Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av workman:

Jo, en "ren" installation är det säkraste men då förlorar jag all programvara osv som jag har installerat.

Var finns logiken i att spendera flera dagar på försöka göra en "repair" istället för att spendera en timme på att installera programmen igen? När man väl är där, gör man en System Image för "snabba och riviga starter" när, inte om, det skiter sig. Dina personliga data återställer från din filbackup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag inte förstår är att du talar om W10 uppdateringarna som om att det är fel på Windows generellt, men faktum är att majoriteten inte har dom problemen du har och att det funkar bra.
Uppenbarligen har det hänt något på din dator som antingen är en tillfällighet eller så är det något du gör/gjort eller installerar som är orsaken vilket i sig är trist att det hänt, men ett generellt problem med W10 är det inte.

Nej, tvärt om, Windows 10 är det bästa operativsystemet på marknaden idag!

Jag har däremot ägnat en del tid åt att läsa om update-problem. Vad jag förstått är det en hel del som har eller haft sådana problem. Grejen är att Windows 10 generellt är ett bra OS som sagt och det är säkert som du säger också att alla inte har problem men när det händer är det nästan omöjligt att ta sig ur problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Var finns logiken i att spendera flera dagar på försöka göra en "repair" istället för att spendera en timme på att installera programmen igen? När man väl är där, gör man en System Image för "snabba och riviga starter" när, inte om, det skiter sig. Dina personliga data återställer från din filbackup.

Ja, det beror väl på att vi är självmordsbenägna... Eller så beror det på viljan att hitta ett fel. I övrigt får jag krypa till korset och hålla med. Det är ju idiotiskt att lägga så mycket tid på det när man kan göra det på en kväll.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av workman:

Eller så beror det på viljan att hitta ett fel.

Förstår precis vad du menar. Det är därför min W7-installation från "tisdag ‎den ‎12 ‎april ‎2011, ‏‎10:17:51" fortfarande snurrar mha ESU. Den är lagad många gånger... trots att jag har System Image Backup'er i kvadrat och fan och hans moster. Skam den som ger sig!

Nästa Windows blir en VM under Linux när ESU upphör för 7'an - såvida inte EA släpper en Battlefield 2143.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förstår precis vad du menar. Det är därför min W7-installation från "tisdag ‎den ‎12 ‎april ‎2011, ‏‎10:17:51" fortfarande snurrar mha ESU. Den är lagad många gånger... trots att jag har System Image Backup'er i kvadrat och fan och hans moster. Skam den som ger sig!

Nästa Windows blir en VM under Linux när ESU upphör för 7'an - såvida inte EA släpper en Battlefield 2143.

Permalänk
Medlem

Har nu för första gången sedan jag installerat Windows 10 fått meddelande jag måste konfiguera Windows 10

Jag är inte ett dugg intresserad av något Micro$oft erbjuder, jag är nöjd som jag är när jag köpte Windows 10 utan detta

https://answers.microsoft.com/sv-se/msoffice/forum/all/nu-g%C...

Permalänk
Medlem

Har under dagen försökt aktivera Windows 10 via en licens knyten till mitt Microsoftkonto på ny hårdvara (väljer det alternativet i felsökaren) men varje gång jag försöker får jag svaret att servrarna är nere och jag ska försöka senare, har någon mer haft detta problemet i helgen?
Dvs inget felmeddelande om att licensen skulle vara ogiltig eller liknande utan enligt Microsofts felmeddelande är det serverrelaterat.

Permalänk
Medlem

Bytte moderkort och CPU i veckan. När jag skulle aktivera Windows med min gamla nyckel så fungerar det helt plötsligt inte. Av någon anledning så har jag fått Windows 10 Pro N och min nyckel gäller bara för Windows 10 Pro. Jag chattade med MS-supporten idag som gav mig en ny nyckel för Windows 10 Pro och bad mig göra en clean install. Men när jag kör MediaCreationTool får jag bara upp möjligheten att installera N-versionen, den som mina nycklar inte fungerar på.

Det märkliga är att jag har kört samma licensnyckel och installation sedan två år tillbaka - utan några problem (dvs använt min vanliga pro-nyckel på N-licensen och det är först nu den klagar...?).

Är det någon som har tankar på hur jag ska lösa det? Be MS om en ny nyckel som fungerar med N? Går det installera "vanliga" varianten av 10 om jag kör via USB istället?

Verkar inte kunna återaktivera via Felsökaren heller då den bara säger att min licens redan är aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Kan jag installera Windows 10 från USB utan att ha nyckeln till hand? Har man 30 dagar på sig att slå in den i windows som med 7 / 8? Eller måste man knappa in den under installationen. Får nämligen min nyckel i nästa vecka och tänkte lägga helgen på att installera om datorn.

Förra uppgradering till 10 från 7 så behövde man aldrig ange nyckeln men det kan vara ändrat idag.

Permalänk
Medlem

@viskarN

Får du inte upp valet "Create install media for another computer" (eller nåt liknande)?
Om det valet finns ska du kunna välja rätt version för dig.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Förra uppgradering till 10 från 7 så behövde man aldrig ange nyckeln men det kan vara ändrat idag.

Du svarade alltså på en fråga jag ställde för 7 år sen xD

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@viskarN

Får du inte upp valet "Create install media for another computer" (eller nåt liknande)?
Om det valet finns ska du kunna välja rätt version för dig.

Nja, jag noterade inget sånt men ska kolla vidare idag. Fick så man kunde välja version och språk men vet inte om det blir rätt då? Versionen man kunde välja var bara ”windows 10” liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viskarN:

Nja, jag noterade inget sånt men ska kolla vidare idag. Fick så man kunde välja version och språk men vet inte om det blir rätt då? Versionen man kunde välja var bara ”windows 10” liksom.

Var ett tag sen jag installerade windows 10, men körde verktyget nu och ser att det nog är under installationsprocessen du får välja version, om du använder verktyget som jag visar i bilderna här nedanför och sen gör en ren installation. Om du har fler diskar än den du ska installera på i datorn måste du koppla ur dem under installationen!

Ta bort bocken som är förbockad i MediaCreationTool-verktyget (se bild 2, "Use the recommended options for this PC"), som utgår från att du vill hämta till din dator. Bara att klicka bort bocken så ska du kunna välja vilken version du vill ha. Då kan du samtidigt skapa ett boot-bart USB-minne.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack! Testar det nu, får se hur det blir under själva installationsprocessen

Permalänk
Medlem

Gjorde susen, nu har jag ren installation med Win 10 Pro. Verkade som att nyckeln var det som styrde vilken version jag fick väl inne i installationen. Dvs har man Pro får man en pro-licens osv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tips: Man kan lägga till ei.cfg i "Sources" så får man alla tillgängliga versioner och kan välja själv

Permalänk

Hej ! Jag har fått i uppdrag att försöka få iordning på en dator bestående av ett msi z270 -A pro och en 7600k med 16 GB Corsair 2666 MHz minnen , sitter ett GTX 1060 6gb från Asus rog i datorn och ett Corsair 650w nätaggregat.

Problemet är alltså att datorn går att installera Windows 10 på , men när det väl är installerat och uppdateringarna är igång så kraschar datorn och startar om sig hela tiden, ifall jag försöker flera gånger om så upplever jag att den stänger av sig snabbare , får felmeddelandet Kernel 41 i diagnostik , den verkar inte stänga av sig i bilder. Har testat ganska mycket (inkluderat byta nätaggregat )
Testat koppla ur grafikkortet , bytt hårddisk till en helt ny SSD.
Och installerat om Windows 10. Gjort ett memtest som även det var framgångsrikt.

Jag vet inte mer vad jag kan göra 🙄

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Hej ! Jag har fått i uppdrag att försöka få iordning på en dator bestående av ett msi z270 -A pro och en 7600k med 16 GB Corsair 2666 MHz minnen , sitter ett GTX 1060 6gb från Asus rog i datorn och ett Corsair 650w nätaggregat.

Problemet är alltså att datorn går att installera Windows 10 på , men när det väl är installerat och uppdateringarna är igång så kraschar datorn och startar om sig hela tiden, ifall jag försöker flera gånger om så upplever jag att den stänger av sig snabbare , får felmeddelandet Kernel 41 i diagnostik , den verkar inte stänga av sig i bilder. Har testat ganska mycket (inkluderat byta nätaggregat )
Testat koppla ur grafikkortet , bytt hårddisk till en helt ny SSD.
Och installerat om Windows 10. Gjort ett memtest som även det var framgångsrikt.

Jag vet inte mer vad jag kan göra 🙄

Vad menar du med "den verkar inte stänga av sig i bilder"?

Har du testat återställa alternativt uppdatera bios på moderkortet?

Är det under själva uppdateringsprocessen den stänger av sig?

Är det senaste versionen av W10 du installerar?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Vad menar du med "den verkar inte stänga av sig i bilder"?

Har du testat återställa alternativt uppdatera bios på moderkortet?

Är det under själva uppdateringsprocessen den stänger av sig?

Är det senaste versionen av W10 du installerar?

Det skall stå BIOS, min telefon skriver lite vad den vill känner jag 😂

Jag har inte uppdaterat bioset på den , jag valde att återställa bioset med grundinställningar men det var inte mycket som var ändrat där , det är en version av w10 jag har som är nerladdad från deras hemsida.

Det är när jag precis installerat Windows och kommer in som det startar om i form av en krash , har dock inte väntat utanför login för att se om det krashar.

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Skrivet av affeiorby:

Det skall stå BIOS, min telefon skriver lite vad den vill känner jag 😂

Jag har inte uppdaterat bioset på den , jag valde att återställa bioset med grundinställningar men det var inte mycket som var ändrat där , det är en version av w10 jag har som är nerladdad från deras hemsida.

Det är när jag precis installerat Windows och kommer in som det startar om i form av en krash , har dock inte väntat utanför login för att se om det krashar.

om du bootar upp den i felsäkert läge krashar den då också?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Det skall stå BIOS, min telefon skriver lite vad den vill känner jag 😂

Jag har inte uppdaterat bioset på den , jag valde att återställa bioset med grundinställningar men det var inte mycket som var ändrat där , det är en version av w10 jag har som är nerladdad från deras hemsida.

Det är när jag precis installerat Windows och kommer in som det startar om i form av en krash , har dock inte väntat utanför login för att se om det krashar.

Prova då att uppdatera till senaste bios och ladda ner senaste W10 via MS sida.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Prova då att uppdatera till senaste bios och ladda ner senaste W10 via MS sida.

Har nu provat flash om bioset och gjort en nyinstallation och trodde faktist det skulle funka , men nej den dog iallafall. Datorn dör även innan jag loggar in till Windows

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har nu för första gången sedan jag installerat Windows 10 fått meddelande jag måste konfiguera Windows 10

Jag är inte ett dugg intresserad av något Micro$oft erbjuder, jag är nöjd som jag är när jag köpte Windows 10 utan detta

https://answers.microsoft.com/sv-se/msoffice/forum/all/nu-g%C...

Då trycker man bara "Fortsätt" och väljer att tacka nej till alla nya saker och sen får man inga fler frågor förrän de släpper en ny större patch i framtiden. Det är min erfarenhet i alla fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du bootar upp den i felsäkert läge krashar den då också?

Den verkar klara sig i felsäkert läge iallafall , det är ju något 😄

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Har nu provat flash om bioset och gjort en nyinstallation och trodde faktist det skulle funka , men nej den dog iallafall. Datorn dör även innan jag loggar in till Windows

Skrivet av affeiorby:

Den verkar klara sig i felsäkert läge iallafall , det är ju något 😄

Troligen något med en drivrutin som spökar då.
Har du laddat ner senaste W10 också så det inte är något med din version som spökar?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Troligen något med en drivrutin som spökar då.
Har du laddat ner senaste W10 också så det inte är något med din version som spökar?

Ja alltså jag laddade ner senaste versionen av från windows och gjorde ett nytt USB-minne , flashade senaste bioset , men det verkar som om drivrutinerna till grafikkortet gör att datorn kraschar , så kan vara grafikkortet som är "trasigt" den funkar med kortet i datorn och får bild och allt , men installerar jag drivrutinerna så krashar den

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Ja alltså jag laddade ner senaste versionen av från windows och gjorde ett nytt USB-minne , flashade senaste bioset , men det verkar som om drivrutinerna till grafikkortet gör att datorn kraschar , så kan vara grafikkortet som är "trasigt" den funkar med kortet i datorn och får bild och allt , men installerar jag drivrutinerna så krashar den

Vilka drivrutiner tar du till kortet?
Version och var du hämtar dom.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Vilka drivrutiner tar du till kortet?
Version och var du hämtar dom.

Jag tog dem senaste direkt från Nvidia 512.15, inte testat äldre dock.

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Ja alltså jag laddade ner senaste versionen av från windows och gjorde ett nytt USB-minne , flashade senaste bioset , men det verkar som om drivrutinerna till grafikkortet gör att datorn kraschar , så kan vara grafikkortet som är "trasigt" den funkar med kortet i datorn och får bild och allt , men installerar jag drivrutinerna så krashar den

Jag är väldigt nyfiken på om du listar ut vad problemet är. Jag hade nämligen exakt samma problem nyligen med en äldre dator. Det satt ett 780Ti i den som fungerat fint, men så plötsligt går den inte att starta. Installerar om Win och allting fungerar fint TILLS jag installerar nvidias drivers. Då krashar datorn, fungerar bara i felsäkert läge.

Testade med massor med drivers, senaste, två år gamla, fem år gamla osv... ingenting hjälpte.

Bytte kort till ett något nyare och då fungerade det så min slutsats var att kortet "gått sönder", på ett sätt så att det kunde visa bild i Win osv, men att när driversen kom på plats så hände något.

Men konstigt om du har samma...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag är väldigt nyfiken på om du listar ut vad problemet är. Jag hade nämligen exakt samma problem nyligen med en äldre dator. Det satt ett 780Ti i den som fungerat fint, men så plötsligt går den inte att starta. Installerar om Win och allting fungerar fint TILLS jag installerar nvidias drivers. Då krashar datorn, fungerar bara i felsäkert läge.

Testade med massor med drivers, senaste, två år gamla, fem år gamla osv... ingenting hjälpte.

Bytte kort till ett något nyare och då fungerade det så min slutsats var att kortet "gått sönder", på ett sätt så att det kunde visa bild i Win osv, men att när driversen kom på plats så hände något.

Men konstigt om du har samma...

/hulle.

Jag tycker detta är väldigt märkligt att det kan påverka på det sättet att det ger bild , men grafikkortet blir iprincip "kompatibel" med datorn.

Jag har inte testat grafikkortet i en annan dator då jag bara har denna och en bärbar. Skulle vara kul att veta om kortet fungerar i en annan dator.

Min spontana tanke är att grafikkortet fått sig någon smäll på något vis och en komponent eller liknande har fått en skada , nu är det som sagt inte min dator så jag vet inte riktigt hur historiken har sett ut hos föregående ägare heller.

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL