Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

Ja, det känns som det är väldig nischat, men vi använder UiPath, men vill arbetar mer med .net, men jag har lite olika roller just nu för att lära känna organisationen bättre.

Angående lön, för mig är det inte jätteviktigt, utan jag prioriterar att få mer arbetserfarenhet än lönen. Men jag tror jag har lönrevision varje år, men lönen spelar inte jättestor roll än, men kanske senare

Vet inte hur min chef resonerade kring min lön, men det är i alla fall godkänt om jag följer Unionen

mjo
jag tycker det känns lite svårt att komma nånvart i det om man inte går upp till personalansvar dock. vad jag menar är att jag utförde exakt samma arbete som två högskoleingenjörer och en civilingenjör, båda i datateknik. jag pluggar civ ing industriell ekonomi nu, men insåg att det inte var något för mig så jag ska byta till automation. det känns lite mer praktiskt vilket jag tror passar mig bättre

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

mjo
jag tycker det känns lite svårt att komma nånvart i det om man inte går upp till personalansvar dock. vad jag menar är att jag utförde exakt samma arbete som två högskoleingenjörer och en civilingenjör, båda i datateknik. jag pluggar civ ing industriell ekonomi nu, men insåg att det inte var något för mig så jag ska byta till automation. det känns lite mer praktiskt vilket jag tror passar mig bättre

vad jag har upplevt nu, så är det väldigt kraftfullt och det skönt att se att jag kan skapa värde åt en person eller flera personer genom att automatiserar en del av deras arbete. Men sen utöver att automatiserar, så får jag berörar mer saker, fick i mitt första projekt beröra API, databas, .net, UiPath, så det var en del saker som jag fick utföra och testa. Frågade också varför hen valde mig, då sa hen att min bakgrund spelade en stor roll i hens beslut.

Tillbaka till automation, det är kraftfullt och UiPath har sina för- och nackdelar att automatiserar en arbetsuppgift, men jag föredrar fortfarande att utveckla i Visual studio, men det känns som programmerar går allt mer mot att använda moduler mer, men det är en annan diskussion. I UiPath är det mycket drag and drop och så har du typ en sekvens eller ett flöde av olika aktiviteter, mycket excel och PDF är det på mitt företag....

Du kan kolla in UiPath, kolla deras "RPA developer foundation", sitter själv med den och har ungefär 2 - 3 månader på mig att öva inför deras certiferings test.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Ser att jag har missat att uppdatera, vi fick alla på bolaget julbonusar på 15,000kr istället för en löneökning. Sedan har jag haft mitt lönesamtal med chefen under veckan. Från och med nästa månad så kommer jag nu få 36 000kr i lön Nästa mål är att komma upp runt 50 000kr. Kommer att fortsätta satsa sten hårt på att ta flera avancerade certifikat samt ta an på fler komplexa miljöer.

Får man fråga om du läste på universitet eller högskola? Samt hur du trivs med yrket?

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

vad jag har upplevt nu, så är det väldigt kraftfullt och det skönt att se att jag kan skapa värde åt en person eller flera personer genom att automatiserar en del av deras arbete. Men sen utöver att automatiserar, så får jag berörar mer saker, fick i mitt första projekt beröra API, databas, .net, UiPath, så det var en del saker som jag fick utföra och testa. Frågade också varför hen valde mig, då sa hen att min bakgrund spelade en stor roll i hens beslut.

Tillbaka till automation, det är kraftfullt och UiPath har sina för- och nackdelar att automatiserar en arbetsuppgift, men jag föredrar fortfarande att utveckla i Visual studio, men det känns som programmerar går allt mer mot att använda moduler mer, men det är en annan diskussion. I UiPath är det mycket drag and drop och så har du typ en sekvens eller ett flöde av olika aktiviteter, mycket excel och PDF är det på mitt företag....

Du kan kolla in UiPath, kolla deras "RPA developer foundation", sitter själv med den och har ungefär 2 - 3 månader på mig att öva inför deras certiferings test.....

blueprism är också drag and drop. det ser ganska lika ut, om inte ännu enklare. ser dock inte ut som man får samma typ av "träd diagram" i uipath, har inte kollat så mycket på det programmet faktiskt.

det finns vissa enstaka saker man lär programmera kod för i BP, när man kommer till en del undantag, men de är väldigt få. då brukar jag få fråga om hjälp. jag jobbade mest mot en finance avdelning och gjorde processer för att fakturera bla. även en hel del för applikationen SAP för att ta fram viss information etc. just SAP är väldigt tacksamt genom blueprism då man kan klicka på nån "record" knapp i SAP och få fram den text, eller kod, som krävs för att automatisera steget och klistra in det i blueprism

om du inte är med i rpaforum bör du gå med där, man får svar på nolltid när saker strular :=)

BP har också en foundation, men den var så kort så jag gjorde klart den på 2 veckor under min praktik i åk 3, fick mitt jobb därigenom

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

blueprism är också drag and drop. det ser ganska lika ut, om inte ännu enklare. ser dock inte ut som man får samma typ av "träd diagram" i uipath, har inte kollat så mycket på det programmet faktiskt.

det finns vissa enstaka saker man lär programmera kod för i BP, när man kommer till en del undantag, men de är väldigt få. då brukar jag få fråga om hjälp. jag jobbade mest mot en finance avdelning och gjorde processer för att fakturera bla. även en hel del för applikationen SAP för att ta fram viss information etc. just SAP är väldigt tacksamt genom blueprism då man kan klicka på nån "record" knapp i SAP och få fram den text, eller kod, som krävs för att automatisera steget och klistra in det i blueprism

om du inte är med i rpaforum bör du gå med där, man får svar på nolltid när saker strular :=)

Det som är bra med UiPath är att det är ursprungligen utvecklat i .net, så du kan skriva .net kod och ha typ logiken i .net, men du skapa en aktivitet med kanske inparametrar och sen kan den aktiviteten returnerar lite. Har inte stor erfarenhet av Blueprism, såg att vissa tjänster inom RPA ville att folk skulle ha erfarenhet av det.

På mitt företag har vi lite olika, vi kallar dem pipes, vet inte riktigt var dem specifika pipes gör, den enda jag vet är att det handlar om skog haha
I UiPath kan du skapa selectors, det innebär att du kan "spela in" hur du gör aktiviteter i program, till exempel som om du ville köpa ett grafikkort (när det var brist). Då kan du säga att gå in på en hemsida, sen i sökfältet, skriv in ett grafikkort och sen kan du säga om denna ruta eller denna text är tillgänglig. Lägg till produkten i kassan och betalar, men du visar endast en gång och kan förfina hur det ska vara verkligheten, det finns. Sen finns det lite andra saker, som att skriva automatgenerade textfiler, skapa excel filer som kan sparas på en specifik ställe och skicka till en person(er).

Jag tror både Blueprism och UiPath är kraftfulla, men sen är det upp till verksamheten att bestämma, det är alltid den frågan om licenser osv. Det vill säga det mer strategiska.....

Skrivet av HickeHiskelig:

BP har också en foundation, men den var så kort så jag gjorde klart den på 2 veckor under min praktik i åk 3, fick mitt jobb därigenom

Det är en snabb utbildning inom RPA! Men UiPath har ändrat lite, mitt test är mer detalfrågor, så det är mycket detaljläsning och studerar in i detalj om UiPath.....

Permalänk
Avstängd

Yrke: UX-Designer
Lön: 40 000 kr
Erfarenhet: 1 år
Utbildning: Master
33 000 som ingångslön vilket var bra, men blev besviken på löneförhöjningen ett år senare, så byter jobb nu. Är väldigt nöjd! För bara ett par år sedan som student kunde jag bara drömma om denna lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeez:

Får man fråga om du läste på universitet eller högskola? Samt hur du trivs med yrket?

Jag älskar det jag gör, dock krävs det en hel del för att "hålla" sig relevant inom yrket och ta sig någonstans. Jag har endast en gymnasial utbildning, skolade om mig när jag var 27.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Yrke: IT Manager
Ålder: 29
Erfarenhet: IT; 6 år Ledarskap: 4 år
Utbildning: Gymnasie
Lön: 54900:-
Övrigt: 5000 i friskvård, telefon + abonnemang, 6 veckor semester, jobbar vart jag vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag som jobbar på universitetet har haft dessa årliga löneökningar de senaste åren: 700 kr (18-10 - 20-03), 900 kr (17-10 - 18-09), 600 kr (16-10 - 17-09), 400 kr (15-10 - 16-09), 600 kr (14-10 - 15-09), 600 kr (13-10 - 14-09), 700 kr (12-10 - 13-09). Som synes kommer min nästa lönökning vara rätt förutsägbar.

Nya lönen är +900 kr, så 34100 kr nu, fast CSN tar förstås ca 2000 kr av bruttolönen. Trist att se sådan stillastående lön genom åren och reallönesänkning i år, trots master-och forskarutbildning i bagaget men att gå och gräma sig leder ingenstans.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-Förvaltning / utveckling.
Ålder: 41
Erfarenhet: IT 3,5 år. 15-20 år inom andra branscher.
Utbildning: Högskoleingenjör inom energiteknik samt en 12 veckors utbildning inom Java utveckling via Academy (academic work).
Lön: 37.200 kr.
Började som konsult 1 år via AW började då på 28.000 blev sen anställd där jag är nu gick in på 36.000.
Övrigt: 2000 i friskvård + 1000 kr i massagepeng, 6 veckor semester samt ca 50 timmar ATK som jag kan plocka ut när jag vill.

Har nu blivit erbjuden och även börjat jobba som IT arkitekt i mitt team.
Oklart vad min nya lön blir har begärt 48.000 vet ej om det är rimligt nån som vet?

Enligt min chef behöver året lönerevision bli klar (mitten av April) innan jag kan få ändrad lön för nya arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem

Yrke: CAD Konstruktör
Ålder: 36
Utbildning: YH-utbildning (2 år)
Lön: 48500:-
Övrigt: 6 veckor semester samt flextid

Hade en ingångslön på 28000:- för drygt 10 år sedan när jag var ny i branschen.
Har under årens gång bytt arbetsgivare några gånger för att få upp lönen samt lära mig nya produkter och processer.

Permalänk
Medlem

Yrke: Forskningsingenjör 100%
Ålder: 27
Utbildning: Master (civ.ing) maskinteknik
Lön: 30000
Övrigt: inga fasta arbetstider, jobbar enbart mot prestation

Tog examen för någon månad sedan, och började direkt som forskningsingenjör medan jag kikar mot att hitta jobb i industrin.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Yrke: System & IT-ansvarig
Stad: Norrköping
Utbildinng: Gymnasieexamen IT, och ett par strö kurser på högskolan, lite drygt 30HP (IT-relaterat)
Erfarenhet: 7år, Statligt anställd tekniker > Nätverk & System-konsult > Nuvarande tjänst (6mån~ på nuvarande arbetsplats)
Lön: 45 000:-
Ålder: 26
"Förmåner": 6veckor semester, ingen övertid

Ansvarar för IT, Telefoni, ERP samt ekonomin kring dessa områden, ensam internt. Lite drygt 200 anställda i koncernen.

Jaha, då var det dags för mitt andra utvecklings/lönesamtal under min 8år långa arbetskarriär. Tar gärna emot lite input angående min strategi!

Jobbat på bolaget i 8~ månader. Kontraktet säger System & IT-ansvarig, och jag anställdes under premisserna att hantera företagets IT-stack samt felsökning/vidareutveckling av vårat ERP system (tillsammans med konsult hjälp)

I slutändan har det blivit betydligt mycket mer.

Jag sköter allt nätverk, serverunderhåll, användarsupport, klientutrullning, skrivare etcetera. Dvs allt "IT-relaterat" + inköp samt ekonomin kring detta.

Utöver detta vidareutvecklar jag vårat ERP i den utsträckning min kompetens sträcker sig, samt felsöker detta. Enda området jag har någon typ av extern hjälp (eller intern för den delen)

Har även hand om larm, övervakning, telefoni samt onboarding/offboarding.

Totalt cirka 200 användare~, 10-12 lokationer och en omsättning på nånstans mellan 500-800MSEK. Tillverkande bolag inom industrin.

Jobbar cirka 5-10h övertid i veckan utan OB, ingen tvingar mig. Men ska jobbet hinnas med är det vad som krävs. Dessutom är det svårt att göra underhåll på diverse enheter under arbetstid. Har inget problem med detta, men vill såklart kompenseras för det.

Min tanke är att be om 10% löneökning + tjänstebil, med hänvisning till texten ovan. (firman står för kostnad av bil, service, däck, skatt, försäkring och bränsle inom tjänsten)

Låter det rimligt?

Permalänk
Medlem

Yrke: AT-Läkare
Stad: Karlskrona
Utbildning: Läkarprogrammet på Karolinska Institutet (rankat 8:a i världen nu förresten vilket vi i Sverige borde vara mer stolta över)
Erfarenhet: Cirka 8 månader underläkarvikariat innan AT-tjänst. 15 månader in på min AT-tjänst.
Lön: 38 000kr (+900kr denna månaden).
Ålder: 32

Förmåner: Inga speciella. Får låna poolbil mellan olika sjukhus alternativt kort för kollektivtrafik. Har 10 kursdagar jag kan få använda (20 dagar om interna kurser) utan ett utgiftstak men "inom rimliga gränser". Tror jag får 2000kr till efter 18 månader.

Funderar på att stafetta efter legitimation så att jag åtminstone kommer upp i en liten del av alla IT-löner här inne...

typo
Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Yrke: IT-Tekniker/IT-Konsult (Designar och driftsätter kunders IT miljöer)
Lön: 32 000/mån
Erfarenhet: 3 år
Förmåner: 2000kr/år friskvård, Nya dator när jag känner för det, Valfri jobbtelefon varje/vartannat år samt div utbildningar inom branschrelaterade produkter.
Ålder: 22
Län: Skåne

Kände att det var dags för nytt, arbetsuppgifterna är väldigt lika med tidigare arbetet. Något mindre kundkontakt och mindre ärenden ute hos kunder. Vilket innebär lite mer tid för interna projekt.

Yrke: Drifttekniker
Lön: 40 000kr/mån
Erfarenhet: Strax under 5år
Förmåner: 3000kr/år i friskvård, Fritt val av dator var tredje år, valfri telefon vartannat år. Utbildningar osv
Ålder: 23

Permalänk
Medlem

Yrke: Drifttekniker
Lön: 41 000kr/mån (efter årets lönerevision)
Erfarenhet: 7.9 år
Utbildning: YH (2år) Datornätverk
Förmåner: 3000kr/år i friskvård
Ålder: 29

Hade bra löneutveckling i början av karriären men har börjat stanna av. Misstänker att de beror på kommunstorleken. Jag har börjat fundera på att gå över till utvecklare eller roll med mindre operativt arbete.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk

Yrke: Testare inom fintech.
Lön: 48 000kr/mån (efter årets lönerevision)
Erfarenhet: 5år inom test + 2 år som utvecklare.
Utbildning: Systemvetenskap
Förmåner: 4000kr/år i friskvård, Rikslunchkort, 30 dagar semester, mobil, dator och sånt.
Ålder: 35

Mest tekniskt testning i form av automatiserade API-tester och integrationstester. Utveckling och underhåll av testramverk som är skrivet i C#, egenutvecklat. Enhetstestandet överlåter jag till utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgentenKent:

Yrke: Testare inom fintech.
Lön: 48 000kr/mån (efter årets lönerevision)
Erfarenhet: 5år inom test + 2 år som utvecklare.
Utbildning: Systemvetenskap
Förmåner: 4000kr/år i friskvård, Rikslunchkort, 30 dagar semester, mobil, dator och sånt.
Ålder: 35

Mest tekniskt testning i form av automatiserade API-tester och integrationstester. Utveckling och underhåll av testramverk som är skrivet i C#, egenutvecklat. Enhetstestandet överlåter jag till utvecklarna.

Låter roligt! Vilken stad är detta? Stockholm?

Permalänk
Skrivet av Kiddy:

Låter roligt! Vilken stad är detta? Stockholm?

Jo det är skoj. Har förmånen att jobba i ett väldigt seniort team där våra utvecklare snittar drygt 15-25år som utvecklare. Och där kvalité är ledordet, vilket är ett måste när vi sysslar med det vi gör.
Vi kör TDD så att arbeta som testare i teamet är ett tacksamt jobb när utvecklarna testar mer än vad jag gör.

Sitter i GBG.

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig i lönehöjning på IT-konsultbolag som utvecklare? Har för den brukar ligga lite högre än 2%.

Tänker försöka på 5%. Någon feedback?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vad kan man förvänta sig i lönehöjning på IT-konsultbolag som utvecklare? Har för den brukar ligga lite högre än 2%.

Tänker försöka på 5%. Någon feedback?

Det handlar väl rimligtvis om hur du presterat samt hur du ligger i lönespannet för din tjänst?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cameltotem:

Vad kan man förvänta sig i lönehöjning på IT-konsultbolag som utvecklare? Har för den brukar ligga lite högre än 2%.

Tänker försöka på 5%. Någon feedback?

Skrivet av oatp1b1:

Det handlar väl rimligtvis om hur du presterat samt hur du ligger i lönespannet för din tjänst?

Och inflationen!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vad kan man förvänta sig i lönehöjning på IT-konsultbolag som utvecklare? Har för den brukar ligga lite högre än 2%.

Tänker försöka på 5%. Någon feedback?

Du ger ingen som helst information, men de är potentiellt anslutna till Almega IT-avtalet och då brukar den ligga på cirka 2% för hela lönepotten på företaget. (Har eget bolag så informationen gynnar inte mig, du får nog googla lite själv)

Ju lägre lön du har desto högre chans att du får högre %
Vi kan ju inte heller något om din kompetens, så du vet nog bäst själv men jag gissar att du ber om för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det handlar väl rimligtvis om hur du presterat samt hur du ligger i lönespannet för din tjänst?

Jaa vad går de o säga. Varit bemannad 100% sen jag började, vad kan man möjligtvis mer kvantifiera..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa vad går de o säga. Varit bemannad 100% sen jag började, vad kan man möjligtvis mer kvantifiera..

Rätt mycket. Hur länge har du jobbat? Vilka tekniker? Hur gammal är du? Utbildning? Lön idag? Tidigare höjningar? Kollektivavtal? Storlek på bolaget? Ort? Ansvarsområden? Kollegornas lön? Med mera.

Är man junior bör ökningen vara lite större då man har lägre lön i början t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa vad går de o säga. Varit bemannad 100% sen jag började, vad kan man möjligtvis mer kvantifiera..

Så du har m.a.o. dykt upp på jobbet varje dag? 😉
Har du presterar över/under förväntan? Har du löst några problem som kunden haft eller har du bara knackat kod efter en spec?

Om ni har kollektivavtal baseras lönerevisionen troligtvis på en pott som ska fördelas på alla anställda. Vill man ha en större justering får man vänta tills revisionen är klar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa vad går de o säga. Varit bemannad 100% sen jag började, vad kan man möjligtvis mer kvantifiera..

Tja, vad har du fått för feedback på ditt arbete både från kunder och internt? Har du uppnått/överträffat dina personliga mål (förutsätter att du har någon form av mål/utvecklingsplan)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Rätt mycket. Hur länge har du jobbat? Vilka tekniker? Hur gammal är du? Utbildning? Lön idag? Tidigare höjningar? Kollektivavtal? Storlek på bolaget? Ort? Ansvarsområden? Kollegornas lön? Med mera.

Är man junior bör ökningen vara lite större då man har lägre lön i början t ex.

Skrivet av noMad17:

Så du har m.a.o. dykt upp på jobbet varje dag? 😉
Har du presterar över/under förväntan? Har du löst några problem som kunden haft eller har du bara knackat kod efter en spec?

Om ni har kollektivavtal baseras lönerevisionen troligtvis på en pott som ska fördelas på alla anställda. Vill man ha en större justering får man vänta tills revisionen är klar.

Skrivet av oatp1b1:

Tja, vad har du fått för feedback på ditt arbete både från kunder och internt? Har du uppnått/överträffat dina personliga mål (förutsätter att du har någon form av mål/utvecklingsplan)?

Ja kan bara tycka det är lite konstigt när ingen av mina chefer har någon insyn i exakt vad jag gör hos mina kunder och presentation men får lägga upp som de är och hoppas de köper det.

Tack.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Snart dags för löneförhandling och funderar vad man skall fråga efter. Nedan är nuvarande status.

Yrke: IT-konsult med fokus på Microsoft 365 & Azure
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Erfarenhet: 2 år i nuvarande roll
Lön: 35 000 kr
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 25

Jag har svårt att bedöma hur jag ligger till lönemässigt. Jag har en ganska het kompetens som jag upplever att våra kunder tycker är viktig och som bidrar till licensaffärer och serviceavtal för bolaget. Dock ligger jag inte och fakturerar 100 000 kr+ varje månad vilket begränsar den potentiella lönen något då konsultbolag tittar mycket på debiterade timmar.

I nuläget har jag funderat på två olika strategier inför lönesamtal.
1. Be om en förmånsbil där företaget står för kostnaden. Åker ut till kund en del så det hade underlättat mitt arbete.

2. Be om en rörlig komponent ovanpå nuvarande lön som styrs på debiterade timmar varje månad. Hade kunnat vara en extra morot att debitera lite extra varje månad.

Vad tror ni en arbetsgivare skulle ha lättats att acceptera?

Får man fråga hur dina typiska arbetsuppgifter ser ut? Några certifieringar?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa vad går de o säga. Varit bemannad 100% sen jag började, vad kan man möjligtvis mer kvantifiera..

Frågan du skall ställa dig är varför du skall ha högre lön än förra året. Det kan bero på saker som att du låg för lågt jämfört med förra årets prestation, att du idag presterar mer (som konsult drar in mer pengar), att marknadens löner har ökat så att arbetsgivarna tvingas betala större andel av värdet man genererar för att behålla personalen eller att du personligen gjort saker som gör att du idag är mer åtråvärd och arbetsgivaren måste betala mer för att inte en konkurrent skall ta den kompetensen (t.ex. lärt dig mer).

Det är utifrån de argumenten jag brukar föra min argumentation när jag förhandlar lön, har funkat rätt bra hittills iaf.