"Defekt" 1080 ti ASUS Strix Limited Edition

Permalänk
Medlem

Gjorde en bänkning och det gick kanon, fick typ 4784 i score och såg fint ut, men sen gick jag in i chrome med Heaven igång bakom, och då uppstod artefakter och datorn hängde sig. Kör Heaven nu igen och det flyter på. Givetvis ska jag prova att byta pads men känns kanske inte som att det är där problemet ligger, eller? 65-70 grader på minnet är väl inga problem vad jag läst?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Gjorde en bänkning och det gick kanon, fick typ 4784 i score och såg fint ut, men sen gick jag in i chrome med Heaven igång bakom, och då uppstod artefakter och datorn hängde sig. Kör Heaven nu igen och det flyter på. Givetvis ska jag prova att byta pads men känns kanske inte som att det är där problemet ligger, eller? 65-70 grader på minnet är väl inga problem vad jag läst?

Nä det är svalt o bra Padsen går väl inte direkt sönder bara sådär så jag hade inte bytt dem om det funkar

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Du kan testa att underklocka minnen/gpu core en aning eller undervolta och se om artefakterna försvinner, gör en sak åt gången bara så du kan försöka lista ut vart felet ligger. Det bör fixa det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nu vart man glad i onödan. Kraschar än. Konstigt nog klarar det benchmarks galant men fryser i Windows om jag så bara startar ett dokument..
Det är väl bara att byta pads som finns kvar att göra från min sida.

Ang. temps. Hittar ju faktiskt ingen minnestemperatur i hwinfo, bara hotspot. Det är väl inte alls säkert att det finns tempsebsor där?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nu vart man glad i onödan. Kraschar än. Konstigt nog klarar det benchmarks galant men fryser i Windows om jag så bara startar ett dokument..
Det är väl bara att byta pads som finns kvar att göra från min sida.

Ang. temps. Hittar ju faktiskt ingen minnestemperatur i hwinfo, bara hotspot. Det är väl inte alls säkert att det finns tempsebsor där?

Tråkigt :S Märkligt att sånt får datorn att crasha. Hade du AMD GPU i datorn innan?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nä ett nvidia kort. Kan ju göra en ddu också men tvivlar starkt på att det blir nån skillnad. Nu kraschar det värre än nånsin skulle jag vilja påstå. Göra en bios flash igen lär ju inte hjälpa. Kan ju inte göra det varje gång heller.. haha.. Jaja, får kolla efter helgen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Äsch, lika bra att byta padsen då. Finns lite dålig info om det faktiskt finns sensorer för Memory Temp så värdet Hwinfo ger kan ju vara helt fel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Såg i GPUz att min coreclock ligger på 1961.5MHz vilket är högre än Asus går ut med. Säkert även högre på minnet. Förmodar att det finns skäl till det, men kanske är där problemet ligger. Who knows. Kortet går återigen i heaven utan problem. Får bli nya pads även om det med största sannolikhet inte hjälper.

Nu lägger jag iaf ner detta för ett par dagar. Hockeycup 30 mil bort väntar. Tack för all hjälp!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Tack för tipsen, ska prova det efter helgen när jag kommer hem! Ja det är något som är riktigt skumt iaf. Minns inte i huvudet, men kortet går ena sekunden i några hundra MHz till typ 5000+ enligt Afterburner. Volten låg på typ 650mV.

Wtf då är det nog volt regulatorn som pajade inte så svårt att byta

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Wtf då är det nog volt regulatorn som pajade inte så svårt att byta

Om du eller någon annan kan hjälpa mig med det i Stockholmsområdet vore det grymt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Självklart mot betalning.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Har nu flashat om vbios och hör och häpna, ingen crash ännu i Heaven! Ska prova i en halvtimme eller så. Återkommer!

Wow hoppas

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Självklart mot betalning.

Förstår man blir skraj men inte jättesvårt att lösa det. Håller tummarna du fick bukt på kortet och grattis👍😎

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Wow hoppas

Tror du har läst hans inlägg i fel ordning Kortet funkar alltså fortfarande inte helt hundra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nej precis, kortet är inte helt hundra än. Det gick senast i typ 1h med Heaven igång utan några problem, men helt plötsligt efter allt var avstängt ville det inte leka mer. Väldigt sporadiskt. Hoppas som sagt det är något enkelt. Vet inte hur svårt det är att byta en sån där voltregulator. Sitter bredvid VRM va? Hjälper undervoltning kanske man ska ge sig på det, men hade gärna velat få ordning på kortet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Sänka klockfrekvenserna och undevolta är nog sista utvägen innan man börjar pussla med mer radikala förändringar.
@mrnez

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sänka klockfrekvenserna och undevolta är nog sista utvägen innan man börjar pussla med mer radikala förändringar.
@mrnez

Om inget annat är det kanske en väldigt bra uteslutningsmetod. Funkar det felfritt efter det kanske det är som ni säger med regulatorn! Jag provar det och byter pads ssmtidigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppdatering: bytte nyss alla thermalpads och pasta. Fortfarande samma problem. Man kan se i afterburner hur minnesklockan går från typ 400Mhz till 5000MHz+ och sen ner igen, och så håller det på. Vad göra.. kostar en förmögenhet att köpa hem lödprylar och sen ska man även veta vad man pysslar med. Kan tänla mig köpa en multimeter men vet inte ens hur man ska felsöka

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Rättelse: både coreclock och memoryclock drar iväg. Ska undervolta också men lite svårt att hinna mellan krascher. Lägger ut en tråd om hjälp så får vi se om någon kan tänka sig hjälpa.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Rättelse: både coreclock och memoryclock drar iväg. Ska undervolta också men lite svårt att hinna mellan krascher. Lägger ut en tråd om hjälp så får vi se om någon kan tänka sig hjälpa.

Jag hade gärna hjälpt till med byta men har inte kvar lödgrejjerna. Men låter ju innerligt som det är det då den drar iväg så. Såklart crashar det då. Undrar om man kan modda bios som får turbo clocken att gå upp till normala siffror

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jag hade gärna hjälpt till med byta men har inte kvar lödgrejjerna. Men låter ju innerligt som det är det då den drar iväg så. Såklart crashar det då. Undrar om man kan modda bios som får turbo clocken att gå upp till normala siffror

Snällt av dig. Jag tror verkligen det är som du beskriver det. Spenderade ett par timmar igår med kortet och drog ner hela voltkurvan i afterburner och ner med minneshastigheten och det kändes bättre då, men la sen ner det. det höll iaf inte på och rusade upp i frekvens då

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q