Permalänk
Medlem

Beginner dator för 3k? Hjälp :)

Hej, jag är helt ny till gaming dator världen och undrar om jag kan bygga en dator för 3k, vill bara egentligen spela LoL och Lost Ark. Grafik osv spelar ingen roll så länge det går att spela utan lagg. Min fråga är då, kan jag bygga en dator för 3000 samt om jag kan få hjälp med alla delar som jag behöver

Permalänk
Medlem

Finns en begagnad dator (exklusive hårddisk) här på forumet med 1900 kr som högsta bud

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661119-komplett-dator...

Permalänk
Medlem

Jadu, 3k är inte mycket pengar för en dator tyvärr, speciellt om du ska spela utan lagg. Du får nog hitta något begagnat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAbror:

Hej, jag är helt ny till gaming dator världen och undrar om jag kan bygga en dator för 3k, vill bara egentligen spela LoL och Lost Ark. Grafik osv spelar ingen roll så länge det går att spela utan lagg. Min fråga är då, kan jag bygga en dator för 3000 samt om jag kan få hjälp med alla delar som jag behöver

Som folk här hintar om, det är begagnat som gäller när budgeten är så begränsad och med tanken på värdet på grafikkort i dagsläget så ser jag att du har en utmaning framför dig, datorn som tipsats om ovan kan ju funka men om den funkar laggffritt är en annan sak. Var en person som la upp en tråd för några veckor sedan då han hade problem med likadan processor och bättre grafikkort i Lost Ark, så vad än specs på Steam säger så kan det krävas mer när spelet börjat patchas.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej

Och jag skulle inte beställa nått från den webbsidan utan att NOGA kontrollera att dom är äkta.

Processorn är stenålders, grafikkortet likaså.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Väldigt dåliga delar men det får man räkna med i den här prisklassen.
Mer alarmerande är att jag absolut aldrig sett/hört om den där sidan. Hade googlat o forskat mycket innan jag vågat beställa därifrån, verkar inte vara svenskt iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Alla är sämre än datorn som "Full" tipsade om framför allt på grafikkortspunkten.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte ens funderat på att försöka spela på någon av de datorerna. Hade heller inte betalat mer än möjligtvis en handfull hundralappar för någon av dem.

Med en budget på 3k och en önskan om att kunna spela så är det definitivt begagnatmarknaden som gäller...och då med en privatperson som säljare, då de företag som fräshar upp gamla datorer har ett för högt påslag.

Datorn som Full tipsade om är betydligt bättre än de tre du länkade, och sannolikt hamnar priset lägre också.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Ett litet urklipp från deras användarvillkor. Jag skulle personligen inte ta i promocomputers med tång. Röda flaggor och varningsklockor...

-Vi garanterar inte att kvaliteten på produkter, tjänster, information eller annat material som du köpt eller erhållit kommer att uppfylla dina förväntningar, eller att eventuella fel i tjänsten kommer att korrigeras.

-Vi garanterar, representerar eller garanterar inte att din användning av vår tjänst kommer att vara oavbruten, snabb, säker eller felfri.

-Vi garanterar inte att resultaten som kan erhållas från användningen av tjänsten kommer att vara korrekta eller tillförlitliga.

-Du samtycker uttryckligen till att din användning av, eller oförmåga att använda, tjänsten sker på egen risk. Tjänsten och alla produkter och tjänster som levereras till dig genom tjänsten tillhandahålls (förutom vad som uttryckligen anges av oss) tillhandahålls "i befintligt skick" och "som tillgängliga" för din användning, utan några representationer, garantier eller villkor av något slag, varken uttryckliga eller underförstådd, inklusive alla underförstådda garantier eller villkor för säljbarhet, säljbar kvalitet, lämplighet för ett visst ändamål, hållbarhet, titel och icke-intrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Ett litet urklipp från deras användarvillkor. Jag skulle personligen inte ta i promocomputers med tång. Röda flaggor och varningsklockor...

-Vi garanterar inte att kvaliteten på produkter, tjänster, information eller annat material som du köpt eller erhållit kommer att uppfylla dina förväntningar, eller att eventuella fel i tjänsten kommer att korrigeras.

-Vi garanterar, representerar eller garanterar inte att din användning av vår tjänst kommer att vara oavbruten, snabb, säker eller felfri.

-Vi garanterar inte att resultaten som kan erhållas från användningen av tjänsten kommer att vara korrekta eller tillförlitliga.

-Du samtycker uttryckligen till att din användning av, eller oförmåga att använda, tjänsten sker på egen risk. Tjänsten och alla produkter och tjänster som levereras till dig genom tjänsten tillhandahålls (förutom vad som uttryckligen anges av oss) tillhandahålls "i befintligt skick" och "som tillgängliga" för din användning, utan några representationer, garantier eller villkor av något slag, varken uttryckliga eller underförstådd, inklusive alla underförstådda garantier eller villkor för säljbarhet, säljbar kvalitet, lämplighet för ett visst ändamål, hållbarhet, titel och icke-intrång.

Haha, kan ju vara de sjukaste "villkoren" jag läst 😂

Permalänk
Medlem

Den begagnade han länkade till i så fall dom 3 du länkade till är inte värda så mycket utan är ren skräp

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det frågan jag tycker du kan ställa dig är: Men framtiden då?
Nästa spel i denna stilen du vill hoppa på som kanske dyker upp inom redan ett år kanske kräver bra mycket mer av din dator och då står du där med något riktigt föråldrat som inte räcker och du får inte mycket för det.
Om du känner att priset springer iväg på datorn som länkats till i forumet (för du ska köpa minst en lagringsenhet, helst en 480 GB SSD och en Windows-licens innan den är komplett) då kanske du ska överväga att lägga lite mer pengar och köpa något som håller lite högre prestanda och som får kosta runt 5-6000kr.
Det känns mer realistiskt som instegsnivå om man tar framtiden i åtanke.