumet. Tack för era tålamod.

Inga problem Ett tips till framtida trådar.. specificera alltid vilken databas du använder. Olika SQL-implementationer har helt olika syntaxer/tillgängliga funktioner.

Såg ut som att du körde MSSQL (sql server m.m.) men i själva verket är det då MySQL (hittade faktiskt din tråd på stackoverflow där du då skrev mariaDB ).

Lycka till!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inga problem Ett tips till framtida trådar.. specificera alltid vilken databas du använder. Olika SQL-implementationer har helt olika syntaxer/tillgängliga funktioner.

Såg ut som att du körde MSSQL (sql server m.m.) men i själva verket är det då MySQL (hittade faktiskt din tråd på stackoverflow där du då skrev mariaDB ).

Lycka till!

Ja det är mycket man får upptäcka. Trodde SQL var den samma oavsett.

Hur binder jag ihop olika exempel?

Jag vill summera två värden för senaste veckan, och summer två värden förra datumet.
Jämföra bådas värden, och ge ett svar om senaste veckan var högre eller lägre.

Kod för senaste datumet

SELECT FROM_UNIXTIME(weight_date,'%d/%m-%Y') AS second_latest_date FROM table_content WHERE weight_date = ( SELECT MAX(weight_date) FROM table_content ) ORDER BY weight_date DESC LIMIT 1;

Kod för förra näst senaste datumet

SELECT FROM_UNIXTIME(weight_date,'%d/%m-%Y') AS second_latest_date FROM table_content WHERE weight_date < ( SELECT MAX(weight_date) FROM table_content ) ORDER BY weight_date DESC LIMIT 1;

kod för att summera [ofullständig]

SUM(weight_end_week+weight_start_week) AS total_weight_

Saknar kod för att jämföra så jag hittar helt på;

IF total_weight_latest_date > totalt_weight_pervious_date THEN "more" AS totalt_weight_comparision