Permalänk
Medlem

10k rabbat från HP, värt?

Jag har sålt min stationära dator ett tag tillbaks nu och var sugen på att bygga en ny, men priserna är ju sjuka just nu så kollade på lite prebuilts. Men är osäker om hur bra prebuilds är då jag sen ett tag tillbaka nu läst negativt ang. dem. Men hittade denna datorn från HP med 10k rabbat, är den prisvärd? Testade bygga ihop något snabbt på inet och med bara cpu, gpu & moderkort kom jag nästan upp i samma pris..

Har ni andra tips på färdigbyggda som är bättre värde eller kan bygga ihop något själva så länka gärna. Budget max 20k, +-10%

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=580D2EA&opt=UUW...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Melkaan:

Jag har sålt min stationära dator ett tag tillbaks nu och var sugen på att bygga en ny, men priserna är ju sjuka just nu så kollade på lite prebuilts. Men är osäker om hur bra prebuilds är då jag sen ett tag tillbaka nu läst negativt ang. dem. Men hittade denna datorn från HP med 10k rabbat, är den prisvärd? Testade bygga ihop något snabbt på inet och med bara cpu, gpu & moderkort kom jag nästan upp i samma pris..

Har ni andra tips på färdigbyggda som är bättre värde eller kan bygga ihop något själva så länka gärna. Budget max 20k, +-10%

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=580D2EA&opt=UUW...

Det är i vart fall inget ockerpris sett till delarna som ingår, det som inte specas i detalj är väl nätdelen så man vet vilka anslutningar den har om man vill bygga om nått men 800W effekt är ju vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett problem med den här typen av färdigbyggda kit är att ändringsmöjligheter i framtiden kan vara helt kört. Det finns exempel där moderkortet är specialbyggt för chassit och ingetdera funkar om man vill byta delar i framtiden.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Har för mig att uppgraderingspotentialen finns hos Omen serien i HP's utbud. Ring annars och fråga.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara riktigt negativ till prebuilts från Dell/HP/Lenovo etc, men den här ser faktiskt bra ut. Priset är helt ok, och komponenterna samt chassit ser ut vara hyfsat universal standard.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Ser ändå bra ut, OMEN är inte riktigt som andra färdigbyggda utan har ofta bra möjligheter för att skruva i.
"Den är skapad för att enkelt kunna uppgraderas utan verktyg med branschens standardkomponenter för att möta dina gaming-behov"

Moderkortet verkar vara ett micro-ATX, men det finns stöd för 4 DDR4 ram slots, 3 m.2 slots (en för wifi).
"HP uses micro ATX motherboards, but the case has room for a full ATX platform".
Nätagget är enligt review cooler master.

https://www.pcmag.com/reviews/hp-omen-45l (inte riktigt samma modell som är testad, grundutförandet bör vara samma)

Permalänk
Medlem

Måste säga att det där ser riktigt bra ut för det priset.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket mer värt att bygga ihop en egen dator nu när alla delar finns i lager. Något likt detta kanske?

Eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Tycker det är mycket mer värt att bygga ihop en egen dator nu när alla delar finns i lager. Något likt detta kanske?

Mycket mer värt är ju en fråga, HPn har allt som de där har förutom ett lite annorlunda moderkort. Jag skulle säga att det beror på om man själv GILLAR att bygga ihop datorn och pilla eller ej. HPn är ju plug and play med förinstallerat windows. (Men ja, man ska inte stirra sig blind på att det är 10k rabatt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Mycket mer värt är ju en fråga, HPn har allt som de där har förutom ett lite annorlunda moderkort. Jag skulle säga att det beror på om man själv GILLAR att bygga ihop datorn och pilla eller ej. HPn är ju plug and play med förinstallerat windows. (Men ja, man ska inte stirra sig blind på att det är 10k rabatt)

Jo det är väl sant, jag är partisk får jag medge. Kylningen kommer vara bättre med bygga eget, moderkortet med, ram vet jag ej?, bättre gpu, skulle gissa bättre psu (seasonic gör väldigt bra) samt bättre garanti på delarna vid bygge av eget om det stämmer att HP enbart har 1 år.

Över lag verkar denna nya modell varit bättre än tidigare om man får döma från denna video: https://www.youtube.com/watch?v=eSqrq8v-QLs

Permalänk
Medlem

Lägger man 20 lax på en speldator bör man få med ett RTX 3080. Skickar ett förslag för 18 lax.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Jo det är väl sant, jag är partisk får jag medge. Kylningen kommer vara bättre med bygga eget, moderkortet med, ram vet jag ej?, bättre gpu, skulle gissa bättre psu (seasonic gör väldigt bra) samt bättre garanti på delarna vid bygge av eget om det stämmer att HP enbart har 1 år.

Över lag verkar denna nya modell varit bättre än tidigare om man får döma från denna video: https://www.youtube.com/watch?v=eSqrq8v-QLs

Kylning lär väl prestera som vilken AIO vattenkylare som helst, så att en vanlig luftkylare skulle vara bättre är väl också en smaksak. Men det var inte det jag skulle gå in på egentligen, kollade nu länken till HP och ser att priset är sänkt till 14990 med rabattkoden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Kylning lär väl prestera som vilken AIO vattenkylare som helst, så att en vanlig luftkylare skulle vara bättre är väl också en smaksak. Men det var inte det jag skulle gå in på egentligen, kollade nu länken till HP och ser att priset är sänkt till 14990 med rabattkoden nu.

Det lär den likt göra iaf, diffar väl upp till 8c mellan aio beroende på tjocklek och fläktar. Men i detta fall syftar jag på sämre kylning begränsat av Chassit.

Permalänk
Medlem

Om man har budget på 15k för FPS spel som CSGO/pubg och likna de borde HPn inte vara otroligt bra prestanda för det priset?

Permalänk
Medlem

Linus Tech tips gjorde ett clip om den.
CPU är strypt. Så du får inte ut full fräs från CPU.
RAM minnet har jag för mig inte kunde slå på XMP.
Kolla klippet först innan du köper.
Nersättningen i pris kan kanske göra det värt o köpa den ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=eSqrq8v-QLs

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tycker det såg trevligt ut för priset

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Verkar skilja ca 10% i slutändan gentemot om du bygger eget. Du kan ju lösa det med byta ram och moderkort för ca 3000kr om du vill kunna ha överklockning möjligheter med ett z690. Slutpriset verkar bli densamma som att bygga eget då och du får enbart 1 år garanti med HP samt lite sämre delar. Men för 15.000kr får även jag hålla med om att priset är väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Ganska bra pris för att vara pre-built men det är också tecken på att priserna kommer fortsätta gå ner på GPUs, OEM är alltid snabbast med prisändringar.

Samtidigt är det full lockdown i flera städer i Kina som kan påverka då flera komponenter kommer från Kina, priserna kan alltså gå upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Linus Tech tips gjorde ett clip om den.
CPU är strypt. Så du får inte ut full fräs från CPU.
RAM minnet har jag för mig inte kunde slå på XMP.
Kolla klippet först innan du köper.
Nersättningen i pris kan kanske göra det värt o köpa den ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=eSqrq8v-QLs

Ja exakt, det enda man är orolig för är strypningen från HP.
Sen är det en annan tech youtuber som säger i kommentar fältetat att han kunde OC-a RAM minnet.
https://www.youtube.com/watch?v=JSvd39zoMuw

Permalänk
Medlem

Något som man bör tänka på är ifall man själv kan bygga datorn eller inte. Annars tillkommer det även den kostnaden. Dessutom är det ingen som tagit med Windows 11 licens i sina kalkyler. Visst kan man köpa en nyckel för en billig peng på lite olika sidor men annars verkar det vara ytterligare 1000-1500kr.