Permalänk
Medlem

5 minuter snooze, för det mesta vaknar jag men ligger och funderar på att vägra jobba sen ringer det igen och då faller jag in i ledet och går och gör mitt jobb för the bourgeois ska kunna åka samla några miljarder till offshore.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Använder varken snooze eller larm. Vaknar alltid ett par minuter innan tiden jag behöver gå upp.

Permalänk
Medlem

Snoozar aldrig , ett larm och kliver upp på en gång.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag använder aldrig snooze. När larmet går flyger jag ur sängen.

Det här är vägen.

När klockar ringer så haffar jag mobilen i handen direkt, och går upp. När man väl vant sig vid detta är det befriande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det varierar väldigt. Ibland är det upp direkt och ibland snoozar jag så länge att jag får skippa de flesta morgonrutinerna. Jag är absolut en kvällsmänniska och det känns inte alls kul att samhället är helt och hållet anpassat till folk som går upp kl 05:00 även på en lördag. Känns som det är tabu att helst vilja sova till 11 om man hade kunnat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det här är vägen.

När klockar ringer så haffar jag mobilen i handen direkt, och går upp. När man väl vant sig vid detta är det befriande.

Ni måste ju ha ett jäkla kul liv. Sådär kunde jag inte ens göra som barn på julafton.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

De senaste två åren kör jag utan alarm. Vaknar ungefär samma tid varje morgon och känner mig betydligt mer utvilad än att vakna via ett oljud. Men jag är också den som inte sover så länge. Brukar bli 23-07.00. Helger kan det lyxas till lite och bli till 08 istället

Permalänk
Medlem

Fyra larm. 05:45, 05:50 05:55 05:58

Permalänk
Medlem

5:23 ringer klockan, 5:38 kliver jag på bussen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har ett larm 06:00 (försöker kliva upp då) och undivka att snooza, har ett till sedan 06:15 (om jag är trött så vaknar jag då), har även ett "nödlarm" på 06:45 då jag absolut senast måste kliva upp. Får man lite rutin på läggdags och kliver upp vid första larmet så behövs inte de andra. De fungerar mer som en säkerhet

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Kan jag snooza så snoozar jag lätt en hel timme efter första larmet. Det blev dock mer snooze förr jämfört med nu. Nu är det oftast upp direkt när larmet går. Har jag växt upp?

Permalänk
Medlem

Jag har 2 olika larm beroende på vilken morgonrutin som ska följas.
1. 0615, då ska jag lämna barn innan jobbet
2. 0625, då ska jag bara ta mig själv till jobbet.

Båda är på varje dag ändå, men när jag ska följa rutin 2 kan jag snooza 10 minuter.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem

Numera brukar min dotter brukar väcka mig, annars om jag får bestämma själv så vaknar jag på alarmet men sätter 10 min snooze där jag ligger och sträcker på mig och vaknar till innan jag faktiskt kliver upp.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

04:55 Ringer första larmet... sen 05:00 och då är det dags att gå opp

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Ni måste ju ha ett jäkla kul liv. Sådär kunde jag inte ens göra som barn på julafton.

Det är samma för mig. Jag greppar nog telefonerna 2-3 sekunder efter den börjat ringa.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är samma för mig. Jag greppar nog telefonerna 2-3 sekunder efter den börjat ringa.

Min sambo är alltid arg på mig för att jag stänger av alarmet så sent. Jag kan inte ta till mig av kritiken för jag tycker jag stänger av den så snart jag hör den. Skillnaden är väl att hon vaknar när den börjar låta och jag.... betydligt senare.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Många här som verkar ha det rätt smärtfritt på morgonen, jag är helt förstörd, kvittar om jag sover 9 timmar ...
Mitt problem är att jag snoozar innan jag är helt vaken och minns inte ens att jag har gjort det, ibland har man även råkat stänga av larmet.

Har larm 6:30, men minns sällan något förens kl 7:30, även fast snoozen är på 5 mins intervall

Permalänk
Medlem

Har småbarn. Inte så mycket till val, vid 5.30-6.00 så vaknar de och då är de bara o gå upp hehe.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Klockan sätts på 07:10. Vaknar direkt men ligger kvar och kollar nattens notiser/lyssnar på nyheterna. Uppe vid datorn för börja jobba 07:45 ish, hemifrån.

Ingen snooze här inte. Men frugan snoozar gärna i 2 timmar med 15 minuters intervaller.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Inget snooz i vanliga fall, upp och hoppa bara!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ett alarm satt på 05:30, kliver upp direkt och snoozar aldrig. Går in till köket och slår på kaffebryggaren, går sedan in i badrummet och urinerar, borstar tänder och tvättar av mig. Går tillbaka till köket och häller upp kaffet, fixar min frukost (som alltid är likadan), äter upp och går tillbaka till toan och lägger dagens kabel, efter det häller jag i mig kaffet och plockar fram dagens lunch och beger mig ut och bort mot jobbet, antingen i bil eller cykel, klockan är då cirka 06:00.

Permalänk
Medlem

Snoozade tisigare i livet men slutat med detta. Snooze för mig ledde bara till ångest på morgonen och känslan av ett misslyckande av att jag inte lyckats gå upp då jag borde och måste börja stressa från minut en av dagen för att komma i kapp. Nu går jag alltid upp så fort klockan ringer och får en mycket bättre start på dagen.

Permalänk
Medlem

Kan inte lita på mig själv att snooza på morgonen.
Telefonen läggs på andra sidan rummet, går upp sedan när det ringer, utan att titta bakåt.

Permalänk
Medlem

Nästan aldrig och om jag gör det så kör jag minst 30min men oftast 2h till.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sätter tre larm på morgonen och går upp på nr 2 eller 3. Larmen går med 5 minuters mellanrum vanligtvis 06:25, 06:30 och 06:35. Detta har jag gjort i över 10 år och fungerar bra för mig, man vill ju sova så länge det går.
Att slänga upp larm från två timmar innan verkar väldigt jobbigt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Larm 05.25 & 05.40. Vaknar tyvärr alltid strax innan första larmet ljuder.

Permalänk
Medlem

På sommarhalvåret behöver jag sällan snooza, men på vinterhalvåret när det är mörkt när man går upp och när man kommer hem från jobbet.. så blir det några ggr vintertid:
Klockan ringer, jag trycker på snooze (8-9min, iphone standard...) och tänder nattdukslampan. Vid nästa ringning så vänder jag mig och om har lampljuset i ansiktet, och halvsnoozar tills klockar ringer, då går jag upp.

Förövrigt är det den största värdelösa saken med iphone, ringsignalsvolymen är samma som larmvolymen, så vill man ha egna väckningssignaler så får man vara jäkligt försiktig så man inte sitter i taket på morgonen, när man dagen innan behövt höja ljudet pga jobb. Annars så är det apples egna wake-up-ljud som gäller..

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Använder inte några larm normalt längre utan jag ser till att planera dagarna så jag kan sova tills jag vaknar. När jag någon gång behöver ha ett larm för jag har någon läkartid eller liknande så är det som det var förut för mig, vaknar och stänger av larmet samtidigt som jag reser mig.

Ser sömn som ett nödvändigt ont och har oftast försökt minimera den tiden så är jag vaken så är det ingen vits med att snooza utan det slösar bara tid.

Permalänk
Medlem

Alarmet ringer 05.50. Brukar ha som mål att gå in i duschen ca 06.30. Tiden däremellan är fördelat på snooze (10 min) 0-2 ggr och nyheter/YouTube/Swec/Facebook medan jag kvicknar till.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hjälpsam

Jag använder en timer, för att tända en lampa i rummet, en kvart i förväg, brukar vakna innan klockan ringer, så nej, någon snoozing använder jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |