Permalänk
Avstängd

Högerhänt och kör högerhanden. Jag växlade ett tag när jag började jobba med utveckling och kände av lite i armbågen, men kom på att det funkade bra att ha musen framför tangentbordet på snedden istället liksom, ungefär där musplattan sitter på en laptop men med lite mer plats förstås.

Min morsas man när jag var tonåring var vänsterhänt och flyttade musen till vänstersidan hela tiden, men de vänsterhänta vänner och jobbarkompisar jag har brukar köra med högerhanden. Jag misstänker att det är något av en generationsfråga. De födda på 50-60-talen som är vänsterhänta verkar liksom ha lärt sig att de måste flytta om allt medan de yngre verkar ha fattat att en del saker funkar bra att göra med "fel" hand om man bara lär sig eller kör på det från början. Ett annat exempel är trumset där jag sett vänsterhänta lite äldre trummisar flytta om alltihop medan yngre inte gör det utan spelar på ett "högerhänt" trumset. Men typ gitarrer och liknande är en annan sak, jag har inte sett någon spela på en "felvänd" gitarr ens halv-ok. Vet inte riktigt vad skillnaden är.

Permalänk
Musikälskare

Jag är högerhänt, och använder oftast musen med höger hand.

Men jag har lite ambidextri och hade nog kunnat lära mig köra med vänster utan att det skulle ta emot för mycket

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickosaurus:

*Jag är vänsterhänt, och använder alltid musen med vänster hand

Alltid är bara ett specialfall av oftast

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

Har aldrig använt den kombinationen, programerade om till piltangenterna

Permalänk
Medlem

Växlar för ergonomins skull.
8 timmar vänstermus på jobbet
8 timmar högermus hemma

Edit: Är vänsterhänt

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Är högerhänt således alltid höger hand.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black