Permalänk

Snoozar inte, har klockan väl ringt så är dagen redan förstörd och då är det lika bra att gå upp.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Snoozar aldrig. Enda sen jag bytte till att vakna av apple watch så vaknar jag direkt. Enorm skillnad att bli "knackad på handleden" jämfört med ett ljud. Helt fantastiskt måste jag säga.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

På grund av rädsla att försova mig (har inte hänt på 25 år) så vaknar jag av mig själv en timme innan det är dags att gå upp och sedan somnar jag om och vaknar med ett ryck var 10:e minut tills det är dags att gå upp.

När det väl är dags så studsar jag ur sängen, klär på mig, toalettbesök, borstar tänderna, blaskar av mig och fixar frukost till mig och katten och 15 minuter efter att jag klev upp är jag på väg till jobbet på cykel.

Sedan när jag väl kommit fram till jobbet så kraschar jag totalt och halvsover mig genom dagen...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

4 gånger idag... Skyller på att jag fastna framför en netflix serie. Enda positiva med Covid... Börjar jobba om 1 minut och ser ut som en grottmänniska och sitter i kallingar

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivmaskin

Här brukar det bli en hel del snooze, eller åtminstone en lång rad alarm på olika enheter. Det hänger förmodligen ihop med att jag blivit otroligt dålig på att gå och lägga mig innan 04-snåret, men det ska bli ändring på det... vilket år som helst!

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/Aoaec1Npjoc?t=209

såg den igår. enligt den är snooze metod (sätta flera larm) värre. sov så länge du kan och vakna när du ska. det är den långa, ostörda somnen som räknas. små-sovande mellan larm ger dig ingen "vila".

sen har jag ju flera larm 5min efter varandra fast det är mer för att jag hade svårt att vakna ett tag. nu vaknar jag på första, slösurfar youtube i ca 30 min sen går jag upp. funkar bra för mig

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag använder ingen väckarklocka längre mer än enstaka gånger. På frågan varför inte, så behövs det ej. Jag vaknar alltid före kl 7 och sedan kan man jobba hemifrån.

De få undantag då jag använder väckarklocka så ingen snooze. För då har jag satt väckarklockan för något viktigt.

Jag rekommenderar alla att testa utan väckarklocka om ni kan. Inte en enda gång i 1 års tid har jag ej varit arbetsberedd för kl 7.

Haha, om jag skulle göra på det här viset hade jag nog inte varit redo många dagar innan 10-11 tiden. Jag har inte varit vaken före 7 ens med väckarklocka på säkert ett år.

Det har blivit lite bättre med åldern men förr kunde jag ibland sova igenom larmet dessutom. En gång vaknade jag inte av ett falsklarm av brandvarnaren i rummet bredvid som en familjemedlem (som vaknat i andra änden huset) varit uppe och stängt av....

Permalänk
Avstängd

Snoozade en del när jag var yngre, det var aldrig kul att gå upp i tonåren liksom, och samma när jag hade jobb som började väldigt tidigt. Hur man än gör är man inte pigg om man måste gå hemifrån 05:45 liksom. Men när jag började med kontorsarbete och flextid så fanns ju inte det behovet längre, och sedan jag fick barn så vaknar jag före klockan varje dag, ibland på grund av sonen men ofta av mig själv. Det är ju lite segt att vakna före sju på helgen, speciellt när min tjej gärna sover till åtminstone nio, men det finns liksom inget att göra åt.

Permalänk
Medlem

Hade alltid problem med att jag var trött på morgonen och snoozade. Detta problem hade jag fram till att jag slutade snooza och tvingade mig själv att gå upp vid första larmet. Nu är jag pigg på morgonen istället för trött. Det tog ett par månader att vänja sig.

Permalänk
Musikälskare

Ja, 5-10 min

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag går upp direkt när klockan ringer, har dock en extra tid ifall jag råkar somna om. Men snooza anser jag är värdelöst, och har större chans att försova sig.

Permalänk
Expertgissare

Snooza??
Jag har småbarn, har knappt behövt något larm på alls de senaste 4 åren, de vaknar 99% innan larmet ringer

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Nej, lägger jag ned huvudet efter att alarmet gått av så sover jag som en stock.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Ingen snooze. Klockan ringer oftast kl5. Jobb kl6.
Har man tid och snooza så har man ställt första larmet förtidigt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Här brukar det bli en hel del snooze, eller åtminstone en lång rad alarm på olika enheter. Det hänger förmodligen ihop med att jag blivit otroligt dålig på att gå och lägga mig innan 04-snåret, men det ska bli ändring på det... vilket år som helst!

Detta är nog svaret på mycket i den här tråden, de som går och lägger sig i tid kanske vaknar innan larmet eller går upp vid första, de som varit vakna för länge går inte ens upp efter tredje och fortfarande zombies i någon timme efter osvsett

Kanske har att göra med kväll/natt vs morgonmänniska?

Permalänk
Medlem

Snooze for ever!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det förr, men nu brukar jag vakna av mig själv vid klockan 7. Jag sover med rullgardinen halvt neddragen vilket har hjälpt min dygnsrytm mycket. Vaknar vid gryningen så att säga.

Permalänk
Medlem

Använder inte snooze men brukar ligga och dra mig i en halvtimme eller så innan jag går upp

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ok, alla är duktiga och snoozar inte. Sen finns de dom där individerna som går upp kl3 för att springa 5 mil innan jobbet som läggs upp på linkedin.
Helt ärligt, jag har snoozat sen jag föddes för det är skönt. Njut lite för f*n.

Permalänk
Medlem

Nån enstaka gång snoozar jag en gång, sömnen ska maxas inte förstöras av 9-minuter intervaller.

Höll på att bli vansinnig på min sambo i början av vårt förhållande, hon hade larm med 5 minuters intervaller i en timme på morgonen och oftast skulle hon upp tidigare än mig. När jag blivit väckt på morgonen somnar jag väldigt sällan om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Njut lite för f*n.

Det finns ord för människor som njuter av tortyr

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Alltid varit morgontrött och vid 30 känns det ingen större skillnad mot när man var tonåring (då alla verkar vara trötta). Har ett "larm" i form av lugn musik som drar igång på en sonos-högtalare i sovrummet. Därtill har jag en traditionell väckarklocka i andra änden av lägenheten som går igång några minuter senare så jag måste gå upp för att stänga av den. Sen sitter jag en halvtimme framför nyhetsmorgon på TV och bara försöker vakna till.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

snoozar med 5 till 10 minuters intervaller 1 - 1,5 h innan jag ska upp :/

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Medlem

Snoozar aldrig, flyger upp som raket ur sängen nästan då klockan börjar ringa, bara nån automatisk reaktion i mig som gör så, vare sig jag är pigg eller sömnig. Telefonen är förstås en bit bort från sängen så måste stiga upp för att stänga av alarmet. Skulle säga alarmet hinner bara i medel ringa max 2-3 sekunder. Nångång fått några kommentarer från andra som sett detta och tyckte det var lite komiskt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det finns ord för människor som njuter av tortyr

Jag har lidit av snoozandet, de ska jag inte glömma.
Men mycket av lidandet är för få timmars sömn - för min del. Tacka vet jag datorn.
Idag sköter jag mina 8h och det är betydligt lättare att njuta på morgonen.

Permalänk
Medlem

Använder mig av denna appen för att dimma upp sänglampan sakta en kvart innan larmet, brukar då vakna innan larmet, så skönt att inte behöva vakna av ett larmljud.
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.jplantin.jp....

Permalänk

Jag har varit en snoozare, men sen jag testade att köra utan larm så är det bannemig effektivare!

Man vaknar och är mycket mer alert!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag att sova en normal längd, ca 7 timmar, vakna o gå på toa/duscha. Sen ta en tupplur på en och en halv timme ungefär. Utan en extra bit sömn på morgonen är man seg hela dagen.

Så absolut har jag en "nöd-ringsignal" när jag inte kan ligga kvar i sängen längre på morgonen på arbetsdagar.

Permalänk
Medlem

Nej vaknar alltid före alarmet, har det bara som en säkerhet.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Ibland, ibland inte. Max 15 min oftast 5 min isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.