Permalänk
Medlem

Äktenskapsförord?

Hej,

Äktenskapsförord är något man oftast blir tipsad om att se över i samband med giftermål men det är inte ovanligt att det glöms bort.

I vårt fall skulle vi vilja upprätta ett enkelt äktenskapsförord som träder i kraft vid skilsmässa (inget annat) :

- Även om vi har gemensam ekonomi i hushållet så har vi egna konto och egen ekonomi\aktieportfölj att se över. Detta ska tillfalla den det är skrivit på. Ex aktieportföljerna jag jobbar med tillfaller mig.

- Fordon tillfaller den som enligt Transportstyrelsen är ägare.

- Vad respektive betalat av på huslånet ska respekteras och kompenseras.

En av oss har investerat klart mer pengar i hemmet men här delar vi lika, en skilsmässa är alltid en förlust på mer än ett plan.

Även om det är till synes ser enkelt ut så kan juridiken vara lurig och därför är det viktigt att inte själv upprätta något om man inte är helt säker (d.v.s. juridiskt utbildad).

Enligt vår bank startar priset på 4000 kr om en jurist behöver delta. Alternativet är ett "färdigt" online avtal som kan gå för strax över 1000 kr men som kan innebära ett visst risktagande misstänker jag.

Ni som upprättat äktenskapsförord, hur har ni gjort och vad har ni fått betala? Tips?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ska ni ändå vara så pass seriösa med ert äktenskap, varför inte betala för en jurist? Det kan bli surt nog som det är ändå vid en skiljsmässa, så att det ska råda tveksamheter över hur det ekonomiska fördelas känns bara som en ev. onödig ingrediens.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig upprättat något äktenskapsförord men jag skulle, utan tvekan, föreslå en jurist som hjälper till med att upprätta det. Vid en ev. skilsmässa har känslor en förmåga att kunna "ställa till det" då även människor som i normala fall inte låter känslorna styra kan gå helt "haywire". Speciellt om det finns specifika skäl till att så sker, t ex otrohet eller något annat som kan leda till en väldigt infekterad skilsmässa.

Då är det bra att ha ett klart och tydligt äktenskapsförord, samt rådgivning för vad som bör finnas med, kanske inte bör finnas med etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Äktenskapsförord är något man oftast blir tipsad om att se över i samband med giftermål men det är inte ovanligt att det glöms bort.

I vårt fall skulle vi vilja upprätta ett enkelt äktenskapsförord som träder i kraft vid skilsmässa (inget annat) :

- Även om vi har gemensam ekonomi i hushållet så har vi egna konto och egen ekonomi\aktieportfölj att se över. Detta ska tillfalla den det är skrivit på. Ex aktieportföljerna jag jobbar med tillfaller mig.

- Fordon tillfaller den som enligt Transportstyrelsen är ägare.

- Vad respektive betalat av på huslånet ska respekteras och kompenseras.

En av oss har investerat klart mer pengar i hemmet men här delar vi lika, en skilsmässa är alltid en förlust på mer än ett plan.

Även om det är till synes ser enkelt ut så kan juridiken vara lurig och därför är det viktigt att inte själv upprätta något om man inte är helt säker (d.v.s. juridiskt utbildad).

Enligt vår bank startar priset på 4000 kr om en jurist behöver delta. Alternativet är ett "färdigt" online avtal som kan gå för strax över 1000 kr men som kan innebära ett visst risktagande misstänker jag.

Ni som upprättat äktenskapsförord, hur har ni gjort och vad har ni fått betala? Tips?

4000:-/2 för jurist är inte en stor kostnad för något så pass viktigt.
Jag anlitade jurist när jag skrev mitt testamente för jag har sett testamenten, skrivna för hand, utan någon jurist inblandad bli helt ogiltiga eftersom det saknades bevittning etc..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Som ovan säger så är det smart att anlita en jurist.

Skriver man det själv så missas lätt många fallgropar och när det skiter sig så kommer bägge parter försöka tolka till sin egen fördel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

4k är ju inte direkt mycket i sammahanget JURIST!

Permalänk
Medlem

vid en eventuell skilsmässa är nog juristen det billigaste i sammanhanget....

Permalänk
Medlem

Trodde snarare att det var 4000kr i timmen, låter billigt

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av detta. Men Lawline kan ha några bra tips just när et gäller lagar o regler:
https://lawline.se/categories?q=%C3%A4ktenskapsf%C3%B6rord

Permalänk
Medlem

https://lexly.se/privatavtal/aktenskapsforord

Där kan du välja om du vill göra det med jurist till fast pris eller köra enligt deras onlinemall.
Är du också kund hos SBAB får du rabatt.

Permalänk
Medlem

Det här är nåt man tar med en jurist och inte random främlingar på internet

Det är väl en insignifikant summa med tanke på vad vigseln, ringen och festen kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

https://lexly.se/privatavtal/aktenskapsforord

Där kan du välja om du vill göra det med jurist till fast pris eller köra enligt deras onlinemall.
Är du också kund hos SBAB får du rabatt.

Ja, det var de som min bank tipsade om och även vi har rabatt där. Man trodde att vi kunde nöja oss med ett "standard" avtal med tanke på att det inte var så avancerat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det här är nåt man tar med en jurist och inte random främlingar på internet

Så är det kanske, jag hade hoppats på att vi kommit längre. Om vi håller oss till de 2 första punkterna som radas upp så kan man tänka sig att det är ganska standard? Att man då inte har en standardformulering för detta som håller i rätten finner jag märkligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så är det kanske, jag hade hoppats på att vi kommit längre. Om vi håller oss till de 2 första punkterna som radas upp så kan man tänka sig att det är ganska standard? Att man då inte har en standardformulering för detta som håller i rätten finner jag märkligt.

Jo, det är väl i linje med vad man skulle kunna tänka sig att det där automatgenererade avtalet som de vill ha 1200 spänn för ska kunna hantera.
Och just att de vill ha så pass mycket betalt för ett alternativ där ett avtal populeras med en uppsättning standardformuleringar för vanliga önskemål utan att någon människa behöver blandas in är väl det som sticker lite i ögonen.

Men jag håller samtidigt med flera tidigare inlägg att det kanske är dumsnålt att inte låta en jurist se över det hela istället. Dvs, inte enbart att man inte bör chansa på att Loffe på forat kan sin sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, det var de som min bank tipsade om och även vi har rabatt där. Man trodde att vi kunde nöja oss med ett "standard" avtal med tanke på att det inte var så avancerat.

Jag körde på Lexly då jag ville ha något utformat för den bostad jag och frugan köpte. Kostade lite mer än 4000kr vilket lätt var värt pengarna om något skulle hända i framtiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är väl värt det att få rätt från början men kolla först vad som skiljer "billiga online" (ex: https://www.juridex.se/skriva-aktenskapsforord/) och "vanlig byrå" då priset verkar skilja en faktor 5.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentlgien man betalar 4500 kr för? Jo det står enkelt avtal men vad innebär det?

De jurister jag haft kontakt med tidigare har kostat runt 1700 kr / tim, d.v.s trax över vad en senior utvecklare kostar vilket låter rimligt. Priset på 4500 kr skulle då innebära att juristen lägger strax över 2 timmar på att formulera om mina 3 punkter till någon juridiskt hållbart, låter det rimligt?

Jag förstår att juridik är komplicerat men visst måste de 3 önskemålen jag angivet vara ganska standard i dagens sammhälle? Det kan inte ta många halvtimmare att få ihop något vättigt som jurist kan man tycka.

Självklart kommer jag betala vad som krävs men jag gör det först när jag vet att det jag köper är rätt produkt.

Så någon här som använt standardavtalet eller hört hur väl de fungerar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

nu var det iofs. ett par år sen, men "vår" jurist kostade 1800kr första timmen och efterföljande 1500kr/h + att Skatteverket tog en avgift om 275 kr för att registrera ett äktenskapsförord.

Själva besöket tog 15minuter... så 1800+275.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad är det egentlgien man betalar 4500 kr för? Jo det står enkelt avtal men vad innebär det?

De jurister jag haft kontakt med tidigare har kostat runt 1700 kr / tim, d.v.s trax över vad en senior utvecklare kostar vilket låter rimligt. Priset på 4500 kr skulle då innebära att juristen lägger strax över 2 timmar på att formulera om mina 3 punkter till någon juridiskt hållbart, låter det rimligt?

Jag förstår att juridik är komplicerat men visst måste de 3 önskemålen jag angivet vara ganska standard i dagens sammhälle? Det kan inte ta många halvtimmare att få ihop något vättigt som jurist kan man tycka.

Självklart kommer jag betala vad som krävs men jag gör det först när jag vet att det jag köper är rätt produkt.

Så någon här som använt standardavtalet eller hört hur väl de fungerar?

Rimligen tar det inte närmelsevis så lång tid, vilket väl understryker att det inte nödvändigtvis är ett bra "paketpris", men det är ju en annan fråga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Smart att ni tänker på äktenskapsförord, många som missar det - speciellt när man genomgår en skilsmässa och är extra deppig.

Jag googlade lite snabbt och hittade detta:

5 saker att tänka på när du skriver äktenskapsförord:

  • Följ formkraven för äktenskapsförordet. Det inkluderar bland annat kravet på registrering. Att enbart låta äktenskapsförordet ligga hemma undertecknat av makarna, som är överens om innehållet, spelar alltså ingen roll. För att det juridiska dokumentet ska vara giltigt krävs att det registrerats hos Skatteverket.

  • Diskutera med din (framtida) partner om hur ni önskar lägga upp äktenskapsförordet. Prata om vad som är viktigt för er – kanske finns en sommarstuga eller ett företag ni önskar ska vara enskild egendom?

  • Låt en jurist se över äktenskapsförordet. Även fast det går att skriva äktenskapsförord själv, råder vi alltid att låta en professionell jurist eller advokat kontrollera om några luckor behöver fyllas i eller om något behöver klargöras.

  • Var tydlig i äktenskapsförordet. Det blir extra viktigt om äktenskapsförordet någon gång skulle bli föremål för en tvist. Det innebär också att makarna måste förstå den verkliga innebörden av äktenskapsförordet.

  • Låt någon bevittna när äktenskapsförordet skrivs under. Bevittning är inget lagkrav, men det kan minimera risken för framtida konflikter.

Källa: https://lavendla.se/juridik/familjeratt/aktenskapsforord/

Vidare säger google:

"Kostnaden för att anlita en advokat eller annan jurist som skriver ditt äktenskapsförord (2 000 kr – 20 000 kronor). Ska du skriva ett äktenskapsförord är den bästa lösningen nästan alltid att du anlitar en advokat eller en annan jurist som skriver ditt äktenskapsförord."

Jag kan bara tala för mig själv, men om det inte är alltför kompilerat (det låter simpelt så som du beskriver det) så skulle jag läsa runt lite på nätet och kolla in hur andra har skrivit + kolla mallar. Efter det göra ett så bra utkast du kan själv, som du då tar och anlitar en jurist för att dubbelkolla, rätta ev. mindre fel och ev. förtydliganden.

Kommer du undan med 2 000-4 000kr för det så är det ändå en bra försäkring och grund, jag tror definitivt ni ligger i den undre delen av den summa som google ger mig som svar.

Lycka till och hoppas att ni aldrig behöver använda äktenskapsförordet i framtiden!

EDIT: en advokat kostar runt 1 800 kronor/h år 2022. Om ni har ett någorlunda bra utkast färdigskrivet så kanske det bara tar 30-45 min för denna att säkerställa att allt är i sin ordning. Undvik att köpa "mallar" eller något "paket".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad är det egentlgien man betalar 4500 kr för? Jo det står enkelt avtal men vad innebär det?

De jurister jag haft kontakt med tidigare har kostat runt 1700 kr / tim, d.v.s trax över vad en senior utvecklare kostar vilket låter rimligt. Priset på 4500 kr skulle då innebära att juristen lägger strax över 2 timmar på att formulera om mina 3 punkter till någon juridiskt hållbart, låter det rimligt?

Jag förstår att juridik är komplicerat men visst måste de 3 önskemålen jag angivet vara ganska standard i dagens sammhälle? Det kan inte ta många halvtimmare att få ihop något vättigt som jurist kan man tycka.

Självklart kommer jag betala vad som krävs men jag gör det först när jag vet att det jag köper är rätt produkt.

Så någon här som använt standardavtalet eller hört hur väl de fungerar?

Det är samma devis som när du betalar för en senior utvecklare. Man betalar inte en premiumkostnad bara för tid, utan även expertis. Man vill att den personen ska vara kompetent nog att täppa till luckorna man själv inte ser, och leverera ett resultat som man själv kanske inte kunde föreställa sig.

Ett juridiskt avtal måste vara vattentätt. Det får inte finnas några tolkningsmöjligheter utöver vad ni specifikt kommit överens om, och det kan vara svårt för gemene man att lista ut just hur språket ska formuleras. Bättre då att ha en utomstående part vars intresse ligger i att både informera er om vad ni behöver diskutera, samt vad som kommer funka och inte funka i själva förordet.

Det finns en rimlig chans att en erfaren och kompetent jurist kommer lyfta ett antal punkter eller funderingar som får reaktionen, "Oj, det tänkte vi inte på."

Dyrt nu. Billigt sen. Både monetärt och känslomässigt.

Avslutningsvis: kul att ni gifter er! Det är med önskan om lycka och välstånd i äktenskapet jag skriver ovanstående. 👍❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Äktenskapsförord är något man oftast blir tipsad om att se över i samband med giftermål men det är inte ovanligt att det glöms bort.

I vårt fall skulle vi vilja upprätta ett enkelt äktenskapsförord som träder i kraft vid skilsmässa (inget annat) :

- Även om vi har gemensam ekonomi i hushållet så har vi egna konto och egen ekonomi\aktieportfölj att se över. Detta ska tillfalla den det är skrivit på. Ex aktieportföljerna jag jobbar med tillfaller mig.

- Fordon tillfaller den som enligt Transportstyrelsen är ägare.

- Vad respektive betalat av på huslånet ska respekteras och kompenseras.

En av oss har investerat klart mer pengar i hemmet men här delar vi lika, en skilsmässa är alltid en förlust på mer än ett plan.

Även om det är till synes ser enkelt ut så kan juridiken vara lurig och därför är det viktigt att inte själv upprätta något om man inte är helt säker (d.v.s. juridiskt utbildad).

Enligt vår bank startar priset på 4000 kr om en jurist behöver delta. Alternativet är ett "färdigt" online avtal som kan gå för strax över 1000 kr men som kan innebära ett visst risktagande misstänker jag.

Ni som upprättat äktenskapsförord, hur har ni gjort och vad har ni fått betala? Tips?

Frågan är hur det går till rent praktiskt när det gäller era aktiekonton. Är det era individuella aktier i olika bolag, eller blir det summan? Vad händer om du köper mer aktier i något bolag, är även de skyddade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Frågan är hur det går till rent praktiskt när det gäller era aktiekonton. Är det era individuella aktier i olika bolag, eller blir det summan? Vad händer om du köper mer aktier i något bolag, är även de skyddade?

Nja, tanken är att det ska vara så enkelt som möjligt, privata konto och inhållet på dessa tillfaller ägaren oavsett om det är aktie konto eller inte. Alla övriga konto behöver inte nämnas vilket innebär att de faller under de vanliga reglerna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jurist 100%, du vet inte vad domstolen kan slänga ut.

Fast den smarta lösningen vore ju att ha en ceremoni och skriva under att ni inte är sambos rättsligt.
Fast huset åker om ni flyttade dit tillsammans.

Permalänk
Medlem

Vi skrev ett eget baserat på lite olika mallar.
Kanske inte är 100% vattentätt men blev bra ändå tycker jag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Passade på att köra allt i ett svep när vi var ihop ett tag då sambon har stora tillgångar och jag är fattig. Samboavtaö äktenskapsförord och testamenten. Så myckeg bra punkter vi fick hjälp med. Hade även med något om det fanns barn i bilden (kommer inte ihåg nu).

Säger prata med en jurist, även om det blir 5-6000 också. Det sparar extra bråk när/om skiljsmässan händer

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett ganska komplicerat upplägg så en jurist är ett krav skulle jag säga. Det finns många fallgropar och scenarion som kan uppstå.

Ex,
Vad händer om frugan hamnar i en situation där hon spenderar mer till det gemensamma hemmet och du kan spara mer i aktier?

Vad händer om frugan blir gravid och föräldraledig (längre än dig)?

Vad händer om du 10min efter att ni beslutar er för att skiljas tömmer alla gemensamma tillgångar och placerar det på ditt egna konto?

Det finns massssssssssor med olika situationer som kan uppstå så jurist måste ni nog anlita oavsett pris.