Hur ska man tänka kring Kaspersky i dessa tider?

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka kring Kaspersky i dessa tider?

Hej!

Jag har kört Kaspersky Internet Security i ett par år nu. Det är ju ett ryskt företag, och jag undrar hur ni tänker där med anledning av det som sker nu. Personligen har jag ju redan betalt för licensen, så jag tänker att jag lika gärna kan använda tjänsten tills dess licensen går ut, vilket den gör för mig om tre månader, för att sedan kolla på något annat program istället.

Säkerhetsmässigt, bör man vara orolig som användare när man kör ett ryskt antivirus/skydd? Läste lite att USA inte tillåter folk som jobbar för regeringen att använda Kaspersky (tror det skedde före Ukraina-grejen).

Hur tänker ni här?

Permalänk
Medlem

Mer aktuellt är väl att t.ex. tyska myndigheter varnat för att använda Kaspersky. Företaget i sig verkar vara emot kriget, men då de har sitt högkvarter i Moskva så vet man ju aldrig vad ryska staten får för sig att göra.

Permalänk
Medlem

Avinstallera och byt till Windows Defender.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag var i samma situation som dig.

Min Kaspersky licens gick ut den 31 mars men redan den 24 februari, samma dag som Putin invaderade Ukraina, så avinstallerade jag Kaspersky av principskäl. Först så prövade jag Microsoft Defender men efter en viss tvekan så valde jag att köpa en licens av Eset.

Permalänk
Medlem

Avinstallera! Sen kan du gått ta och skänka några spänn till UA då du stött ryssen..

https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-rah...
https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-spe...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetorch:

Hej!

Jag har kört Kaspersky Internet Security i ett par år nu. Det är ju ett ryskt företag, och jag undrar hur ni tänker där med anledning av det som sker nu. Personligen har jag ju redan betalt för licensen, så jag tänker att jag lika gärna kan använda tjänsten tills dess licensen går ut, vilket den gör för mig om tre månader, för att sedan kolla på något annat program istället.

Säkerhetsmässigt, bör man vara orolig som användare när man kör ett ryskt antivirus/skydd? Läste lite att USA inte tillåter folk som jobbar för regeringen att använda Kaspersky (tror det skedde före Ukraina-grejen).

Hur tänker ni här?

Det är väl i princip ingen som tror att bolaget Kaspersky själva skulle vara intresserade av att ställa till någonting för sina kunder, och de har ju en lång tradition av att utveckla utmärkta säkerhetslösningar och det skulle fördärva deras goda rykte.

Däremot så bygger ju omtalade både amerikanska och tyska råd om att inte använda Kasperskys produkter på olämpligheten att ha t.ex. myndigheter, kritisk infrastruktur. osv exponerade för risken att ryska myndigheter tvingar Kaspersky att utveckla och skicka ut en illvillig uppdatering som antingen slår ut eller t.ex. ger rysk underrättelsetjänst tillgång till massor av viktiga system.
Givet situationen ter det sig rimligt att välja bort risken att produkterna skulle utnyttjas för en attack, åtminstone på denna nivå.

Hur en vanlig konsument agerar i frågan är kanske mindre viktigt, men frågan är väl om det finns någon uppsida att köra Kasperskys produkter givet en situation där det finns en uttalad misstanke att produkterna skulle kunna bli en trojansk häst för att enkelt ge stora landvinningar i rysk cyberkrigföring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304