EU ett steg närmare krav på USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Självklart ska man få tillverka en enhet med vilken typ av sladd och anslutning man själv vill.
Om köpare sen vill ha just USB-C så väljer de väl en som har det.

Tycker själv USB-C är rena skiten, sladdrig glappig skitkontakt som ofta strular. Då var ju micro-USB A bättre. Apples kontakt är överlägsen USB-C och dessutom har de väl haft samma kontakt sedan Jesus tid så för apple-användare är det väl bra att kunna använda sina befintliga tillbehör?

Är själv ganska anti-Apple vanligtvis men att tvinga dem använda en skitkontakt som är sämre ser jag som jävligt knasigt

Aldrig haft problem med en glappande USB-C kontakt på mina mobiler sedan 2014, så håller verkligen inte med dig.
Om du har den erfarenheten av USB-C så är jag nyfiken på vilken gruvindustrimiljö du laddar dina mobiler i. Är det direkt vid tändhatten för dynamitgubben?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Nu ska vi inte vara löjlig. Även Apple har frivilligt börjat använda USB-C på finare produkter så som laptopar och de dyra iPads. Det är en bra kontakt, bortsett från förvirringen kring displayport.

Det är en OK kontakt i full-storlek på något man sällan flyttar som en dator. Mini-varianten på mobil är skit, har haft 2 mobiler jag slutat använda enbart p.g.a att den jävla kontakten börjat strula, kul att försova sig på morgonen för mobilbatteriet dött när den fått för sig att sluta ladda, eller vakna med 4% batteri kvar. Eller försöka överföra filer till datorn och det avbryts och blir korrupt.

Dessutom är det väl jävligt sent ute med en lag om kontakt för laddning när 90% av nyare telefoner gått över på Qi trådlös laddning. Trådlösa laddare fungerade ju på alla mobiler oavsett märke, tills apple gjorde sina senaste modeller inkompatibla, vilket ju är pissigt gjort av dem. Men deras fysiska kontakt är överlägsen mini usb-c alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Självklart ska man få tillverka en enhet med vilken typ av sladd och anslutning man själv vill.
Om köpare sen vill ha just USB-C så väljer de väl en som har det.

Tycker själv USB-C är rena skiten, sladdrig glappig skitkontakt som ofta strular. Då var ju micro-USB A bättre. Apples kontakt är överlägsen USB-C och dessutom har de väl haft samma kontakt sedan Jesus tid så för apple-användare är det väl bra att kunna använda sina befintliga tillbehör?

Är själv ganska anti-Apple vanligtvis men att tvinga dem använda en skitkontakt som är sämre ser jag som jävligt knasigt

Håller med helt, har haft problem med USB-C portar som börjar glappa på enhetens sida ett flertal gånger, men har aldrig haft det problemet med Apple's lightning-port. Jag gissar på att det handlar om den fysiska formen och att den medför att pinsen enklare "böjs"/flyttas inuti porten.

I min drömvärld skulle USB-C ha sett ut mer i stil med hur Lightning ser ut, menmen, man får ta det man får.

Permalänk
Medlem

Äntligen, jag bytte själv nyligen ut min sista enhet utan USB-C.

Visst kan man förstå kritik gällande "the next big thing", men helt ärligt så lär väl USB-C kunna tillgodose alla behov för vanliga konsumentprodukter inom en väldigt lång framtid. Framtiden lär väl snarare handla om att minska antalet portar och istället gå helt trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Aldrig haft problem med en glappande USB-C kontakt på mina mobiler sedan 2014, så håller verkligen inte med dig.
Om du har den erfarenheten av USB-C så är jag nyfiken på vilken gruvindustrimiljö du laddar dina mobiler i. Är det direkt vid tändhatten för dynamitgubben?

På telefoner har jag i och för sig inte haft problem, men min erfarenhet av USB-C på bärbar dator (för laddaren) är inte särskilt god. Kontakten är enligt mitt förmenande för klen för det användningsområdet.

Permalänk
Medlem

Så en tillverkare som vill skapa en mobil som enbart laddas mha trådlös standard (minskar ju enheten, kostnaden och gör den mer vatten och smutstålig) får alltså inte sälja denna inom EU?

Känns inte riktigt så genomtänkt som man kan tro om så är fallet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nithlon:

De borde ställa högre krav på kabelns kvalitet, annars känns den här lagen ganska värdelös.

Det ingår ju redan i standarden att kabeln ska tala om vad den klarar så om man använder en kabel som följer standarden är det inget problem men en del kinakablar följer inte reglerna men det är ju ett eget problem snarare än ett fel i standarden, kinesiumladdare skiter ju ofta i alla regler och det är inte sällan de ger upphov till risk för elchocker, ibland är de också så dåligt konstruerade att de inte fungerar ens som laddare eller så "felkonstuerade" (läs prisoptimerade) att de har en mycket kort livslängd tex kraftigt överbelastade komponenter som garanterat kommer att fallera inom en kort tid. Så länge vi inte går tillbaka till utomstående godkännande innan nått får börja säljas så lär det finnas rent skräp på marknaden som inte följer standarder och en del komemr tyvärr att tro att det är standarden som är dålig när det är produkten som inte följer standarden utan bara påstår sig göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Håller med helt, har haft problem med USB-C portar som börjar glappa på enhetens sida ett flertal gånger, men har aldrig haft det problemet med Apple's lightning-port. Jag gissar på att det handlar om den fysiska formen och att den medför att pinsen enklare "böjs"/flyttas inuti porten.

I min drömvärld skulle USB-C ha sett ut mer i stil med hur Lightning ser ut, menmen, man får ta det man får.

Kontaktblecket med sina stift är ömtåligt. Sätter man i en kabel med lite skadad kontakt är risken stor att blecket inne i USB-C-kontakten blir skadat. Lightning ser egentligen rätt likt konceptmässigt fast omvänt, men blecket på kabeln är grövre än vad det är inne i USB-C-kontakten. Tyvärr har själva kablarna inte varit särskilt robusta. En sak som kan drabba Lightning är dock att det blir så fullpackat med fickjox att ordentlig kontakt uteblir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Självklart ska man få tillverka en enhet med vilken typ av sladd och anslutning man själv vill.
Om köpare sen vill ha just USB-C så väljer de väl en som har det.

Tycker själv USB-C är rena skiten, sladdrig glappig skitkontakt som ofta strular. Då var ju micro-USB A bättre. Apples kontakt är överlägsen USB-C och dessutom har de väl haft samma kontakt sedan Jesus tid så för apple-användare är det väl bra att kunna använda sina befintliga tillbehör?

Är själv ganska anti-Apple vanligtvis men att tvinga dem använda en skitkontakt som är sämre ser jag som jävligt knasigt

Nja, vart mycket snack om att USB-C skulle bli standard o apple skulle antagligen behöva byta till det. Men istället för att apple har USB/Lighting som de alltid haft(?) så har de nu USB-C/lighting på sina sladdar. Sen skickar de inte med laddare till sina nya mobiler med motivering alla har ju redan laddare sedan tidigare...ja jo med USB kontakt ja, inte USB-C så man blir ändå tvungen att köpa nytt.

Men håller med om USB-C kontakten är skit, har en gammal Samsung mobil där kontakten är bra sliten o glapp, verkar inte inte hålla alls lika bra som lighting kontakten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ssargon:

Så en tillverkare som vill skapa en mobil som enbart laddas mha trådlös standard (minskar ju enheten, kostnaden och gör den mer vatten och smutstålig) får alltså inte sälja denna inom EU?

Känns inte riktigt så genomtänkt som man kan tro om så är fallet.

Det är ok att bara ha trådlös laddning men om du ska ha en kontakt så måste du ha en usb-c som möjliggör laddning, inget hindrar heller att man även har en annan kontakt om man vill det så Apple kan utan problem ha kvar Lightning så länge de även har en usb-c.

krävs att mobiltelefoner och liknande radioutrustning, om de kan laddas via trådbaserad laddning, är utrustade med USB-don av typ C

https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46755/attachments/3/t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kontaktblecket med sina stift är ömtåligt. Sätter man i en kabel med lite skadad kontakt är risken stor att blecket inne i USB-C-kontakten blir skadat. Lightning ser egentligen rätt likt konceptmässigt fast omvänt, men blecket på kabeln är grövre än vad det är inne i USB-C-kontakten. Tyvärr har själva kablarna inte varit särskilt robusta. En sak som kan drabba Lightning är dock att det blir så fullpackat med fickjox att ordentlig kontakt uteblir.

Det har inte hänt mig, men fickjoxet lär ju dock vara enklare att fixa än att reparera USB-C blecket! Känns ju helt klart smartare att ha den ömtåliga delen på sladden som enkelt är utbytbar jämfört med på enheten.

Det är inte kul om en mobil som kostar 10+ tkr (eller en laptop som kostar mycket mer än så, fast de brukar ju åtminstone ha fler portar) går sönder pga. detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag hade föredragit att branchen kunde lösa det här problemet själv, men nu har det gått väldigt lång tid så deras chans är över.

När Apple är med i ekvationen så är det tyvärr inget som löser sig av sig självt då de vill låsa fast folk i deras eko-system helt enkelt. Ingen annan telefontillverkare har samma självintresse om vad för slags kontakt dom använder på sina telefoner. Tvärt emot så brukar de vara bland de första inom teknikvärlden att följa med i utvecklingen och anamma den. Jag minns min första Google telefon, det gick i princip inte att hitta USB-C kablar att köpa, eller finna annan hårdvara som ens hade det vid den tidpunkten.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

På telefoner har jag i och för sig inte haft problem, men min erfarenhet av USB-C på bärbar dator (för laddaren) är inte särskilt god. Kontakten är enligt mitt förmenande för klen för det användningsområdet.

Jag ser ingenstans att laptops är inkluderade i lagen, jag tror inte att du behöver oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Trådlösa laddare fungerade ju på alla mobiler oavsett märke, tills apple gjorde sina senaste modeller inkompatibla, vilket ju är pissigt gjort av dem.

Kommer vara deras fel, igen, att det kommer krävas en lag för trådlös laddning också mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweedishThunder:

Jag ser ingenstans att laptops är inkluderade i lagen, jag tror inte att du behöver oroa dig.

Det spelar ingen roll vad det står eller inte står i detta fall, eftersom det redan är verklighet i stor omfattning, precis som för telefoner. Strömslukande "gaming"-modeller har dock inte haft det eftersom specifikationen inte klarat av att leverera nog med effekt, men utvecklingen av specifikationen har gått i riktning mot högre effekt så det lär nog bli fler modeller med USB-C.

I vilket fall som helst:
"We are also expanding the proposal’s scope by adding more products, such as laptops, that will need to comply with the new rules."

https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20220412IPR...

Den exakta slutprodukten har inte nåtts än, men färdriktningen är uppenbar.

Permalänk

Hade hellre sett att man skapa en liten organisation som pekade ut standarder, så att den kan uppdateras allt eftersom. Lite common sense inblandat.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vurmandet för Apples kontakt faktiskt. Visst är blecket aningen tjockare men det sitter ju också oskyddat till skillnad från blecket på USB C som alltid sitter skyddat inne i kontakten. Under de sex-sju år jag har använt USB C så har ingen kontakt eller kabel gått sönder på något sätt, börjat glappa eller ens behövt rensas och jag är inte särskilt försiktig med prylarna. Däremot har jag gjort sönder tre-fyra lightning-kablar på samma tid och behövt gräva ur skräp ur kontakten på telefonen ganska många gånger trots att jag bara har haft Iphone som jobbtelefon, som jag knappt använder och därmed laddar rätt sällan, under enstaka år av samma period.

Men, även om Lightning var bättre så är ju problemet att det är en proprietär teknik, ingen annan får använda den, och att ha en standard för allt är bra mycket mer värt än en aning bättre hållbarhet.

Ni som är oroliga för att en standard ska stå i vägen för någon framtida innovation bör nog fundera ett varv till. Det handlar om en kontakt som redan idag är mer kapabel än vad vi behöver i alla fall så länge vi pratar telefoner och liknande enheter, kontakten är alltså ingen begränsning för strömstyrka, dataöverföringshastighet eller liknande utan kringliggande komponenter begränsar mer. Redan idag stöder ju USB C upp till 40 Gb/s och 240 W, vilket räcker väldigt långt, och kontakten lär väl bli mer kapabel i framtida standarder. Sen kan förstås denna lag ändras, om det ens behövs, om framtidens teknik ställer andra krav. Poängen är ju inte att detta är kontakten för all framtid utan att vi har en standardiserad kontakt.

Permalänk
Medlem

Men, vänta lite nu.

Jag har hela tiden tolkat det som att kravet rör att t.ex. telefonen måste ha USB-C uttag, men säger detta något om hur sladden måste se ut i andra änden?

För här hemma finns inte ett enda uttag där jag kan stoppa in en USB-C till USB-C kabel. Alla mina laddare har USB-A på själva stickproppen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Hade hellre sett att man skapa en liten organisation som pekade ut standarder, så att den kan uppdateras allt eftersom. Lite common sense inblandat.

Det finns ju redan flera men om tex Apple som är en stor tillverkare inte vill vara med pga att de tjänar många miljarder om året på licenser för proprietära kontakter så behövs det tvång. Och naturligtvis går det att uppdatera förordningar vid behov, EU brukar aldrig hindra utveckling så om industrin kommer med ett enhetligt och vettigt förslag till nått nytt lär det gå enkelt att ändra kraven och om någon enskild kommer med ett förslag till en ny och bra modell kanske även det kan tvingas på övriga om det anses vara "bra"
EU är en organisation som är väldigt inriktad på att underlätta handel så de lär inte bromsa utvecklingen om det går att visa att det gynnar den stora massan och EU är även så stort att det ger mycket tryck på USA och Asiaterna att följa efter med motsvarande krav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men, vänta lite nu.

Jag har hela tiden tolkat det som att kravet rör att t.ex. telefonen måste ha USB-C uttag, men säger detta något om hur sladden måste se ut i andra änden?

För här hemma finns inte ett enda uttag där jag kan stoppa in en USB-C till USB-C kabel. Alla mina laddare har USB-A på själva stickproppen.

Nej, var strömmen kommer ifrån spelar ingen roll så länge som laddaren följer USB-standarden för laddning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

På telefoner har jag i och för sig inte haft problem, men min erfarenhet av USB-C på bärbar dator (för laddaren) är inte särskilt god. Kontakten är enligt mitt förmenande för klen för det användningsområdet.

Behöver du mer robusta kontakter på en laptop än på en telefon? För mig är det tvärtom, en telefon har jag i fickan, den laddas i bilen, hänger i sladden emellanåt och liknande, och dessutom använder jag samma kontakt för hörlurar och så. En laptop hanteras varsamt och laddas stillastående på ett skrivbord eller möjligtvis försiktigt lagd i en säker position liksom.

Skrivet av ztenlund:

Det spelar ingen roll vad det står eller inte står i detta fall, eftersom det redan är verklighet i stor omfattning, precis som för telefoner. Strömslukande "gaming"-modeller har dock inte haft det eftersom specifikationen inte klarat av att leverera nog med effekt, men utvecklingen av specifikationen har gått i riktning mot högre effekt så det lär nog bli fler modeller med USB-C.

I vilket fall som helst:
"We are also expanding the proposal’s scope by adding more products, such as laptops, that will need to comply with the new rules."

https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20220412IPR...

Den exakta slutprodukten har inte nåtts än, men färdriktningen är uppenbar.

240W räcker ganska långt även för laptops. Vissa rätt extrema gaming-laptops kanske det inte duger för, men de har ju redan dubbla kontakter idag trots att de kan sätta vilka kontakter de vill på dem liksom, så att behöva koppla in två USB C-kablar när man ska belasta hårt är ju inte sämre än dagsläget ändå.

Min jobblaptop har USB C men den behöver en proprietär laddare, den kan laddas sakta om den är avstängd över USB C men inte igång. Men jag tror att det har att göra med att USB toppade på 100 W när den byggdes och laptopens laddare är 230 W. Kanske också med bakåtkompatibilitet, Thinkpads har ju kört samma kontakt rätt länge nu och för företagsdatorer kan sånt vara viktigare än att ha en modern standard. Jag hade föredragit USB förstås, men det är ju ganska trevligt att jag kan använda samma laddare till min privata åtta år gamla W540 som min P1 jobblaptop, det underlättar, dock inte lika mycket som USB C hade gjort förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men, vänta lite nu.

Jag har hela tiden tolkat det som att kravet rör att t.ex. telefonen måste ha USB-C uttag, men säger detta något om hur sladden måste se ut i andra änden?

För här hemma finns inte ett enda uttag där jag kan stoppa in en USB-C till USB-C kabel. Alla mina laddare har USB-A på själva stickproppen.

[rant="on"]
Även laddarna börjar få USB-C. Jag har en enda med USB-C, vilket är min Sony-laddare. Apple har ju också bytt, vilket resulterat i det komiska med att de skickar med en kabel för att inte skicka med en laddare, men sedan har kabeln USB-C i laddaränden, vilket de laddare folk redan har inte har. Sedan har jag saker med micro-USB, men då har jag bara kablar med USB-A, så dessa kan jag inte använda Sony-laddaren till. Det får blir HTC eller Samsung... Och HTC stöder inte den PD (är väl någon QuickCharge) som Sonyn pratar och Samsung har ingen snabbladdning alls. En Apple-laddare är som Samsung, men Samsung går inte att ladda Apple-enheten med, trots att det rent tekniskt borde gå. Halleluja! Och förresten går Sonyn inte att snabbladda med 12V-pluggen från Samsung jag har i bilen. Det gick däremot med HTC:n. Är det inte alldeles, alldeles underbart?
[rant="off"]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Men, vänta lite nu.

Jag har hela tiden tolkat det som att kravet rör att t.ex. telefonen måste ha USB-C uttag, men säger detta något om hur sladden måste se ut i andra änden?

För här hemma finns inte ett enda uttag där jag kan stoppa in en USB-C till USB-C kabel. Alla mina laddare har USB-A på själva stickproppen.

Det problem som kan uppstå för dig är ju om du bara får med en kabel med USB C i båda ändar till din nya telefon, då kommer den inte att vara så användbar för dig. Å andra sidan har du sannolikt kablar till dina befintliga laddare som funkar. Det lite dumma här är ju att detta sammanfaller med att de slutar skicka med laddare med nya telefoner så laddarna byts liksom inte ut naturligt med tiden som förr utan man är tvungen att köpa en själv om man vill ha USB C i båda ändar, eller jättesnabb laddning. Men ändå lär väl strömadaptrar bytas ut med tiden även om det inte går lika fort som det hade gått om man fortfarande fick med dem. Köper man en ny bil idag exempelvis så har den sannolikt USB C, kan ha USB A också förstås men C har ju blivit standarden där redan liksom.

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Är det någon som lyckats utläsa vem som röstade emot?

https://www.europarl.europa.eu/cmsdata/247206/IMCO%20voting%2...
Eugen Jurzyca - 64-årig Slovak.
Arba Kokalari - född den 27 november 1986 i Albanien, är en svensk politiker för Moderaterna. Hon är ledamot av Europaparlamentet sedan EU-valet 2019 och sitter med i partigruppen EPP för kristdemokrater och konservativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte vurmandet för Apples kontakt faktiskt. Visst är blecket aningen tjockare men det sitter ju också oskyddat till skillnad från blecket på USB C som alltid sitter skyddat inne i kontakten. Under de sex-sju år jag har använt USB C så har ingen kontakt eller kabel gått sönder på något sätt, börjat glappa eller ens behövt rensas och jag är inte särskilt försiktig med prylarna. Däremot har jag gjort sönder tre-fyra lightning-kablar på samma tid och behövt gräva ur skräp ur kontakten på telefonen ganska många gånger trots att jag bara har haft Iphone som jobbtelefon, som jag knappt använder och därmed laddar rätt sällan, under enstaka år av samma period.

Men, även om Lightning var bättre så är ju problemet att det är en proprietär teknik, ingen annan får använda den, och att ha en standard för allt är bra mycket mer värt än en aning bättre hållbarhet.

Att blecket sitter oskyddat men enkelt utbytbart löser ju den större problematiken dock. Vad byter man helst, en kabel för 100-200kr eller en mobil för 13 000kr?

Om man använder USB-C väldigt försiktigt så håller de nog jättebra, men jag skulle tro att det som gör att de går sönder är när de rycks i sladden eller att kontakten hamnar på sne samitdigt som sladden spänner. Jag hann ha 2 mobiler med USB-C innan jag gick över till iPhone för ett par år sedan, och båda började glappa: En gick endast att ladda konsekvent med samma laddare som problemet uppstod med (antar att båda sidorna böjdes på liknande sätt). Den andra glappade bara allmänt, och man var tvungen att se till att sladden satt i i rätt vinkel.

När mobiler ofta kostar 10 000+ kr så är det inget snack om saken vad jag föredrar. Det räcker med att man behöver vara rädd om glasskärmen. Men ja, problemet är ju som du säger att porten inte är en öppen standard, men för min del känns det helt klart som en nedgradering med tanke på mina tidigare erfarenheter av USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

På laddaren är det USB-c men lightning eller vad det heter på själva enheten
I alla fall på vanliga ipad

Det är bara lågpris-iPadden som har Lightning kvar numer. Alla andra iPad (Air, mini, Pro) har USB-C.

Skrivet av papa_keno:

Ska bli intressant att se hur Apple hanterar detta. En EU-standard och en för övriga världen? Det är osannolikt. En ful påbyggd usb-c-hub på telefonen? Osannolikt då den gör telefonen sämre. Ändra lightning till usb-c-format så båda kontakterna passar men mata mer ström genom lightning? Möjligen

Det finns gott om tecken på att Apple har planer på att överge Lightning på lite sikt. De har haft leveransproblem till tredjepart i perioder i åratal och ändå köper de inte mer kapacitet för kontakterna. Den enda logiken jag kan se är att den är på väg ut. De har också dumpat den från de flesta iPaddar - annars hade det varit logiskt att spara den funktionen till iPad Pro, som är omotiverat dyr som det är - vilket jag tolkar som att de vill minska efterfrågan något.

Det som är deras problem är att folk blev vansinniga när de övergav Dock-porten för typ 10 år sen. De fick t.o.m skit i senatsförhör om det, och folk argumenterade som här - att de vill pressa fram nya köp av laddare för att tjäna pengar. Om de kan skylla på EU den här gången så är det perfekt för dem. De har dessutom stött Qi för trådlös laddning i rätt många år nu, och om det finns kvar så finns det ju ändå en del laddare som fungerar där ute i hemmen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Behöver du mer robusta kontakter på en laptop än på en telefon? För mig är det tvärtom, en telefon har jag i fickan, den laddas i bilen, hänger i sladden emellanåt och liknande, och dessutom använder jag samma kontakt för hörlurar och så. En laptop hanteras varsamt och laddas stillastående på ett skrivbord eller möjligtvis försiktigt lagd i en säker position liksom.

Måste vara därför jag har knäckt en laddkabel till min Thinkpad och att den ena USB-C-kontakten är påtagligt glapp... Eftersom det bara är kabeln in i adaptern som är utbytbar och den som inte går sönder fick jag köpa en ny laddare dessutom.

Citat:

240W räcker ganska långt även för laptops. Vissa rätt extrema gaming-laptops kanske det inte duger för, men de har ju redan dubbla kontakter idag trots att de kan sätta vilka kontakter de vill på dem liksom, så att behöva koppla in två USB C-kablar när man ska belasta hårt är ju inte sämre än dagsläget ändå.

Jag förstår inte invändningen? Standarden stödde inte tillräckligt hög effekt tidigare, vilket var vad jag skrev.

Citat:

Min jobblaptop har USB C men den behöver en proprietär laddare, den kan laddas sakta om den är avstängd över USB C men inte igång. Men jag tror att det har att göra med att USB toppade på 100 W när den byggdes och laptopens laddare är 230 W. Kanske också med bakåtkompatibilitet, Thinkpads har ju kört samma kontakt rätt länge nu och för företagsdatorer kan sånt vara viktigare än att ha en modern standard. Jag hade föredragit USB förstås, men det är ju ganska trevligt att jag kan använda samma laddare till min privata åtta år gamla W540 som min P1 jobblaptop, det underlättar, dock inte lika mycket som USB C hade gjort förstås.

Som sagt, det är det där med effekten. Thinkpad har bara USB-C sedan flera år om de inte har för hög effektförbrukning. Den rektangulära kontakten som jag antar att du har är borta. Om jag minns rätt så hade T470 både den rektangulära och USB-C-laddning, medan den rektangulära försvann till T480. Troligen lika på samtida modeller med liknande effektkrav.

Permalänk

Det finns så mycket att köpa idag som kör med sämre än usb c och det förstör hela min köplust. Jag vill inte ha en produkt som ska ha en egen kabel bara för att.

De som har problem med kvaliten på usb C tycker jag väldigt ofta är personer som tillhör gruppen ändra sig efter när deras favomärke ändrar.
Så låt oss anta att deras bästa surfplattor har usb c, så hör man inga användare av dessa beklaga sig på detta. Men om deras billigaste surfplattor har en annan port, så berömmer de den utan dess like.
Samma med laptop. Det är inte många av ett visst märke som beklagar sig att laptopparna från detta märke kör usb c istället för en annan port som parallellport (LTP) .

Permalänk
Medlem

Strålande krav från EU, för en gångs skull! Det är inte varje dag det händer hehe.

Skrivet av johanandersson:

Teoretiskt skulle det kunna komma batterier till mobiler som utnyttjade helt andra spänningar. Det finns ingen orsak att tro att det skulle hända, men om det börjar komma 120 volt batterier av någon mystisk anledning så hade dessa laddare varit ett hinder. Ingen stor risk.

Nya tekniker eller någon sorts "super-batteri" som inte bygger på nuvarande kunskap kräver många års R&D, sedan ska det godkännas av EU osv. Det är alltså ingenting som bara dyker upp en dag från ingenstans. Det är väl när uppfinnaren/uppfinnarna söker patent på det/får patentet godkänt som det är en förvarning långt i förväg. Så det teoretiska scenariot du tänker på känns ganska "far fetched".

Jag antar att om detta skriv in i lag att det gäller fram till ett specifikt datum/gäller i X antal år tills man tar en titt på frågan igen och vad för relevanta framsteg som gjorts, så att tekniken inte springer ifrån oss så att säga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Apple kommer garanterat helt sluta med laddport. Kommer väl utveckla IQ laddare som är låsta till just en viss telefon. Samma år dom lanserad AirPods, vad hände då? 3.5mm jacket försvann.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS