excel-fråga, hur skapar man celler med fördefinierade alternativ?

Permalänk

excel-fråga, hur skapar man celler med fördefinierade alternativ?

jag såg att man kan fylla i celler via en pil/lista som dyker upp till höger om cellen där man kan välja fördefinierade alternativ. detta istället för att skriva manuellt.

hur får man till en sådan pil/lista som dyker upp till höger om cellen?

alternativen som dyker upp ska vara kopplat kolumnvis då kolumnerna ska ha olika fördefinierade alternativ.

Permalänk
Medlem

Det här hittar du under "Data" > "Dataverktyg" > "Dataverifiering". (markera först kolumnen)

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Det här hittar du under "Data" > "Dataverktyg" > "Dataverifiering". (markera först kolumnen)

hittade till det men förstår inte riktigt.

hur gör man? jag får inte upp alternativet att skapa nya rader genom att klicka på valbara alternativ till höger om en cell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

hittade till det men förstår inte riktigt.

hur gör man? jag får inte upp alternativet att skapa nya rader genom att klicka på valbara alternativ till höger om en cell.

Du behöver fylla i värden i celler någonstans i dokumentet först, och sen peka mot cellerna. Värdena blir sen alternativen i listan.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Du behöver fylla i värden i celler någonstans i dokumentet först, och sen peka mot cellerna. Värdena blir sen alternativen i listan.

ok det låter logiskt. hur gör man det?

säg tex att man vill skapa nytt blad i samma fil.

värdena ska vara kolumnbaserat så att säga. alla alternativ ska inte dyka upp på varje kolumn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

ok det låter logiskt. hur gör man det?

säg tex att man vill skapa nytt blad i samma fil.

värdena ska vara kolumnbaserat så att säga. alla alternativ ska inte dyka upp på varje kolumn.

Se guide här:
https://support.microsoft.com/sv-se/office/skapa-en-listruta-...

Visa signatur

---

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan också skriva alternativen i rutan istället för att länka till ett område och separera dessa med semikolon

Permalänk
Avstängd

Skriv gärna framtida Excel-frågor här: #19535616 så blir det mer samlat OCH tråden i sig växer i värde eftersom andra som söker kanske då hittar sina svar där istället för att skapa ny tråd om samma sak.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |