Rösta fram SweClockers bästa lifehack

Permalänk
Melding Plague

Rösta fram SweClockers bästa lifehack

Många snillrika bidrag inkom i Qamcoms stora lifehack-tävling och nu är det dags för SweClockers att rösta om vinnaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror mitt bästa har med lök att göra. Som ni alla vet så blir man i princip alltid tårögd när man skär lök. Om du testar att ta en pappers-bit och blötlägger lite, trycker ut det mesta av vattnet så den är bara är fuktig. Lägger den i ena hörnet av skärbrädan där du tänk skära. Be amazed how how well it works.

Lite svårt att ta bilder på detta så får bli att bara skriva. Och sen har jag nog inget bra som är "bara teknik". Så tänkte bara tipsa om detta

Annars är detta en kul grej och kommer följa så man kanske hittar något användbart!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Rörelsesensor till hallampan. Det är simpelt, men så skönt och anvöndbart. Slipper numera leta efter knappar bakom alla jackor och välta ner dem. Bra inkörsport till smarta hemmet som uppskattas av alla i familjen. (vilket kanske inte kan sägas om alla andra utökningar son sedan blev av...)

Perfekt för att man både känner sig lite lat och tekniknörd samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Tror mitt bästa har med lök att göra. Som ni alla vet så blir man i princip alltid tårögd när man skär lök. Om du testar att ta en pappers-bit och blötlägger lite, trycker ut det mesta av vattnet så den är bara är fuktig. Lägger den i ena hörnet av skärbrädan där du tänk skära. Be amazed how how well it works.

Lite svårt att ta bilder på detta så får bli att bara skriva. Och sen har jag nog inget bra som är "bara teknik". Så tänkte bara tipsa om detta

Annars är detta en kul grej och kommer följa så man kanske hittar något användbart!

Det som främst påverkar är att man mosar cellerna i löken, kör man med vass kniv och skär åt rätt håll blir det knappt någon sån gas

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hmm 🤔

Spara pengar och köp aldrig ett grafikkort. Vinn de istället.

... Den får duga tills jag kommer på något bättre. 😁

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips har med hur man får barnen att sitta kvar och äta middag. Våra ungar är överallt och ingenstans stora delar av dagen, och det har därför alltid varit närmast omöjligt att få till en situation där de både äter och sitter stilla.

Lösningen för oss har varit att vi placerat en Google home i köket, och under måltiden så turas vi om att leka 20 frågor om djur, och den som gissar rätt får fråga google hur djuret låter.

Tillräckligt spännande för att man ska få äta själv, och lura i ungarna en del mat samtidigt. Alla vinner!

Permalänk
Medlem

Att aldrig sova mer än 4 timmar per natt. (gjort det i snart 20 års tid) Sover jag 8 så är jag en zombie dagen efter. Betyder att, om jag lever till jag är 80, så har jag levt längre än de som sovit 8 timmar per dag, hehe...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Poor man's fläktfilter (DYI Fläktfilter)

Det var några år sedan jag använde ett chassi utan inbyggda fläktfilter, men knepet kan alltid komma till användning.

  1. "Låna" ett par strumpbyxor från närstående eller finn ett par i lämplig garderob.

  2. Spänn strumpbyxorna över en chassifläkt och klipp ut en fyrkant av de uppspända strumpbyxorna.

  3. Skruva fast fläktfilter+fläkt i chassit.

  4. Beskåda ditt nya fläktfilter i drift.

Permalänk
Medlem

ctrl+r(+shift) istället för ctrl+f5(+shift) måste ju vara ett lifehack. Livet blev mycket enklare när man lärde sig det.

Skrivet av ghollghost:

Tror mitt bästa har med lök att göra. Som ni alla vet så blir man i princip alltid tårögd när man skär lök. Om du testar att ta en pappers-bit och blötlägger lite, trycker ut det mesta av vattnet så den är bara är fuktig. Lägger den i ena hörnet av skärbrädan där du tänk skära. Be amazed how how well it works.

Lite svårt att ta bilder på detta så får bli att bara skriva. Och sen har jag nog inget bra som är "bara teknik". Så tänkte bara tipsa om detta

Annars är detta en kul grej och kommer följa så man kanske hittar något användbart!

Om det funkar så räcker det nog med att blöta hela ovansidan av skärbrädan istället för att kladda med papper. Kan tänka mig att löksaften i så fall "fastnar" i vattnet.
Annars så kan man lägga in den en liten stund i frysen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Får väl komma med en liknande som mbillgren: bästa tips för att klippa håret på ett spralligt litet barn: sätt på favoritfilmen på TV, sätt en barnstol ett par meter därifrån, vänd 90 grader (eller 120 om det behövs ) så att barnet måste vrida sig mycket för att se filmen. Då får du ett huvud som är still....

Annars är vårt bästa hack en esp32-inkopplad ugnstermometer som kan dra iväg SMS till kocken/bagaren.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen kamrem på min bil och bulten till en stor remskiva satt stenhårt. Så jag tänkte köra klassikern och det är att lägga en hyls nyckel mot något i motorrummet och skydda med handduk och sedan drar man runt startmotorn. Går den åt rätt håll lossnar bulten.
I mitt fall gjorde den inte det så då försökte jag med att lägga i en växel eller handbromsen. glappet i drivlinan gjorde att det inte fungerade. Min batteri mutterdragare gjorde jobbet lekande lätt. Så den passar till mer än bara dra åt hjulbultar.

laga mat på bilmotorn fungerar också. gör ett folie paket och lägg på motorn. någon timme senare när ni är framme så är maten klar.

Får se om jag kommer på något annat "life hack" som kan vara bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Att aldrig sova mer än 4 timmar per natt. (gjort det i snart 20 års tid) Sover jag 8 så är jag en zombie dagen efter. Betyder att, om jag lever till jag är 80, så har jag levt längre än de som sovit 8 timmar per dag, hehe...

Rätt individuellt om det fungerar för alla. känner en äldre man som sover mellan 2-3 timmar per natt och det har fungerat länge för honom. Själv fungerar ca 6 timmar bra för mig. En kompis jag känner måste sova mer än 8 timmar för att känna sig utvilad.
Även hur fel sovtid visar sig för alla är olika. sover jag för länge får jag huvudvärk. En kompis hade ofta huvudvärk så han gick på massor av läkarbesök och köpte glasögon då han trodde det skulle lösa problemet. Problemet var att han sov för lite helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att ha laddstationen till dom trådlösa handkontrollerna vid soffan,istället för vid tv,n.

På så sätt behöver man inte gå fram till tv,n och byta/ladda handkontrollen när det är dax,och bryta den sköna ställningen man hade i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det som främst påverkar är att man mosar cellerna i löken, kör man med vass kniv och skär åt rätt håll blir det knappt någon sån gas

Det är sant. Lite blir det ändå, och är man extra känslig mot detta så funkar en bit papper fint

Skrivet av ELF:

ctrl+r(+shift) istället för ctrl+f5(+shift) måste ju vara ett lifehack. Livet blev mycket enklare när man lärde sig det.

Om det funkar så räcker det nog med att blöta hela ovansidan av skärbrädan istället för att kladda med papper. Kan tänka mig att löksaften i så fall "fastnar" i vattnet.
Annars så kan man lägga in den en liten stund i frysen.

En bit hushållspapper blir inte kladdigt. Räcker med två rutor som man bara fuktar! (Ta lite snabbt under kranen sen platta med handflatorna, vik ihop, klart) Möjligt att blötlägga hela fungerar också, ej testat det. Plus att massa vatten på brädan kan vara jobbigt/halt.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Skall fundera på saken, men nu när vi ändå är inne på ämnet så kommer ett tips.
Skapa en mapp och döp den till "Control Panel Shortcuts.{ed7ba470-8e54-465e-825c-99712043e01c}"
Då får du en genväg till de flesta (om inte alla) inställningar i Kontrollpanelen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Administrativ avgift

Det absolut bästa lifehacket jag själv hittade och spridit är magnetkontakter till allt!

Type-C, Micro-USB, Lightning osv är så skönt och bara ha en kabel till allt, slippa förstöra kontakterna på telefonen, headset osv. Finns inget bättre lifehack och de flesta kablar stödjer quickcharge så det är ingen skillnad mot en vanlig kabel. Detta löser alla mina sladdproblem! (Notera att jag spelar VR och har enormt många tillbehör som har olika kontakter)

Mina kablar har överlevt i 1.5år+ nu så bra grejor

andra lifehacket är både bra och dåligt men att använda positionering för att stänga av/på saker såsom att börjar jag närma mig hemmet så tänds lampor efter ett visst klockslag eller att om jag går hemifrån så startas robotdammsugaren osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Äta ostbågar/ostbollar med sked är väl det bästa lifehack som finns. Okej, folk tycker jag är konstig som gör det. Men jag får inga äckliga fingrar åtminstone.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missufattat utformningen på tävlingen, men här är mitt bidrag:

Jag har fortfarande bara Tellstick och Nexa-enheter som styr mina lampor. Gammalt system men det funkar. Jag styr allt med Switchking som jag inte hittat nån smidig ersättare till (Switchking utvecklas inte längre).

Det jag får ut mest av detta är Nexa-enheter till motorvärmare/kupévärmare. Jag har ett temperaturschema till det så att motorvärmaren startar vid olika tider beroende på hur kallt det är. Jag tror jag sparar en hel del ström och miljö med detta då den inte kör mer än vad som behövs. Jag sparar även tid på morgonen då jag aldrig behöver skrapa rutorna. Skrapa rutorna tror jag sliter en hel del på rutorna och blir repiga, speciellt om man bor i anslutning till grusväg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ELF:

ctrl+r(+shift) istället för ctrl+f5(+shift) måste ju vara ett lifehack. Livet blev mycket enklare när man lärde sig det.

På temat, även om det inte riktigt når upp till lifehack - Ctrl-Shift-V i stället för Ctrl-V.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Kör ett första snabbt lifehack.

Svårt att sova i rejäl sommarvärme?, Jobba natt, och gå till sängs 06 på morgonen, svalare då och du är sannolikt mycket tröttare då än kanske 22 på kvällen och lär därmed kunna somna ganska så direkt. Sen missar du inte mycket då många andra är på jobbet kanske 07-16.

Permalänk
Medlem

Apropå lök så fungerar det som hostdämpande vid förkylning. Klyv en halv lök och ställ i skål bredvid sängen så dämpas hostan och man får sova ordentligt och bli frisk fortare.

Edit: Vid Powerpointpresentation, tryck på punkt så slocknar skärmen, tryck på punkt igen så kommer presentationen tillbaka. Obs presentationsläget

Permalänk
Medlem

Det "lifehack" jag oftast är nöjdast med i min arbets-vardag är när jag upptäckte att man snabbt och enkelt låser datorn med Windows-knapp + L.
En enkel enhandsmanöver.

Väldig enkel grej men jag känner mig lika ninja-smidig varje gång jag låser datorn, och det gör jag flera gånger per dag haha.

Om man pratar mer traditionellt lifehack så gillar jag att vika upp kanterna på botten av chipspåsen så den kan stå upp som en skål, stadigt.

Permalänk
Medlem

Mitt lifehack är ljudet som spelas upp när klocklarmet går igång varje morgon. Spela in ett ljud som är obehagligt för just dig och ställ in det som larmljud. Vaknar du inte av det så vet jag inte vad 😄

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Mina bästa lifehack är inte teknikrelaterade, men jag bjuder på dem ändå:

  1. Lura strumptrollet genom att köpa 30 par av samma strumpsort. Inget mer sökande efter udda strumpa eller strumpsorterande vid tvätt. Sparar SÅ mycket tid.

  2. Köp 30 likadana pikettröjor att ha till vardags. Inget mer funderande på vad du ska ta på dig för dagen. Sparar SÅ mycket beslutsångest

Permalänk
Avstängd

Windows tangenten + . gör att du kan lägga in unicode emojis oavsätt program! Dessutom kan du direkt söka efter olika emojis direkt efter att du använt snabbkommandot genom att bara skriva direkt (beroende på language du satt på ditt tangentbord). 🧠

Vet ej om följande gäller Windows 10 (jag har Windows 11), men du har i samma meny ovanliga symboler, clipboard history och sök efter gifs också!

¯\_(ツ)_/¯ 🚀 ℃ 😮

Permalänk

Starta om datorn vid valfritt problem?

Permalänk

Mitt lifehack: Silvertejp. Löser allt.

Permalänk
Medlem

Nej nej, så lätt är det inte lura mig på mina hemligheter!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mitt lifehack: Dricka 1L/h vatten med vätskebalanserande brustabletter under arbetstid under dessa varma dagar som kommer framöver. Behöver själv inte ens besöka toan. Drick EJ mer än 1L/h, för dina njurar skull.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Använda en Arduino för att läsa av sensorer kopplade till en annan maskin.

Sensor: 3pin,(black, brown, red); negative, signal, positive. (Exempel).

Användningsområde?
Där en sensor, oavsett hur många anslutningar, arbetar under 5v, ska du kunna läsa av sensorn genom din Arduino, få svaret genom "Terminal" på din mobil exempelvis.

Bra sätt att säkerställa att en sensor, optisk, magnetisk osv. fungerar korrekt i sagd maskin innan byte.

Har lite annat, men det är saker jag själv vill ta patent på, så "my lips are sealed".

Rättning.