Veckans fråga: Hur många datorer har du?

Permalänk
Medlem

1 Stationär arbets/gamingmaskin
1 Privat arbetslaptop
1 Jobb arbetslaptop
1 Tower server
1 Rack server
5st ARM64 SoC

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

1 Speldator
1 DIY brandvägg
1 Proxmox server(med ca 10 virtuellla datorer)
1 TrueNas burk
2 Egna laptops.
2 laptops till ungarna.
1 blivande server
3 Raspberry
1 Raspberry i GPi case
3 mobiltelefoner

Totalt ca 16st beräkningsenheter

Nu ska jag bara komma på hur jag clustrar ihop dem så jag kan mine:a nästa generation av cryptovaluta 😁

EDIT:
Glömde två retrodatorer!
Commodore PET 710
Sharp(osäker på modell)

Så då 18st

Permalänk
Medlem

Har 2st stationära och 2st laptops varav den ena är jobbdator.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Tveklöst 10+.
Främst köpt, men även ibland fått en massa datorer som jag planerat att göra iordning någon gång..
Stationära, bärbara, NAS:ar, lagringsservrar, RPi.

Hur många som är installerade och klara att köra är betydligt färre, de som används regelbundet är ett mindre antal.

Permalänk
Medlem

Två mobiler, en smarttv, en stationär och en jobblaptop. 5.

Permalänk
Medlem

Dom som används regelbundet är:
1 hemmabygd server
1 HTPC i vardagsrummet
1 NUC (används som HTPC i sovrummet)
3 stationära datorer (min, barnens och frugans)
1 Raspberry Pi (OctoPi för 3D skrivaren)
1 laptop

Har inte räknat in mobiltelefoner, SmartTV och tablets... Telldus Tellstick (för smarta hem applikationer) kanske också kan räknas som en "dator"? Har även en Commodore64 på kattvinden, någon som är intresserad av att köpa?

Permalänk

räknade med barnens.
Jag + 3 barn blir 4.

Permalänk
Medlem

203 stationära retrodatorer
96 crt skärmar.
23 laptops
🙂🙄

Permalänk
Medlem

Kör en maskin ett traditionellt desktop-OS är det en dator i mina ögon. Så jag har två.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

1) Bygge på gång, saknar CPU och mobil ännu (AMD Zen4/ LGA 1718 ännu ej till salu), har dock skaffat 32gb detta, jättelådan Thermal take level 20 HT snow edition och ett vitt ntxz kraken z73 Aio... (Ärver nog delar från andra byggen, ex lagring och GPU..
2) Slitochsläng Asus vivobook i vitt med Linux mint
3) Phenom-bygge phenom x6 , 16gb ram och 2x passiva GT1030
4) Vishera-bygge FX-8320E , 16gb ram och GTX 980 + GTX 1070 kör F@h (SweClockers folding team ofc.)
5) i7, 16 gb ddr4 och gtx1070 ti för spel (eg. WoW).
6) Raspberry pi 3b media spelare bakpå en tv, samsas med en Chromecast g.3...
7) Raspberry 2b nödsurf på vägg i mancave i väntan på nybygget, kör Raspbian.
8) "Armiga" spelkonsol, spanskt kickstarterprojekt med 3d-printat skal. Emulerar Amiga 500 på ARM-chipset. (Tv-hyllan)
9) Ytterligare en kickstarterkopia av Raspberry pi med större minne och snabbare processor, fysiskt kompatibel med Rpi 3 låda, i detta fall genomskinlig med kylfläkt. Tyvärr inte använd för närvarande då den hittills inte bootat helt (tinker-projekt "på hyllan").
10) Telldus TellStick Znet V2 för lite hemautomation/ belysningsstyrning.
11) Chromecast Ultra för play/ streaming tjänster vardagsrumstvn...
12) Äldre Chromecast (redan nämnd) i hobbyrum/ gillestuga.
13) Diverse projekt i form av gamla laptops, Windows plattor med dockningsstation (HP elitepad 1000) för experiment, tyvärr inte helt kompatibla med Android eller Linux (proprietära drivrutiner i specialversion för HP, och på en äldre elitepad 900 även udda combo med dunglecore atom 16bit hårdvara och UEFI)
14) Mobilen. Poco (Xiaomi) X3
15) Diverse gamla androidmobiler
16) En MacBook från2007 med Linux (då OsX 10.4 "tiger" var bästa Apple os som funkade och mycket då inte är användbart, ex Firefox eller inbyggd Safari med moderna banktjänster mm. Hittade dock Ephifany OS som påminner om OsX)
17) Diverse gammal hårdvara, mestadels från tidigare byggen med AMD bas och det mesta trasigt eller osäkert på kompatibilitet med sparade övriga delar (hoardinggrejer som är svåra att släppa ex K5 och K6-II, tyvärr ingen Slot A Thunderbird kvar...)
18) Garagefynd som vilar i garaget: ABC 80, C64 och lite tillbehör... (Har min sparade c64 någon stans eventuellt så denna skaffades som reservdelsmaskin typ gratis. Grämer mig att ha sålt min Amiga 500 på nittiotalet dock, men har som sagt en emulator.
19) Raspberry pi zero inplastade med bundlat exemplar (oöppnat) av MagPie (en tidning om Rpi).
20) Det finns säkert fler beroende på hur vi räknar (exempelvis uråldriga laptops hemsläpade från jobbet som projekt med Rs-232 port, mestadels XP och vista-kompatibla med Ubuntu eller original Windows).
...

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem

Tror det är 7 stycken, men ska minskas ner till 3-4.
HTPC - HP Pavillion minidator med en i3-5005U.
Primär stationär - i5-8400 och GTX 1060.
Gamla stationära - Elitedesk G3 Mini med en i5-6500T
"Nätverksburk" - passivt kyld Zotac Zbox med dubbla NIC. Pytteliten och strömsnål, men ligger oanvänd för stunden.
Bärbar 1 - Lenovo Flex 5 Chromebook. I sämre skick och borde säljas men tycker om det nätta formatet.
Bärbar 2 - HP Chromebook 14. Brukar stå på köksbordet för lite SVT Play eller Youtube till frukosten.
Bärbar 3 - HP Spectre X360. Min vanliga bärbara Windowsdator.

De tre bärbara ska säljas och ersättas av en enda. Men vet inte riktigt vad jag vill ha. HTPC:n får antingen göra tjänst ett tag till eller ersättas av Elitedesk:en. En av dem ska väck iaf. Zotac-boxen vet jag inte vad jag ska göra med. Trevligt att ha "utifall att" jag vill sätta upp en NAS eller något. Till dess får den ligga i sin låda.

Permalänk
Medlem

17 stycken, varav 5 - 7 inte är så aktiva och 6 - 7 är Laptops. Plus att vi har 4 - 5 smartphones / tablets.

3 - 4 med Linux (Debian 10 - 11 och Arch Linux) många Windows 7 och några Windows 10.

Jag har ett Excelark med alla, deras CPU, RAM, GPU, Mobo, märke modell, HDD, OS osv. Där är det 21 - 23 men ska slänga en del av dom. Hmm, räknas C-64 och Amiga? Då har jag ett par till.

Permalänk
Medlem

6-7 i hemmet, varav 3 stationära, 2 bärbara, 1 surface "padda" och en nas om man ska räkna den ,

1 main,
1 server,
1 speldator till dottern,
2 laptop för mig och sambon
min surface för slösurf på typ tåg.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Beror helt på vad som räknas som dator. Har allt från 1 till typ 5 beroende på definition.

Permalänk
Medlem

Tänker på enheter med tangentbord främst Dvs inkl telefon har virtuellt tangentbord tex så skriver jag ju detta på den så
C64 2 st
Atari STE med TOS
Amiga 1200 - Amiga os 3.x
Win 98 se burk - Pentium 2
Ny spelpc - Windows 11
Android telefon
Raspberry PI - diverse os med trådlöst tangentbord

Hmmm datorer är svårt - beräkningsenheter med os så hade det ramlat in ca 20 talet mer enheter ju. Spelkonsoler router mfl

Permalänk
Medlem

De som är i bruk just nu:
Användar-station: ATX (Ryzen 3600X) + Gentoo
Hemmaserver: mITX (Celeron J1900) + Devuan. Kör en massa Dockercontainrar och sköter fillagring.
HTPC sovrum: mITX (Sandy Bridge i3) + LibreELEC
HTPC vardagsrum: ATX (Kaby Lake Pentium) + Ubuntu MATE. Agerar både filmspelare och spelkonsol.
Raspberry Pi: Samlar in data och genererar grafer med en egenutvecklad Python-applikation.
Commodore 64: Komplement till desktopen.

Sedan har jag ett par reserv-C64:or och nån Pentium 4 undanstoppade också.

Använder ingen privat laptop alls. Servern ska snart pensioneras till förmån för nåt nybygge med lite mer resurser tänkte jag.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2