GPU,CPU eller RAM? VIDEO_TDR_FAILURE, nvlddmkm.sys.

Permalänk
Medlem

GPU,CPU eller RAM? VIDEO_TDR_FAILURE, nvlddmkm.sys.

Rubriken ser kanske ut som ett uppenbart "Din GPU är trasig" - Men dilemmat kanske är djupare rotat.

AMD 3700X
Nvidia 1080ti
Asus TUF X470-PLUS

För ett år sedan började jag få Bluescreen VIDEO_TDR_FAILURE med hänvisning till nvlddmkm. Testade ominstallation av allt. Var då på gränsen att köpa ett nytt grafikkort när felen plötsligt upphörde. Tänkte att de förmodligen upphörde efter en windowsuppdatering.

Felet började återkomma för någon månad sedan, och senaste månaden blev det intensivare.

Spelar utan att det kraschar i flera timmar, t.ex RDR2, för att några minuter efter avstängning av spelet göra en BSOD.
Jag kan slösurfa och starta en video, sen kan allt frysa med BSOD.
Detta verkar alltså inte vara värmerelaterat.

Köpte nytt grafikkort (6600XT) och felen upphörde. Tog gamla grafikkortet till jobbet och stresstestade med flertalet videos igång och GPU renderingar hela dagen utan ett enda fel. Så här började jag fundera om det verkligen var GPU som felar.

Efter att slumpmässigt hittat en tråd om att en killes nvlddmkm krascher upphörde efter CPU byte så blir jag lite fundersam om det kan vara CPU eller annat som triggar felet? (då man direkt antar GPU som felande.)

Det jag gjort:
Installerat om Windows 2ggr
Uppdaterat till W11
Använt både gamla & nya GPU drivrutiner.
Tagit bort XMP och kört RAM i 2166MHz.

Sitter alltså med ett 1080TI som jag inte vet om det faktiskt är felande.
Har nu ett AMD 5800X hemma som jag är beredd att testa med.

Någon som har erfarenheter om vad som kan vara verkliga boven?
Rekommendation? Vill helst spara dessa 6000kr ifall grafikkortet inte är felande.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Vad har du för BIOS ?!

Senaste uppdateringen (v 6024) kom för några dagar sedan.
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Vad har du för BIOS ?!

Senaste uppdateringen (v 6024) kom för några dagar sedan.
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Jag uppdaterade BIOS några dagar innan denna släpptes, har 5861.
Detta är definitivt värt att testa innan jag byter CPU. Men det verkar inte som att denna uppdatering bidrar till den setup jag har. Det är endast för nya 5800X3D.

Men det känns inte som att BIOS har något att göra med detta, då allt fungerat fint innan.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig helt så har det funnits ett antal trådar här på forumet där problemet är att datorn fryser/crashar vid just lågeffekt/viloläge men fungerar utmärkt vid belastning.

Jag skulle inte utesluta PSU även om det är mindre troligt.

Vad händer om du ändrar energischema i Windows från balanserad till hög prestanda?

Permalänk
Medlem

Det kan även vara gpu och/heller gpuminne som är på gränsen och inte är 100% stabilt.
Kanske att det är stabilt vid max belastning men inte vid mindre belastning.
Ladda ned afterburner och prova att dra ned gpu/minne lite o se om det blir stabilare.

Och ja det kan hända att fabriksöverklockade kort kan vara strax under/över gränsen för 100 stabilitet.
Har själv haft två som jag fått dra ned gpu på o ett där både gpu o minne behövde dras ned lite på och det handlade om några få snäpp i afterburner.
Och jag tog till två snäpp mer än när det verkade stabilt och efteråt så var dessa burkar väldigt stabila, visst kunde dom karscha med en del spel men beror då mer på buggiga spel än gpu stabiliteten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om jag inte missminner mig helt så har det funnits ett antal trådar här på forumet där problemet är att datorn fryser/crashar vid just lågeffekt/viloläge men fungerar utmärkt vid belastning.

Jag skulle inte utesluta PSU även om det är mindre troligt.

Vad händer om du ändrar energischema i Windows från balanserad till hög prestanda?

Tack, jag ska testa detta!

Skrivet av grizzly666:

Det kan även vara gpu och/heller gpuminne som är på gränsen och inte är 100% stabilt.
Kanske att det är stabilt vid max belastning men inte vid mindre belastning.
Ladda ned afterburner och prova att dra ned gpu/minne lite o se om det blir stabilare.

Och ja det kan hända att fabriksöverklockade kort kan vara strax under/över gränsen för 100 stabilitet.
Har själv haft två som jag fått dra ned gpu på o ett där både gpu o minne behövde dras ned lite på och det handlade om några få snäpp i afterburner.
Och jag tog till två snäpp mer än när det verkade stabilt och efteråt så var dessa burkar väldigt stabila, visst kunde dom karscha med en del spel men beror då mer på buggiga spel än gpu stabiliteten.

Jag har misstänkt GPU minnet(VRAM) länge, så det ska jag definitivt testa.
Detta är ett stock-kort 1080ti. Oklockat och har aldrig varit det.

Kortet sitter just nu i en polares dator med samma processor och moderkort, så vi får se vad några dagars tester visar där. Kraschar det inte bör jag väl kunna utesluta grafikkortet?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Tack, jag ska testa detta!

Jag har misstänkt GPU minnet(VRAM) länge, så det ska jag definitivt testa.
Detta är ett stock-kort 1080ti. Oklockat och har aldrig varit det.

Kortet sitter just nu i en polares dator med samma processor och moderkort, så vi får se vad några dagars tester visar där. Kraschar det inte bör jag väl kunna utesluta grafikkortet?

Gå in på Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Tillförlitlighetsövervakaren och se vad du hittar.
Om du kollar min bild så ser det ut så här med TDR fel.
Detta är ingen ny sak. Har funnits i många år. Det är inte problem med din hårdvara. Det är filen nvlddmkm som strular och som den alltid har gjort.
Det räcker i bland att sänka inställningar i spelat så försvinner det till 90%. Detta fel kan uppstå när som helst. Du kan spela i många timmar. Sen bara så där så dör spelet.

Där finns ett program du kan testa som heter Tdr Manipulator. Men du ska bara testa . Sen köra original inställningar. Kolla mina bilder jag har i länk här. Så här ser det ut med TDR fel och denna jäkla nvlddmkm.
Detta är bara MS och nvidia och spelutvecklarna som kan ordna detta. Jag har hat detta på två andra spel med. Men helt borta nu. Bara för de har uppdaterat driven i spelen. Men Hitman 3 har jag det fortfarande. Men mindre sen jag sänkte inställningar.

https://1drv.ms/u/s!Ai4_1oO2MzTzbP54QZ50lrgQ8fo?e=b1pEao

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Gå in på Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Tillförlitlighetsövervakaren och se vad du hittar.
Om du kollar min bild så ser det ut så här med TDR fel.
Detta är ingen ny sak. Har funnits i många år. Det är inte problem med din hårdvara. Det är filen nvlddmkm som strular och som den alltid har gjort.
Det räcker i bland att sänka inställningar i spelat så försvinner det till 90%. Detta fel kan uppstå när som helst. Du kan spela i många timmar. Sen bara så där så dör spelet.

Där finns ett program du kan testa som heter Tdr Manipulator. Men du ska bara testa . Sen köra original inställningar. Kolla mina bilder jag har i länk här. Så här ser det ut med TDR fel och denna jäkla nvlddmkm.
Detta är bara MS och nvidia och spelutvecklarna som kan ordna detta. Jag har hat detta på två andra spel med. Men helt borta nu. Bara för de har uppdaterat driven i spelen. Men Hitman 3 har jag det fortfarande. Men mindre sen jag sänkte inställningar.

https://1drv.ms/u/s!Ai4_1oO2MzTzbP54QZ50lrgQ8fo?e=b1pEao

Det är inte i spel det kraschar somsagt, det är i övrig användning.

Nu har jag tillbaka mitt gamla grafikkort och har börjat undersöka strömförsörjningen. Håller tummarna på att jag hittar felet!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Det är inte i spel det kraschar somsagt, det är i övrig användning.

Nu har jag tillbaka mitt gamla grafikkort och har börjat undersöka strömförsörjningen. Håller tummarna på att jag hittar felet!

Nvidia drivaren används även vid idle för t.ex dwm processen så ditt grafikkort är aldrig helt olastat men dwm processen drar nåra futtiga milliprocent gpulast konstant.

De flesta mjukvaror idag kör hårdvaru accelerering per default och inte alla tillåter äns att det stängs av.

Nvlddmkm.sys är en fil som tillhör nvidia drivrutinen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nvidia drivaren används även vid idle för t.ex dwm processen så ditt grafikkort är aldrig helt olastat men dwm processen drar nåra futtiga milliprocent gpulast konstant.

De flesta mjukvaror idag kör hårdvaru accelerering per default och inte alla tillåter äns att det stängs av.

Nvlddmkm.sys är en fil som tillhör nvidia drivrutinen.

Ja absolut, tänkte eftersom du nämnde att "sänka inställningarna i spelen".

Just nu har datorn inte kraschat efter att ha ändrat till prestandaläge i datorns energischema. Vi får se hur länge den rullar!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med samma felkoder. Visade sig vara en kombo av oslipade drivrutiner samt att mitt GTX 1080 boostade till nivåer den inte var stabil på. Lade in -50MHz underklock på GPU i Afterburner för att hindra kortet från att boosta för högt. Funkade finfint. Med dagens drivrutiner har jag kunnat återgå till att köra överklockat utan bekymmer.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii