AMD Epyc "Genoa" blir jätteprocessorer med 13 chiplet-kretsar och 6 096 kontaktplattor

Permalänk
Melding Plague

AMD Epyc "Genoa" blir jätteprocessorer med 13 chiplet-kretsar och 6 096 kontaktplattor

Storleken hos Ryzen Threadripper och Epyc möter sin överman när AMD framöver uppgraderar serversidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

De börjar närma sig samma episka storlekar som IBM hade på dina cpuer, större än en liten dator (en som många felaktigt ändå kallar cpu)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ingen cpu man monterar dit i fyllan. Annars inget speciellt.
Det jag är mest fundersam på är vad som kommer hända med utvecklingen? Vi börjar med dagens teknik närma oss gränser för hur mycket mer vi kan krympa processerna, öka ipc och göra kretsarna större och bygga större datacenter. Argumentet det går öka lite till är irrelevant när behovet är så extremt mycket större än vad som finns och behovet ökas snabbare än vad utvecklingen går.
Där jag misstänker att vi kanske få vänja oss med en stagnerad utveckling.

Jag hoppas ivrigt att denna stagnation inte sker före vi har självkörande fordon och humanoid robotar som kan utföra enklare arbetsuppgifter.
Att vi inte kan få se film eller spel i bättre grafik, ja lite tråkigt, men det påverkar inte samhället i samma utsträckning som det jag nämnde ovanför.

*edit*
Försök att uppskatta datakraftbehovet av en humanoid robot som kan jobba som en helt vanlig snickare och man inser att denna Epic cpu är lite som en 286a är för en normal gamer idag.

Permalänk
Medlem

Som 4st ”äldre modeller” när man set det undertill. Tufft!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Köttig!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Wow, Det är Genoa i 1:40000 scale

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen cpu man monterar dit i fyllan. Annars inget speciellt.
Det jag är mest fundersam på är vad som kommer hända med utvecklingen? Vi börjar med dagens teknik närma oss gränser för hur mycket mer vi kan krympa processerna, öka ipc och göra kretsarna större och bygga större datacenter. Argumentet det går öka lite till är irrelevant när behovet är så extremt mycket större än vad som finns och behovet ökas snabbare än vad utvecklingen går.
Där jag misstänker att vi kanske få vänja oss med en stagnerad utveckling.

Jag hoppas ivrigt att denna stagnation inte sker före vi har självkörande fordon och humanoid robotar som kan utföra enklare arbetsuppgifter.
Att vi inte kan få se film eller spel i bättre grafik, ja lite tråkigt, men det påverkar inte samhället i samma utsträckning som det jag nämnde ovanför.

*edit*
Försök att uppskatta datakraftbehovet av en humanoid robot som kan jobba som en helt vanlig snickare och man inser att denna Epic cpu är lite som en 286a är för en normal gamer idag.

På sikt så lär det komma alternativ till att bygga logik-kretsar med annat än kisel så även om det saktar ner just nu…Så länge behovet finns av mer datakraft så kommer det läggas enorma resurser/pengar på att komma vidare och till slut kommer det att hända. Väldigt osannolikt att människan skulle känna sig klar med det behovet i närtid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag är mest fundersam på är vad som kommer hända med utvecklingen? Vi börjar med dagens teknik närma oss gränser för hur mycket mer vi kan krympa processerna, öka ipc och göra kretsarna större och bygga större datacenter. Argumentet det går öka lite till är irrelevant när behovet är så extremt mycket större än vad som finns och behovet ökas snabbare än vad utvecklingen går.
Där jag misstänker att vi kanske få vänja oss med en stagnerad utveckling.

På nuvarande kisel-baserade teknik så är det stagnerande och kommer typ fortsätta så vara ett tag till.

Men titta på klockfrekvenserna, drygt 5GHz var ju möjligt redan för 15 år sedan, om än med extrem överklockning. Där har vi ju den extrema stagnationen.

Jag tror det inte är omöjligt att vi kommer ifrån kiselbaserat och hittar något nytt material där vi kan börja skruva upp klockfrekvenserna ordentligt i framtiden.

Jag tror också vi kan se rätt mycket på arkitekturfronten, Apples ARM-processorers energieffektivitet ställt mot topp-presterande x86 arkitekturer är ju helt absurt för att ta ett exempel.
Mer och mer dedikerade kretsar för specifika uppgifter finns också mycket att göra med nuvarande teknologi.

Permalänk
Medlem

Hm jag ser 6 minnesplatser på vänster sida och 7 på högersida, plus kanten av en 8:e. Så 14 eller fler minnesplatser?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Hm jag ser 6 minnesplatser på vänster sida och 7 på högersida, plus kanten av en 8:e. Så 14 eller fler minnesplatser?

Skulle gissa på att det är dualsocket, så 12 per CPU och de andra du ser längst till höger hör till den andra CPUn

Permalänk
Medlem

Jag tar 2

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ser ut som en törstig pjäs.

Permalänk
Medlem

den är fet vill gärna ha en med dito platta )
Ps undra hur mycket minne den tar många minnes platser

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

En redig pjäs!

Kan man inte ta det ett steg längre och börja integrera eller åtminstone krympa RAM också, tänk så många mammabrädor man skulle kunna klämma in i ett chassi per kubikmeter....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen cpu man monterar dit i fyllan. Annars inget speciellt.
Det jag är mest fundersam på är vad som kommer hända med utvecklingen? Vi börjar med dagens teknik närma oss gränser för hur mycket mer vi kan krympa processerna, öka ipc och göra kretsarna större och bygga större datacenter. Argumentet det går öka lite till är irrelevant när behovet är så extremt mycket större än vad som finns och behovet ökas snabbare än vad utvecklingen går.
Där jag misstänker att vi kanske få vänja oss med en stagnerad utveckling.

Jag hoppas ivrigt att denna stagnation inte sker före vi har självkörande fordon och humanoid robotar som kan utföra enklare arbetsuppgifter.
Att vi inte kan få se film eller spel i bättre grafik, ja lite tråkigt, men det påverkar inte samhället i samma utsträckning som det jag nämnde ovanför.

*edit*
Försök att uppskatta datakraftbehovet av en humanoid robot som kan jobba som en helt vanlig snickare och man inser att denna Epic cpu är lite som en 286a är för en normal gamer idag.

Finns flera saker som kan göras, som nämnts ovan. Men även om det skulle stagnera i själva cpu-utvecklingen så kan man ju göra mjukvaran mer effektiv (mer utnyttjande av multicore än nu kanske) samt skapa mer molnbaserad prestanda där vi köper extra kraft på nätet/nätverket eller liknande, distribuerar problem lokalt och globalt (kan ju vara lite läskigt om Google kan styra dina robotar... men...)

Så, don't despair. Du kommer få dina Googlebots!

Permalänk
Medlem

Påminner lite om IBM's Telum processor för deras senaste Z16 stordator. Sicket monster till CPU helt enkelt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skulle gissa på att det är dualsocket, så 12 per CPU och de andra du ser längst till höger hör till den andra CPUn

Inte nödvändigtvis. Du ser minneskretsar på båda sidorna om processorn även på äldre varianter. T.ex. Gigabyte WRX80-SU8-IPMI har det.

5995WX har t.ex. 8 minneskanaler, så om du vill få maxprestanda så måste du se till att alla är fyllda med minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Inte nödvändigtvis. Du ser minneskretsar på båda sidorna om processorn även på äldre varianter. T.ex. Gigabyte WRX80-SU8-IPMI har det.

5995WX har t.ex. 8 minneskanaler, så om du vill få maxprestanda så måste du se till att alla är fyllda med minne.

Minneskretsar? Menar du DIMM-slottar? Ja, men det brukar vara ett jämnt antal DIMM-slottar på var sida om CPU. Så det är lustigt om det är 6 på ena sidan och 8 på andra. Och ska man nå 8 kanaler saknas det ändå 2 slottar till, om det inte är 10 på ena sidan, vilket blir ännu konstigare.

Det är också en plats- och kostnadsfråga hur många DIMM-slottar på trycker i, så det är inte säkert att man kan uttnyttja alla 8 kanaler på alla moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

På nuvarande kisel-baserade teknik så är det stagnerande och kommer typ fortsätta så vara ett tag till.

Men titta på klockfrekvenserna, drygt 5GHz var ju möjligt redan för 15 år sedan, om än med extrem överklockning. Där har vi ju den extrema stagnationen.

Jag tror det inte är omöjligt att vi kommer ifrån kiselbaserat och hittar något nytt material där vi kan börja skruva upp klockfrekvenserna ordentligt i framtiden.

Jag tror också vi kan se rätt mycket på arkitekturfronten, Apples ARM-processorers energieffektivitet ställt mot topp-presterande x86 arkitekturer är ju helt absurt för att ta ett exempel.
Mer och mer dedikerade kretsar för specifika uppgifter finns också mycket att göra med nuvarande teknologi.

Snackades det inte om "quantum" processorer som skulle kunna bli en grej i framtiden, eller behövs det kanske ännu mer banbrytande teknik än det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Snackades det inte om "quantum" processorer som skulle kunna bli en grej i framtiden, eller behövs det kanske ännu mer banbrytande teknik än det...

Finns och används, men superdyra sådana, IBM är ledande. Dom har dock ett mycket begränsat användningsområde, kan inte köra program/OS som en vanlig dator. Men det dom kan kör dom nästan oändligt mycket snabbare än ens en superdator.

Kommer sannolikt inte att användas i hemdatorer på mycket länge, och om det kommer isåfall som en accelerator och inte som en komplett dator. Finns problem med att sprida sådana särskilt brett, eftersom dom i princip kan knäcka alla krypteringar som ens går att hitta på. Och det mycket snabbt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Finns och används, men superdyra sådana, IBM är ledande. Dom har dock ett mycket begränsat användningsområde, kan inte köra program/OS som en vanlig dator. Men det dom kan kör dom nästan oändligt mycket snabbare än ens en superdator.

Kommer sannolikt inte att användas i hemdatorer på mycket länge, och om det kommer isåfall som en accelerator och inte som en komplett dator. Finns problem med att sprida sådana särskilt brett, eftersom dom i princip kan knäcka alla krypteringar som ens går att hitta på. Och det mycket snabbt.

Låter skrämmande! Det blir onekligen intressant att se hur nästa steg blir, för nuvarande teknik är ju definitivt på väg att stanna...
Under en period framöver kanske vi kommer ha skitstora CPU:er eller till och med flera stycken i samma dator, som gamla servrar hade förr minns jag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Finns och används, men superdyra sådana, IBM är ledande. Dom har dock ett mycket begränsat användningsområde, kan inte köra program/OS som en vanlig dator. Men det dom kan kör dom nästan oändligt mycket snabbare än ens en superdator.

Kommer sannolikt inte att användas i hemdatorer på mycket länge, och om det kommer isåfall som en accelerator och inte som en komplett dator. Finns problem med att sprida sådana särskilt brett, eftersom dom i princip kan knäcka alla krypteringar som ens går att hitta på. Och det mycket snabbt.

Det låter extremt överdrivet detta... Har du en källa på att en kvantdator gjort något användbart snabbare än en superdator?
Det enda jag hört om är ett i praktiken meningslöst test, där tidsvinsten tidigt överskattades och fick minskas ner med många storleksordningar. Men att de gjort något användbart har jag inte hört något om.

Därtill så är det väldigt falskt att de kan knäcka alla krypteringar som går att hitta på. Vi har redan ett flertal algoritmer som de inte rår på bättre än vanliga datorer!
https://en.wikipedia.org/wiki/Post-quantum_cryptography

AES-256 kan i teorin nedgraderas till AES-128 med en kvantdator, men även 128-bitar är ett helt sanslöst stort keyspace som är fullständigt orimligt att köra brute force på.
Det skulle ta runt 80 ggr universums ålder att knäcka om man hade samma beräkningskraft som hela Bitcoin-nätverket. Och det är alltså efter att kvantdatorn minskat tidsåtgången med en faktor 2^128, eller typ 10^38.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det låter extremt överdrivet detta... Har du en källa på att en kvantdator gjort något användbart snabbare än en superdator?
Det enda jag hört om är ett i praktiken meningslöst test, där tidsvinsten tidigt överskattades och fick minskas ner med många storleksordningar. Men att de gjort något användbart har jag inte hört något om.

Därtill så är det väldigt falskt att de kan knäcka alla krypteringar som går att hitta på. Vi har redan ett flertal algoritmer som de inte rår på bättre än vanliga datorer!
https://en.wikipedia.org/wiki/Post-quantum_cryptography

AES-256 kan i teorin nedgraderas till AES-128 med en kvantdator, men även 128-bitar är ett helt sanslöst stort keyspace som är fullständigt orimligt att köra brute force på.
Det skulle ta runt 80 ggr universums ålder att knäcka om man hade samma beräkningskraft som hela Bitcoin-nätverket. Och det är alltså efter att kvantdatorn minskat tidsåtgången med en faktor 2^128, eller typ 10^38.

Intressant! Det låter onekligen som att det finns lite och jobba på.
Blir spännande att se om tekniken lyckas mogna och kanske blir galet bra eller om det blir något helt annat som tar över istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Snackades det inte om "quantum" processorer som skulle kunna bli en grej i framtiden, eller behövs det kanske ännu mer banbrytande teknik än det...

Jo de kommer nog de också och analoga datorer är spännande och har en hel del fördelar inom vissa områden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo de kommer nog de också och analoga datorer är spännande och har en hel del fördelar inom vissa områden.
https://www.youtube.com/watch?v=GVsUOuSjvcg

Hype är en sak men kvant-datorer kommer antagligen aldrig vara en direkt konkurent till våra nuvarrande datorer då dom kräver så mkt mer kringutrustning för att inte tala om deras fundamentala problem. Tekniskt sett skulle dom kunna köra ett OS som vilken annan processor som helst (med ett kompalibitetslager innan ofc precis som mänskliga komputatorer kan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo de kommer nog de också och analoga datorer är spännande och har en hel del fördelar inom vissa områden.
https://www.youtube.com/watch?v=GVsUOuSjvcg

Galet! Tack för videon

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo de kommer nog de också och analoga datorer är spännande och har en hel del fördelar inom vissa områden.
https://www.youtube.com/watch?v=GVsUOuSjvcg

Får mig att tänka på skolan när jag kodade ihop med PID regulator till en pendel på en mikrodator. Läraren på några mnuter slängde ihop en bättre regulator med några kretsar.

Alla problem i världen är nog inte rätt att lösa med traditionella cpuer och man får se vart utvecklingen leder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Snackades det inte om "quantum" processorer som skulle kunna bli en grej i framtiden, eller behövs det kanske ännu mer banbrytande teknik än det...

Nja, kvantprocessorer har sina specifika användningsområden där dom briljerar och det finns en hel den möjligheter till många fler inom forskning osv.

Men till generella beräkningar så är dom inte särskilt relevanta ens i en hypotetisk framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, kvantprocessorer har sina specifika användningsområden där dom briljerar och det finns en hel den möjligheter till många fler inom forskning osv.

Men till generella beräkningar så är dom inte särskilt relevanta ens i en hypotetisk framtid.

Okay, då var det kört xD
Får väl bli någon annan revolutionerande teknik då!