Permalänk
Medlem

Studera programmering

Tjena.

Är intresserad av att växla karriär och läsa programmering men är osäker på vart man ska börja.

Vill kunna kombinera studier med jobb och vill ha tips på era bästa tillvägagångssätt att börja läsa.

Halvtid distans är ju vad jag söker men vilka utbildningar är bäst för att lära sig samtidigt som det inte drar ut på tiden. Helst 1-2 halvtid.

Mvh Christopher

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molliz:

Tjena.

Är intresserad av att växla karriär och läsa programmering men är osäker på vart man ska börja.

Vill kunna kombinera studier med jobb och vill ha tips på era bästa tillvägagångssätt att börja läsa.

Halvtid distans är ju vad jag söker men vilka utbildningar är bäst för att lära sig samtidigt som det inte drar ut på tiden. Helst 1-2 halvtid.

Mvh Christopher

Oj, programmering tar tid att lära sig. Men försök att läsa kurser i C# eller python.
Lär dig det fundamentala och därefter lär du dig att labba hemma osv

Permalänk
Medlem

Kan du ge lite mer info om vad inom programmering du vill jobba med? Vill du programmera spel? webbsidor? appar? IT-system? Backend, frontend eller fullstack? Har du tidigare läst någon kurs eller har relevant arbetslivserfarenhet?

Svårt att ge något mer konkret tips innan man vet mer.

Permalänk
Medlem

COBOL!!!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Oj, programmering tar tid att lära sig. Men försök att läsa kurser i C# eller python.
Lär dig det fundamentala och därefter lär du dig att labba hemma osv

Sitter just nu med python och försöker lära mig Tack för tipset!

Skrivet av IMPANI:

Kan du ge lite mer info om vad inom programmering du vill jobba med? Vill du programmera spel? webbsidor? appar? IT-system? Backend, frontend eller fullstack? Har du tidigare läst någon kurs eller har relevant arbetslivserfarenhet?

Svårt att ge något mer konkret tips innan man vet mer.

Har väl egentligen inte tänkt så långt än utan mer att försöka lära mig ett första språk och ta det därifrån.

Jag är helt grön på programmering men har varit intresserad av det i flera år men aldrig riktigt tagit tag i det.

Sitter just nu med python och försöker lära mig grunderna där och jag finner det väldigt roligt.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

COBOL är första gången jag hör talas om. Utveckla gärna! Ser efter en googling att det är ett programspråk.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molliz:

Sitter just nu med python och försöker lära mig Tack för tipset!

Har väl egentligen inte tänkt så långt än utan mer att försöka lära mig ett första språk och ta det därifrån.

Jag är helt grön på programmering men har varit intresserad av det i flera år men aldrig riktigt tagit tag i det.

Sitter just nu med python och försöker lära mig grunderna där och jag finner det väldigt roligt.

Utöver python är de bra att lära sig bla PowerShell då mycket automatisering m.m i Windows miljö sker med PowerShell.
Det är ett objekt inriktat språk så är inte så svårt att lära sig om man kan de fundamentala i programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Tjena.

Är intresserad av att växla karriär och läsa programmering men är osäker på vart man ska börja.

Vill kunna kombinera studier med jobb och vill ha tips på era bästa tillvägagångssätt att börja läsa.

Halvtid distans är ju vad jag söker men vilka utbildningar är bäst för att lära sig samtidigt som det inte drar ut på tiden. Helst 1-2 halvtid.

Mvh Christopher

Jag har oxå bestämt mig för att byta karriär sen en tid för att bli webbutvecklare. Kör en online bootcamp i kombination med Udemy där jag följer en React och Node.js kurs.

Har du inte svårt att hänga med engelskan så rekommenderar jag Udemy starkt.

Gäller att hitta en instruktör man gillar och sen är det bara att nöta 🤓

Andra bra källor är Youtube, Codecademy, Google, Sololearn

Jag startade i allra början med Mimo appen som har både en kurs för Python och frontend, klockrent när man bara har telefon med sig och vill lära sig on-the-go
https://getmimo.com/

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

COBOL är första gången jag hör talas om. Utveckla gärna! Ser efter en googling att det är ett programspråk.

Vill du tjäna löjliga summor pengar så är cobol the way to go. Det används bl a inom banker och är ett språk inte många kan eller känner till. Generationen som kan cobol håller ju på dö ut och bankerna står inför en tuff utmaning. Kan du cobol så kan du i princip sätta vilken lön du vill, för bankerna har ändå inget annat val än att betala.

Nu är jag ju ingen programmerare men jag kan tänka mig det är kraftigt begränsat utbildningsmaterial om man nu skulle vilja satsa på cobol. Så lär ju inte va helt lätt att lära sig.

Permalänk
Skrivet av molliz:

COBOL är första gången jag hör talas om. Utveckla gärna! Ser efter en googling att det är ett programspråk.

En COBOL-kompilator online
https://www.tutorialspoint.com/compile_cobol_online.php

Ett bra exempel på kod är tex Luhns test av kreditkortsnummer (finns på rosettacode.org)
Utanför bankvärlden har du rätt liten nytta av COBOL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

COBOL är första gången jag hör talas om. Utveckla gärna! Ser efter en googling att det är ett programspråk.

z/OS , stordatorer.

Används av alla storbanker och vissa myndigheter ( som jag har förstått det )

Garanterat jobb då vi aldrig kommer bli av med COBOL , betalar bra också.

Jag gick en kurs 3 månader + 3 månader praktik 2020 på banken, efter 10 år i arbetslivet med helt andra saker, älskar mitt jobb nu.

COBOL Wikipedia

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

z/OS , stordatorer.

Används av alla storbanker och vissa myndigheter ( som jag har förstått det )

Garanterat jobb då vi aldrig kommer bli av med COBOL , betalar bra också.

Jag gick en kurs 3 månader + 3 månader praktik 2020 på banken, efter 10 år i arbetslivet med helt andra saker, älskar mitt jobb nu.

COBOL Wikipedia

Där ser man Låter ju väldigt intressant måste jag säga. Får man fråga vart du gick din kurs?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Jag har oxå bestämt mig för att byta karriär sen en tid för att bli webbutvecklare. Kör en online bootcamp i kombination med Udemy där jag följer en React och Node.js kurs.

Har du inte svårt att hänga med engelskan så rekommenderar jag Udemy starkt.

Gäller att hitta en instruktör man gillar och sen är det bara att nöta 🤓

Andra bra källor är Youtube, Codecademy, Google, Sololearn

Jag startade i allra början med Mimo appen som har både en kurs för Python och frontend, klockrent när man bara har telefon med sig och vill lära sig on-the-go
https://getmimo.com/

Lycka till!

Vad roligt Jag började kika lite på python i ett par timmar båda via Youtube och försökte mig på olika övningar hemma och det gick rätt bra men jag tyckte inte det "fastnade" direkt utan hade nästan glömt av allt dagen efter.

Började kika på Mimo appen och gått igenom HTLM kurserna nu och måste säga att jag tycker det är mycket enklare och förstå, finner det mer logiskt än python än så länge iaf.
Tusen tack för det tipset med appen!

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Vad roligt Jag började kika lite på python i ett par timmar båda via Youtube och försökte mig på olika övningar hemma och det gick rätt bra men jag tyckte inte det "fastnade" direkt utan hade nästan glömt av allt dagen efter.

Började kika på Mimo appen och gått igenom HTLM kurserna nu och måste säga att jag tycker det är mycket enklare och förstå, finner det mer logiskt än python än så länge iaf.
Tusen tack för det tipset med appen!

Kul att du testa Mimo, pedagogiskt utformat och perfekt när man är i början av sin resa. Ska man vara petig så är inte HTML en programmeringsspråk, kräver ingen logik. Därför Python känns svårare att förstå:)

Rekommenderar även Codecademy appen, freemium även den.

Mitt tips är att nöta på även om det är överväldigande, det tar sin lilla tid men till slut klickar det. Repetera repetera repetera. Rom byggdes inte på en dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Urrrkkkk!

COBOL enligt The New Hacker's Dictionary:
[COmmon Business-Oriented Language] (Synonymous with evil.) A weak, verbose, and flabby language used by code grinders to do boring mindless things on dinosaur mainframes. Hackers believe that all COBOL programmers are suits or code grinders, and no self-respecting hacker will ever admit to having learned the language. Its very name is seldom uttered without ritual expressions of disgust or horror. One popular one is Edsger W. Dijkstra's famous observation that “The use of COBOL cripples the mind; its teaching should, therefore, be regarded as a criminal offense.” (from Selected Writings on Computing: A Personal Perspective) See also fear and loathing, software rot.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan plugga på heltid så kör kurser på Pluralsight, Udemy, LinkedIn Learning. Lägg 2-3 timmar om dagen så kommer du igenom kurserna rätt fort.

Välj vilket område du vill fokusera på (Webb eller Mobile/Native) och utifrån det: lär dig relevanta programmeringspråk. Jag skulle också rekommendera att ta en kurs i git (versionhanteringsprogram).

Börja sen kika på något eget projekt, något du kan hitta passion för och kör på det stenhårt i ett par månader. Det här projektet kan du sen visa upp som del av ditt CV när du söker jobb. Här är det viktigt att du arbetat rätt i git och skrivit tydliga kommentarer - om allt du commitar är "fix this" så visar det på att du kanske inte kan jobba i ett team med andra utvecklare eller att du inte ens vet vad du gjort för ändringar (copy/paste från stackoverflow)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Urrrkkkk!

COBOL enligt The New Hacker's Dictionary:
[COmmon Business-Oriented Language] (Synonymous with evil.) A weak, verbose, and flabby language used by code grinders to do boring mindless things on dinosaur mainframes. Hackers believe that all COBOL programmers are suits or code grinders, and no self-respecting hacker will ever admit to having learned the language. Its very name is seldom uttered without ritual expressions of disgust or horror. One popular one is Edsger W. Dijkstra's famous observation that “The use of COBOL cripples the mind; its teaching should, therefore, be regarded as a criminal offense.” (from Selected Writings on Computing: A Personal Perspective) See also fear and loathing, software rot.

Vad jag förstår så är COBOL/mainframe oslagbart när det kommer till databearbetning, dvs det det är till för, dessutom tror jag att majoriteten av kritiker aldrig någonsin rört språket själva, någon slags "Java bra Cobol dåligt cirklejerk" haha

Det är ju inte världens sexigaste språk, men det betalar bra!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Vad jag förstår så är COBOL/mainframe oslagbart när det kommer till databearbetning, dvs det det är till för, dessutom tror jag att majoriteten av kritiker aldrig någonsin rört språket själva, någon slags "Java bra Cobol dåligt cirklejerk" haha

Det är ju inte världens sexigaste språk, men det betalar bra!

Visst är det optimerat. Men tror största orsaken är att bankerna redan investerat sjuka summor i systemen som kör Cobol och det finns ingen anledning att lägga mer pengar på att byta ut ett fungerande system.

Sen tror jag ingen har full förståelse för systemen för att kunna göra en reverse engineering till en modernare kodbas. Finns dock risk att det kommer behöva göras förr eller senare.

Men det är ju inte direkt ett hippt språk att lära sig som student idag när du vill jobba som javascript-ninja på en startup.

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits som dig så jag tog ledigt 2 månader förra året och gick en webbutvecklings bootcamp på 9 veckor.
Kanske kan vara ett alternativ då jag hade svårt att få tid och motivation att plugga på kvällarna efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Vad jag förstår så är COBOL/mainframe oslagbart när det kommer till databearbetning, dvs det det är till för, dessutom tror jag att majoriteten av kritiker aldrig någonsin rört språket själva, någon slags "Java bra Cobol dåligt cirklejerk" haha

Det är ju inte världens sexigaste språk, men det betalar bra!

Jag har programmerat i 35 olika språk under mina c:a 50 år i branschen och utan tvekan är COBOL det värsta och krångligaste (och minst sexiga). Nu är det länge sen, tack och lov, och säkert har mycket hänt sen dess men det är det sista språket jag vill hålla på med. Det har en otroligt jobbig och ordrik syntax och är i stort sett gjort för att skyffla data, allt annat är tillägg med (dåförtiden) samma ordrikhet och samma jobbiga syntax.
Java är inte heller ett favoritspråk, då jobbar jag hellre i Groovy som sömlöst jobbar bra ihop med Java. Bland det bästa jag gjort i Groovy är en mängd webbkrälare som sökte info på nätet enligt vissa villkor och hämtade, strukturerade, översatte och laddade informationen i databaser. Det jobbet skulle varit oerhört mycket jobbigare i Java och, faktiskt inte ens möjligt i COBOL (om man inte lagt till kluriga moduler för ändamålet de senaste tio åren).
Jag håller med Dijkstra, jag vet att det han skrev om COBOL skrevs 1975 (i hans essä "How do we tell truths that might hurt?", läs den!) men jag är fortfarande böjd att hålla med honom.
Man kan tjäna grova pengar på annat också, t.ex. på att utbilda sig till SAP-konsult, en annan gammal (men inte lika gammal som COBOL) dinosaurie som inte heller vill dö.
En bra uttydning av COBOL = Completely Obsolete Business Oriented Language

Permalänk
Datavetare

Finns garanterat pengar att tjäna på att knacka COBOL, men vet inte riktigt om jag själv skulle stå ut speciellt länge.

Men när man ändå citerar den gode Edsger W. Dijkstra så måste man nämna en av hans andra riktigt träffsäkra citat.

"Object oriented programs are offered as alternatives to correct ones"

Fast man kan ju lite se det som att säkerställa sitt eget jobb. OOP säkerställer att det alltid finns mer att göra

Lite mer seriöst: finns ställen där OOP är helt rätt, men i 9 fall av 10 där det idag används är det fel val vilket gör Dijkstras citat helt korrekt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har programmerat i 35 olika språk under mina c:a 50 år i branschen och utan tvekan är COBOL det värsta och krångligaste (och minst sexiga). Nu är det länge sen, tack och lov, och säkert har mycket hänt sen dess men det är det sista språket jag vill hålla på med. Det har en otroligt jobbig och ordrik syntax och är i stort sett gjort för att skyffla data, allt annat är tillägg med (dåförtiden) samma ordrikhet och samma jobbiga syntax.
Java är inte heller ett favoritspråk, då jobbar jag hellre i Groovy som sömlöst jobbar bra ihop med Java. Bland det bästa jag gjort i Groovy är en mängd webbkrälare som sökte info på nätet enligt vissa villkor och hämtade, strukturerade, översatte och laddade informationen i databaser. Det jobbet skulle varit oerhört mycket jobbigare i Java och, faktiskt inte ens möjligt i COBOL (om man inte lagt till kluriga moduler för ändamålet de senaste tio åren).
Jag håller med Dijkstra, jag vet att det han skrev om COBOL skrevs 1975 (i hans essä "How do we tell truths that might hurt?", läs den!) men jag är fortfarande böjd att hålla med honom.
Man kan tjäna grova pengar på annat också, t.ex. på att utbilda sig till SAP-konsult, en annan gammal (men inte lika gammal som COBOL) dinosaurie som inte heller vill dö.
En bra uttydning av COBOL = Completely Obsolete Business Oriented Language

COBOL försöker inte vara någonting mer än det är, dataskyfflare, oavsett hur krångligt eller omständigt det upplevs.
(Jag upplever inte COBOL som krångligt, men jag är också junior med 2 år inom yrket)

Alla språk lämpar sig inte för alla uppgifter, med 50 år i branschen och med erfarenhet i 35 språk så vet du det också!

COBOL gör precis det som det togs fram för, jag förstår inte den här pisstävlingen och fanboy mentaliteten man ser mellan alla språk idag.

Folk säger i princip "You're not a real programmer unless you use (insert random language here)!!!"

Luktar Iphone vs Android , Intel vs AMD, AMD vs Nvidia , Xbox vs Playstation

Man ska inte skrämma bort folk från ett bra, säkert och välbetalt jobb som COBOL utvecklare bara för att man inte kan/ska skapa "webbkrälare", hemsidor eller spel med COBOL

Att vara SAP-konsult är inte fel heller, det finns och kommer finnas marknad för båda så länge våra storbanker och företag existerar

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

z/OS , stordatorer.

Används av alla storbanker och vissa myndigheter ( som jag har förstått det )

Garanterat jobb då vi aldrig kommer bli av med COBOL , betalar bra också.

Jag gick en kurs 3 månader + 3 månader praktik 2020 på banken, efter 10 år i arbetslivet med helt andra saker, älskar mitt jobb nu.

COBOL Wikipedia

Hur är lönen dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hur är lönen dock?

Beror på erfarenhet såklart, men mellan 40 och 90

Ser jag till mig själv så är jag förbannat nöjd efter 3 månader utbildning och 3 månader praktik.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

COBOL försöker inte vara någonting mer än det är, dataskyfflare, oavsett hur krångligt eller omständigt det upplevs.
(Jag upplever inte COBOL som krångligt, men jag är också junior med 2 år inom yrket)

Alla språk lämpar sig inte för alla uppgifter, med 50 år i branschen och med erfarenhet i 35 språk så vet du det också!

COBOL gör precis det som det togs fram för, jag förstår inte den här pisstävlingen och fanboy mentaliteten man ser mellan alla språk idag.

Folk säger i princip "You're not a real programmer unless you use (insert random language here)!!!"

Luktar Iphone vs Android , Intel vs AMD, AMD vs Nvidia , Xbox vs Playstation

Man ska inte skrämma bort folk från ett bra, säkert och välbetalt jobb som COBOL utvecklare bara för att man inte kan/ska skapa "webbkrälare", hemsidor eller spel med COBOL

Att vara SAP-konsult är inte fel heller, det finns och kommer finnas marknad för båda så länge våra storbanker och företag existerar

Jag säger inte att det är fel att vara COBOL-programmerare eller SAP-konsult men tycker personligen att det är att nischa in sig i ett smalt applikationsområde oftast för att det är bra betalt. Säkert och välbetalt - ja utan tvivel. Bra? Nja, väldigt lite inom COBOL-programmering handlar om intressant nyutveckling. Det mesta man gör är att underhålla redan skriven kod, hitta fel och rätta dem, anpassa en redan skriven rutin till en ny aktivitet, o.s.v. Kul? Nej!

Ska man hänge sig åt programmering är det inte dåligt att ha kul men dåligt att nischa in sig redan från start så mitt råd är att man först ska skaffa sig en god uppfattning om vad programmering innebär i en vidare bemärkelse. Språket är inte det väsentligaste men det bör vara ett generellt programmeringsspråk. Sedan experimentera lite i några olika språk för att få en bra uppfattning om vad man själv kan tänkas vara intresserad av. Programmering är så mycket mer än bara skyffla data.

Om man sedan, efter att ha lärt sig grunderna och experimenterat en del, kommer underfund med att COBOL är det man alltid längtat efter så visst, varför inte.

Som du själv säger, efter 50 år i branschen och med erfarenhet i 35 språk så vet jag mycket väl att inget språk lämpar sig för allt men det är bara ytterligare en orsak till att lära sig flera.

Ha kul, testa, lek med språken, prova olika saker. Mitt exempel med webbkrälare är bara ett exempel. Det var kul och intressant. Har jag gjort andra saker? Massor, det mesta krävde mycket matte, avancerad matte.

Jag har faktiskt tackat nej till jobb (som skulle inneburit en väsentlig löneförhöjning) bara för att kravet var COBOL.

Dessutom finns det en orsak till till att lära sig mer än ett språk. När man kommer till en ny arbetsplats har man på den arbetsplatsen oftast ett eller ett par programmeringsspråk man använder och säger man då "jag kan bara programspråket X och har testat Y lite grand" får man visa att man snabbt kan ta till sig deras koncerninterna språk.

Flera större företag jag varit på använder COBOL bara på sina mainframes men inte på andra datorer så även därför kan det vara bra med mer än ett språk.

Har jag haft kul under de 50 åren? Ja, definitivt! Har jag programmerat COBOL? Javisst, men så lite som möjligt. Har jag tjänat pengar? Oh, ja. Hade jag tjänat mer om jag accepterat att programmera COBOL? Troligen, men jag är också säker på att jag inte skulle ha haft lika kul.

Men vi är alla olika...

staaavfel
Permalänk
Medlem

Jag studerar programmering nu via hermods, basically komvux fast utan lärarstöd och allt är på distans. Pluggar både Engelska 6 och programmering 1a atm via hermods ganska bra upplägg du borde kika.
Och ajg jobbar heltid samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Jag var i samma sits som dig så jag tog ledigt 2 månader förra året och gick en webbutvecklings bootcamp på 9 veckor.
Kanske kan vara ett alternativ då jag hade svårt att få tid och motivation att plugga på kvällarna efter jobbet.

Låter ju också väldigt intressant. Vart gick du denna "bootcamp"?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Jätte tacksam över all respons jag fått av er 👍🥰

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinpe:

Jag studerar programmering nu via hermods, basically komvux fast utan lärarstöd och allt är på distans. Pluggar både Engelska 6 och programmering 1a atm via hermods ganska bra upplägg du borde kika.
Och ajg jobbar heltid samtidigt.

Vilket språk använder man i den kursen (ja, inte engelskakursen, där är ju språket ganska uppenbart men i programmeringskursen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Låter ju också väldigt intressant. Vart gick du denna "bootcamp"?

Tar mig friheten att flika in 👋

Jag går på en online bootcamp där vi lär oss JavaScript-fullstack (React, Node.js, SQL samt Git) på https://dev.getmimo.com

Riktigt nice upplägg med en instruktör som håller i live sessions varje vecka där man får följa med när instruktören kodar. Även utmaningar under sessionerna som kräver att man är med. Instruktörens roll är även att hjälp till med ens olika projekt under hela programmet.

Kräver att man kan engelska då eleverna är från hela världen. Bra om man är lite förberedd med HTML och CSS men inget krav.