Permalänk

råd om prisvärd tv.

Är denna modell prisvärd och bra? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Har fått ett erbjudande om att få köpa helt ny för 25k.

Är detta en av "typ" serie 9 av samsung modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Är denna modell prisvärd och bra? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Har fått ett erbjudande om att få köpa helt ny för 25k.

Är detta en av "typ" serie 9 av samsung modellerna?

Det där är en bra tv.
Kolla på rtings.com

Men anledningen varför jag inte skulle vilja ha en samsung är deras one-connectbox som jag tycker är helt värdelös om du vill ha minimalistiskt tänk med tvn på väggen och ingen tv-möbel under.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Det där är en bra tv.
Kolla på rtings.com

Men anledningen varför jag inte skulle vilja ha en samsung är deras one-connectbox som jag tycker är helt värdelös om du vill ha minimalistiskt tänk med tvn på väggen och ingen tv-möbel under.

Har en gammal serie 7 med liknande box idag och kör med Ikeas tvbänk så har allt under bänken ändå

Permalänk

Fan, den blev precis såld...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PappelApel:

Är denna modell prisvärd och bra? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Har fått ett erbjudande om att få köpa helt ny för 25k.

Är detta en av "typ" serie 9 av samsung modellerna?

Det är en modell nära toppen av Samsungs utbud, den bästa de har som inte är 8K, av förra årets modeller, men de har ju också nya modeller på väg ut med "QD OLED", som dock lär kosta en hel del mer.

För 25K är det ett riktigt bra köp skulle jag säga. Sen är det ju inte OLED så den absolut djupaste svärtan får du ju inte, å andra sidan får du mer ljusstyrka och så, och du hittar ingen så stor OLED i närheten av det priset. En annan negativ sak med just Samsung är ju att de vägrar stöda Dolby Vision HDR, men det är kanske inget jätteproblem. Annars är det en bra TV, jag har en "nästan toppmodell" som är ett par år gammal nu och den är ju riktigt bra på många sätt, VRR för spelande som funkar bra, bra utbud av appar, bra fjärrkontroll och sådär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Det där är en bra tv.
Kolla på rtings.com

Men anledningen varför jag inte skulle vilja ha en samsung är deras one-connectbox som jag tycker är helt värdelös om du vill ha minimalistiskt tänk med tvn på väggen och ingen tv-möbel under.

Roligt, jag tycker precis tvärtom. Varför har inga andra anammat denna box, det är ju sjukt mycket snyggare om man väggmonterar att ha en tunn nästan osynlig kabel till teven än ett knippe tjocka HDMI-kablar, strömkabel och så vidare. Kan man såga ett spår i väggen och dölja kablarna eller liknande så spelar det förstås mindre roll dock.

Nu är min box en något äldre modell, så den ser annorlunda ut och jag tror min kabel till den är lite mer slimmad och så, men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Fan, den blev precis såld...

Om du har Benify (registrera till deras tjänst som riktar sig mot privatkunder) så kan du köpa TVn för samma pris direkt från Samsung (24 990 kr )

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk

OM jag formulerar om frågan nu då när jag blev snuvad på den modellen som jag gärna snorpat åt mig.

Vad skulle ni rekommendera för tv som ger most bang for the buck i prisklass mellan 15-25 K? Har kikat på lite olika modeller och generellt så tycker jag samsung blivit lite dyra mot kvaliten när man jämför andra tv modeller?

Jag är ute efter 75" Har kikat på lite olika Lg, samsung och sony men är så svårt, Kollade på en LG b serie, och var inte jätte impad, Men ser att det finns en LG C serie som är lite över min smärtgräns men verkar vara oled och lite större.

Är ute efter bra bild med bra svärta men är inte någon jätte fantast.

Permalänk

No shiet,, Fan mitt benify konto är avslutat på mitt gamla företag,, Men om det stämmer så kommer jag direkt kontakta min gamla kollega, Kommer faktiskt ihåg när vi fick dom samsung erbjudanden därifrån. MEEN, vill minnas att man kunde få samma erbjudande utanför benify också?! Kan du kanske hjälpa mig kolla det om du har möjlighet? Kommer inte in i benify appen Du kan få en dumleklubba

Skrivet av matt76:

Om du har Benify (registrera till deras tjänst som riktar sig mot privatkunder) så kan du köpa TVn för samma pris direkt från Samsung (24 990 kr )

Permalänk
Medlem

Dubbelpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

No shiet,, Fan mitt benify konto är avslutat på mitt gamla företag,, Men om det stämmer så kommer jag direkt kontakta min gamla kollega, Kommer faktiskt ihåg när vi fick dom samsung erbjudanden därifrån. MEEN, vill minnas att man kunde få samma erbjudande utanför benify också?! Kan du kanske hjälpa mig kolla det om du har möjlighet? Kommer inte in i benify appen Du kan få en dumleklubba

Kan hända att det funkar direkt, utan att man går via Benify-kontot, så här är länken https://shop.samsung.com/se/multistore/seb2b/benifyse/best-se...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk

Skicka din adress så skickar jag en dumleklubba till dig

Permalänk

Bara för att dubbelkolla, Visst är det samma modell jag länkar till i mitt första inlägg??

https://my.jetscreenshot.com/demo/20220406-4jvv-59kb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Roligt, jag tycker precis tvärtom. Varför har inga andra anammat denna box, det är ju sjukt mycket snyggare om man väggmonterar att ha en tunn nästan osynlig kabel till teven än ett knippe tjocka HDMI-kablar, strömkabel och så vidare. Kan man såga ett spår i väggen och dölja kablarna eller liknande så spelar det förstås mindre roll dock.

Nu är min box en något äldre modell, så den ser annorlunda ut och jag tror min kabel till den är lite mer slimmad och så, men i alla fall.

Min tv sitter på väggen. de få kablar som är inkopplade är ström och nätverk. Jag har ingen tv-bänk och det är kliniskt rent på väggen. Därav kör jag en Sony.

Att han en Stor fet (onödig) låda skulle första hela min setup och jag personligen förstår inte detta koncept som inte vill ha den förlegade tv-bänken.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Happy pie today, Tack för era råd och tipset om benify bara vänta på bring leverans nu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Min tv sitter på väggen. de få kablar som är inkopplade är ström och nätverk. Jag har ingen tv-bänk och det är kliniskt rent på väggen. Därav kör jag en Sony.

Att han en Stor fet (onödig) låda skulle första hela min setup och jag personligen förstår inte detta koncept som inte vill ha den förlegade tv-bänken.

Ska man ha vettigt ljud så krävs det lite fler kablar än nätverk och ström.

Permalänk

Fan, glömde bort ljudet, Måste jag tänka på att köpa en ljudlimpa för att få vettigt ljud nu också!?

Skrivet av Siken:

Ska man ha vettigt ljud så krävs det lite fler kablar än nätverk och ström.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Min tv sitter på väggen. de få kablar som är inkopplade är ström och nätverk. Jag har ingen tv-bänk och det är kliniskt rent på väggen. Därav kör jag en Sony.

Att han en Stor fet (onödig) låda skulle första hela min setup och jag personligen förstår inte detta koncept som inte vill ha den förlegade tv-bänken.

Tja, det är klart att man kan ha en minimalistisk approach under teven, vilket ju förändrar läget en del. Men många har väl någon enhet de vill koppla in så det är svårt att få det så, speciellt mer teknikintresserade som här. Samtidigt, kabeln mellan boxen och teven, i alla fall den jag har, är ju en tunn kopparkabel (och optisk förstås) med genomskinlig isolering så den är ju tunnare och mindre synlig än alla strömkablar jag sett på TV-apparater.

Stor och fet är inte lådan heller. Ganska bred men bara några cm hög och kanske knappt tio cm djup. Denna verkar ha en helt annan form dock, men svårt att se hur stor den är. Jag var ett tag inne på att ha en mindre djup TV-bänk, Min XB är 15 cm och den skulle ju kunna sätta djupet för allt liksom, och Samsungs box hade ju inte haft några problem att få plats i en 15 eller kanske 20 cm djup bänk om man vll ha lite plats för att dölja kablar och så. Tanken var att väggmontera några typ lådor med öppen front som satt ihop, så att varje enhet har ett anpassat "fack" med kabeldragningen gjord inne i hyllan liksom. Men nu har jag en HTPC byggd av överblivna delar, vilket innebär ett ATX-moderkort, som precis får plats i bänken så de planerna ligger på is än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Min tv sitter på väggen. de få kablar som är inkopplade är ström och nätverk. Jag har ingen tv-bänk och det är kliniskt rent på väggen. Därav kör jag en Sony.

Att han en Stor fet (onödig) låda skulle första hela min setup och jag personligen förstår inte detta koncept som inte vill ha den förlegade tv-bänken.

Vad menar du med en stor och fet låda? Min One Connect-box är undangömd på ett annat ställe och varken den eller det som är inkopplat till den syns (förutom högtalarna på väggen), oavsett var man tittar i vardagsrummet. Har ljudsystem, Xbox Series X, PS5 och Apple TV inkopplat.

En liten genomskinlig kabel syns från golvlisten till TVn, men det är bara för att jag har varit lat och inte gömt den i väggen eller i en kabellist. TVn sitter förstås på väggen, högtalarna likaså. Har ingen TV-bänk.

Hela poängen med One Connect-lådan är ju att man ska kunna gömma undan den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du med en stor och fet låda? Min One Connect-box är undangömd på ett annat ställe och varken den eller det som är inkopplat till den syns (förutom högtalarna på väggen), oavsett var man tittar i vardagsrummet. Har ljudsystem, Xbox Series X, PS5 och Apple TV inkopplat.

En liten genomskinlig kabel syns från golvlisten till TVn, men det är bara för att jag har varit lat och inte gömt den i väggen eller i en kabellist. TVn sitter förstås på väggen, högtalarna likaså. Har ingen TV-bänk.

Hela poängen med One Connect-lådan är ju att man ska kunna gömma undan den.

Jo precis. Ofta har det också varit en funktion man får betala extra för. Min Q85R exempelvis är väl i princip exakt samma TV som Q80R fast med boxen. Nu har jag inte min TV på väggen men den ser ju mycket trevligare ut på den slimmade "svävande" foten med en tunn kabel dold i foten än med ett gäng feta kablar som hänger ner lite varstans liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PappelApel:

Fan, glömde bort ljudet, Måste jag tänka på att köpa en ljudlimpa för att få vettigt ljud nu också!?

Inbyggda ljudet brukar inte vara en höjdare, men duger. Lite vask dock att lägga så mycket på en TV och inte ha bra ljud

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Fan, glömde bort ljudet, Måste jag tänka på att köpa en ljudlimpa för att få vettigt ljud nu också!?

Antingen invänta Samsungs nya värsting soundbar, de tycks släppas varje år eller se när följande är på rea:
Samsung hw-q960a (Rea på 8.999:-)
Samsung hw-q910a (Rea på 6.990:-)

Värt att notera att själva soundbaren är samma i båda "paketen" och det enda som skiljer dem åt är att 960 kommer med surround-högtalare. Med den tv'n och någon av ovanstående soundsbars har du riktigt riktigt trevlig bild och ljud

Edit:
Sedär, det verkar som Q910A finns på rea för just det priset på rätt många ställen just nu
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5781022

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PappelApel:

Fan, glömde bort ljudet, Måste jag tänka på att köpa en ljudlimpa för att få vettigt ljud nu också!?

Så farligt är inte ljudet. Min Samsung var oerhört mycket bättre ljudmässigt än teven jag hade innan, som var en 60'' LG plasma. Jag har både en soundbar och en hembioanläggning men jag har inte känt behovet riktigt sedan bytet av teven. Samtidigt bor jag ju rätt lyhört och har en femåring som ligger och sover mest när jag kollar på TV så jag har inte så hög volym direkt, vilket nog hjälper, men du behöver inte springa ut och köpa något nu på stört liksom. Få hem teven, bildkvaliteten och storleken kommer att vara riktigt häftigt om du inte kommer från något liknande så du kommer inte tänka så mycket på ljudet i början. Efter ett tag så får du ju ta en funderar på om det är värt att köpa till mer ljud. Sen är det förstås värt att vänta på någon bra rea eller så, om man nu bestämmer sig för att köpa till mer ljud.

Permalänk

Ok bra, Jag är döv på ena mitt öra så surround har alltid varit ganska menigslöst för mig, Kommer från en samsung 7 serie 65" så "JÄÄÄÄTE" skillnad kommer det nog inte bli, Men skillnad är jag säker på att jag kommer märka av, Min nuvarande 2017 års modell börjar bete sig illa i smarthubben så därför får den begravas.

Skrivet av snajk:

Så farligt är inte ljudet. Min Samsung var oerhört mycket bättre ljudmässigt än teven jag hade innan, som var en 60'' LG plasma. Jag har både en soundbar och en hembioanläggning men jag har inte känt behovet riktigt sedan bytet av teven. Samtidigt bor jag ju rätt lyhört och har en femåring som ligger och sover mest när jag kollar på TV så jag har inte så hög volym direkt, vilket nog hjälper, men du behöver inte springa ut och köpa något nu på stört liksom. Få hem teven, bildkvaliteten och storleken kommer att vara riktigt häftigt om du inte kommer från något liknande så du kommer inte tänka så mycket på ljudet i början. Efter ett tag så får du ju ta en funderar på om det är värt att köpa till mer ljud. Sen är det förstås värt att vänta på någon bra rea eller så, om man nu bestämmer sig för att köpa till mer ljud.

Permalänk

jo det kan jag hålla med om, Men jag är döv på ena örat så kan ändå inte höra i stereo eller surround, Jag har dock en samsung 5,1 gammal surround anläggning som jag brukar använda ibland för att få lite roligare ljud. Men jag använder ju primärt tv:ns högtalare.

Skrivet av Lagerlöf:

Inbyggda ljudet brukar inte vara en höjdare, men duger. Lite vask dock att lägga så mycket på en TV och inte ha bra ljud

Permalänk

Hoppsan kerstin, Nu funkar inte länken längre, Nu måste man logga in, Undrar om dom upptäckte sitt misstag Aja synd för dom jag han beställa ändå. Men antar att mina pengar är lika värda som en benify anställds ändå

Skrivet av matt76:

Kan hända att det funkar direkt, utan att man går via Benify-kontot, så här är länken https://shop.samsung.com/se/multistore/seb2b/benifyse/best-se...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PappelApel:

Hoppsan kerstin, Nu funkar inte länken längre, Nu måste man logga in, Undrar om dom upptäckte sitt misstag Aja synd för dom jag han beställa ändå. Men antar att mina pengar är lika värda som en benify anställds ändå

Benify privat finns och kostar typ 20 kronor, så sparar man några tusenlappar är det ju ganska givet att köpa det.

Permalänk

jaha, Där ser man, Men då sparade jag 10020 kr

Men helt Oftopic, Förstår nu vad ni menar med Oneconnect klumpen,, Den är ju fan enorm jämfört mot min gamle oneconnect, Herremakaloory. Har inte fått upp den ännu men vad jag förstår så går även strömmen via oneconnect till tv.

Permalänk
Medlem

Kör oled och snåla inte med storleken. Du kommer ångra dig

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Hade ekonomin varit obegränsad så javisst. Dock så är jag dödlig med familj och andra utgifter och redan 25k för en BRA tv tycker jag var lite i min egna smärtgräns för vad jag tycker jag behöver..

Skrivet av Leinhart:

Kör oled och snåla inte med storleken. Du kommer ångra dig