"Defekt" 1080 ti ASUS Strix Limited Edition

Permalänk

"Defekt" 1080 ti ASUS Strix Limited Edition

Tja!

Säljer nu min trotjänare som under senaste vecka börjat crasha när man lirar, när det har crashat en gång så crashar Windows ganska omgående när man startat upp datorn igen.

Sist jag kunde kolla så låg gpun på 68 grader i Windows och över 89 grader i Overwatch på 1440p i Low. Kortet kom i en dator som är köpt på Webhallen Config i december 2017.

Kört ddu med gamla och nya drivrutiner, har installerat om datorn och ingen överklockning är aktiverat för det har jag aldrig behövt göra.

Fläktarna snurrar lätt när man petar på dom så

Har nu plockat ut kortet och det var väldigt hett på backplaten.

Min och en polares analys är att kortet behövs öppnas upp, byta kylpasta och göras rent (jag har endast blåst rent fläktarna med luft på burk typ 2 gånger om året sen jag köpte det)

Jag har aldrig öppnat ett grafikkort och jag tänker inte låta detta kort bli det första 🤣

Säljer nu kortet som defekt - enkelt fixat för den händige!

Skriv PM om det är något du undrar över

Skickas inte i orginalkartong men välpaketerat inom konstens alla lagar. (Jag bjuder på frakten)

Budgivning med start på 2800, budgivningen slutar när jag är nöjd med priset eller senast 24h efter första budet.

Behåller rätten att sälja till vem jag vill och när jag vill.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 1080ti strix som crashade men hade helt okej temps, när jag öppnade upp det visade det sig att thermal pasten var ojämn applicerade i fabriken. Jag hade prövat mig på det om du vågar det innan du säljer det

Permalänk
Skrivet av shogou:

Jag hade ett 1080ti strix som crashade men hade helt okej temps, när jag öppnade upp det visade det sig att thermal pasten var ojämn applicerade i fabriken. Jag hade prövat mig på det om du vågar det innan du säljer det

Ja det är mest troligen något sånt för nå drivrutinfel är det iaf inte och övrigt så är kortet i fint skick 🙂

Vågar inte öppna det, har aldrig gjort det så tänker inte testa det på mitt 1080 ti 😄

Permalänk
Medlem

Mitt 1080ti började skita sig när min PSU krånglade. bytte PSU och då slutade problemen

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Mitt 1080ti började skita sig när min PSU krånglade. bytte PSU och då slutade problemen

Ah okej tror inte det är problemet för mig iaf, kör ett ASUS dual 1060 6gb på mitt Corsair HX1000i 1000W 80 PLUS Platinum och det funkar klockers som tur är🙂

Permalänk
Medlem

Hej ,
du skriver att du inte vågar öppna upp det , men strix korten är typ 4 eller om det var sex skruvar bara.
Det är det lättaste kortet av de jag tagit isär , om du har kortet ur datorn så är det max 10 minuters jobb om du aldrig gjort det förut.
Du kan i stort sätt inte göra något fel , om du inte är direkt ovarsam eller våldsam när du sätter ihop det igen.
Om det inte är så att du ändå ska uppgradera så hade jag bytt själv om jag var du.
Hade gärna gjort det åt dig om du bott närmare

Permalänk

Om jag minns helt rätt så såldes det bara 500 ex av detta kort i hela norden så det är unikt 👍

Permalänk
Medlem

Satan vad fett kort, aldrig sett det. Man blir bra sugen

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa dig. Synd att behöva sälja en sån raritet;)

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Nytt bud: 2 800 kr Om du kan vänta med betalning till Fredag 2022-04-08
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

2 800 kr Om du kan vänta med betalning till Fredag 2022-04-08

Noterat,

Har ett bud på 3000+frakt.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa dig. Synd att behöva sälja en sån raritet;)

Tyvärr så har jag ingen nära 😔

Permalänk
Nytt bud: 3 500 kr Plus frakt ifall betalar när skattepengarna kommer
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av djdennistm:

3 500 kr Plus frakt ifall betalar när skattepengarna kommer

Noterat, du leder nu 😊

Permalänk
Skrivet av djdennistm:

3 500 kr Plus frakt ifall betalar när skattepengarna kommer

jag hoppar mitt bud den lär ju samla damm hemma hos mig då det är en samlarutgåva. Bättre att den hamnar hos ngn som kommer utnyttja den.

Tänk på denna släpptes endast i 500 exemplar otroligt unik

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande intresserad i händelse av att folk hoppar av. Var väl någon som hade bjudit över mig i PM eller något sådant fortfarande. Men jag finns kvar ifall den personen också drar sig ur

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Tja!

Säljer nu min trotjänare som under senaste vecka börjat crasha när man lirar, när det har crashat en gång så crashar Windows ganska omgående när man startat upp datorn igen.

Sist jag kunde kolla så låg gpun på 68 grader i Windows och över 89 grader i Overwatch på 1440p i Low. Kortet kom i en dator som är köpt på Webhallen Config i december 2017.

Kört ddu med gamla och nya drivrutiner, har installerat om datorn och ingen överklockning är aktiverat för det har jag aldrig behövt göra.

Fläktarna snurrar lätt när man petar på dom så

Har nu plockat ut kortet och det var väldigt hett på backplaten.

Min och en polares analys är att kortet behövs öppnas upp, byta kylpasta och göras rent (jag har endast blåst rent fläktarna med luft på burk typ 2 gånger om året sen jag köpte det)

Jag har aldrig öppnat ett grafikkort och jag tänker inte låta detta kort bli det första 🤣

Säljer nu kortet som defekt - enkelt fixat för den händige!

Skriv PM om det är något du undrar över

Skickas inte i orginalkartong men välpaketerat inom konstens alla lagar. (Jag bjuder på frakten)

Budgivning med start på 2800, budgivningen slutar när jag är nöjd med priset eller senast 24h efter första budet.

Behåller rätten att sälja till vem jag vill och när jag vill.

Läs hela annonsen här

3100Kr + frakt om det fortfarande finns kvar, fick precis reda på att jag får återbäringen imorgon, så behöver inte vänta till fredag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3200 plus frakt. suget är för stort.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

3200 plus frakt. suget är för stort.

Mrnez vann budgivningen, skriver PM

Permalänk

Annonsen är avslutad

Permalänk
Medlem

Liten trist update kring kortet:

Det kraschade mer eller mindre omgående i min burk.
Öppnade kortet och bytte kylpastan då den gamla var snudd på obefintlig, och det lilla som fanns kvar var stenhårt. Efter bytet fortsätter kortet tyvärr att krascha. Heatpadsen såg ut att vara ok än och hwinfo visade inte på hög temp där så lät det vara tillsvidare.

Min högst amatörmässiga diagnos är att gpun helt enkelt gått för varmt. På ena kanten av gpun finns en missfärgning som jag bara kan anta är pga för hög värme. Hittar inga övriga skador nånstans när jag kikar i förstoringsglaset.

Funderat på att värma det i ugn och se om det hjälper, även om det bara är en tillfällig lösning, men annars säljer jag det nog vidare som defekt. Så är någon intresserad är det bara att hojta till.

Mvh

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Liten trist update kring kortet:

Det kraschade mer eller mindre omgående i min burk.
Öppnade kortet och bytte kylpastan då den gamla var snudd på obefintlig, och det lilla som fanns kvar var stenhårt. Efter bytet fortsätter kortet tyvärr att krascha. Heatpadsen såg ut att vara ok än och hwinfo visade inte på hög temp där så lät det vara tillsvidare.

Min högst amatörmässiga diagnos är att gpun helt enkelt gått för varmt. På ena kanten av gpun finns en missfärgning som jag bara kan anta är pga för hög värme. Hittar inga övriga skador nånstans när jag kikar i förstoringsglaset.

Funderat på att värma det i ugn och se om det hjälper, även om det bara är en tillfällig lösning, men annars säljer jag det nog vidare som defekt. Så är någon intresserad är det bara att hojta till.

Mvh

Kör inte I ugnen. Skulle testa byta heatpads ändå tänk på att även hot spot kan vara alldeles för högt och ofta det som får det att throttla eller krasha.

Kör också ett par brickor med skruvarna som sitter vid kärnan för mer tryck.

Om det inte hjälper är det nog volt regulatorn som kan vara defekt.

Skulle nog testa lite sånt innan du säljer vidare.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Testa också undervolta för bara kolla ifall den blir mera stabilt

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Testa också undervolta för bara kolla ifall den blir mera stabilt

Tack för tipsen, ska prova det efter helgen när jag kommer hem! Ja det är något som är riktigt skumt iaf. Minns inte i huvudet, men kortet går ena sekunden i några hundra MHz till typ 5000+ enligt Afterburner. Volten låg på typ 650mV.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Tack för tipsen, ska prova det efter helgen när jag kommer hem! Ja det är något som är riktigt skumt iaf. Minns inte i huvudet, men kortet går ena sekunden i några hundra MHz till typ 5000+ enligt Afterburner. Volten låg på typ 650mV.

Hade testat en bios flash innan du byter pads osv.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hade testat en bios flash innan du byter pads osv.

Tänkt på det men kortet kraschar sporadiskt så är lite smånojig kring detta. Finns väl ingen ny vBIOS till dessa heller vadnjag kunde se, men det kanske räcker med att flasha ett nytt bara av samma version?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Tänkt på det men kortet kraschar sporadiskt så är lite smånojig kring detta. Finns väl ingen ny vBIOS till dessa heller vadnjag kunde se, men det kanske räcker med att flasha ett nytt bara av samma version?

Ingen expert på området på nåt sätt men vbiosen kan väl bli korrupta i nån mån. När du säger att afterburner visade 5000 mhz fick det mig o tro att det kanske ändå är mjukvarurelaterat. Slängde mest in mitt tips bara för att Men ja, flasha om med samma bios om det inte finns ngt nytt, borde inte vara nåt problem men någon får gärna rätta mig

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

@mrnez, om den crashar utan load i windows kan jag defintivt förstå att det blir problematisk att flasha tho...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

@mrnez, om den crashar utan load i windows kan jag defintivt förstå att det blir problematisk att flasha tho...

Har nu flashat om vbios och hör och häpna, ingen crash ännu i Heaven! Ska prova i en halvtimme eller så. Återkommer!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

10-15 min in i heaven i extreme och inga problem än.
GPU: 54 grader /Hotspot 67.9 och fläktar på 69%.
Allt ser ut att vara i sin ordning. Kul som fan om det funkar nu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q