Samsung öppnar för användare att reparera Galaxy-enheter

Permalänk
Melding Plague

Samsung öppnar för användare att reparera Galaxy-enheter

Tillsammans med Ifixit ska Samsung tillhandahålla reservdelar och instruktioner, för den som behöver byta skärm, baksida eller USB-port på en Galaxy-telefon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ju bra men det behövs ändå lagar som tvingar fram att man inte får försvåra reparationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bra även om det säkert kommer kosta en del

Permalänk
Medlem

Ifixit har själva gett S22-lineupen betyget 3/10 i repairability så denna första våg av reservdelar och instruktioner lär inte vara speciellt användarvänlig. Reservdelarna borde inte sälja så väldigt bra om det fortsatt är svårt för gemene man att installera delarna. Förhoppningsvis kommer detta samarbete påverka framtida Samsungtelefoners design, där de jobbar för att få bättre betyg på Ifixit-skalan.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Viking

Tack Apple

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tack Apple

Själv tänkte jag tack Microsoft. Har Apple också börjat samarbeta med Ifixit alltså? Det bådar gott att tungviktarna börjar ta sig i kragen.

Permalänk

Det har funnits guider redan innan. Men detta är en mer officiell sådan.
Mobiler börjar idag bli så utvecklade så de borde kunna göra dem mer kompatibla. Skärmen, batteriet från den senaste versionen må vara bättre än den förra. Men om inget större har hänt tycker jag de kunde göra dem kompatibla.
Så på en Samsung s21 och S22 fungerar samma skärm på båda. Undantaget är såklart ny formfaktor. Jag tycker myndigheterna borde tvinga ut några standarder. Det är helt galet att okända märken ska kräva ett eget batteri för varje modell. Det blir väldigt mycket ewaste för butiker att lagerhålla olika batterier för olika modeller.

Skrivet av Donnerstal:

Tack Apple

Ja Apple är verkligen ett föredöme på att tillåta användare byta ut delar på deras hårdvaror.
Några exempel från deras iPhone guide på iFix:
Skärmbyte:
https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+13+Pro+Max+Screen+Replace...
Note: True Tone and auto brightness functionality is disabled after a screen replacement, even when using an original Apple screen. Face ID is also disabled, unless the iPhone is running iOS 15.2 or newer.

Batteribyte:
https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+13+Pro+Max+Battery+Replac...
Note: After the repair, your iPhone may display a warning about the “genuineness” of the battery, even when using original Apple parts. If your iPhone functions normally, you can safely ignore the warning.

Och ingen mer guide hittade jag för iPhone...

Permalänk

Samsung var bra och höll förutom nån egendomlig lösning med mellanbecel emot och gjorde s5orna repvänliga OCH stöt och vattentåliga när alla andra i princip gjort allt limmat och inbrottssäket in absurdum.

Sen barkade dom jäkligt fort utför i den aspekten.
Om jag slipper krökta skärmar också blir jag nöjd vid nästa telefonbyte.

Fast principiellt borde jag ta mig i kragen och satsa på fairphone nu när dom har vettiga rammängder, dom känns definitivt mest uppriktiga i sitt uppsåt att minska elskrotet.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Hoppas att allt fler elektronikprodukter i framtiden blir reperationsvänligare.
Lagstiftning måste på plats, tyvärr

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det har funnits guider redan innan. Men detta är en mer officiell sådan.
Mobiler börjar idag bli så utvecklade så de borde kunna göra dem mer kompatibla. Skärmen, batteriet från den senaste versionen må vara bättre än den förra. Men om inget större har hänt tycker jag de kunde göra dem kompatibla.
Så på en Samsung s21 och S22 fungerar samma skärm på båda. Undantaget är såklart ny formfaktor. Jag tycker myndigheterna borde tvinga ut några standarder. Det är helt galet att okända märken ska kräva ett eget batteri för varje modell. Det blir väldigt mycket ewaste för butiker att lagerhålla olika batterier för olika modeller.

Ja Apple är verkligen ett föredöme på att tillåta användare byta ut delar på deras hårdvaror.
Några exempel från deras iPhone guide på iFix:
Skärmbyte:
https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+13+Pro+Max+Screen+Replace...
Note: True Tone and auto brightness functionality is disabled after a screen replacement, even when using an original Apple screen. Face ID is also disabled, unless the iPhone is running iOS 15.2 or newer.

Batteribyte:
https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+13+Pro+Max+Battery+Replac...
Note: After the repair, your iPhone may display a warning about the “genuineness” of the battery, even when using original Apple parts. If your iPhone functions normally, you can safely ignore the warning.

Och ingen mer guide hittade jag för iPhone...

Nja. Inte riktigt vad som åsyftades här.
https://www.apple.com/newsroom/2021/11/apple-announces-self-s...

Sannolikt är det inte i drift ännu. Men orsakssambandet för varför Samsung valde att gå ut med detta nu är enkelt att se.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Nja. Inte riktigt vad som åsyftades här.
https://www.apple.com/newsroom/2021/11/apple-announces-self-s...

Sannolikt är det inte i drift ännu. Men orsakssambandet för varför Samsung valde att gå ut med detta nu är enkelt att se.

Ja att right to repair rörelsen växer sig starkare och fler tillverkare som vill ta till deras miljökort måste anpassas sig därefter.

Att dra några större slutsatser kring vilken tillverkare som är bäst beroende på vilken månad de inledde samarbete med iFix är konstigt. Bättre är att se på helheten. Att iPhone uppdaterar deras mobiler länge kan man såklart räkna med som en viss lagning. Men bortsett från detta ser jag inget föredöme alls hos Apple när det gäller att kunna byta ut hårdvaror. Tvärt om så har de förespråkat inlåsning. De var väl bland de första att göra det svårt att byta batteri på mobiler, ta bort simkort. Likaså laptop där man ej kan byta/utöka ram och ssd. Ha en icke standardiserad laddkabel på ena sidan av mobilen etc.

*edit*
Jag är ändå lite anti till att kunna byta ut precis allt. Vissa saker kan på grund av modulär lösning få negativ miljöpåverkan, då lösningen både kräver mer resurser att skapa och det kan bli glappkontakt. Så alla som har bluetooth 5.1 på deras mobil och skulle vilja ha en modulär bluetooth modul, så att de själva kan uppgradera mobilen till bluetooth 5.3, så blir ej lösningen bättre för miljön.

Dock finns det kända saker som brukar gå sönder. På mobil så batteri, skärm, laddkontakt. För även högtalare och microphone om de blev blöta men frågan är om det fortfarande är ett stort problem? Sedan vill folk utökas minne med sd kort.

Laptop exakt samma sak, lägg till ssd + ram. Och sedan tangenter/bord och fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Bra även om det säkert kommer kosta en del

du menar kortsiktigt...

Permalänk
Medlem

Har ännu inte behövt laga en smartphone då jag inte lyckats förstöra några skärmar sen jag skaffade min första smartphone 2010 men nu har jag beställt mig en S22'a som borde dyka upp om 2-3 veckor och den här telefonen tänkte jag behålla tills den inte längre får uppdateringar så att det kommer nyheter om att det kommer finnas tillgängliga reservdelar lät väldigt bra för min del

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Har ännu inte behövt laga en smartphone då jag inte lyckats förstöra några skärmar sen jag skaffade min första smartphone 2010 men nu har jag beställt mig en S22'a som borde dyka upp om 2-3 veckor och den här telefonen tänkte jag behålla tills den inte längre får uppdateringar så att det kommer nyheter om att det kommer finnas tillgängliga reservdelar lät väldigt bra för min del

Bättre kvalite överlag. Värst var innan usb micro blev standard. Varenda tillverkare hade en drös olika laddkablar som sög och gick sönder hela tiden.
Skärmarna så får de bättre kvalite varenda år om man jämför mobiler med samma formfaktor. Vattentålighet går emot att bli standard. Prestanda går emot att bli att den räcker för den stora skaran. Uppdateringar går emot att det räcker för den större skaran det med.

Så det händer positiva saker. Men vi står inför ett teknikskifte. Vissa kallar Samsung S22 och iPhone 13 Max för flaggskepp och det må de vara. Men de går emot att bli lite Nokia 3310 hållet emot oss som som hade SE P800/P900.

Jag syftar såklart på de vikbara mobilerna av olika typer och då kommer vi få se på nya skador. Och jag förväntar mig precis höra en majoritet av alla datornördar komma med exakt samma argument som de hade strax efter år 2000. Där en iPhone 13 mini/ iPhone SE hade räknas som en klumpig tegelsten som de aldrig skulle köpa. Funktioner som att kunna surfa, mail, ta photo, lyssna på musik. Det är bara troll som påstår att man skulle vilja göra detta på en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bättre kvalité överlag. Värst var innan USB Micro blev standard. Varenda tillverkare hade en drös olika ladd kablar som sög och gick sönder hela tiden.
Skärmarna så får de bättre kvalité varenda år om man jämför mobiler med samma form faktor. Vatten tålighet går emot att bli standard. Prestanda går emot att bli att den räcker för den stora skaran. Uppdateringar går emot att det räcker för den större skaran det med.

Så det händer positiva saker. Men vi står inför ett teknikskifte. Vissa kallar Samsung S22 och iPhone 13 Max för flaggskepp och det må de vara. Men de går emot att bli lite Nokia 3310 hållet emot oss som som hade SE P800/P900.

Jag skiftar såklart på de vikbara mobilerna av olika typer och då kommer vi få se på nya skador. Och jag förväntar mig precis höra en majoritet av alla datanördar komma med exakt samma argument som de hade strax efter år 2000. Där en iPhone 13 mini/ iPhone SE hade räknas som en klumpig tegelsten som de aldrig skulle köpa. Funktioner som att kunna surfa, mail, ta foto, lyssna på musik. Det är bara troll som påstår att man skulle vilja göra detta på en mobil.

Känner folk med de nya vik telefonerna, de har urusel batteritid, nedgraderade kameror och ett vackert streck över hela skärmen... därför jag valde en S22a då den är ganska smal i sina mått och passar bra i fickan, stod och valde mellan den och iPhone SE 2022 men hatar verkligen iOS då du kan göra i princip noll förändringar då Apple vet bäst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Känner folk med de nya vik telefonerna, de har urusel batteritid, nedgraderade kameror och ett vackert streck över hela skärmen... därför jag valde en S22a då den är ganska smal i sina mått och passar bra i fickan, stod och valde mellan den och iPhone SE 2022 men hatar verkligen iOS då du kan göra i princip noll förändringar då Apple vet bäst.

Ja, det tar tid. Smartphones kom runt 1997 (Nokia 9000 communicator)är man kunde surfa på ett riktigt tagentbord etc. Och det dröjde till runt 2010 innan de verkligen slog igenom på stor skara och blev något nästan alla ville ha. Största delen av motstående emot smartphones var nog när 3G kom, då folk som var emot 3G strålning skrattade åt hur meningslöst det var att kunna surfa på mobilen etc.

Nå man får se hur utvecklingen går. All teknik går inte raka vägen framåt, VR och 3D på tvapparater är klassiska saker som har kommit och gått. Typ alla bättre tvapparater hade 3D stöd år 2012, idag har typ ingen 3D stöd. Detta inte direkt för att 3D suger, utan för implementationen av 3D suger.

Samma kan bli med vikbara mobiler. Jag ser det som väldigt självklart att det finns ett stort önskemål att kunna öka skärmytan, det betyder inte på något sätt att det kan bli en sak som VR som kom blev bättre för varje år, sedan i princip helt dö ut och efter många år komma igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tack Apple

Det är väl snarare rädda för kostnaden när det blir lagstadgat att det ska gå att lag? . Att det ens ska behövas tänker jag. Istället för att lägga enorma summor på green washing när de kunde gjort något som faktiskt gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Hoppas att allt fler elektronikprodukter i framtiden blir reperationsvänligare.
Lagstiftning måste på plats, tyvärr

Samt att kostnaden för reparation inte får vara för hög i jämförelse med kostnaden för en ny produkt.

Vem väljer reparation om kostnaden för en ny inte är så mycket högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har ännu inte behövt laga en smartphone då jag inte lyckats förstöra några skärmar sen jag skaffade min första smartphone 2010 men nu har jag beställt mig en S22'a som borde dyka upp om 2-3 veckor och den här telefonen tänkte jag behålla tills den inte längre får uppdateringar så att det kommer nyheter om att det kommer finnas tillgängliga reservdelar lät väldigt bra för min del

Jag däremot har lyckats ha sönder skärmen på mina smartphones, med undantag av Lumia 800, Iphone 5S, 5SE och 11.

Krossade skärmar alltså…
Apple 0%
Nokia 50% (Lumia 1520)*
Huawei 100% (P9+) (skärmbyte 320€)
Motorola (100%)*
Samsung 100% (S10)* ˚˚
Sony Xperia (100%)* ˚˚

*ej reparerade
˚˚ mobiler som orsakat mig mest frustration
Denna ”statistik” får mig att inse att sannolikheten att jag skulle ha sönder t.ex. Iphone 12/13 Mini eller SE modeller är inte särskillt stor.

Permalänk
Medlem

Ni som förordar fler lagar och regleringar, hur ska det bestämmas vad som är ok? Snacka om att skapa ett gråzonsmonster och hämma kreativitet hos utvecklare.

Ska lagen appliceras på all elektronik? Ska du kunna laga din CPU också? Var går gränsen? En viss millimeter/nanometer? Är en laptop med SIM-kort en mobil? Etc etc

Lätt att tycka, absurt att realisera. Tycker personligen att belysa problemet är bättre väg att gå och sen låta kunderna göra valet. Kräva en rearationsmärkning så kunden ser komplexiteten istället för att kräva en viss design.

Jag VILL ha limmade komponenter i min mobil. Annars har jag ett skramlande etui.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerd Moyen:

Jag däremot har lyckats ha sönder skärmen på mina smartphones, med undantag av Lumia 800, Iphone 5S, 5SE och 11.

Krossade skärmar alltså…
Apple 0%
Nokia 50% (Lumia 1520)*
Huawei 100% (P9+) (skärmbyte 320€)
Motorola (100%)*
Samsung 100% (S10)* ˚˚
Sony Xperia (100%)* ˚˚

*ej reparerade
˚˚ mobiler som orsakat mig mest frustration
Denna ”statistik” får mig att inse att sannolikheten att jag skulle ha sönder t.ex. Iphone 12/13 Mini eller SE modeller är inte särskillt stor.

Hur lyckas du?
Du känner till att din mobil inte kan ersätta en tennisboll eller en pallbock när du byter hjul på bilen?

Du har haft två mobiler som orsakat dig mest frustration? Den ena "mestare" än den andra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Ni som förordar fler lagar och regleringar, hur ska det bestämmas vad som är ok? Snacka om att skapa ett gråzonsmonster och hämma kreativitet hos utvecklare.

Ska lagen appliceras på all elektronik? Ska du kunna laga din CPU också? Var går gränsen? En viss millimeter/nanometer? Är en laptop med SIM-kort en mobil? Etc etc

Lätt att tycka, absurt att realisera. Tycker personligen att belysa problemet är bättre väg att gå och sen låta kunderna göra valet. Kräva en rearationsmärkning så kunden ser komplexiteten istället för att kräva en viss design.

Jag VILL ha limmade komponenter i min mobil. Annars har jag ett skramlande etui.

Kan ju börja med saker som man vet med säkerhet måste bytas inom ett par år. Batteriet speciellt.

Skärmar verkar också poppis att ta sönder, hur folk nu lyckas?

Skärm och batteri verkar vara en god start åtminstone. Tillverkaren får väl avdela lite av sin kreativitet till att få detta möjligt.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ni som förordar fler lagar och regleringar, hur ska det bestämmas vad som är ok? Snacka om att skapa ett gråzonsmonster och hämma kreativitet hos utvecklare.

Ska lagen appliceras på all elektronik? Ska du kunna laga din CPU också? Var går gränsen? En viss millimeter/nanometer? Är en laptop med SIM-kort en mobil? Etc etc

Lätt att tycka, absurt att realisera. Tycker personligen att belysa problemet är bättre väg att gå och sen låta kunderna göra valet. Kräva en rearationsmärkning så kunden ser komplexiteten istället för att kräva en viss design.

Jag VILL ha limmade komponenter i min mobil. Annars har jag ett skramlande etui.

När det gäller batteri så är det ett megaproblem. Jag har mängder med olika elektronik som har ett inbyggt batteri som för varje dag blir sämre och jag har absolut inte en susning om hur enkelt ett nytt ersättningsbatteri är att fixa.
Konsumenter i allmänhet skiter i detta för vi lever i ett slit och släng samhälle där denna livsstill inte är så kostnad när arbetskostnaden är så dyr. Men miljömässigt är det ej bra.

Varför t.ex. inte Apple standardiserar deras batterier, så är det inget större problem hos Apple då de säljer så extremt stora volymer så batterier för dessa nästan alltid är lätt att fixa. Värre är det med apparater som säljs i mindre volymer.

Det finns standardiseringar inom batterier som IEC 60086 och det är upp för diskussion hur det praktisk bör lösas. Men som sagt, det är alla batteridriva apparater som är problemet.

Jag själv kommer på följande prylar med inbyggt ej enkelt utbytt batteri som jag äger:
En drös laptop, surfplattor, mobiler av olika fabrikat och storlek. En drös laddbara ficklampor. Min skaftdammsugare. mängder av fjärrkontroller. Mängder av bärbara spelkonsoler, där vissa av dem har batteridrivna tillbehör som handkontroller. Mängder av trådlösa hörlurar, alltifrån små till stora. Ett antal verktyg av olika slag. Min datormus, elektronisk penna. Min vevradio, några radiostyrda leksaker.

Sedan såklart slit och slängprylar som handvärmare, elektrisk tändare etc. Där batteriet är typ är 95% av hela produkten och det är mer naturligt att inte försöka laga dessa

Men jag tror mig inte kommer byta batteriet i någon av de sakerna ovanför då det krävs att beställa nytt från skum butik. När det gäller laptop så funkar de utan batteri och resten köp nytt och fräsh blir billigare när om man räknar med att man får en helt ny produkt. Och så tänker nog de flesta och det kommer bli mycket ewaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ni som förordar fler lagar och regleringar, hur ska det bestämmas vad som är ok? Snacka om att skapa ett gråzonsmonster och hämma kreativitet hos utvecklare.

Ska lagen appliceras på all elektronik? Ska du kunna laga din CPU också? Var går gränsen? En viss millimeter/nanometer? Är en laptop med SIM-kort en mobil? Etc etc

Lätt att tycka, absurt att realisera. Tycker personligen att belysa problemet är bättre väg att gå och sen låta kunderna göra valet. Kräva en rearationsmärkning så kunden ser komplexiteten istället för att kräva en viss design.

Jag VILL ha limmade komponenter i min mobil. Annars har jag ett skramlande etui.

Måste det ena utesluta det andra? jag kan öppna moderna mobiler med en hårtork. Hur hämmar det kreativiteten? Snarare utmanar den kreativiteten genom att göra saker mer miljövänliga genom att folk kan fixa dom själva istället för att kasta och köpa nytt.
Har aldrig haft en skrammlande mobil och jag har haft de flesta ända från början...
Kanske ska vi börja limma datorer så vi inte kan uppgradera också? Dom skrammlar ju så förfärligt...

Hoppas detta sprider sig till allting. Bra för kund och bra för miljön. Dessutom lär man sig nog ett och annat.
Har själv aldrig besökt en verkstad och det har lärt mig och sparat mig dyra pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tack Apple

ja vi har extremt tur att vi har en tillverkare som är så pass enorm och gör precis allt för att mjölka sina kunder. Och att det börjar bli så pass illa att världen äntligen börjar reagera på det!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur lyckas du?
Du känner till att din mobil inte kan ersätta en tennisboll eller en pallbock när du byter hjul på bilen?

Du har haft två mobiler som orsakat dig mest frustration? Den ena "mestare" än den andra

Ja 15 pansarglas senare börjar man bli trött på det hela, men inget dramatiskt. Jag tenderar att köpa orginal skyddskal ifall tillgängligt. Lumian vet jag inte riktigt, böjdes eventuellt inne i en väska.
Sony slant ur handen vid regn. Samsung gled ur jackfickan ner på tröskeln i bilen (40 cm). På Huawei föll ett verktyg från verktygstavla på skärmen. Motorola i jobbet likaså, föll i golvet från en arbetsdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Ja 15 pansarglas senare börjar man bli trött på det hela, men inget dramatiskt. Jag tenderar att köpa orginal skyddskal ifall tillgängligt. Lumian vet jag inte riktigt, böjdes eventuellt inne i en väska.
Sony slant ur handen vid regn. Samsung gled ur jackfickan ner på tröskeln i bilen (40 cm). På Huawei föll ett verktyg från verktygstavla på skärmen. Motorola vid jobbet likaså, föll i golvet från en arbetsdisk.

"Titta alla.. ↑(pekar)... en oförsiktig telefonanvändare!"

Permalänk
Medlem

Ju mindre skärm desto tåligare. Telefonens egenvikt lägre, lättare att greppa, stoppa undan och mindre risk att något träffar den. Eller att ramen vrids för den delen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerd Moyen:

Ja 15 pansarglas senare börjar man bli trött på det hela, men inget dramatiskt. Jag tenderar att köpa orginal skyddskal ifall tillgängligt. Lumian vet jag inte riktigt, böjdes eventuellt inne i en väska.
Sony slant ur handen vid regn. Samsung gled ur jackfickan ner på tröskeln i bilen (40 cm). På Huawei föll ett verktyg från verktygstavla på skärmen. Motorola i jobbet likaså, föll i golvet från en arbetsdisk.

Har aldrig tappat sönder någon mobil.

Kanske hänger ihop med att när började använda mobila telefoner så lärde man sig att inte tappa dessa om man värnade sina fötters hälsa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Tack Apple

Apple har varit inblandad i diverse stämningar gällande "Right to repair" i USA, vilket inte har varit positiv reklam precis. Att de nu ändrar sin inställning gällande reparationer ser jag knappast som ett bevis på "goodwill", utan snarare att de ser lagar närma sig, både i USA och EU, som kommer tvinga dem att tillåta reparationer. Att då vara först på bollen ger positiv PR, speciellt till allmänheten som inte är så insatt eller ens har hört talas om "Right ro repair".

Och ifall du var ironisk; Tack Apple!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."