Varför brukar min dator göra såhär vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Varför brukar min dator göra såhär vid uppstart?

Hej, oftast när jag startar datorn så beter sig min dator såhär när den kommer till Skrivbordet. Koll videon: https://streamable.com/fprdb7

Den står och håller på så i typ 5-10 min sen blir det bra och datorn funkar perfekt.

Har varit så rätt länge men stört mig extra nu i slutet.

Sen har jag ett problem till och det är att om jag råkar komma åt chassit med typ mitt ben eller så så stängs datorn av?! Fattar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Hej, oftast när jag startar datorn så beter sig min dator såhär när den kommer till Skrivbordet. Koll videon: https://streamable.com/fprdb7

Den står och håller på så i typ 5-10 min sen blir det bra och datorn funkar perfekt.

Har varit så rätt länge men stört mig extra nu i slutet.

Sen har jag ett problem till och det är att om jag råkar komma åt chassit med typ mitt ben eller så så stängs datorn av?! Fattar inte!

Har ingen idé om skärmen så det kanske någon annan har input till, jag hade spontant provat att rensa grafikkortsdrivrutiner. Om datorn stängs av när du stöter till den så är sannolikt något löst i datorn, kontrollera att inga sladdar ligger mot några komponenter och ta ur och montera om instickskort och kablar, även utvändigt som strömkabel. Resetknappen specifikt är en lågoddsare då det sannolikt inte behöver gå mycket ström mellan de två pinnarna eller på andra ställen på moderkortet för att trigga en failsafe. Om saker är stötkänsliga så är det för att något är löst.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk

Kan vara bra att skriva vilka saker man har i sin dator. CPU, GPU, Mobo, Minne, Chassi, Nätagg osv.

Så den har fungerat som den ska utan att stänga av sig när du rört vid chassit tidigare, men har börjat göra det nu på senare dar? Har du ändrat någonting, lagt till en hårddisk eller något så du har öppnat upp datorn och rört vid kablar osv? Tänkte också på glapp eller liknande i kablage.

Hur är det med distanser till mobot? Rätt antal och på rätt ställen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Kan vara bra att skriva vilka saker man har i sin dator. CPU, GPU, Mobo, Minne, Chassi, Nätagg osv.

Så den har fungerat som den ska utan att stänga av sig när du rört vid chassit tidigare, men har börjat göra det nu på senare dar? Har du ändrat någonting, lagt till en hårddisk eller något så du har öppnat upp datorn och rört vid kablar osv? Tänkte också på glapp eller liknande i kablage.

Hur är det med distanser till mobot? Rätt antal och på rätt ställen?

Jag monterade mer RAM minne och ett nytt SSD häromdagen och vände på min CPU-cooler så jag skulle få plats med mer RAM (det var ok enligt Inet) , kan möjligtvis vara glapp i kablage. Men vet inte vad jag ska kolla efter såfall då jag inte är en höjdare på datorer.

Har en Intel I-7 9700k CPU, Rtx 2080 Ti, Asus ROG STRIX z-390 F-gaming, chassi minns jag inte vad det är har haft den i 5+ år, Nätagg vet jag inte heller.

Distanser? Vad är det?

Permalänk
Skrivet av roflc0re:

Jag monterade mer RAM minne och ett nytt SSD häromdagen och vände på min CPU-cooler så jag skulle få plats med mer RAM (det var ok enligt Inet) , kan möjligtvis vara glapp i kablage. Men vet inte vad jag ska kolla efter såfall då jag inte är en höjdare på datorer.

Distanser? Vad är det?

Det låter som om du inte byggt den själv. Är det Inet som satt ihop datorn? Då är det nog inga problem med distanserna.

Distanser är det man har mellan moderkortet och chassit så att moderkortet inte tar i plåten i chassit och kortsluts.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Det låter som om du inte byggt den själv. Är det Inet som satt ihop datorn? Då är det nog inga problem med distanserna.

Distanser är det man har mellan moderkortet och chassit så att moderkortet inte tar i plåten i chassit och kortsluts.

En polare till mig hjälpte mig att sätta ihop den för 3 år sen ungefär. Har funkat felfritt tills jag satte i RAM och SSD.

Permalänk
Skrivet av roflc0re:

En polare till mig hjälpte mig att sätta ihop den för 3 år sen ungefär. Har funkat felfritt tills jag satte i RAM och SSD.

Kör du fyra stickor RAM nu? Eller bytte du ut de gamla och ersätte med de nya?

Om du tar bort SSDn och de nya RAM stickorna, fungerar det då som det ska?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk

Har du kollat det Strepto skrev? Om strömkablar som ligger mot komponenter osv.

Kablarna som går från chassit, kolla så de sitter ordentligt. Speciellt resetknappen. Om du inte har koll på vilka det är så är det ofta väldigt tunna kablar som går till moderkortets nedre del. Står reset sw, power sw osv på kablarna.

När du ändå kollar dessa kablar, kolla vad det står på nätagget. Så ser du vilket nätagg du har.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Kör du fyra stickor RAM nu? Eller bytte du ut de gamla och ersätte med de nya?

Om du tar bort SSDn och de nya RAM stickorna, fungerar det då som det ska?

Jag kör 4 RAM stickor, lade till 2 nya bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Jag kör 4 RAM stickor, lade till 2 nya bara

Där har vi nog boven.
Att gå från 2 till 4 stickor är inte så bara, först ska dem helst vara från samma kit, sedan bör dem ha samma strömmatning, samma hastighet och sedan samma tajmings. Man kan med fördel behöva gå in och manuellt välja hastighet och ström istf. bara XMP.
Det som händer när du väntar 5-10 minuter är att datorn försöker köra RAM i olika automatiska konfigurationer, tills en konfiguration som fungerar stabilt hittas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

som föregående säger inte säkert det är stabilt med XMP profilen endast och 4 stickor.

du kan testa att i bios öka på dram voltage till typ 0,01-0,02V över vad minnena är specade för och se om de går stabilare kan bli lite spänningsfall på vissa moderkort när man kör bestyckat i alla slottarna.

och om du kan välja flera olika XMP profiler i bios ta den som är kompatibel med bägge.

t.ex.

XMP1 = 3200Mhz cl18
XMP2 = 3200Mhz cl16

isf ta XMP1 då bägge stickorna högst troligt kommer funka med de slappare timingsarna men inte tvärt om.

samma sak om minnena klarar olika frekvens

t.ex.

XMP1 = 3600Mhz cl16
XMP2 = 3200Mhz cl16

välj då XMP2 profilen för 3200Mhz då 3600 minnena bör klara 3200Mhz med timings från de slöare utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows